Dickterium! Pare un soi de vraja, dar prima parte te cam baga la banuieli. O fi un blestem, o gluma, sau ce e?
Hai sa ne calmam, nu e decat o serie animata plasata in Evul Mediu, gandita si produsa in intregime de Matei Neagoe, practicant de arte grafice si animatie. Bunicii, arhitecti fiind, l-au indrumat catre aceeasi directie. I-a si ascultat, dar dupa ceva timp, si-a luat zborul catre Arte Plastice si primul job.
Patru ani la un studio de animatie l-au invatat 3D modeling, animatie 2D si 3D si cut-out.
Avand pachetul asta de skill-uri, de doi ani, clienti precum Flanco, Kinder, Rompetrol sau Active Soft au inceput sa-i bata la usa.
In prezent este concentrat pe scos cel putin 10 episoade pentru Dickterium, invatat web development si gaming si jucat cu pixel art-ul.
Gasiti mai jos, despre toate in detaliu:
La UNArte
Initial, nici nu m-am gandit la arte, fiind sustinut de familie sa dau la arhitectura. Inca nu realizasem ca este o diferenta intre a desena si a proiecta, aceasta fiind confuzia din capul meu la momentul respectiv. Am intrat la Urbanism sectia Peisagistica la Mincu, unde am stat un an si jumatate. Zic un an si jumatate pentru ca in “acea jumatate” am realizat ca nu sunt compatibil cu domeniul respectiv.
Intre timp am inceput sa prind gustul exprimarii artistice prin ilustratii, desen, character design, etc. Tot in cadrul UAUIM am intrat la Facultatea de Design de produs datorita faptului ca am si o gandire tehnica iar la momentul respectiv simteam nevoia ca tot ce cream sa fie sustinut de o baza material functionala.
A mai contat si faptul ca existau la momentul in care m-am hotarat sa dau la design anumite cursuri care m-ar fi ajutat pe modelare 3D si gaming. Odata intrat, cursurile respective au fost scoase dar am avut noroc de un profesor si asistenti excelenti in cadrul atelierului care au urmarit interesul studentilor. Mi-a fost adus la cunostinta ca munca pe care o faceam s-ar potrivi mai bine intr-un mediu artistic si anume UNArte.
Incepusem sa cochetez cu ideea de a face animatie, astfel avand doua optiuni din care as fi putut alege - UNATC sau UNArte. Am ales-o pe cea din urma pentru ca din cate intelesesem eu, Universitatea de Arte te incurajeaza mai mult sa te poti exprima artistic. Am fost la pregatirea pentru admitere si in cele din urma am intrat.
Joburi
Realizand ca imi doresc din ce in ce mai mult o cariera in zona animatiei, in timp ce eram la design, unul dintre asistentii mei a sugerat sa ma duc la un workshop sustinut de Anim'est pentru tineri care isi doresc sa invete aceasta meserie. Mergand la workshop, fiind foarte motivat si dorind sa las o impresie extrem de buna am ajuns sa fiu luat in considerare de unul din traineri, care de altfel are si un studio de animatie in Bucuresti.
Mi s-a oferit un job de entry level (colorist si inbetweener). Evident ca am acceptat si am inceput indata, intr-un regim de part time pentru ca tocmai intrasem la Grafica la UNArte. Am continuat sa lucrez la DSG visual effects & animation timp de patru ani de zile, timp in care m-am familiarizat foarte mult cu acest domeniu, invatand technical development, 3D modeling, animatie 2D, 3D, cut-out si cum sa imi organizez workflow-ul eficient.
Singura alta experienta de munca relevanta pe care am avut-o pana in momentul in care am inceput sa lucrez in animatie a fost un job de voice acting la un studio de inregistrari din Bucuresti unde am lucrat de la 12 la 14 ani, inclusiv pentru un serial de animatie Disney numit Recess.
Inceputul in desen
Desenam de la varsta de 2-3 ani, ca rezultat al faptului ca in familia mea aproape toti membrii, fiind arhitecti de meserie, au o inclinatie catre desen. Am fost incurajat inca de la o varsta mica sa urmez acest hobby.
A urmat o pauza incepand cu gimnaziul pana in al doilea an de liceu cand m-am reapucat, de aceasta data pregatindu-ma pentru admiterea la arhitectura. Acest lucru mi-a schimbat putin perspectiva asupra a ceea ce inseamna sa desenezi. Pregatirea pentru admiterea la facultate si ce faci in facultate propriu zis sunt doua lucruri complet diferite, dar asta am aflat ulterior.
De desen m-am apucat propriu zis o data ce am inceput Grafica la Arte, pentru ca atunci am inceput sa fac conexiunile legate de ce inseamna realmente a desena.
Animatia luata-n serios. Cand?
Imediat ce am realizat ca nu desenul este ceea ce ma face pe mine neaparat fericit, ci impactul pe care il are asupra oamenilor. Eu nu m-am considerat niciodata artist in purul sens al cuvantului ci mai degraba entertainer. Rezultatul desenului plus entertainment este desigur printre altele animatia.
Avand si o copilarie in care ma uitam la foarte multe filme clasice de animatie, de la Disney la Warner Bros si Hanna-Barbera a fost extrem de logica pentru mine decizia de a urmari un drum al animatiei.
Momentul cheie a fost cand am dat intamplator peste o carte “The Illusion of Life”. Citind-o s-a produs aceasta reactie in lant care m-a determinat sa ma axez pe domeniul acesta.
De cand cu freelancing-ul?
Ca freelancer lucrez de aproximativ doi ani. In acest timp am invatat nenumarate lucruri despre munca in sine dar si despre mine si ce imi place sa fac. Proiectele au fost micute, de tip spot corporate sau ad-uri pentru diverse companii precum Flanco, Kinder, Rompetrol. Primul proiect mai mare a fost cu firma ActiveSoft pentru aplicatia lor “Povesti” (o aplicatie de povestiri pentru copii mici), unde am realizat o serie de ilustratii pentru a fi implementate in aplicatie dar si un spot TV de 30 de secunde.
Mi s-a oferit libertate creativa care mi-a permis sa il construiesc de la zero, incepand cu storyboard-ul, artwork-ul, pana la sunet, montaj si export pentru TV. Ca rezultat al acestui proiect, ulterior am avut mai multe oportunitati pentru dezvoltarea mea profesionala. Am inceput sa invat javascript care m-a ajutat si ma ajuta in crearea de scripturi si plugin-uri pentru softwareul de animatie cut-out pe care il folosesc.
Evident acest lucru imi face workflow-ul mult mai eficient. Intre timp am descoperit pixel art-ul si nisa profesionala pe care mi-a deschis-o acesta si anume: gamingul. Am prins si gustul digital painting-ului facand cateva comisioane pentru prieteni. Intre timp, tot pe animatie am ramas centrat si am mai lucrat la doua videoclipuri ale unor trupe romanesti (n.r. despre care nu poate vorbi).
Biroul
Acasa in fata calculatorului. Mi-am facut o mini statie, cu o tableta Cintiq 24hd, un alt monitor de 24 de inchi, un microfon pentru diverse mici inregistrari si calculatorul facut din piese cu ajutorul unor prieteni.
Preferinte pentru pixel art
Un alt mediu de entertainment care imi surade este gaming-ul. Prin urmare am inceput sa ma uit cum as putea sa fac un joc. Procesul fiind unul complicat, necesita mult timp si dedicatie. Asadar ca sa te concentrezi pe crearea propriu-zisa a jocului, nu trebuie sa fii distras cu artwork-ul foarte mult.
Aici intervine pixel art-ul, un mod relativ rapid pentru a obtine vizualul. Factorul functional nu este singurul care m-a atras spre genul acesta, sunt si foarte fascinat de ideea de a face ceva spectaculos intr-un mod cat mai simplu (aparent simplu, e mai complicat decat pare).
Am inceput sa fac niste personaje, niste scene, sa lucrez foarte mult la atmosfera pe care o pot reda prin stilul acesta si usor, usor am inceput sa inteleg cum mi-ar putea fi de ajutor. Intr-un fel foarte norocos am si prins un proiect online de pixel art pentru un mobile game.
Faptul ca pixel art-ul are un boom international de popularitate si ca in Romania in momentul de fata, din cate stiu eu, nu sunt foarte multi artisti care lucreaza in stilul acesta, m-a motivat si mai mult sa ma specializez pe nisa asta.
Cea mai misto lucrare pentru client
Aici pot spune cu siguranta ca este unul din cele doua videoclipuri la care am lucrat anul trecut. Este un proiect 3D unde am creat o mini lume, videoul fiind de tipul 360° VR dar nu pot intra mai mult in detalii deoarece nu a fost lansat inca.
Cel misto proiect personal: Dickterium
E unul din putinele proiecte personale pe care am reusit sa-l duc pana la capat. Proiectele pe care le am pentru clienti nu-mi ofera timp pentru lucrari personale, asadar multe din ele nu apuca sa vada lumina zilei.
Pentru ca nu am mult timp la dispozitie pentru a duce o lucrare pana la capat, sunt nevoit sa lucrez foarte repede si nu-mi permit luxul de a invata din greseli. Asadar, episodul pilot pentru Dickterium a fost rezultatul unei planificari precise pentru a duce proiectul pana la capat in cel mai scurt timp posibil.
Plus ca e una dintre putinele lucrari care ma amuza, in ciuda faptului ca stiu cum e facut si gandit (de obicei se pierde din farmec).
Pregatirile au durat aproximativ o saptamana in care m-am gandit cum pot sa realizez un produs ok in cel mai scurt timp. A fost o provocare pentru mine. Nelucrand intr-un studio sau o agentie nu am acces la feedbackuri, asadar teoretic n-as putea sa evoluez si as stagna. Dar daca imi impun anumite provocari pentru a iesi din zona de confort, rezolv aceasta problema.
Ideea a pornit de la o alta pasiune de-a mea si anume table-top games (n.r. boardgames). Un amic foarte bun m-a introdus in lumea Dungeons & Dragons si nu a durat foarte mult pana am prins gustul si am inceput sa ma documentez in tot ceea ce presupune D&D-ul.
Jocul in sine este comercializat cu o tematica medievala (dar nu si din punct de vedere politic si social, doar atmosferic) si este un mod foarte bun pentru a-ti dezvolta imaginatia jucand sau citind. Dintotdeauna mi-am dorit sa fac un serial propriu iar acum cu imaginatia alimentata din experienta jocului am gasit impulsul pentru a-mi indeplini macar o mica parte din ce mi-am propus.
De scenariu eu ma ocup. Am stat si am intors internetul pe dos pana am gasit ceva care sa functioneze pentru mine ca proces de gandire si creare a unui scenariu. Am scris cred ca vreo douazeci de pagini de idei, din care am ales una care mi s-a parut mai potrivita pentru inceput. Si tot pentru inceput am decis ca este mai sigur sa merg cu un simt al umorului mai ciudat, mai sec.
Am optat pentru engleza dintr-un motiv simplu: daca as face in limba romana as fi limitat la publicul din Romania. In engleza am acces la un public putin mai larg. Iar in privinta vocilor, eu le fac.
Productia in sine a durat o saptamana. Doua zile artwork-ul, doua zile rigging-ul si trei zile animatia si montajul. Asadar mi-am indeplinit scopul de a executa lucrarea rapid. Acum, in privinta calitatii, nu sunt eu cel care decide.
Al doilea episod este inca in preproductie din cauza faptului ca nu am timp momentan sa lucrez la el, dar am scenarii pentru inca patru episoade.
Promovare
Networking, Facebook, Instagram si prieteni. In ciuda faptului ca am avut un numar ok de proiecte pana acum, cred ca doar unul sau doua din ele au fost rezultatul promovarii mele. In mare parte am avut noroc si am fost recomandat de cunostinte pentru proiecte.
Desigur promovarea pe retelele de socializare m-a ajutat sa inteleg cam care sunt tendintele, ce se cere, ce place etc. Cunostintele acestea m-au ajutat in diverse proiecte, asadar gandesc ca tot ceea ce fac sa nu fie in zadar.
Nu privesc promovarea ca fiind un monolog, prefer sa ma raportez la totul prin prisma unei conversatii.
Work: acum si in viitor
Am trei proiecte pe care vreau sa le duc pana la capat. Primul fiind sa scot cel putin zece episoade pentru Dickterium, al doilea fiind o versiune alpha al unui joc la care lucrez in momentul de fata si un scurt-metraj animat cu tematica de Craciun pe care imi doresc sa-l lansez in iarna asta.
In momentul de fata lucrez la skillurile mele de web si gaming. Jocul la care lucrez este inspirat din universul Sherlock Holmes si incerc sa merg pe ideea de poveste interactiva cu elemente de puzzle. Este scris in javascript (de fapt o versiune simplificata a javascript-ului pentru engine-ul pe care il folosesc) si aici se face legatura cu web developmentul; ma avantajeaza in momentul de fata pentru a-mi mari aria profesionala si pentru a putea comunica mai bine cu clienti specializati in domeniu.
Nu sunt fixat pe ideea de freelancer, acest lucru s-a intamplat natural ca rezultat al dezvoltarii mele profesionale iar in privinta unui job intr-un studio sau o agentie, niciodata nu am refuzat o oportunitate.