In 2012, undeva in Bucuresti, se deschidea Merci Charity Boutique. O asociatie care primea donatii in haine, mobila sau obiecte decorative, care fie erau expuse in butic, fie erau donate mai departe celor care aveau nevoie. Din cauza ca doar 1% din ele erau in stare buna, oamenii Merci au mers catre deschiderea unui atelier, unde restul de 99% sa poata fi reciclat/restaurat si pus la vanzare.
Prin participarea la "Competitia pentru Intreprinderi Sociale" organizata de mai multe divizii UniCredit Bank cu sprijinul Fundatiei NESsT Romania, atelierul a primit 3.000 de euro, suma investita intr-un spatiu dintr-o parcare subterana de la Universitate si doua masini de cusut.
Astfel, Alina Tiplea, Daniela Staicu si Irina Mihai au aprovizionat locul pentru ca hainele sa primeasca o portie de reciclare in stilul Atelierului Merci - cu etichete personalizate si cu profitul donat in proportie de 100%.
Despre cum ajung, de pilda, piese vestimentare barbatesti sa fie purtate ca traiste si despre cum s-au descurcat cei de la Merci sa isi gaseasca locul potrivit pentru asta, ne vorbeste Alina mai jos:
Ideea unui atelier social de croitorie
Ideea atelierului a venit dupa ce, in magazinul nostru caritabil, Merci Charity Boutique deschis in 2012, primeam donatii (haine, bijuterii, piese de mobila, tablouri) pe care fie le expuneam in charity boutique, fie le donam familiilor nevoiase cu care lucram.
Ca idee, 1% erau produse ce puteau fi expuse in Merci, asa ca am decis ca este nevoie de un alt spatiu in care sa reciclam restul donatiilor si in acelasi timp sa si cream un produs vestimentar MERCI, un produs care sa poarte o eticheta cu textul „Port cu mine o fapta buna”, al carui profit este 100% donat proiectelor de educatie si sanatate pe care le derulam pentru copii. In felul asta te simti bine cu ce porti, nu numai din exterior cat si din interior, fiindca ceea ce porti are si o valoare morala.
Zilele mele sunt ocupate cu Merci, drumuri prin sate, atelier, Zana Merciluta, renovat gradinite si scoli etc.
Implicarea UniCredit Bank in proiect si etapele de implementare
In 2015, ne-am numarat printre castigatorii ”Competitiei pentru Intreprinderi Sociale” organizata in colaborare cu UniCredit Foundation, UniCredit Bank si UniCredit Busiuness Integrated Solutions cu sprijinul Fundatiei NESsT Romania. Acest premiu ne-a permis accesul la o finantare de 3.000 euro pe care i-am folosit ca sa deschidem atelierul social de croitorie.
Situat intr-o parcare subterana in zona Universitate din Bucuresti, l-am amenajat impreuna cu cativa voluntari, am achizitionat 2 masini de cusut si accesoriile de care aveam nevoie si am inceput treaba intr-o formula de 3: eu, colega mea Daniela si Irina – o tanara artista, la origine mestesugar in piele care ne-a sprijinit in executia produselor. Am invatat pe parcurs ce presupune sa ai un atelier de croitorie si inca mai invatam.
Echipa
Din echipa fac parte, pe langa mine, colega mea Daniela si Nadia, cu experienta in croitorie (mama unui copil bolnav, beneficiar in proiectul Zana Merciluta), fiind cea mai noua membra in echipa noastra. De asemenea, avem si cativa voluntari care ne sprijina periodic la activitatile din atelier: la pictat pe textil, in activitatile de reciclare a donatiilor sau in crearea de accesorii.
Periodic colaboram cu o doamna aflata la pensie, cu studii de croitorie, care ne ajuta in partea de reciclare: transformam camasi, sacouri sau pantaloni barbatesti in traiste.
Povestile pe care le primesc hainele
In cazul produselor reciclate, am primit donatie produse si de la un atelier de confectii din Braila.
Intr-o zi, colega mea Daniela a primit un e-mail de la directoarea unui atelier de confectii care ne scria ca ne urmareste actiunile pe Facebook de ceva vreme si ca ar dori sa ne doneze un stoc de camasi barbatesti, produse de dama, cateva materiale ramase si alte accesorii. Am trimis o masina la Braila care s-a intors incarcata cu aceste materiale.
Camasile barbatesti au fost reciclate si transformate in traiste/gentute, iar hainele de dama au fost oferite ca un mod de a spune MERCI tuturor celor care au facut donatii catre asociatie intr-o anumita perioada.
In ceea ce priveste produsele create de la zero in atelier, avem si o serie limitata de bluze si rochii cu motive africane. Materialele cu motive din divese tari africane le achizitionam din afara si ne-au placut pentru ca sunt solare, pozitive si traditionale.
Seria „Azi sunt un OM mai BUN” – este vorba de tricourile din bumbac pentru femei, barbati si copii si bluzele cu maneca lunga unisex din bumbac organic 100%. Vara trecuta am facut o campanie online impreuna cu Alex Dima (ProTV) si am reusit prin vanzarea a 150 de tricouri sa achizitionam o lupa necesara in interventiile stomatologice, pe care medicii voluntari din proiectul „Zana Merciluta” le fac.
De asemenea, bluzele cu maneca lunga „Azi sunt un OM mai BUN” au fost cumparate de companii cu care colaboram pe proiectele de educatie si de sanatate pentru activitatile de team-building pe care le-au facut cu noi, prin renovarea unei scoli sau gradinite.
Denumirile produselor noastre sunt optimiste si date in functie de starea si emotia pe care ne-o transmit.
Promovare - "Poarta o fapta buna"
Atelierul exista de un an. Dupa deschiderea atelierului, am contactat Shopmania.biz, o platforma eCommerce pentru magazine online care au fost de acord sa ne sustina in crearea unui magazin online pentru produsele noastre si acum suntem in al doilea an in care beneficiem de sprijinul lor si magazinul nostru functioneaza pe platforma lor.
Am facut o campanie cu tricourile „Azi sunt un OM mai BUN” cu Alex Dima ca ambasador. In iulie am organizat o prezentare a produselor din atelier la sediul asociatei unde am invitat sa prezinte produsele, ca modele, prietene Merci, din diverse companii cu care am lucrat de-a lungul timpului si parteneri ai asociatiei noastre.
In partea de promovare online, am primit finantare de la Google prin Programul Google Ad Grants. Astfel beneficiem lunar de AdWords in valoare de 10.000 USD, iar contul nostru este gestionat pro-bono de 6 luni de agentia de marketing Inobox, care ne gestioneaza campaniile online.
Directii de dezvoltare a proiectului
Anul acesta ne-am propus sa cream mai multe produse prin reciclare, din donatiile primite. Chiar acum testam cateva produse pe care le vom prezenta pe site la sectiunea „Recicleaza-ti atitudinea”. Tot in lucru avem si o colectie de haine pentru copii. Spor la fapte bune!