Din 2011, in Iasi creste un studio de design si development specializat pe teme Wordpress premium si nisate, fondat de fratii Vlad si George Olaru. Inainte sa-si indrepte energiile spre antreprenoriat, Vlad si George au petrecut cativa ani lucrand freelance pentru clienti din SUA diverse proiecte design, development si maintenance. Cand nevoia de mai multa ordine in treburi si-a spus cuvantul, a aparut Pixelgrade. Dupa care:
Fortati de o serie de situatii nu tocmai placute (clienti nehotarati, proiecte mult peste deadline si buget), am hotarat ca e momentul sa ne concentram pe propriile noastre produse: teme WordPress premium si nisate pentru cel mai mare marketplace de la acel moment, ThemeForest. [...]
O decizie inteleapta, caci Pixelgrade si-a aniversat recent cei 5 ani, proaspat trecut si printr-un rebranding.
In acest moment, temele create de Pixelgrade sunt comercializate pe ThemeForest (70% din vanzari), prin parteneriatul cu WordPress.com (20%) si prin shop-ul propriu (10%). Dar ponderea acestuia din urma urmeaza sa creasca, daca totul va merge conform planului despre care aflam de la Vlad in continuare:
Start
Pot spune ca ne-am cunoscut dintotdeauna pentru ca Pixelgrade la inceput, in 2011, insemna doar eu —Vlad Olaru— si fratele meu, George. Am inceput din nevoia de mai multa ordine dupa numerosii ani de freelancing pe care i-am parcurs impreuna si care incepusera sa isi puna amprenta asupra motivatiei noastre.
Initial, am continuat cu ceea ce faceam si inainte, in rolul de freelanceri: proiecte custom pentru clienti din SUA. Erau proiecte de design, dezvoltare si mentenanta, destul de diferite ca ordin de marime.
Incet-incet, pe masura ce am marit echipa si specializarile s-au diversificat, am indraznit sa ne jucam cu servicii online (tot pentru clienti) si propriile noastre experimente.
La WordPress am ajuns destul de devreme, cumva impinsi de cerintele clientilor insa si de apetenta noastra pentru joaca si nou.
Cu timpul am devenit mai increzatori si, fortati de o serie de situatii nu tocmai placute (clienti nehotarati, proiecte mult peste deadline si buget), am hotarat ca e momentul sa ne concentram pe propriile noastre produse: teme WordPress premium si nisate pentru cel mai mare marketplace de la acel moment, ThemeForest.
Schimbarea catre design as service s-a produs cam dupa doi ani, insa nu peste noapte, ci treptat, deoarece este greu sa supravietuiesti in piata aceasta fara un portofoliu generos si diversificat. Am dus pana la capat proiectele curente si am profitat de tot timpul ramas pentru a invata ce inseamna sa vinzi si sa promovezi propriile produse.
Validarea business-ului
Nu am abordat lucrurile in termeni de business. Termeni precum "validare" ne erau destul de straini.
Noi eram increzatori in capacitatea noastra de a oferi un design superior celorlalti, stiam ca rezistam cu mai putin decat alti autori (a fost un avantaj sa fim din Romania) si am pus inca de la inceput accentul pe customer service intr-o perioada in care prea putini faceau asta. Asa ca ne-am pus pe treaba si nu ne-am mai oprit.
Validarea de care spuneti a venit probabil undeva pe parcurs, insa eram prea ocupati si prea entuziasmati ca sa o observam.
Teme de WordPress care rezolva probleme dureroase
Reusim sa rezolvam probleme digitale ale clientilor nostri pentru ca ne propunem asta. Stiu, suna destul de evident, insa sunt foarte multi care nu isi propun asta sau o fac cu jumatate de masura. Focusul lor e doar sa te convinga sa cumperi. Cum va iesi site-ul intr-un final este secundar.
Noi facem teme care sunt bazate pe o cercetare amanuntita a contextului respectivei nise, pe discutii cu profesionisti, pe analiza site-urilor existente, samd.
Dupa toata calatoria asta incercam sa gasim o formula prin care sa ne asiguram (atat cat se poate printr-o tema) ca site-ul final al clientului ii va aduce rezultate concrete.
In functie de nisa, asta poate insemna impact vizual, articole sau proiecte cu personalitate proprie, organizare clara a informatiilor despre companie, usurinta in updatarea continutului de site, etc.
Prima vanzare
As vrea sa pot spune ca au sarit dopuri si confetti in aer, insa nu a fost asa. Ne-am bucurat, insa entuziasmul a trecut repede pentru ca am starnit alte provocari: sa ne ocupam de client, sa vedem daca ii merge totul bine, daca are nevoie de ajutor si alte cele. Prima vanzare ne-a dat semnalul ca jocul a inceput.
Frecventa temelor noi. Update-uri la cele existente
Tinta noastra pentru teme noi este de una la 2-3 luni.
Este un ritm care nu am reusit sa il mentinem constant pentru ca ne-am avantat in procesul recent de rebranding, repozitionare si am lucrat la eficientizarea procesului de design si development. Odata cu noul an speram sa mentinem acest ritm de 4-5 teme noi pe an.
Legat de update-uri, avem un calendar care presupune update-uri saptamanale la 2-3 teme. Majoritate sunt update-uri de mentenanta, insa din cand in cand urmarim sa aducem o imbunatatire mai substantiala temei (la nivel de design sau functionalitate).
Canale de vanzare
Pixelgrade isi vinde produsele prin shop-ul propriu (aprox. 10% din vanzari), prin parteneriatul cu WordPress.com (aprox. 20% din vanzari) si pe ThemeForest (restul de 70% din vanzari).
Legat de propriul nostru shop, aici avem planuri mari si in viitorul apropiat speram sa ii crestem ponderea, mai ales ca am facut un redesign complet alaturi de o agentie digitala locala — Namogo (n.r. pe care i-am mai cunoscut), am stabilit o strategie clara si deja investim mai mult timp, energie si bani.
Cum va promovati?
Nu am fost niciodata fanii unui marketing agresiv; credem ca temele noastre si modul in care le pozitionam dau tonul muzicii in ce priveste comunicarea.
Pe langa propriul shop, mult mai sexy vizual si functional, pagina dedicata de pe ThemeForest, ne dam silinta sa construim povesti cu esenta in jurul temelor (si a altor produse pe care le oferim comunitatii open-source) si sa le publicam pe Medium.
Pe langa asta, ne place sa intretinem un dialog constructiv cu o comunitate in crestere de pe social media: Twitter, Facebook, dar si un grup dedicat clientilor nostri, tot pe Facebook.
In 2017 vrem sa exploram mai mult si tot ce se intampla pe Instagram, mai ales ca acum avem o serie de directii mai consistente si mai coerente prin prisma rebrandingului.
Nu ne ferim nici de newslettere dedicate, dar chiar si acolo dansam cu grija intre selfpromo si resurse cu adevarat utile pentru audienta noastra.
Una peste alta, strategia in gradina asta este sa comunicam in armonie cu cine suntem si ce facem. Pana la urma, interactiunea clientilor, fie ei actuali sau potentiali, e cu o gasca de oameni pasionata de ce face si cu asta trebuia sa ramana la finalul zilei.
Clienti so far - cine?
Toate schimbarile si cautarile din ultimele sase luni ne-au ajutat sa ne dam seama ca produsele pe care le construim ajuta trei targeturi bine definite.
Antreprenorii creativi — da, oricat de vehiculat e conceptul asta in ultima vreme, noi chiar avem teme in portofolio care le fac viata mai usoara fotografilor, artistilor vizuali, arhitectilor etc
Hobby-driven people — cei care isi vad pasiunea ca pe o joaca serioasa si sunt dispusi sa investeasca in ea, de obicei sunt bloggeri, storytellers sau jurnalisti.
Small business owners — proprietarii de restaurante, de coffee shops sau alte locuri din industria asta culinara si care au o serie de nevoi specifice; suntem increzatori ca le intelegem bine universul si ii putem ajuta.
O saptamana la Pixelgrade
Incepem de luni dimineata la 9.00 cu un PixMeeting de 30-45 de minute unde stabilim directiile per departamente pentru saptamana ce incepe, luam parte la analiza pe KPIs a unuia dintre noi (daca este cazul) si facem o scurta retrospectiva a OKRs-urilor. Apoi fiecare isi asuma partea din planul saptamanal si trece la treaba.
In fiecare zi, pe la 13.00 (in functie de trafic si organizare), luam pranzul impreuna, iar la ora 17.00 fiecare este "invitat" digital sa isi faca check-in-ul pe Basecamp cu reusitele sau dificultatile din ziua care a trecut.
La sfarsitul saptamanii, ne actualizam fiecare OKRs-urile (n.r. Objectives & Key Results) si ne stabilim prioritatile pentru saptamana urmatoare.
In rest, fiecare e liber sa se auto-organizeze, sa isi stabileasca programul, sa apeleze la unul sau la altul.
Ce nu v-am intrebat
Ar fi multe. Glumesc. Nu stiu daca era musai de intrebat, insa poate e un moment bun sa spunem ca nu prea mai conteaza locul in ceea ce priveste construirea si cresterea de businessuri creative.
Lucram dintr-o casa ochioasa din Iasi (Vasile Alecsandri Nr. 5 — in caz ca vreti sa veniti in vizita cu un flat white) si ne bucuram sa fim parte dintr-o comunitate locala care devine din ce in ce mai curajoasa.