Dupa cum se vede si in poza, Mihai Ene, Owner The SECRET SERVICE, iubeste Craciunul. Il iubeste in mod serios, constiincios si ii imbratiseaza tot ce are de oferit. Luminite, cadouri, sarmale, consumerism. Reclame, bineinteles. Mai putin cele din Romania.
Spoturi "corecte", niste incercari muzicale si mult cumpara A-CUM trei la zece mii! Niciunu' de ala de nu te poti abtine sa-i dai share.
Nu e un an bun. Mama lor de alegeri locale si parlamentare. Hai ca-l terminam repede si ne apucam de urmatoru', sa-l facem cum trebuie.
Cum si cand ataci primul spot de Craciun
"F@#k, cand a trecut anu? Si io unde eram? Si a lasat vreun colet pe numele meu? Pfiu, s-a mai dus un an mai mult in folosu' <<lor>> decat in al meu. Da, lasa ca iar o sa-mi iau un brad mare. Si de data asta n-o sa mai fie in ultimul moment".
Prin mai. Si m-am simtit ca-n Islanda pe-ntuneric, da io ma prefaceam ca-i zi. Nu-i deloc scofala sa mimezi Craciunul.
Am constatat ca cel mai tare ma apuca inspiratia pentru proiectele astea in cursul vacantei de... Craciun. Cand il traiesc de-adevaratelea si ma indop cu insighturi in foi de vita cu iaurt pe deasupra.
Eu as cam lucra anu' asta pentru la anu', daca ati fi si dumneavoastra de acord si "clientu" mai organizat si mai adunat. Si cand o fi de pus in practica, ii tragem oferta in coada si gata ;)
Relevanta
Treaba cu Craciunu' e serioasa pentru mine. Serioasa ca am batut rau de tot un coleg la gradinita cand inconstientu' a insistat ca Mos Craciun nu exista.
Serioasa ca-mi aduce aminte de Craciunurile cu miros de cozonac facut in casa, din copilarie. Serioasa ca inseamna vacantele acasa din studentie. Serioasa ca ticluiesc din timp si atent cadourile cu "concept", asa cum sunt acuzat.
Serioasa ca bradul trebuie sa fie mare si bogat si sa implice disensiuni de art direction cand il decoram. Serioasa ca e cald si familie si prieteni in regim de scoala-te masa, pune-te masa. Si mai serioasa ca de multi ani incoace e singura vacanta serioasa din an.
Deci, se vede treaba ca e important Craciunu' asta in economia personala a mea, de om, deci de consumator, deci implicit si in a agentiei si a clientilor acesteia.
E vremea in care brandurile merg cu colindul pe la sufletele oamenilor. Si nu deschidem noi usa colindatorilor care rasuna frumos? Pai, deschidem! Si nu ne dam noi plecati de acasa pentru aia de urla si lalaie si se afla in treaba? Pai, da!
Asa e cu spoturile astea in cel mai consistent moment comercial din an, ce cantareste uneori cat juma' de an de vanzari.
Sunt colinde ce trebuie sa ajunga la buzunarele cat mai multor gazde si sa strapunga cat mai adanc in ele, iar scriitorii lor trebuie sa fie cat mai inspirati si mai talentati pentru a scrie emotii, nu oferte.
Cum s-a schimbat Craciunul
Mda... Ma simt tot ca la coada la portocale din copilarie, unde era o anume frenezie, calmata rapid de vanzatoarea care tot un kil de persoana iti vindea. Si el ducea la o bucurie, scurta si austera.
Tocmai m-am intors de undeva, unde Craciunul e o sarbatoare de concepte, idei creative, tupeu executional si mult production value.
E coerent si unitar in comunicare coborand in strazile ticsite de oameni, in vitrinele ce se dau in spectacol, in vizualuri, in sunet, in happeninguri provocate de branduri sau de comercianti. Da, e o atmosfera mercantila, dar e o autentica petrecere de Craciun gazduita in tot orasul, indoor si outdoor la care ia parte toata lumea cu inima deschisa. Vanzatori, concierge, uberisti, chelneri, toti intretin atmosfera urandu-ti, zambitori, diverse de sezon.
Nu si la noi. Nu in primii doua zeci si... hait! aproape treizeci de ani! Imi pare ca iar ii asteptam pe americani sa vina sa ne ceva. Poate la anu'!
Magia reclamelor de afara vine din?
Long X-mas short! Cultura si ambitiile clientilor. Bugetele de productie. Gandirea strategica a creatorilor de reclame si imaginatia lor. Toate astea ne lipsesc si ne priveaza de "magia sarbatorilor" pe care le vedem in reclamele destinate momentului, ele insele un festival de stari, un concurs de imprejurari emotionante si productii lucrate din greu.
Trenduri
Ha ha ha! Trendul in spoturile de Craciun de anul asta din Romania? #HaHaHa
Spoturi "corecte", niste incercari muzicale si mult cumpara A-CUM trei la zece mii! Niciunu de ala de nu te poti abtine sa-i dai share. Nu e un an bun. Mama lor de alegeri locale si parlamentare. Hai ca-l terminam repede si ne apucam de urmatoru, sa-l facem cum trebuie.
Pe afara, mai toti vorbesc despre disconnect in order to connect. Despre quality time. Despre downshift and turn to you and your beloved ones. E un zag in lumea asta in care toti suntem zig cu capul, cu jobul, cu smartfonu. Si totul e pe muzica scrisa si cantata al dracului de bine. Si multa animatie! Doi si trei D. De fapt, si anul asta ne pierdem cu firea in fata unor bucati de divertisment lacrimogen prelungite chiar si pana la trei spre patru minute.
Cea mai frumoasa campanie de Craciun
Heathrow. Oi fi un pic si sub influenta travel marketului pe care tot lucram prin lumea larga de vreun an incoace. Campania asta e simpla, plina de inteles, relevanta si frumos executata.
Se simte si ca nu e facuta pe bugetul "de la vanzari/trade" ca nu vrea sa vanda nimic concret si imediat, ci doar un "flying home for X-mas" care ii da aripi unui brand ce in cazul de fata se poarta ca un curator de emotii, cu rol simbolic.
Este societatea comerciala Heatrow S.A. care pe aceast cale vrea sa ureze tuturor colaboratorilor, partenerilor si angajatilor un Craciun fericit si un an nou plin de belsug si calatorii cu avionul.
Vitrinele Selfridges se pun ca raspuns la intrebarea asta? Decoruri serioase de teatru. Outdooruri vii de campanie. Si cu idee.
Iubesc Craciunul, urasc Craciunul
Am stabilit deja. I'm a sucker for X-mas! Cu zapada! Muuultaaaaa zaaapaaaadaaaaaaaa!
Confiscat de consumerism?
Ma cufund intr-un fairy tale consumerist. Cu luminite si cadouri.
Altfel creste pulsul cand iti iei pulover nou sau canapea de Mos Craciun decat intr-o zi ca oricare alta din an. Pentru ca vine cu o poveste si se asaza intr-un basm.