De sarbatori, viteza va fi ultimul lucru care ne va caracteriza. Vom fi impacati cu kilogramele in plus si cu promisiunea unor benzi de alergat ulterioare. E recomandabil, asadar, sa ne scoatem de pe acum din sistem orice gand sau fapta care au legatura cu subiectul 'viteza'. Seria de interviuri despre cum fac publicitarii treaba pe repede-inainte continua.
Elena Ciric, Head of Social Media la Webstyler, a fost suficient de rapida incat sa dea din casa. Sunt clientii gata sa puna bugete corespunzatoare la bataie? Cum si cat chibzuiesti inainte sa iei trend-ul in brate? Gandesc si brandurile in timp real sau lasa cam totul pe agentie?
Raspunsuri la toate intrebarile astea, plus ceva cu Bob Dylan, cutremure si Brexitul de care sigur-sigur va era dor:
Real-time-ul, astazi
Se vorbeste deja de mult timp de "real-time marketing", dar uneori mi se pare ca intelegerea acestui concept se opreste la planificat postari contextuale conform unui calendar prestabilit.”Real-time”-ul ar trebui sa fie mai strans legat de social listening si exploatat contexte cu adevarat unice.
Plusuri si minusuri
Real-time marketing-ul presupune exploatarea unor energii deja existente si asta face mai usoara atragerea atentiei asupra brandului tau. In plus, il poate pune rapid intr-o lumina favorabila, dincolo de status quo-ul de apreciere al respectivului brand. Astfel e mai simplu ca indicatorii de performanta sa urce si ei pe culmile succesului :)
Riscul major e acela de a starni reactii negative, in caz ca faci o asociere fortata, nenaturala sau, si mai rau, in cazul in care exploatezi contextul atacand sau jignind o anumita categorie de oameni.
Un exemplu de brand care s-a folosit de un subiect popular fara sa inteleaga contextul e Digiorno Pizza cu #WhyIStayed.
Apoi, in incercarea de a fi primul care profita de un nou trend, exista riscul sa pui mai mult accent pe viteza decat pe calitate.
Din propria experienta, citire
Doncafe Fresh e unul dintre cei mai noi clienti ai agentiei si un brand... fresh. Pagina de Facebook am lansat-o la finalul lunii august, iar o luna mai tarziu deja dadeam o replica cutremurului de 5,3 pe scara Richter.
In octombrie am revenit cu o postare analogica la o zi dupa ce Bob Dylan a castigat Premiul Nobel pentru Literatura.
Iar in noiembrie am identificat foarte repede oportunitatea #MannequinChallenge. E drept ca ne-a luat vreo doua saptamani s-o implementam in Manufaktura by Doncafe, dar tot am fost printre primii din Romania.
Un alt exemplu: in asteptarea lansarii episodului 7 din Star Wars, am invitat bloggeri fani Star Wars in showroom-ul AV Store la o vizionare a filmului “Return of the Jedi – Star Wars 6”, „cu tehnologia de acum, dar cu atmosfera de atunci”.
Poanta e ca n-a fost o simpla vizionare, ci una la care Irina Margareta Nistor a tradus live, din spatele ecranului. Experienta a adus rezultate foarte bune pentru notorietatea brandului AV Store.
Dar campania real time cu cel mai mare impact a fost cu siguranta “Romanians adopt Remainians”, pentru Gandul.
Pentru noi a fost o mare bucurie sa vedem ca o campanie care a scos in fata o atitudine pozitiva, de uniune si acceptare, a ajuns virala in presa internationala, la concurenta cu stiri negative cu impact major in Europa.
Lucrul cu clientul
Cred ca depinde de la caz la caz si de la client la client. In general, clientii au incredere in noi, fiindca lucram de mult timp impreuna si stiu ca n-am pune live ceva in care nu credem.
Mi se pare normal sa aprobe si, in acelasi timp, e linistitor sa faci un ultim test inainte de lansare, pe o echipa care n-a fost implicata in proces.
Dar e foarte important ca si clientul sa gandeasca real time, sa inteleaga si sa isi asume ca trebuie sa ia decizii rapid. In plus, ideal ar fi sa planifice de la bun inceput un buget de real-time, poate un 5%? Ca sa fie flexibil in decizii, ar trebui sa poate fi flexibil si in aprobarea bugetului.
Mare grija la...
E usor sa te sui pe un trend; dar, in atentia publicului fiind, e la fel de simplu si sa o dai in bara. Si ce mi se mai pare important e sa nu uitam de personalitatea si valorile brandului, sa nu comunicam doar de dragul comunicarii. Nu orice subiect de pe agenda zilei merita exploatat intr-o campanie comerciala si nu orice brand poate exploata orice context.