[Check-in la stat] Preview-uri în online la destinaţii româneşti

[Check-in la stat] Preview-uri în online la destinaţii româneşti

Iata ca incepem 2017 tot cu un check-in. De data asta la institutia care, intr-un fel sau altul, cu asta se ocupa: Autoritatea Nationala pentru Turism (A.N.T.). Totul e bine, unde ati fost in vacanta? Ati fost peste tot, stiiiim, stim, dar ne ziceti dupa ce terminam aici.

Pana acum ceva timp, la Biroul de Comunicare se afla doar Mihai Panciu (Consilier Compartiment Comunicare, Relatii Externe si Protocol). De cateva luni insa, comunicarea in online a devenit responsabilitatea unor voluntari ai institutiei care pe langa Facebook, Instagram, Twitter si YouTube, rezolva si alte task-uri.

In fiecare saptamana, pe pagina oficiala, 150.000 de oameni ajung la postarile A.N.T. despre activitatile de promovare a Romaniei. Obiectivele sunt de a transmite call-to-actions de tipul "hei, si tu poti sa iei parte la promovarea tarii", care sa convinga

 

Cand a inceput institutia sa aiba o fata si in online?

Daca doriti o referinta in ceea ce priveste prezenta activa a Autoritatii Nationale pentru Turism in mediul online, ne vom referi cu precadere la anul 2016. Este momentul in care viziunea manageriala la nivelul institutiei s-a schimbat, iar componenta de comunicare, in special comunicarea in mediile sociale, a fost considerata o prioritate.

Astfel, de la o simpla prezenta in social media si in online in general, totul s-a transformat intr-o participare activa, intr-o interactiune continua cu publicul nostru, pe care ne dorim sa-l implicam cat mai mult in actiunile noastre, acestea fiind sustinute de noua strategie de marketing si comunicare a institutiei noastre.

Credem ca am reusit. Putem spune laudativ, ca saptamana de saptamana pagina de Facebook a ANT atinge o audienta de peste 150.000 de utilizatori.

Ca sa raspundem punctual la intrebarea dumneavoastra, daca vorbim despre digitalizare, chiar si in randul institutiilor de stat, acest lucru a inceput cu ceva ani in urma. Putem spune ca, cel putin la nivel central, nu mai exista institutie publica fara un site oficial. La fel si Autoritatea Nationala pentru Turism, inca de la infiintare, beneficiaza de un site institutional realizat in-house, fara buget, care reprezinta interfata institutiei cu cetateanul.

Insa ca sa revenim la ce va povesteam inainte, in 2016 numarul de platforme sociale pe care le-am lansat a crescut considerabil, venind astfel in intampinarea unui public cat mai variat.

 

 

Obiectivele de comunicare

Tot ca urmare a noii viziuni de dezvoltare si marketing a ANT, unul dintre obiectivele principale legate de prezenta in social media il reprezinta implicarea activa a audientei noastre in cat mai multe actiuni de promovare, de informare si/ sau constientizare. Ne dorim sa venim mai aproape de public, sa folosim un ton de comunicare semiformal, astfel incat sa conturam o relatie virtuala fluida, prietenoasa, sa captam si sa mentinem interesul celor care ne urmaresc.

Intrucat intrebarea dumneavoastra se refera la pagina oficiala de Facebook, ne bucuram sa va informam ca, de fapt, avem doua pagini: “Autoritatea Nationala pentru Turism” si „Romania Travel” - pagina dedicata in special turistilor sau potentialilor turisti straini care aleg ca destinatie Romania.

Informatia pe pagina Romania Travel este exclusiv in limba engleza si promoveaza destinatii, obiective si evenimente din Romania. De asemenea, am considerat util sa includem in postarile de pe aceasta pagina si feedback-ul celor care ne-au vizitat tara, precum si aparitiile in presa internationala, care ajuta la cresterea notorietatii destinatiilor romanesti si a Romaniei in general.

In ceea ce priveste pagina de Facebook “Autoritatea Nationala pentru Turism”, ea se constituie ca unul dintre instrumentele prin care ne dorim sa crestem gradul de constientizare si informare a publicului larg in ceea ce priveste activitatea institutiei noastre sau a actiunilor in parteneriat pe care le intreprindem.

Pentru a ne pastra gradul de realism, trebuie sa ne asumam faptul ca imaginea institutiei in ultimii ani nu a fost foarte bine conturata, iar vizibilitatea nu a avut un nivel care sa reflecte realizarile si plus valoarea adusa.

 

 

Echipa de social media

Subdimensionarea personalului la nivelul A.N.T. este o o problema reala, care a avut impact, fireste, si asupra componentei de comunicare. In cadrul institutiei exista o singura persoana angajata la Biroul de Comunicare, Relatii Externe si Protocol si, asa cum este lesne de inteles, este depasita din punct de vedere al volumului de munca.

Insa cu bunavointa si entuziasm, se pot realiza lucruri minunate. Asa incat, de cateva luni, voluntari din cadrul A.N.T. gestioneaza, pe langa atributiile specifice activitatii lor, si parte din procesul de comunicare institutionala, si ne referim in special la partea de online, cu cele doua pagini de Facebook, conturile de Instagram, Twitter si YouTube.

 

Evolutia abordarii in social media

Initial, pagina de Facebook a Autoritatii Nationale pentru Turism promova atat activitatea A.N.T, cat si evenimente/obiective/zone turistice din tara.

Intrucat aceasta abordare putea produce confuzie atat in segmentarea publicului tinta, cat si in disiparea mesajului central, s a considerat ca ar fi util pe pagina ANT sa avem, in special, informatii legate de activitatea noastra si a industriei turistice din Romania.

Au fost foarte multe actiuni desfasurate de Autoritatea Nationala pentru Turism in anul 2016, pornind de la misiuni de control si autorizare, pana la organizarea de evenimente de anvergura, cum ar fi Conferinta Organizatiei Mondiale a Turismului la Bucuresti, elaborarea de documente strategice, cel mai reprezentativ si de impact fiind Viziunea de dezvoltare si marketing a Autoritatii Nationale pentru Turism, a fost implementat si dezvoltat conceptul de organizatii de management a destinatiei (OMD-uri).

Totodata, A.N.T. a participat la numeroase targuri de turism in exterior si Romania a fost, pentru prima data, tara partenera la un targ organizat de o alta tara (in noiembrie la Targul de Turism de la Varsovia).

Pentru promovarea evenimentelor si zonelor turistice am creat o alta pagina Romania Travel adresata, in special, publicului extern.

 

 

Abordarea umana - avantaje si dezavantaje

Turismul este un domeniu extrem de ofertant, iar activitatile pot fi prezentate intr-un mod foarte placut. Din pacate, si subliniem acest lucru, rigorile institutionale impun anumite limite care, de multe ori, influenteaza stilul si impactul mesajului.

Noi, aici, la A.N.T., credem ca e important ca, pe langa mesajul institutional transmis, sa “umanizam” institutia, prin prezentarea membrilor echipelor implicate in realizarea proiectelor despre care informam publicul, prin folosirea ocazionala a unei tuse de umor (atunci cand situatia permite) sau pur si simplu, prin call-to-action adresat urmaritorilor nostri, pe care astfel, ii implicam in activitatea echipei de comunicare.

 

Am realizat si making-off-uri ale pregatirilor anumitor evenimente, tocmai din dorinta de a arata ca, in spatele cuvintelor si zidurilor gri, sunt oameni. Si la noi, la A.N.T., oamenii sunt profesionisti, veseli, entuziasti si foarte activi. E pacat sa tinem asa ceva secret! :)

 

Planificare vs. spontaneitate

Pagina de Facebook oficiala a ANT este caracterizata prin dinamism si promptitudine in livrarea informatiilor legate de domeniul si industria turistica.

Oricat ne-am dori sa ne usuram munca si, eventual, sa programam diverse postari cu ceva timp inainte, intotdeauna apare ceva nou, de ultim moment, o informatie importanta pentru industrie, un eveniment, pentru ca, cel putin in domeniul nostru de activitate, se intampla mereu lucruri de interes.

 

 

Engagement: comentarii, reactii

Depinde de la zi la zi, sunt perioade, mai ales cele in care institutia noastra organizeaza un eveniment sau o actiune specifica, in care primim foarte multe mesaje, sunt zile in care primim 3-5 mesaje pe zi.

Mesajele la care echipa Facebook poate raspunde imediat, primesc un raspuns prompt. Sunt insa si mesaje care au nevoie de un raspuns de la directiile de specialitate. In acest caz, incercam sa obtinem in cel mai scurt timp posibil obtinerea acestui raspuns si sa livram informatia rapid.

 

 

Cea mai de succes postare

Au fost foarte multe postari de succes. Am avut clipuri video cu foarte mare succes. Amintim un clip video cu fantana cinecetica din Braila care are peste 2.000 de aprecieri si peste 300.000 de vizionari.

 

Pe langa postarile institutionale, in care prezentam actiuni si evenimente ale A.N.T., avem si activitatea de promovare, la care ne ajuta colegi din institutie care ne pun la dispozitie fotografii, clipuri realizate de ei in timpul plimbarilor prin tara. Dar nu ne ajuta doar colegii nostri, ci si multi prieteni ai paginii care ne trimit fotografii facute de ei, informatii, noutati.

O saptamana incredibila in social media a fost cea in care am acoperit conferinta organizata la Bucuresti cu Organizatia Mondiala a Turismului. Am avut trasmisiuni live de la eveniment, numeroase poze, interventii, practic 3 zile am fost conectati nonstop la acel eveniment. In saptamana respectiva, reach-ul paginii de Facebook a A.N.T. a depasit 250.000 de persoane.

 

De asemenea prezenta noastra la Targurile de Turism din strainatate a generat un interes extrem de crescut in social media, au fost clipuri si fotografii preluate si distribuite de sute de ori. Ne face placere sa vedem cat de mandri de Romania se simt cei care interactioneaza cu paginile noastre si cat de interesati sunt de felul in care ne prezentam in exterior.

 

De imbunatatit in comunicarea online

Nu exista limita in comunicare sau, mai plastic spus, limita e cerul. Posibilitati sunt nemasurate, incercam sa profitam de fiecare canal de comunicare existent, dorim ca ceea ce facem sa ajunga la un numar cat mai mare de persoane.

Credem cu tarie ca principalele calitati ale comunicarii unei institutii de stat trebuie sa fie transparenta si promptitudinea, cu respectarea, desigur, a limitelor impuse de lege.

 

Alte canale de comunicare

Pe langa site-ul institutional pe langa cele doua conturi de Facebook, avem cont de Twitter, de Instagram, avem un newsletter pe care il transmitem saptamanal la peste 2.000 de persoane, avem o pagina, in care comunicam principalele activitati si evenimente ale insitutiei, dar si evenimente turistice din tara.

In plus, nu putem omite in a va povesti ca am finalizat noua noastra pagina de promovare a Romaniei. Este un proiect la care tinem foarte mult si care promoveaza, la un nivel superior, Romania ca destinatie turistica competitiva. Este ceva care trebuia facut de foarte multi ani, Romania merita un site profesionist adresat atat publicului intern cat si publicului extern, si faptul ca am reusit sa finalizam cu succes acest proiect ne bucura.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related