Tocmai de aceea, Liviu Țurcanu, Creative Director Mercury360, are următorul cuvânt pentru anul care a trecut: pseudo-schimbare. Suntem cei care pornesc revoluții, spune el, dar nu știm să protejăm libertatea câștigată. Dictonul blazării pe care îl purtăm de secole a funcționat și anul acesta: "las că merge și așa".
2016
Pseudo-schimbare.
A fost anul în care am sperat cu totii ca se va petrece marea schimbare colectiva. Marea schimbare mentală careia trebuia sa ii succeada adevarata reformare a societatii per ansamblu. Sau, macar, semnalul unei evolutii in alta directie, una care sa ofere cu adevarat o perspectiva (mai) buna tarii in care traim.
In acest context, imi dau seama ca ne meritam soarta cu prisosinta. Suntem cei care pornim revolutii, dar suntem si cei care nu sunt in stare sa faca nimic cu libertarea cu greu castigata.
Ne aprindem repede entuziasmul schimbarii, dar ne stingem rapid in lamentabilul “am incercat, dar ce sa-i faci.., nu putem schimba sistemul”.
Un an în care am demonstrat ca putem avea o altfel de guvernare, una normala la cap, guvernata de simtul responsabilitatii si al bunului simt; pe de alta parte, dupa cele doua seturi de alegeri electorale am realizat cu totii (din nou) ruptura dintre Bucuresti si restul tarii. Ruptura dintre Facebook și lumea reala.
Totodata, ne-am dat seama ca suntem uniti in declaratii si dezbinati in actiuni. Iar atunci cand trebuie sa actionam pentru interesul nostru comun, preferam sa chiulim in masa. Apoi ne plangem ca ne decid altii viitorul, ca mai bine emigram si ca aici nu e loc pentru schimbare.
Cel mai urat an?
Nu as zice ca a fost un an “urat”. A fost anul in care am realizat ca putem schimba cu adevarat ceva (un nou Guvern, o noua miscare pe scena politica, un val de nou de politicieni tineri, curajosi, de-ai nostri, animati de dorinta de a face bine la alt nivel).
Subiecte fierbinti
De departe Trumpmania a pus fost subiectul cel mai dezbătut; de la colțul blocului până la colțul Facebook-ului. Mr. President a fost cel mai parodiat personaj de pe Terra (trilioane de biti au umplut internetul sub forma de videos, meme-uri, gif-uri etc). Tema a incitat la dezbatere si in mediul publicitar, sau a dezvaluit lumii ce talente nebănuite se află printre noi.
Impactul Brexitului a fost mult mai discret in spatiul romanesc. Desi au fost campanii care promovau intr-un mod destept avantajele ramanerii in UE (vezi campania Gândul - „Romanians adopt Remainians”), nu s-a facut mare tam-tam pe tema asta. Probabil si pentru ca ne-a molipsit seriozitatea britanicilor :)
Slogan pentru 2016
După un final de 2015 care a dat semnalul marii schimbări, am trasat niste obiective de bun simț pentru anul asta (să nu le zic “speranțe”) mari și, în dulcele spirit clasic românesc, ne-am oprit din avântul începuturilor dupa ce ne-a lovit realitatea crunta dictata de majoritate.
Prin urmare, dragi romani, revenim la vechiul dicton care ne-a tinut in blazare timp de secole:
"Las’ ca merge și așa".
Noutati in industrie
Mult zgomot si mai putin work vizibil si de calitate. Elocinta in expunerea unor idei comune; multa retorica pe subiecte batatorite deja.
Stiu, suntem industria care naste a naibii de multe idei bune care mor in sertarul agentiilor sau care nu percuteaza inima sau bugetul clientului, dar parca nici dorinta de a genera idei care schimba lumea din temelii nu am mai vazut pe la noi. Idei de acel calibru.., care sa genereze starea de ciuda zile la rand; sa te oftici ca nu ti-au trecut macar asa, vremelnic, prin varful capului.
Sentimentul de automultumire a devenit din ce in ce mai prezent, cam asta simt. Sunt cateva noutati, nu zic "nu", dar mai conteaza daca sunt sufocate de tona de lucruri comune?
Cea mai apreciata campanie a agentiei
Una de suflet in care, evident, ne-am implicat trup si suflet: "Supravietuitorii" pentru Politia Romana.
Un super eveniment pentru Mega Image, care si-a atins cu brio cu obiectivele: un trafic de peste 13.000 de participanti / zi si organizarea celui mai mare schimb de flizz-uri ever seen: Marele Eveniment de Schimb Super Flizz 2
"Cele mai" din 2016
De pe afara: REI - #OptOutside. Vorbeam de campanii care schimba lumea, care transforma concepte existente sau creeaza unele noi. Acest lucru face campania asta.
Una la fel de bună și inspirationala: Xbox - "Survival Billboard".
De la noi: Valvis Holding - "Purity Test”. O idee foarte simpla, dar cu un impact social cat se poate de serios.
Inspirați de John Oliver: ce urare i-ai face lui 2016
Nu sunt fan John Oliver si nici fan 2016. Urare lui 2016 (la final)? Ura si la gara!