Lantul TROPHIC cu Martin Balint: Mi-am pus problema daca emoji-urile sunt noile "litere" ale unui alfabet ce tine de dimensiunea afectiva umana

Lantul TROPHIC cu Martin Balint: Mi-am pus problema daca emoji-urile sunt noile "litere" ale unui alfabet ce tine de dimensiunea afectiva umana

Martin Balint nu amesteca nici acum publicitatea cu arta, dar le face in continuare pe amandoua. Dupa fluturele multisenzorial de la MNAC din 2014, Martin-artistul s-a mutat acum cu TROPHIC, cea mai recenta instalatie a sa, intr-o librarie, Carturesti Carusel, mai precis. La nivel vizual, spatiul acesteia este unul absolut coplesitor care poate fi usor demontat de un element alien, zice. Elementul alien, in cazul asta, e frunza supradimensionata compusa din 2336 de sfere vopsite in nuante diferite de verde.

La prima mana, e vorba despre structura celulara si ecosisteme, in special despre transferul permanent de energie si materie care compun viata, practic. Dincolo de asta, artistul pune in discutie si-un subiect din seria "tehnologia si noi": felul in care emoji-urile tind sa ia tot mai mult locul cuvantului scris si ce consecinte are schimbarea asta in psihicul colectiv.

Despre cum a produs instalatia, cum a colaborat cu cei doi sponsori - Carturesti si BMWi - si cum ar trebui sa ne lecuim de ideile preconcepute pe care le avem vizavi de arta comisionata, in cele ce urmeaza. 

 

Conceptul

TROPHIC e un exercitiu de iconografie contemporana, prin care investighez mutatiile sistemelor de comunicare umana. Am analizat cu o usoara doza de ironie relatia dintre limbajul scris si cel ideografic.

Instalatia este o ideograma sculpturala care anticipeaza abolirea cuvantului scris, prin utilizarea recurenta a emoji-urilor. Este o interogare a puterii cuvantului scris in era acronimelor <LOL, WTF, YOLO>.

Intr-un fel, urmaresc tendinta societatii de a inlocui exprimarea sentimentelor prin cuvinte, cu emoji, si care sunt repercursiunile acestei substituiri asupra psihicului colectiv.

 

 

Temele

Cred ca prin aceasta lucrare mi-am pus problema daca emoji-urile sunt noile "litere" ale unui alfabet ce tine de dimensiunea afectiva umana, si daca vocile si simbolurile predefinite ale sistemelor de operare sunt o tendinta de standardizare si depersonalizare emotionala acuta.

In fiecare an se introduc noi ideograme si se redefinesc formele celor existente intr-o continua adaptare la noile tendinte grafice, la noile nevoi de exprimare. Emoji-ul piersica, pana recent folosit ca eufemism grafic pentru posteriorul unei persoane, a fost corectat pentru a i se inlatura conotatiile ambigue; apoi reintrodus la forma initiala in urma unui protest al utilizatorilor care se trezisera peste noapte in incapacitatea de a mai sugera ideografic ideea de "cur".

Telefoanele care tind sa inlocuiasca deja obsoletul tete-a-tete ofera doua optiuni de expresie: alfabetul clasic - cel bazat pe litere, cu care putem compune in continuare clasicele cuvinte scrise sau verbalizate, si alfabetul ideogramelor, pe care il folosim pentru a ne exprima propriile sentimente sintetizate intr-o dimensiune pur iconografica.

TROPHIC se situeaza in a doua categorie, intrucat isi asuma rolul de a reda emotia conceptului de natura cu toata complexitatea acesteia.

 

O fotografie postata de Vlad Eftenie (@veftenie) pe

 

Numele

TROPHIC este, cum spuneam, o ideograma sculpturala care prezinta o frunza supradimensionata atat de mult incat se poate observa structura celulara cu ochiul liber, sau cel putin interpretarea unei structuri celulare atat de nesemnificativa pentru comunicarea simbolului in sine, dar vitala pentru existenta biologica.

In spatele acestei forme sculpturale hiperbolizate se ascund intentionat principiile ecologiei, cu structura ecosistemelor in cadrul carora are loc un permanent transfer de energie si materie, pentru ca viata sa-si poata pastra caracteristica ciclica. Aceasta legatura energetico-materiala dintre diferitele specii ale unei bioceneze, in care unele au rolul de producatori de energie (plantele), iar altele de consumatori este definita in biologie ca lant trofic. De aici si titlul lucrarii, care prezinta primul nivel trofic dintr-un astfel de lant care are ca scop principal de a intretine viata si echilibrul in natura.

 

Dezbaterea probabila

Cred ca rolul meu este de a lansa intrebari si ulterior de a observa reactiile, fara sa pretind ca pot directiona publicul catre o dezbatere specifica.

O lucrare de arta publica oricum are un risc ridicat de devalorizare conceptuala, nefiind protejata de "sacralitatea" spatiului expozitional al unei galerii sau al unui muzeu. Imi place sa analizez impactul la sfarsitul expozitiei, intrucat nu mi-am setat niciun fel de KPI.

 

Mecanismul instalatiei

Elementele care compun instalatia sunt direct legate de forma celulara a unei plante, de aici si alegerea sferelor. Ele reprezinta celulele macroscopate ale unei frunze, dar au si rol de pixeli sau puncte de raster supradimensionate.

 

 

Productia

Instalatia e compusa din 2336 de sfere vopsite in diferite nuante de verde pentru a replica aspectul unei frunze intr-o forma pur pixelata.

Colaborez cu aceeasi echipa de multi ani, cu care dezvolt lucrarile la scara mare, si in care am incredere ca imi intelege si suporta toate exigentele artistice, dar mai ales ca reuseste sa gaseasca solutii tehnice fezabile care nu afecteaza deloc calitatea lucrarii.

 

 

Colaborarea cu Carturesti

Acum cativa ani Carturesti a sustinut un proiect artistic pe care l-am realizat la Venetia pentru expozitia OPEN 15, si de atunci ne-am tot dorit sa gasim contextul potrivit pentru a realiza o instalatie si in Bucuresti la Carusel. Colaborarea a venit in mod natural, intrucat Carusel a fost gandit ca un spatiu multidisciplinar care incurajeaza prezenta artei contemporane prin Aiurart.

TROPHIC este primul pas intr-un demers al celor de la Carturesti de sustinere a tinerilor artisti dornici sa experimenteze intr-un astfel de spatiu expozitional, prin sponsorizari din partea companiilor care inteleg aceasta oportunitate de colaborare.

 

Libraria ca spatiu expozitional

Ma atrag foarte mult spatiile neconventionale de expunere, care pot intra intr-un dialog pur conceptual cu lucrarea. TROPHIC este o lucrare site specific, intrucat este gandita special pentru libraria Carusel.

La nivel vizual spatiul librariei este unul absolut coplesitor care poate fi usor demontat de un element alien. De aceea, pentru mine a fost o provocare sa plasez in Carusel un element instalativ, pentru ca era vital ca acesta trebuia sa functioneze conceptual - de aici si preocuparea relatiei dintre cuvantul scris si "alfabetul" ideografic.

 

Colaborarea cu BMWi

In ultima perioada in Romania exista o deschidere ampla din partea companiilor pentru sustinerea demersurilor culturale, iar BMWi a intuit foarte bine aceasta oportunitate. Cred ca este absolut benefic atat pentru companii cat si pentru artisti sa inteleaga mecanismul acestui tip de sustinere.

In momentul in care statul nu face mare lucru pentru incurajarea spatiului cultural, cred ca acest tip de initiativa din partea mediului privat este de apreciat.

 

Arta comisionata sau arta publica

Este un proiect de arta publica comisionata de Carturesti in colaborare cu BMWi.

In ceea ce priveste relatia dintre sponsor si artist, cred ca e foarte important sa depasim perceptia gresita si temerea ca finantatorul isi doreste sa intervina in conceptul lucrarii. Nu se intampla asa. Din experienta mea, in momentul in care am fost sponsorizat, de la inceput a existat un respect reciproc si o intelegere naturala a rolului ambelor parti.

 

Arta si publicitatea

Sincer, nu pot raspunde la aceasta intrebare pentru ca nu am inteles niciodata cum ar putea sa se impace. Sunt doua dimensiuni complet diferite care nu converg aproape niciodata, poate doar daca publicitatea ar putea fi folosita ca pretext conceptual intr-o interventie artistica.

 

In lucru

Pentru 2017 pregatesc o expozitie personala ampla, despre care momentan nu pot spune prea multe, dar promit sa va tin la curent cu felul in care se aliniaza planetele si am ceva concret sa va povestesc.

Deocamdata sunt intr-o faza in care ma dezvolt pe mai multe directii. Mai nou am inceput colaborarea cu o agentie de PR specializata pe arta si industrii creative – Creative Evolution, urmand sa dezvoltam mai multe proiecte pe viitor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related