[Cine a furat Craciunul] Manuela Gogu, MullenLowe: Dincolo de rebeliunile anti-consumerism, anti-cliseu, anti-“zahar”, avem nevoie de ritualuri in vietile noastre

[Cine a furat Craciunul] Manuela Gogu, MullenLowe: Dincolo de rebeliunile anti-consumerism, anti-cliseu, anti-“zahar”, avem nevoie de ritualuri in vietile noastre

Manuela Gogu, Creative Integration Director MullenLowe, este o fanatica a Craciunului, cu tot ce presupune el. Si ce presupune sarbatoarea aceasta in mod special: este tema data oamenilor de a-si aminti de ce e mai bun. Asa suntem facuti, spune Manuela, avem nevoie de ritualuri pentru bunatate si fericire. Si de luminite. Si de cadouri.

 

Cum ataci primul spot de Craciun

Eu sunt o entuziasta a Craciunului, asa ca spoturile si campaniile de Craciun sunt pentru mine un “treat”.

In general, nu ma pot abtine si strecor o idee de Craciun cam in orice prezentare de pe parcursul anului, fie ca mi se cere, fie ca nu.

Incepem lucrul propriu-zis pe campaniile de Craciun prin octombrie, uneori chiar septembrie. 

 

Relevanta

Pentru mine sunt foarte importante; le consider indispensabile pentru ca tabloul de sarbatori sa fie complet.

Le consider insa absolut necesare si business-wise. In ciuda “rautacismelor” unora, spoturile de Craciun sunt asteptate, sunt iubite si vand.

Si cum Craciunul este poate cel mai activ moment de consum al anului, cred ca orice produs care se consuma sau se poate oferi de Craciun merita o campanie de sezon.

Nu cred in teoriile cum ca e “clutter” si “nu te vezi”.  Cred ca de Craciun vrei si trebuie sa fii acolo, in calup.

 

Cum s-a schimbat Craciunul

Craciunul “aspirational” este in continuare cel din Singur Acasa si pentru noi, si pentru ceilalti europeni, si pentru americani.  Cel putin la cum se vede el in publicitate.

Spoturile de Craciun sunt spoturi de atmosfera si de craft, nu neaparat de insight si atunci ele functioneaza eficient si cross-markets.

Ceea ce e bine pentru marketeri, mai putin bine pentru identitate.

Mi-ar placea sa ne exploatam mai mult zestrea locala, care este bogata si plina de simboluri ce pot fi trase in povesti autentice si mai putin cliseistice.

Pe scurt, mi se pare ca piata locala a evoluat din punct de vedere standard de productie si craft, dar asta a venit la pachet si cu o uniformizare din punct de vedere abordare. Spoturile de Craciun incep sa arate la fel ca cele de afara: aceleasi personaje, aceleasi reprezentari, aceleasi insighturi. Iar asta cred ca poate avea efecte pe termen lung.

Mie mi se pare ca aceste campanii de Craciun sunt si ar trebui sa fie tratate ca un bun pretext de transfer al traditiilor si valorilor autentice catre comunitatile mai putin expuse acestora in viata de zi cu zi.

 

Magia reclamelor de afara

Campaniile de Craciun nu sunt mai niciodata campanii cheie in calendarul de marketing, ci sunt de bifat, reciclat sau adaptat. Sigur sunt si cateva exceptii ale celor care investesc, le stim cu totii. In rest, insa, la buget se cam reduce efervescenta.

 

Trenduri

Nu reusesc sa izolez niste trenduri noi in ceea ce priveste comunicarea de Craciun. Dincolo de posibilitatile tehnice care le permit astazi celor mai norocosi dintre noi sa faca lucruri cu adevarat monumentale din punct de vedere productie, spoturile de Craciun jongleaza cu conceptele clasice: familia, recunostinta, candoarea copilariei.

La spoturile de Craciun trebuie sa zambesti nostalgic, sa plangi sau sa fredonezi si tu. 

 

Cea mai frumoasa campanie de Craciun

Fara dar si poate Coca-Cola. Mie si altor cateva milioane de nostalgici care asteapta an de an spotul  lor de Craciun.

Nu cred ca mai cunosc un alt brand care sa fi creat traditie la proportiile astea. Nu cred ca mai exista alt brand a carui reclama sa fie ceruta de consumatori!

Nu e putin lucru.

 

Iubesc Craciunul, urasc Craciunul

Cred ca este batator la ochi ca sunt o fanatica a Craciunului. 

Eu cred ca, dincolo de rebeliunile anti-consumerism, anti-cliseu, anti-“zahar”, avem nevoie de ritualuri in vietile noastre.

Oamenii lucreaza pe brief si in viata de zi cu zi, iar sarbatorile asta fac: ne dau tema sa ne oprim si sa ne fortam sa ne gandim la tot ce e bun si la cei buni din jurul nostru.

La fel aniversarile, nuntile, botezurile.

Cred ca valoarea traditiilor de genul asta este una incotestabila: de multe ori, pur si simplu trebuie sa ti se dea tema sa fii cu cei dragi, sa iei un cadou, sa transmiti un gand bun. Asa functionam, din pacate, iar cei care spun ca isi gasesc timp de familie, surprize, cadouri si ganduri bune in fiecare zi, sunt, din punctul meu de vedere, cei neocupati.

 

Confiscat de consumerism?

Craciunul pentru mine merita si mii de kilometri parcursi, si luminite si cadouri.

Nu sunt adepta exceselor, dar cred ca ritualul Craciunului este absolut minunat asa cum este. Nu o sa consider niciodata consumerism bucuria unui copil in fata unei cutii legate cu funda rosie. Este una dintre cele mai pure forme de emotie si bucurie.

Si nu, nu cred ca bucuria de a-si dona lucrusoarele unor nevoiasi sau cine stie ce chestie hand made din nuci si ghinde poate substitui cu succes masinuta la care viseaza. Consumerismul e un concept mult mai complex si tine de o conduita de zi cu zi, nu de Craciun.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related