[Producătorul de film] Iuliana Tarnovețchi: Producția de film românesc nu este atât de mare încât să întrețină o industrie și să mai și formeze oameni noi

[Producătorul de film] Iuliana Tarnovețchi: Producția de film românesc nu este atât de mare încât să întrețină o industrie și să mai și formeze oameni noi

Iuliana Tarnovețchi are 40 de ani si are experienta de peste 20 de ani in productia de filme. Majoritatea au fost coproductii internationale cu bugete mari, apreciate si de public, si de critica, difuzate si cinema, si la televizor. A lucrat la: "California Dreamin'", "Ho Ho Ho", "Poker", "Afacerea Est", "Callas Forever" si "Otto Barbarul" - inca in lucru. Dupa ce mult timp a lucrat ca producator independent, dar si ca parte din managementul unui mare studio de film, Iuliana a infiintat propria casa de productie, Alien Film. Acolo isi alege proiectele in functie de poveste, scenarist si regizor. Au si clienti internationali si fac si reclame, important e sa le placa.

Face mereu studii de fezabilitate pentru ca filmul este tot un business, al carui scop final este, pana la urma, sa aduca profit. La capitolul finantare, zice direct: fara sustinerea statului, filmele romanesti nu ar exista. I-ar placea sa vada ca mai multe companii private se implica in sustinerea filmelor romanesti, dar, pentru asta, trebuie creat un sistem prin care ele sa isi poate recupera investitia. Politicile culturale si economice mai bune ar putea schimba contextul actual. 

Oamenii se formeaza muncind. Nu avem scoli de meserii pentru cinematografie. Specializarea e la locul de munca. Dar trebuie sa existe aceste locuri de munca! Echipele noastre de film pleaca sa lucreze in afara. Pentru ca sunt foarte bune si mult mai ieftine. Ar putea sa o faca si aici, dar nu exista suficiente filme care sa le solicite.

 

Formarea

Am inceput sa fac productie de film inca din primii ani de facultate – si nu urmam o facultate de film. Intai am fost asistent de productie in televiziune, la emisiunea Abracadabra, dupa care am trecut ireversibil la film, incepand tot ca asistent de productie, la studiourile Castel Film si, din ‘99, la MediaPro.

Irina Chirita, un Director de Productie exceptional (atunci, la fel ca si acum) a fost cea care mi-a indrumat primii pasi. Apoi au fost echipele din cele 2 studiouri care m-au invatat ce inseamna platoul de filmare, responsabilitatea unei zile de filmare, workflow-ul si dinamica filmului, respectul fata de de colegii de echipa, fata de actori si de regizor.

Si cand evoc acele echipe ma refer la profesionistii vremurilor despre care putini mai stiu a povesti astazi: asistenti de regie, cascadori, gafferi, scenografi cu state vechi in film, coordonatori de transport. Toate povestile si invatamintele lor au ramas in mine, le port in fiecare zi si in fiecare proiect in care ma implic, si incerc sa le transmit la randul meu mai departe.

In MediaPro, incepand cu 2000, s-au format unele dintre cele mai frumoase si experimentate echipe de film – totul multumita lui Adrian Sarbu care a lasat niste “copii” sa cresca, sa dezvolte filme, sa execute bugete si sa devina niste profesionisti. Din pacate, prea putini dintre noi am dus la nivel de meserie si business pasiunea inoculata in anii aceeia.

Apoi a fost invatatul pe furate de la echipele straine la care ma uitam cu admiratie, cand crestea in mine in fiecare zi dorinta de a sti cat stiu ei, de a face ce si cum fac ei.

Nici azi, 20 de ani mai tarziu, nu am incetat sa invat, sa admir, sa respect si sa ma inspir din oamenii minunati pe care ii intalnesc.

 

Trecerea la producator profesionist de film

In cazul meu a fost un proces frumos. Am trecut prin toate pozitiile importante dintr-o echipa si am invatat, am studiat, am ascultat, am citit tone de scenarii, am vizionat filme si mi-am pus capacitatile la indoiala cat de des am putut.

In general experienta de producator incepe cu un scurt metraj. Intrebarea este cand ajungi producator in sensul complet al termenului, iar raspunsul meu este urmatorul: atunci cand alegi ce produci, cand finantezi ce alegi sa produci si esti parte activa din proces. Atunci cand pui intrebarile corecte si oferi raspunsurile corecte echipei tale, cand esti prezent activ langa regizorul tau, care te recunoaste si te respecta pentru ceea ce reprezinti pentru el si pentru filmul pe care il faceti. Altfel nu te poti numi Producator, ci doar faci parte din echipa de productie.

 

Mixul de proiecte

Am lucrat la peste 32 de filme. In trecut am facut si ceva televiune, inclusiv show-uri de live entertainment, dar nu sunt preferatele mele. Cel mai bine ma simt in productia de fictiune, indiferent daca e pentru televiziune sau cinema.

In 2013, am infiintat casa de productie Alien Film. De atunci, impreuna cu echipa mea, producem si coproducem filme de lung si scurt metraj, dar oferim si servicii de productie pentru lung metraj si reclame - cel mai frecvent oferim aceste servicii companiilor straine care cauta parteneri in Romania. In plus, facem si putem face tot soiul de proiecte video, conditia obligatorie fiind sa ne placa oamenii, echipele si proiectul in sine.

 

Proiectul preferat

Asta e o intrebare deosebit de complicata pentru ca in fiecare dintre proiectele la care am lucrat a ramas o parte din mine… Iubesc "California Dreamin'", la fel cum iubesc "Afacerea Est", ultimul nostru lung metraj, la fel cu iubesc scurt metrajele realizate in ultimii 4 ani, la fel cum iubesc deja urmatorul film, "Otto Barbarul".

De ce? Pentru ca eu mi-am pus amprenta pe ele asa cum si ele au insemnat ani, emotii, bucurii si lacrimi din viata mea. In acelasi timp, n-as fi eu cea de-acum fara filmele straine pe care le-am supervizat in Romania cum ar fi "Joyeux Noel", "Amen" sau "Callas Forever".

 

Skill-ul principal al producatorului

Sunt mai multe, nu poate fi doar unul. Pasiunea, onestitatea si experienta ar fi cele mai importante zic eu.

Lucrul cu echipa creativa a unui film este cel mai frumos lucru si in aceeasi masura unul foarte dificil. Obstacolele pot fi depasite doar daca exista respect, incredere si dorinta arzatoare pentru realizarea proiectului. Daca doar o parte din aceasta echipa de trei oameni isi doreste sa vada proiectul realizat, lucrurile nu vor functiona pe termen lung. Trebuie ca toti sa-si racordeze energiile unii la altii, si toti la proiect.

Ati auzit si vezi mai auzi povesti, drame si certuri in lumea filmului. Orgoliile trebuie lasate la piciorul mesei in adormire cand incepi sa lucrezi cu echipa de creatori a filmului. Iar producatorul trebuie respectat ca parte creativa si executiva a procesului. In Romania, nu prea aud de povesti de succes care sa implice producatori, regizori si/sau scenaristi si pentru ca nu exista o scoala adevarata de producatori, dar si pentru ca nu sunt multi producatori implicati creativ si activ in proces.

Se vor intampla insa multe schimbari bune pe termen lung odata cu noua lege a cinematografiei care va face loc tinerilor producatori, tinerilor regizori.

 

Influenta unui producator

Producatorul lucreaza pana la urma cu “materialul clientului”, chiar daca filmul e un pariu care-l fac impreuna. Regizorul este cel care poate poate face diferenta dintre un film oarecare si o capodopera. Dar o finantare buna, un sprijin permanent pentru regizor, o campanie de marketing si o distributie buna pot la fel de bine face diferenta intre un film de succes si un film minunat, dar nestiut de nimeni.

 

Criteriile de alegere a proiectelor

Trebuie sa-mi placa povestea, scriitorul si, evident, regizorul. Nu pot lucra cu un regizor cu care nu am chimia necesara.

 

Cum incepe un proiect

Fiecare film este altfel, nu exista o reteta. S-a intamplat pana acum si sa caut eu regizor pentru anumite povesti, si sa prezint scriitori unor regizori pentru ca intuitia mi-a spus ca vor functiona si vor putea lucra impreuna, precum s-a intamplat si sa vina regizori la mine cu povesti scrise sau cu idei pe care sa le dezvoltam impreuna.

De cele mai multe ori da, ma implic si in dezvoltarea temei. Daca pornim de la idee si nu avem deja scenariul scris, dar chiar si atunci, discutam, dezvoltam impreuna povestile, schimbam idei, construim relatii, ne certam, ne impacam … ca intr-o casnicie. Filmul are tiparul unei casnicii, cu toate emotiile si etapele iminente de la primii fiori pana la capat.

 

Studiul de fezabilitate

Da, fac, este obligatoriu. Filmul consuma multi bani, multe resurse. Daca este film romanesc, costa cateva sute de mii de euro, daca este service de film strain, poate costa cateva milioane. Sunt bani care se cheltuie, cei mai multi, in perioada de filmare, dar si dezvoltarea, postproductia si plasarea in piata a filmului implica resurse, bani, servicii ce trebuiesc analizate din timp, programate, respectate deadline-uri.

Este un business al carui scop final este pana la urma sa aduca profit. Azi filmul romanesc nu prea face profit, dar este din cauza ca suntem inca o industrie mult prea tanara si neapreciata asa cum ar trebui la noi acasa.

Am insa incredere ca schimbarile sunt spre bine. Alien Film este o companie tanara, iar eu si partenera mea si prietena mea de o viata, Oana Prața, ne straduim in fiecare zi ca deciziile noastre sa acopere nevoile proiectelor si angajatilor nostri pe termen mediu si lung.

 

Finantarea

Fara sustinerea statului, filmele romanesti nu ar exista. Una sau doua exceptii de care stim nu definesc inca un model de business care sa poata fi replicat la scara mai mare.

Si aici discutia este ampla. Imi doresc sa vad in Romania cat mai multe companii private implicate in sustinerea filmului romanesc, si in cultura in general, dar asta insemna ca trebuie sa le oferi acestor investitori sansa de a-si recupera investitia. Ar fi posibil daca ar exista distributie si filmul romanesc n-ar fi aruncat din cinema la prima sosire a unui film american. Dar aici tine si de public si de politici culturale si economice.

 

Partenerii internationali

Pentru mine, aceste colaborari sunt extreme de importante. La inceput a fost greu, nu stiam pe nimeni si nici nu am accesat nici un producator sau companie cu care lucrasem pe vremea cand eram in studiouri. Nu mi s-a parut corect sa fac asta, asa ca am luat-o de la zero. Am mers si merg in market-uri internationale, ma prezint, prezint tara cu tot ce are ea mai frumos si apoi vedem cand si cum se leaga. 

E greu, mai ales ca noi tintim in primul rand catre film. Avem si cativa clienti care vin exclusiv pentru reclame si impreuna cu ei ne-am dezvoltat si pe aceasta parte. Cu cat sunt mai complicate aceste proiecte, cu atat mai bine.

De asemenea, avem de putin timp si un partener in SUA si o relatie in Franta, ambele s-au stabilit anul acesta, deci o sa vedem rezultatele la anul sau in urmatorii doi ani. E nevoie de timp ca sa cresti sanatos.

 

Casting-ul

Ma implic in fazele finale, daca vorbim de castinguri extinse, dar depinde proiect. Ma uit la toate prezentarile si fac la randul meu propuneri si sugestii. Cum spuneam, lucram in echipa.

 

Provocarile de-a lungul timpului

Tot. :) Impreuna cu echipa pe care o am, incerc sa gasesc solutii pentru tot. Cum? Prin negociere. Totul tine de negociere.

Sunt situatii cand nu vreau sa intervin, dar tot parte a unei strategii de comunicare si negociere e si asta. Oamenii trebuie sa reuseasca sa-si rezolve probelemele si fara arbitri daca situatiile nu sunt dramatice. Fiecare zi de filmare e o provocare. Masina explodeaza inainte de motor, obiectivele nu sunt cele care trebuie si tu esti in varf de munte pe furtuna, grupul generator se scufunda pentru ca nu te-au ascultat si l-au pus pe teren moale, motocicleta se strica la cadru imediat ce mecanicul a reparat-o, cineva adoarme cu tigara in decor si tot asa…

Cu calm, sau fara calm cateodata, dar totul se rezolva pana la urma. Important este ca echipa sa fie responsabila si sa fie unita, sa se respecte intre ei. Disciplina si respect, asta vreau de la echipele mele si asta le ofer in schimb.

 

Producatorii de film la noi

Nu sunt multi producatori in ziua de azi, dar cei care sunt fac treaba foarte buna. Daca ar creste volumul productiilor straine, asa cum se intampla in alte tari (dar nu la noi pentru ca suntem una dintre ultimele tari fara stimulare fiscala din Europa), s-ar forma oameni noi, tehnicieni noi, producatori noi.

Productia de film romanesc nu este atat de mare incat sa intretina o industrie si sa mai si formeze oameni noi. In conditiile date, se vor forma greu si cu competente limitate. Reclamele ruleaza echipele deja existente. Un producator de film poate sa faca reclame, un producator de reclame nu se descurca la fel de bine in film.

 

Schimbari dorite

Trebuie sa se produca filme. Multe filme. Lung si scurt metraj. Romanesti. Trebuie sa co-producem international. Apoi trebuie sa atragem productii straine. Multe. Oamenii se formeaza muncind. Nu avem scoli de meserii pentru cinematografie. Specializarea e la locul de munca. Dar trebuie sa existe aceste locuri de munca! Echipele noastre de film pleaca sa lucreze in afara. Pentru ca sunt foarte bune si mult mai ieftine. Ar putea sa o faca si aici, dar nu exista suficiente filme care sa le solicite.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related