Materia preferata a lui 2016 a fost politica, spune Cristina Oncescu, Senior Strategic Planner pastel, insa publicitatea a incercat sa mearga pe urmele ei, marcand cele mai importante momente. Un bilant sugestiv mai jos, la inceput de 2017.
2016
Schimbare.
Cel mai urat an?
Nu a fost urat, ci foarte interesant. Da, au fost multe evenimente tragice, dar asa se intampla in fiecare an. Daca americanii decreteaza ca a fost cel mai urat an, asta nu inseamna ca a fost cel mai urat pentru tot mapamondul.
Interesant in 2016 a fost ca in cel putin trei cazuri – Brexit, alegerea lui Donald Trump si victoria PSD in alegerile parlamentare – am vazut ca promisiunea populista a unei vieti mai bune (in fine, ce inteleg oamenii din fiecare tara printr-o viata mai buna) conteaza mult mai mult decat orice argument rational si intelectual. Si am mai vazut ca Facebook-ul si endorsement-ul celebritatilor nu au chiar atat de multa influenta cand vine vorba de a convinge masele sa voteze “corect”.
In publicitate
Nu la fel de sprintar ca in alte domenii. Politica pare sa fi fost materia preferata a anului 2016.
Totusi, am vazut cateva trenduri prinzand tot mai multa consistenta:
Experiential marketing, pentru ca ajuta brandurile sa ajunga la acei oameni care nu consuma advertising traditional;
Virtual reality, pentru ca permite o imersiune totala in poveste si poate fi experimentata oriunde;
Live video, pentru ca oameni vor tot mai mult ca brandurile sa fie “real time” si “autentice”;
Opportunity advertising – se ia un subiect de mare interes media, se face peste noapte o campanie legata de acel subiect si se difuzeaza rapid pentru a profita de efectul de halou;
Influencer marketing – mai vechiul celebrity endorsement, adaptat noului context digital.
Subiecte fierbinti
Brexit.
Trump.
Divortul Angelinei de Brad Pitt.
Remarca lui Bernie Sanders despre viteza internetului din Romania.
Check-in-ul accidental al lui Snoop Dog la Bogata, Mures in loc de Bogota.
Campionatul European de Fotbal si Olimpiada – aici nu dau decat un exemplu, desi ele au fost nenumarate: "Under Armour", cu Michael Phelps.
Meme-ul lui 2016
Slogan pentru 2016
Niciodata sa nu spui niciodata.
Noutati in industrie
Industria tine pasul cu dezvoltarea tehnologica si noul tip de consum media:
Tot mai mult mobile advertising. In ziua de azi daca n-ai site optimizat pentru mobile sau nu-ti calibrezi campania online astfel incat sa fie vizibila pe mobile, arunci banii pe fereastra investind doar in desktop advertising.
Tot mai multe aplicatii de mobil. Maiestria e 1) sa fie utila cu adevarat si 2) sa fie bine promovata.
Tot mai mult programmatic
Live video
Cel mai drag proiect
Toate ne sunt dragi, deci nu putem sa alegem dupa acest criteriu. Dar putem dupa altele:
Cel mai special proiect a fost campania de preventie a cancerului de col uterin pentru Sensiblu si Synevo. Cel mai provocator a fost campania de recrutare pentru Societe Generale European Business Center.
Cel in care am dat total in mintea copiilor a fost Aventurierii de Gradina pentru Bonduelle.
Cele mai din 2016
Audi – "Duel".
ING Card Complet – "Leutu’".
O urare lui 2016
Felicitari, ai intrat in istorie!