Spunea Diane Mulcahy, la un moment dat, ca in ziua de azi, nu mai e nevoie de un job full-time pentru a face ”great work”. Posibil. Dar daca ai un job unde te distrezi ”mai mult decat este permis", n-ai vrea ca jobul ala sa fie full-time? Sau, daca de vreo doua ori pe an, ai avea perioade in care n-ar trebui sa vii la birou, ci sa-ti vezi de-ale tale, sa faci research, sa fii creativ pe cont propriu si sa ai sansa acelui "great work", in propriile conditii.
Vorba prin targ umbla ca un asa loc exista: Colorbitor, un new media lab care jongleaza cu briefuri neconventionale si cu tehnologii noi ca sa scoata proiecte d-alea curajoase.
Un astfel de business trebuie sa culeaga talent din toate domeniile, iar Daniel Gontz, Creative Director, crede ca exact asta s-a infaptuit la Colorbitor. Au inceput cu video si post-productie, apoi si-au dat seama ca au mai multe de oferit clientilor si lor insisi: zona experimentala a artelor vizuale, realitate virtuala si realitate augmentata. Asa ca a iesit un hub creativ unde se duc briefurile neobisnuite, cu motto-ul "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic".
Ce inseamna asta, mai exact? Daniel ne povesteste in continuare; despre el, mai pe larg, gasiti aici. Iar de vreti sa cititi articolul doamnei Mulcahy, mentionata la inceput, click.
Inceputul
Colorbitor a aparut in momentul in care s-a format echipa de baza - eu (artist), Georgia Cretulescu Gontz (strategie digitala) si Costin Cretulescu (producator AV). Dupa terminarea studiilor de la academia de arte Viena, clasa new media, m-am intors in Romania unde am inceput sa lurcez ca visuals designer pentru diferite agentii de publicitate.
Costin Cretulescu a venit cu o experienta de un deceniu in piata de publicitate timp in care a produs sute de spoturi pentru majoritatea agentiilor mari de publicitate. Georgia Gontz a venit cu un background de strategie digitala cu zeci de premii si camparii de succes, fapt care a dus la inchegarea unor servicii digitale 360.
Asa s-a nascut Colorbitor si tot atunci s-a nascut si DezInterzis, platforma noasta de joaca urbana.
Structura de hub creativ a permis sa avem timpul si resursele necesare sa lucram cu institutii de cultura (teatru / opera) sau sa finantam experimentele noastre.
Intotdeauna noi am fost fascinati de ceea ce este la granita, de ultimele tehnologii, de artisti interesanti. Si cumva am devenit laboratorul de proiecte neobisnuite, locul unde clientii incearca cele mai neobisnuite brief-uri.
Echipa
In aceasta formula de trei oameni am pornit, si la scurt timp a venit alaturi de noi si Andrei Gatu (DOP & producator). Georgia Gontz este omul care pune mereu accent pe consumer, ea este avocatul lor in fata noastra si a clientilor.
Costin e vrajitorul din zona de efecte post productie. Daca poti sa iti imaginezi ceva, Costin Cretulescu poate sa transpuna pe film. Andrei Gatu este omul cel mai prietenos, producatorul care reuseste sa lege la un loc multitudinea de resurse pentru executii de succes.
Inca de la inceput am lucrat sub forma unui hub creativ; astfel, in functie de necesitatile fiecarui proiect am adus in echipa freelanceri din Romania si din Europa, artisti, programatori vizuali, constructori, producatori audio, ingineri si creativi din diverse agentii.
In echipa permanenta ni s-a alaturat si Andrei Sandu (app developer), cu care am dezvoltat partea de mobile apps si interactivitate.
Servicii
Initial am oferit doar partea de video / post productie. Dar foarte repede am inceput sa ne atasam de zona experimentala a artelor vizuale, realitate virtuala, realitate augmentata si interactivitate la toate jucariile noastre. De ce sa ai doar un powerpoint pe perete cand poate sa fie o proiectie interactiva, gesture controlled si animata video?
De ce sa ai doar un telefon ghid cu harta cand poate fi o fereastra multimedia catre alte timpuri? Si asa au inceput sa evolueze serviciile noastre. Ceea ce face ca munca noastra sa fie si extrem de rewarding dar si extrem de dificila.
In fiecare an avem doua perioade de R&D, timp in care fiecare membru e liber sa se ocupe de proiecte personale de cercetare. Asa se nasc noi proiecte, servicii ce pot fi oferite clientiilor.
Proiecte
Primul mare proiect a fost Yeousu. Expozitia mondiala de la Yeosu, Korea. Acolo ne-am ocupat de partea interactiva a pavilionului Romaniei. Am implementat comunicarea cu realitate augmentata, am invatat vizitatorii dansuri traditionale si olarie sau am costumat virtual vizitatori, folosind instalatii interactive.
Proiectul a inceput cu un apel telefonic in care am fost intrebati ce lucruri minunate putem produce pentru a prezenta Romania intr-un mod contemporan.
Cele mai cele
Au fost proiecte ce ne-au costat nopti nedormite si cateva fire de par alb. Un proiect in 2014 unde am imbracat un pavilion in pixeli sincronizati. Sistemul era controlat de 5 media servere ce proiectau 2,3 miliarde de pixeli pe secunda. Totul sincronizat si unitar de la mapari pe structuri neregulare pana la costumele dansatorilor luminate cu led fiber.
Proiectul Cronovizor, o aplicatie de realitate augmentata care iti permitea sa calatoresti in trecut. In spate se afla un sistem de recunoastere / mapare in timp real al spatiului in care se afla userul.
Dupa multe experiente cu constructii custom in care am implementat diverse tehnologii, de la display-uri transparente pana la senzori si dispozitive de sunet unidirectionale, am inceput sa cautam moduri prin care sa dezvoltam pe tehnologia pe care oamenii o aveau deja la dispozitie.
Detectarea unui sarut - suna simplu dar pentru un calculator nu e deloc. Un proiect care ne-a costat multe nopti nedormite si multe teste.
Proiect de dans contemporan unde miscarea dansatorilor crea imaginea bazat pe un sistem ce foloseste deep learning (AI). Este incredibil ce se poate face folosind AI in zona de dans. Acum calculatorul poate sa inteleaga cand aceasi miscare este furioasa, ezitanta, inceata sau rapida. Am scapat de clasicul on sau off.
Au fost proiecte despre care nu am putut sa comunicam (nesuferite nda-uri), multe din ele chiar la limita posibilului. Multe momente de "WOW" si de "Nuuuu".
Lucrul cu experimentalul intr-o piata de advertising care cere certitudini si cifre ne-a dat emotii din cand in cand si ne-a facut sa jonglam intre lucruri aparent imposibile si dorinta de a livra conform cu promisiunile.
Ce nu se stie despre voi?
Ne distram la locul de munca mai mult decat ar fi permis.
Multe din proiectele noastre nu sunt comunicate de noi din diverse motive. Ori sunt in domeniul cultural (media installation pentru expozitia Bosch 500, expo of the year in Olanda sau media installation pentru Aruba Industrial Museum) ori sunt sub NDA, ori efectiv avem atat de mult privirea inainte incat cateodata uitam sa ne minunam de realizarile noastre.
In general, publicul nu stie de efortul inuman la care ne supunem din cauza deadline-urilor stranse si a tehnologiilor negandite pentru comercial.
Tehnologia din industrie
Cand am initiat departamentul de instalatii interactive, am realizat foarte curand ca nu avem piata pentru asta in Romania.
Am gasit ca solutie colaborarea cu creativi din agentii care au dat o infuzie de idei/concepte pentru proiectele artistice, invatand in acelasi timp sa gandeasca proiecte pe care sa ni le ceara in comercial. A fost o fuziune din care am avut de castigat atat noi, cat si piata de advertising.
Cum suna briefurile care vin la voi?
Depinde foarte mult de clienti. In principal sunt doua cazuri. Primul in care ni se cere sa facem ceva "WOW" si al doilea in care suntem intrebati daca un lucru este fizic posibil. In principal, briefurile sunt extrem de scurte, avem foarte multa mana libera.
Business. Agentii vs.clienti directi. Local si international
Colaboram atat cu agentii cat si cu clienti directi, este un mix intre relatiile formate de-a lungul timpului cu diversi directori de creatie, producatori si directori de marketing.
Lucram din ce in ce mai mult cu clienti internationali. Am deschis un birou la Amsterdam de unde ne ocupam de piata vest europeana. Piata mai matura, mai deschisa la nou si evident mai puternica financiar ne permite sa lucram la proiecte mai complexe cu bugete mai interesante, unde calitatea este mai ridicata.
Cele mai profitabile directii de business sunt, in acest moment, proiectele speciale / events / productie content.
Promovarea
Aici e partea curioasa. Nu ne promovam mai deloc, cred ca ni se potriveste zicala "cizmarul fara pantofi". De cateva ori actualizam site-ul si mai postam cate ceva pe pagina de facebook. Din fericire relatiile facute de-a lungul timpului ne sustin suficient de bine work-flow-ul.
Ce urmeaza?
O sa ramanem in aceasta formula si abia asteptam sa inceapa perioada urmatoare de R&D. Avem cateva proiecte noi unde folosim AI si e o zona care ne intereseaza in mod special in perioada urmatoare.
Asadar, numitorul comun pentru anul viitor este AI. Cam toate proiectele experimentale pe care le avem pentru la anul au aceasta componenta. In acelasi timp, continuam sa dezvoltam departamentele de mobile apps si de productie content vizual pentru a prelua fluxul de proiecte noi venite din vest.