[Noul fals si uz de fals] Romanul e macerat in minciuna si murat de 27 ani in “fake news”. Citat aproximativ din Serban Alexandrescu

[Noul fals si uz de fals] Romanul e macerat in minciuna si murat de 27 ani in “fake news”. Citat aproximativ din Serban Alexandrescu

Americanii au o vorba. O vom traduce in romaneste: pisica a scapat din sacosa. I-am cerut lui Serban Alexandrescu (Managing Director, Headvertising) sa raspunda la cateva intrebari de bun simt despre fake news si alte cele. Iar el, neprovocat de catre nimeni in niciun fel, a dat pe goarna totul: IQads, adicatelea noi, are sa-i dea vreo 3.000 de euro pentru treaba aia cu Fibra #aoleu. Hai cu scroll-ul intr-o expeditie cu detalii incendiare.

Mai aflam si ca Facebook si Google nu sunt nicidecum niste pudeli simpatici si fara vreo vina. Dimpotriva, contribuie cu brio la indobitocirea oamenilor. Serban spune ca, in scurt timp, exista sanse foarte mari ca 80% dintre oameni sa devina la fel de prosti ca pestii.

Haha, prosti ca pestii, ce le-a zis-o! Vedeti, inca un motiv sa ne cititi: noi, restul de 35%, trebuie sa ramanem uniti.

 

Fancy si vechi

“Fake news” e o redenumire mai fancy si ultra-recenta a unui lucru vechi de cand lumea: minciuna. Hai sa le spunem asa, pe nume: minciuni. Ca asta sunt de fapt. Minciuni. Ce s-o mai dam atata la intors?

 

Cauze si origini

Originea minciunii? Initial, lumea cred ca mintea de jena. Dupa care, din momentul cand ai putut sa obtii o capra in plus pentru turma ta mintind, a inceput sa se minta “din interes”.

Nu stiu de ce am izbutit sa vedem minciunile abia recent. Eu unul, am avut tot timpul senzatia ca am trait intr-o permanenta supa de minciuni – si in comunism, si in tranzitie, si in capitalismul de cumetrie.

La noi intotdeauna s-a mintit pe rupte in media, fie ea de stat sau privata. “La ei”, poate ca mai putin, sau mai cu fereala, sau mai cu limite – de unde si supriza ipocrita post-trumpiana a Occidentului: “Mai, mai mintim - toata lumea mai minte cateodata - dar chiar in halul asta, si chiar tot timpul?”

Dar pentru noi nu e nicio surpriza. Noi suntem macerati in minciuna, suntem murati de 27 ani in “fake news”. De la primele comunicate de pe TVRL din decembrie ’89, de la primele numere din “Azi”  si din “Romania Mare” si pana la Antena 3 si RTV nu e nicio fractura si reteta e fix aceeasi. Aplicata astazi fara fereala si de catre alde Breitbart, Russia Today & friends.

De ce s-a intetit treaba? Pentru ca e eficienta. Pentru ca prinde.

De ce prinde? Din cauza lipsei de educatie, implicit a lipsei poftei de a gandi cu mintea ta; de la lipsa deprinderii unor procese logice de baza. Da, suntem o planeta populata mai ales de zombi – dar stiam asta de mai multa vreme. Doar noi, cu complexele noastre de inferioritate, credeam ca teleormanenii sunt doar in Teleorman.

Nu, nene, teleormaneni sunt si in Idaho, si in Nevada. Si in Manchester si Ipswich e plin de ei. Si sa vezi cati sunt si in Pomerania sau in Bavaria. Sau in Provence si in Auvergne. “Stay tuned for more!”

S-a intetit si de la apetenta pentru mahalagism si conexa ei apetenta pentru “grozavii”. De la o industrie media creata strict, dar strict pentru rating si complet scapata de sub orice control – la propriu, nu la figurat.

Din manuale de dezinformare care candva erau folosite mai mult “pe sub palton”, la scolitul de agenti, dar care azi le poate downloada oricine de pe net. S-a intetit de la teoriile conspirationiste care n-ar prinde asa de tare daca n-am avea atatea exemple ca uneori – si nu rareori - sunt cat se poate de adevarate.

Minciunile contagioase si galopante din 2016 n-ar putea exista fara minciunile “de stat” – cele “legitime”, nu-i asa? – care ni se servesc de zeci si sute de ani. Doar ca aia ne serveau din cand in cand niste elefanti (“arsenalul chimic irakian” de pilda) iar astia acum ne dau sute si mii de furnici si gandaci, pe banda rulanta, la deruta.

De aceea e ipocrit sa te plangi ca “…acum se minte fara numar in media!” cand si tu ai facut-o, doar ca mai acoperit si mai cu fereala; sau mai rar, sau in niste publicatii mai prestigioase.

S-a intetit pentru ca o minciuna e mult mai suculenta decat ceva adevarat – tu controlezi car zahar poate fi in ea. Adevarul e de cele mai multe ori foarte sec si salciu. Ori media asta flamanda vrea sa manance si gura ei ceva. Si se carpeste mai bine cu minciuni decat cu adevar. Pentru ca de la click-bait la fake news de fapt distanta este de doar 3 centimetri.

S-a intetit mintitul in media pentru ca brieful e acum “deruta maxima!” si nimic nu deruteaza mai tare ca o perdea deasa tesuta din minciuni.

Cand bombardamentul cu minciuni serveste unei cauze nobile – vezi debarcarea din Normandia – scriem carti despre el si il glorificam. Dar cand e folosit pentru adus la putere fonfi si gangavi, “secretare si soferi”, ce fel de carti putem sa scriem despre ele? In plus, cred ca e parte a “progresului”. Asa cum putina lume zbura in 1910 si putina lume avea televizor in 1950, la fel de putina lume stia ce si cum cu dezinformarea.

Dar cum azi o gramada de baieti stiu sa-ti programeze un site (fata de anul 2001) la fel de mult a crescut si numarul celor cu stiinta si putinta de a lansa perdele de minciuni la comanda si contra-cost. 

 

Pe cine afecteaza?

Pe toata lumea. Pe absolut toata lumea. Chiar si pe voi, IQads, care aveti sa-mi dati 3.000 de euro pentru ca v-am pus o pila sa organizati voi Fibra; si mai aveti inca sa-mi dati procentul pe care mi l-ati promis din banii de inscrieri.

Vedeti, e atat de simplu sa mananci rahat. Un porc arunca bolovanul in balta si 100 oameni decenti au sa se chinuie sa-l scoata si n-au sa poata s-o faca.

 

Va urma...ce?

Fie o sa devenim toti prosti ca niste crapi de crescatorie; fraieri ca o ceata de tarani stransi la targ in 1990 in fata unui smecher care face “Alba-Neagra”.

Fie o sa devenim absolut paranoici vis a vis de orice informatie care ni se serveste si asta ne va semi-paraliza mental si civic.

Sau – mai probabil - o combinatie din astea: 80 % prosti ca pestii, 20 % paranoici. Oricum, democratia in incarnarea ei actuala are cancer la plamani.

 

Sleeping with the (big) fishes

Nu puteai sa imputi atat de bine incaperea daca nu exista viteza si puterea de propagare a basinii adusa de alde Google & Facebook. Zicea intr-un articol Evgheni Morozov “…just as climate change is the natural byproduct of fossil (fuel) capitalism, so is fake news the byproduct of digital capitalism”.

Atata i-am pupat in fund pe antreprenorii astia digitali, ca uite ce ne-au facut. Nu ei, direct-direct; dar ei au avut interesul sa faca un purcoi de bani vanzand armele cu care am fost impuscati.

Exact ca si “the gun industry”, Google & Facebook fac bani vanzand mitralierele cu care se trage in democratie mult mai rapid, mult mai ieftin si mult mai usor. Vai tocmai ei, favoritii nostri! Sunt ca pudelul preferat care s-a cacat in mijlocul sufrageriei. Si fiti siguri ca n-o sa curete ei covorul. Nota de plata e tot la noi.

 

Nasoale patite

Pai e foarte simplu: acum niste ani, pe cand mizerabilul ala de Ciutacu muncea cu aprindere la Antena 3 si la Jurnalul National, m-am pomenit terfelit si impachetat in niste minciuni gogonate pentru simplul motiv ca facusem niste proiecte pentru TVR.

Cum Antena-Voiculescu avea un interes major pe atunci sa slabeasca TVR-ul (in perioada in care era condus de Tudor Giurgiu) au inceput sa arunce cu rahat in oricine lucra cu ei, incercand sa gaseasca abuzuri in achizitii si jafuri vis a vis de orice furnizor al TVR-ului.

Si daca nu gasesti nimic murdar si n-ai niciun fel de dovezi, doar n-o sa o lasi balta - te apuci si inventezi, ca nu te costa nimic. Iac-asa am ajuns si mafiot, parte a unei grupari care a devalizat TVR-ul, tovaras de banda cu Tudor Giurgiu si Alina Gavrila (??? – probabil pentru ca si ei lucrau niste proiecte cu TVR in acea vreme).

Inutil sa precizez ca nu era nimic, dar absolut nimic adevarat in tot ce-a inventat magarul ala. Ulterior, cineva din Jurnalul mi-a povestit ca omul venea la servici si dupa ce-si punea haina in cui, catchphrase-ul lui zilnic era “…Si? Noi pe cine mai distrugem azi?”

 

Deci? Ce putem face?

Eu inca n-am niciun fel de parere. Lumea bajbaie si unele din solutii avansate sunt momentan extrem de ridicole. Dar poate ca problema e si mai adanca. Si de aceea va recomand articolul integral din The Guardian al lui Evgheni Morozov.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related