Daniel Burlac compara misiunea unui producator cu cea a unui lobbyist - sa lucreze la o strategie de vizibilitate a filmului, esential pentru succes si pentru vanzarea acestuia. In sensul asta, in functie de specificitatile filmului, producatorul trebuie sa aleaga festivalul care sa il lanseze pe piata internationala si distribuitorul care sa il vanda in cat mai multe tari.
Alege filmele dupa intuitie si spune ca face mereu o evaluare foarte responsabila si realista a resurselor financiare, doar asa evita eventualele probleme si poate face, linistit, un film.
Are 48 de ani si face productie de film din 1992. A intrat "in sistem" odata cu prima participare la Festivalul International de Film de la Cannes. A lucrat multa vreme pentru Pro TV, biroul din Paris, orasul in care a organizat si un festival de film romanesc. Primul film romanesc din noul val la care a lucrat e "A fost sau n-a fost". Au urmat proiecte ca "4 luni, 3 saptamani si 3 zile", "La limita de jos a cerului", "Killing Time", "Nunta in Basarabia" si "Periferic".
Formarea
Cred ca toata experienta profesionala si de viata, pana in momentul in care am produs primul meu film, "m-a invatat". Am lucrat mereu in echipa, fie ca a fost sport, fie ca fost presa, educatie etc., fapt ce m-a familiarizat cu lucrul in echipa si regulilele acestuia, functionarea in cadrul unei echipe.
Revenind precis la productia de film, cred ca o influenta mare a avut perioda in care am lucrat pentru PRO TV, ocupandu-ma de biroul de la Paris. M-am obisnuit cu productiile mari.
Trecerea la film s-a datorat intalniri cu doi din cei mai experimentati producatori de film din Franta si nu numai. Este vorba de Michel Gavras si Jean-Claude Florry. Am fost asistentul lor la doua mari proiecte filmate in Romania si asta m-a convins exact de ce imi doresc sa fac, avand in spate si o scoala de film facuta la Paris. Pot spune ca de la acesti mari oameni de cinema am invatat ceea ce se numeste "productie de film" si o consider o sansa imensa.
Trecerea la producator profesionist de film
Definitiv in sistem am intrat odata cu prima mea participare la festivalul de la Cannes. S-a intamplat in 1992 si, practic, de atunci si pana azi, nu am ratat nicio editie a festivalului. Prezenta la cel mai mare festival mi-a permis sa inteleg foarte bine cum functioneaza industria filmului, sa-i cunosc regulile, secretele, cum poti razbi intr-o lume in care exista o feroce concurenta si totul conteaza.
A urmat perioda in care am fost responsabilul biroului PRO TV de la Paris. Am inceput sa organizez un festival romanesc de film la Cinema Le Latina, un loc cunoscut din centrul Parisului. A corespuns cu momentul in care filmul romanesc incepuse sa fie cunoscut la Cannes.
Asa a aparut prima propunere, de la Corneliu Porumboiu, care m-a intrebat daca vreau sa lucram impreuna la primul sau film "A fost sau n-a fost".
A fost perioada in care am urmat si doua din cele mai mari ateliere de pregatire pentru producatorii europeni de film: ACE si EAVE, care m-au familiarizat cu productia in cadrul unui sistem european de productie de film, dupa care totul a mers practic de la sine.
Ajungi sa fii producator lucrand la diverse productii, datorita unor conjucturi si faptului ca dovedesti ca poti forma si lucra cu o echipa, ca reusesti sa faci fata momentelor grele. Toate astea duc la increderea pe care un regizor sau o echipa de film o capata in tine, sa-ti dea pe mana soarta unui film.
Mixul de proiecte
Am lucrat exclusiv numai pe productie de film. Nu am nicio experienta in alt tip de productie. Nu stiu de ce, dar nu am avut niciodata un interes sa faca alt gen de film decat cel asa zis de cinema. Nu stiu daca e bine sau rau. In mod sigur, nu este cea mai profitabila din punct de vedere material. In schimb, uman si artistic, "profitul" este imens si nu regret nicio secunda din ce am trait datorita filmelor.
Proiectul preferat
Este foarte greu sa-ti "alegi un copil" ca cel mai frumos. Toate filmele mi-au lasat amintiri unice. Ca producator, te incarci foarte des si cu partea care iti poate aduce neplaceri la un film, momente si situatii dificile. Esti cel care trebuie sa rezolve toate probleme, nu mai ai pe cine sa pui sa le rezolve. Uneori reusesti, alteori nu. Trebuie sa stii sa incasezi si mai ales sa duci vaporul la mal chiar daca i s-a rupt catargul sau nu mai ai combustibil.
Exista un efort pe care o echipa l-a facut si, indiferent de situatiile ivite, tu esti obligat sa faci tot ce se poate face ca filmul sa mearga pana la capat si munca facuta pana atunci sa fie respectata.
Am avut mereu o foarte buna comunicare cu regizorul si impreuna am reusit sa rezolvam din situatii sau, de multe ori, am incercat sa-l protejez pe regizor tinandu-l departe de probleme, pentru a-l tine concentrat pe realizarea filmului.
Influenta unui producator
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care un producator trebuie sa le realizeze e sa se ocupe de cariera filmului. In functie de genul si stilul filmului, sa stie ce festival ar fi interesat de el pentru a-l lansa pe piata internationala. Sa caute un distribuitor care poate sa vanda filmul in cat mai multe tari.
Incepand de la etapa de dezvoltare, el trebuie sa duca o foarte eficienta activitate de "lobbyist" pentru film, lucrand la o strategie de vizibilitate a filmului, esential pentru succes si pentru vanzarea acestuia.
Finalul e important si pentru viitoarele proiecte, pentru ca industria apreciaza si are incredere sa colaboreze cu tine, care ai confirmat.
Criteriile de alegere a proiectelor
Cred ca intuitia este un element care m-a ajutat foarte mult. Cred cu convingere ca mereu o voce interioara m-a ghidat in alegeri si daca ma uit la lista filmelor pe care le-am produs se vede ca a functionat.
Cu timpul, experienta a aparut, alegerile au devenit mai gandite, dar mereu am contat pe "nas" (pe intuitie). Cand aleg, pentru mine acel film trebuie sa fie cel mai bun din lume si sunt 100% implicat in a-l realiza sa fie cel mai bun si caut sa transmit convingerea mea si celor din jur, echipa, coproducari, distribuitori etc.
Cum incepe un proiect
Cu experienta pe care o capeti ca producator, situatiile pot fi diverse. Ai posibilitatea, circuland in circuitul festivalurilor, sa intalnesti multi regiozori care cauta parteneri pentru proiecte noi. In ultimul timp, caut eu idei de film, ecranizari din carte sau teatru si sa propun eu regizorilor un proiect.
Exista in lume o dinamica cu multa energie si, din intalniri neasteptate, in cele mai neastepate locuri, poti intra in realizarea unui film minunat. Este foarte important sa faci parte din aceasta miscare, pentru ca daca iesi din dinamica ei este ca si cum ai cazut dintr-un tren in viteza si trebuie sa te urci din nou in el.
Studiul de fezabilitate
Este fundamental sa ai o imagine a resurselor cand incepi sa produci un film. Au mai fost situatii in care, in mod inconstient, producatorul se lanseaza sperand ca pe parcurs lucrurile se vor ameliora, ca apare un miracol. Dar este o mare greseala si mai ales tu, ca producator, ai mari dificultatii sa iesi din situatii dificile daca procedezi asa.
Evaluarea foarte responsabila si realista a resurselor te ajuta fantastic sa faci un film in liniste. Poti sa te arunci cu capul inainte, sa faci un film asa zis de pe genunchi, dar te va solicita de 1.000 de ori mai mult si, chiar daca esti sustinut, efortul e vizibil. Au fost cazuri cand acest efort a meritat, avand la capat un film excelent, dar de fiecare data spui ca "numai fac asta niciodata". Te tine pana la urmatorul act de inconstienta cand te vei lansa din nou sa produci un film in conditii dificile, dar, cum dragostea este mai puternica decat logica, "te bagi". Sincer, este mai bine sa te abtii. :) Ii poti afecta si pe cei din jurul tau in mod involuntar, obligandu-i la eforturi pe care, in mod normal, nu au de ce sa le faca.
Finantarea
Exista bani institutionali - din pacate, nu mereu suficienti - in Romania, cei de la Ministerul Culturii prin CNC, si bani disponibili prin legea cinematografie, un fel de taxe care te ajuta sa completezi un buget. Avand acesti bani, ai o buna oportunitate de a intra intr-un sistem de coproductii europene, prin care dispui de tot felul de fonduri, granturi la care poti aplica si care te pot ajuta sa ai bugetul necesar sa faci filmul in conditii bune.
Este un mecanism simplu, dar complex in acelasi timp. Ideea este ca sistemul european - cel putin cel la care avem noi acces - se bazeaza mai ales pe bani institutionali si foarte rar pe investitie privata.
Exista, din fericire, un curent care creste in Romania. Se realizeaza filme independente cu bani "de acasa" sau din diverse sponsorizari. Asa au aparut multe filme de succes realizate in regim independent. Din nefericire, foarte rar si greu reusesti sa recuperezi din bani, desi, in ultimul timp, am vazut filme independente cu multi spectatori care au inceput sa aduca ceva incasari. Este posibil ca acest curent sa se dezvolte si sa avem curand un film romanesc cu incasari fabuloase pentru ca publicul romanesc asteapta un astfel de film.
Casting-ul
Foarte rar ma implic si numai daca mi se cere. Am o regula foarte precisa de a nu intra pe teritoriul regizorului decat daca acesta ma solicita. Stiu ca va face mereu alegerile bune. Daca are nevoie de punctul meu de vedere, discutam foarte argumentat. Nu mi s-a intamplat pana acum sa vad ca un regizor merge pe un drum care mie mi se pare neinspirat. Daca as vedea, poate as interveni, bazandu-ma pe experienta pe care am dobandit-o.
Provocarile de-a lungul timpului
Ce conteaza cel mai mult este sa aduni resursele pentru a produce filmul: bugetul. Daca reusesti sa aduni ce ti-ai propus, productia poate fi simpla si fara probleme. Improvizatia nu este de cele mai multe ori cea mai buna idee si poate sa-ti produca constant probleme.
In rest, provocarea este ca la orice situatie aparuta tu sa ai instantaneu 1.000 de solutii, sa nu lasi panica sa se instaleze pe un platou de filmare si sa transmiti mereu echipei din calmul tau, din siguranta ta ca totul se poate rezolva.
Sunt mereu acele "neprevazute" care te solicita, dar ele sunt farmecul acestei meserii si, dupa ce ai terminat filmul, devin anecdote spuse la un pahar de vin, desi in acele momente ai impresia ca totul s-a terminat si ca a venit sfarsitul lumii.
Producatorii de film la noi
Este o replica dintr-un film care poate fi adaptata: "sunt atati cat trebuie". Ideea este ca tu sa stii ce faci, sa crezi in ce faci si ce faci sa vorbeasca pentru tine.
Cred ca producatori sunt vazuti ingeri si demoni, cu bune si rele, dar, in acelesi timp, niste nebuni frumosi care accepta de cele mai multe ori riscul sa conduca un proiect de film stiind ca nu va fi usor.
Schimbari dorite
Cred ca pe frontispiciul industriei de film ar trebui scris cu litere mari "banii vorbesc!". Nu numai viata ar deveni mai usoara, dar am putea pune si, la noi, bazele unei "industriutze" de film, in care, pentru moment, lipsesc foarte multe lucruri.