In ghidul personal de supravietuire politicoasa in online, Anca Stefan, Digital & Consumer Intelligence Manager L’Oreal Romania, are un top 3 NU. Doar simplificarea, etica si eticheta pot sa aduca lumina, spune ea, in noua comunicare.
Anca a incercat si perioade de “detox online”, dar in urma lor a decis sa ramana conectata in masura in care ii face placere.
Cea mai mare impolitete
Mediul online este locul de joaca al celor mai multe tipuri de impolitete. Dar, dintre toate, “prietenia” ce se vrea construita doar pe baza de like / share / comment este cea mai mare impolitete, care a tot schimbat regulile jocului in ultimul timp.
Greseli
Mi s-a reprosat intr-o perioada faptul ca postam prea mult despre ce se intampla in profesia mea - in mediul online, de altfel. Reprosurile veneau de la vechi amici, de multe ori plecati din tara, care asteptau cu totul alt tip de continut de la mine. Despre mine.
Greseli, desigur, mai fac. Dar as vrea sa cred ca nu sunt de “eticheta”. Postez deseori in engleza, poate exagerez cu pasiunile mele, impartasite fie prin imagini (cu cesti sau cai sau brunch-uri pregatite de mine), fie prin topuri / reguli / sfaturi (de usability, de trait frumos, de performat la job, de optimizat campanii…).
Dar, cu toate acestea, nu cred ca am lezat pe cineva vreodata. Pana la urma, ca si in cazul brandurilor, expunerea pe internet ar trebui sa fie autentica si 100% asumata. Am invatat asta in zona profesionala si cred ca se poate aplica si in cea personala.
Ghid personal
Este extrem de important sa cunoastem specificul fiecarui canal de conversatie online- dupa tip de conversatie, context, interlocutor si timing in care poate fi utilizat. Si de aici deriva cele mai importante “ASA NU”.
Top 3: NU mailurilor de “Re Re Re” care ajung sa nu mai aiba nimic de a face cu subiectul. NU WhatsApp doar pentru ca ti-a dat numarul si vezi ca are asignat un cont de WhatsApp. NU comunicarilor lungi, tip mail, pe sisteme de mesagerie.
Uneori observ o mixare a acestor canale in scopul obtinerii unei reactii sau o utlizare total nepotrivita a unuia, iar acest lucru, privit din perspectiva unui ghid de maniere, seamana cu incurcarea tacamurilor urmata de decizia de a manca, in vazul tuturor, cu mana.
Formulele de salut
Da, sunt si vor fi mereu politicoase. Si a fi politicos uneori poate fi peste a fi relevant.
Personal, dincolo de multumesc si o zi buna – cele mai frecvente, imi place sa urez in mailurile de la birou «Sa avem o zi cu spor». Cred ca toti ne dorim sa avem spor intr-o zi la birou si sporul vine de cele mai multe ori si din colaborare. De aceea «sa avem».
Schimbari
Au aparut prescurtarile, emoticoanele si ele au luat locul formulelor de politete. Pe de alta parte, personal, prefer un emoticon la locul lui, in conversatia potrivita, unei formule de incheiere fade, impersonale, poate uneori setate de sistem.
Noua comunicare
O comunicare in care aproape ca nu se mai stie cate scopuri sunt si in care doar simplificarea, etica si eticheta pot sa aduca lumina si coerenta.
Conversatii cu necunoscuti
Mail. Din cel putin 2 motive: trasabilitatea si claritatea.
Fobia vorbitului la telefon
Traim in era supra expunerii la comunicare si la informatie. Este normal sa fim din ce in ce mai selectivi. Si da, sunt selectiva. Nu atat pe cat mi-as dori, ce-i drept, dar asta si pentru ca sunt constienta ca meseria mea se bazeaza pe informatie. Si comunicare. Si atunci o mai las sa ma invadeze. Cu folos!
Simboluri
Am avut norocul sa fac un curs de redactare de emailuri si mai apoi sa lucrez intr-un sistem in care chiar aplic tot ce invatasem. Am invatat si mi-am dezvoltat ulterior coduri. Dar, cred in utilizarea lor doar pentru a structura o conversatie. Nu ma preocupa descifrarea altor coduri sau tot felul de presupuneri legate de momentul citirii/raspunsului/recatiei de orice fel.
Cat de des iti verifici telefonul
Destul de des. Cam tot timpul meu este cumva organizat acolo – aplicatii, mailuri, mesaje, alerte etc. Prioritizarea este cea care ma ajuta si, desigur, si regulile de politete.
Am incercat si perioade de “detox online” dar nu mi s-a parut vreun progres. Asadar, am decis sa raman conectata in masura in care imi face placere acest lucru in limitele impuse de timpul si familia mea.
Obiceiuri surprinzatoare ale celorlalti
Nu ma mai surprinde nimic in zona asta.
Efecte
In primul rand m-a facut cumva sa fiu conectata mereu. Ceea ce nu este deloc rau. In al doilea rand, pentru ca mie imi place interactiunea umana pana la urma, am invatat sa folosesc comunicarea online pentru a organiza mai bine si a spori pana la urma comunicarea reala, face to face.
Brandurile si eticheta nescrisa
Imi place sa cred ca brandurile sunt conduse in nevoie lor de prezenta online de autenticitate si asumare. Unele se impiedica, de cele mai dese ori, la asumare.
Mai ales ca, in online, expunerea atrage dupa sine interactiune cu audienta. Si ma refer mai ales la aceea mai putin placuta.
Atunci cand brandul brusc nu isi mai asuma aceasta expunere si interactiunea este barata sau nu se desfasoara fair play, brandul are de suferit. Independent de cat de autentic a fost in comunicare pana atunci.