Dana Tocu, director de creatie Hippos, marcheaza un nou record pentru seria noastra festiva. Ianuarie. Aceasta a fost luna in care s-a gandit la primul spot pe Craciun. Si nu era nostalgia din 2015.
Sunt importante reclamele de Sarbatori, mai spune ea. Si pentru public, si pentru oamenii din industrie, care trebuie sa gaseasca mereu ceva nou de spus. Iar cand il gasesc, sa aiba curajul sa il spuna.
Cum ataci primul spot de Craciun
Funny thing! Primul proiect de Craciun l-am scris… in ianuarie! Am avut prezentarea pentru Anchor Grup, cu calendarul evenimentelor pe tot anul, pentru Bucuresti Mall si Plaza Romania, asa ca era si Craciunul acolo – cu decoratiuni, activari, evenimente, prezenta online – the works!
Asa ca da, deja in ianuarie intrase Spiritul Craciunului in Hippos! Acuuuu, cat a prins viata din prezentarea din ianuarie, nu mai stiu.
Relevanta
Pentru mine? Ia sa vedem. Pune-mi o pisica sau un catel pe-acolo si imediat mi se umezesc ochii. Spune-mi un call to action rastit si agresiv si m-ai pierdut imediat.
Pentru public? Sunt foarte importante! Da, sunt parte din atmosfera, la fel ca decoratiunile stradale, colindele, Singur Acasa si Die Hard! Una dintre cele mai folosite sintagme de Craciun vine de la Tuborg Christmas Brew – “De Craciun/ Fii mai bun… ”
Pentru agentii e o provocare fabuloasa sa spui ceva nou, sa fii surprinzator, sa nu scapi in clisee. Pentru clienti – asemenea.
Cum s-a schimbat Craciunul
Pai am trecut de la adaptari la productii originale, locale. Macar o parte dintre branduri au avut curajul sa capete o voce locala. Cu un rezultat mai mult sau mai putin fericit. Dintre cele care-mi sunt simpatice foc, sunt doua, ambele de la un brand care avea mult curaj inainte de recesiune.
Magia reclamelor de afara
Eeee, asta cu “Festivalul” nu mai e chiar asa spectaculos nici afara. Simti ca prioritatea e sa se anunte oferte, sa se intreaca in reduceri si promotii.
Abia ce-am venit de la Londra, unde am fost cu alt director de creatie si, deh, deformatie profesionala, ne uitam de la ad-urile din metrou la cele TV si nu am cazut pe spate la nimic – nici idee, nici executie. Si crede-ma, suntem amandoi foarte toleranti si dragalasi, nu suntem hateri deloc!
Trenduri
Cum spuneam, simt o plafonare si la noi si afara. Prioritatea e sa fii prezent, nu relevant. Simt ca e fortata emotia, desi se foloseste muzica potrivita, filtrul de camera potrivit… ceva lipseste din reteta. Acea “magie” de care intrebai mai devreme. Nu se declanseaza scanteia!
Nu stiu in spoturile de Craciun, dar am vazut recent doua spoturi romanesti aproape identice la branduri diferite. Amandoua facute din vignete foarte similare. Eu urasc vignetele. Sunt minima rezistenta. Story telling si emotie ies dintr-o poveste depanata cap coada, nu mai multe franturi, pentru ca, de fapt, nu ai gasit acel fir narativ exceptional.
Cea mai frumoasa campanie de Craciun
Uite, o sa pun o reclama care mi-a atras atentia la TV la noi, nu dintre cele care au rulat worldwide. O aleg pentru ca are reteta clasica de muzica soft, emotie, joc bun, coerenta si pentru ca am luat teapa, am crezut ca e la Vodafone, fiind cu mult rosu, nu m-am prins ca era doar “in spiritul Craciunului”:
Si, evident, John Lewis, de mai sus.
Iubesc Craciunul, urasc Craciunul
Urasc aglomeratia din trafic, din hypermarketuri si mall-uri. Nu urasc Craciunul. Imi place la nebunie sa daruiesc si sa primesc, profit de vacanta sa ma vad cu prieteni pe-ndelete, nu pe fuga, sunt adepta cliseului de pijama, papuci pufosi si carte buna. Deci pesemne ca iubesc Craciunul.
Confiscat de consumerism?
Craciunul e cum ti-l alegi. E confiscat daca-l lasi sa fie confiscat. Ti-e drag daca ti-l faci sa-ti fie drag. Cu caldura, rasete, iubire si probabil vreo 4 kilograme in plus, pe care nu le regreti de loc! Craciun fericit si linistit tuturor!