Subfinantat si cam nebagat in seama daca nu se numeste 'fotbal', sportul din Romania are insulitele ei inverzite si feritile. Acolo sunt oameni priceputi fiecare pe domeniul lui, cluburi lipsite de acel jack-of-all-trades care-si dea cu ok-ul peste treburi pe care nu le stapaneste. Cum comunica aceste echipe de sport - catre cine si cu ce obiective? La intrebarile astea vom incerca sa raspundem in aceasta noua serie despre cluburile romanesti si marketingul sportiv.
Si pentru ca sigur n-ati mai aruncat demult la cos, incepem cu CSM Oradea, campioana Romaniei la baschet. A fost polo-ul si apoi a fost, inevitabil, fotbalul, dar acum, la putere este aruncarea de 3 puncte, ne spune Alexandru Rad, Marketing Manager-ul echipei oradene.
CSM sunt activi pe Twitter, Instagram, Facebook, YouTube, dar si in offline, unde alaturi de branduri precum Digi, Gavella sau Bolletto scot fanii din case. Haideti sa aflam cum.
Obiectivele de marketing
Baschetul e sportul rege in orasul Oradea. Desi pana nu demult polo-ul romanesc trimitea an de an medaliile de campion pe malul Crisului Repede, desi pana in urma cu putin timp in oras activa o echipa cu extrem de mare traditie in fotbalul romanesc, oradenii s-au indragostit de baschet.
Incercam sa mentinem pasiunea oradenilor pentru acest sport, incercam sa tinem publicul aproape de echipa, indiferent de rezultatele din teren. O echipa iubita, care joaca cu sala plina mereu atrage mereu sponsori, iar impreuna, performanta sportiva se atinge mult mai usor.
Catre cine comunicati
Nu putem spune ca avem un target precis, ne adresam tuturor categoriilor de varsta din toate categoriile sociale.
Sigur, vrem ca acest sport sa fie indragit si practicat de cati mai multi copii. Pentru copii, sportivii sunt super-eroii din viata de zi cu zi. Incercam sa pastram vie aceasta sintagma, fara sa-i ignoram insa pe cei mari.
Oradea este un oras unit de baschet. Vedem pe holurile Arenei Antonio Alexe oameni de toate varstele! Vedem copii veniti impreuna cu parintii la meciuri, vedem cupluri tinere, vedem oameni care au fost prezenti si la meciurile de baschet din anii 80. Este o unitate care nu poate decat sa ne bucure.
Linii de comunicare
Legatura cu suporterii e o valoare la care clubul nostru tine extrem de mult. Dorim ca acestia sa fie aproape de noi, de aceea dorim sa stim ce isi doreste publicul nostru si pentru a ii indeplini dorintele.
In sport, comunicarea principala nu poate sa fie decat cea directa. O poza cu jucatorul preferat, o strangere de mana, sau chiar si impresia unei priviri aruncate catre tine sunt de nepretuit.
Sportivilor le pasa de suporteri si o arata de fiecare data pe teren.
Insa ducem mai departe formele de comunicare si oferim suporterilor oradeni un mediu online plin de informatie, interactiv si deschis fiecaruia. Le oferim posibilitatea de a fi aproape de favoriti, chiar si atunci cand nu e zi de meci.
Canale si continut
Incercam sa tinem pasul cu tehnologia si sa fim cat mai prezenti in mediul online.
Avem un site plin de informatie, un Facebook dornic de interactiune intre suporteri si echipa, un Instagram plin de imagini si designe-uri grafice, un Twitter prin care stirile noastre ajung rapid publicului si un YouTube in care suporterii nostri pot revedea cele mai spectaculoase faze de joc!
Interactiunea cu fanii
Primim incurajari inainte de meciuri, felicitari la victorii si imbarbatari la infrangeri. Sigur, uneori suparea suporterilor se vede si in mediul online prin comentarii negative.
Infrangerile aduc de cele mai multe ori si reactii aprinse, comentarii negative, rareori injurii. Avem un public, care desi nemultumit uneori stie sa mentina limita decentei, desi uneori orice cuvant mai aprins doare. Ele fac parte din sport, insa, si incercam de fiecare data cand apar rezultate negative sa comunicam mai putin tehnic si mai mult din suflet cu suporterii.
Daca reusim sa ne mentinem suporterii aproape, ne putem ridica mai usor dupa infrangeri.
O intamplare cu un suporter
Dupa ce am produs surpriza si am invins in Basketball Champions League una dintre cele mai puternice formatii din Rusia, Avtodor Saratov, am primit zeci de mesaje pe contul de facebook. Majoritatea de felicitare, insa unul a fost trist.
Un prieten virtual, mai pesimist de fel, ne-a trimis o poza cu laptopul sau spart, de suparare ca pierduse la pariuri pe meciul nostru. Ne-a cerut iertare ca nu a avut incredere in noi! A fost un mesaj inedit.
Vrem sa oferim in continuare rezultate frumoase in Europa, insa speram ca in continuare suporterii sa aiba incredere in noi si sa nu mai fie astfel de accidente!
Implicarea sportivilor in comunicare
In primul rand, sportivii au reusit sa realizeze cea mai frumoasa campanie de marketing posibila! Fiindca putem spune cu mandrie ca suntem Campionii Romaniei! Performantele sportive au ajutat mult la dezvoltarea brandului.
Pe langa acest fapt, sportivii sunt mereu deschisi spre actiuni de marketing. Materialele video sunt una dintre cele mai frecvente metode de promovare. Avem cateva campanii frumoase, cateva dintre ele ajunse virale in randul fanilor baschetului.
De pilda, video-ul de de mai jos cu Rade Markovic, cel mai bun marcator de la distanta din istoria clubului oradean.
Un clip preluat de una dintre cele mai mari publicatii de baschet din Europa, YugoBasket, acolo unde a ajuns la aproape 100.000 de vizualizari pe facebookul acestora. Clipul e un fragment din spotul de promovare al AllStar Game Oradea 2016, dar ce a reusit Rade, a devenit viral.
Insa poate una dintre cele mai frumoase campanii realizate a fost una deidcata suporterelor noastre. De Dragobete am dedicat intreaga zi pentru o serie de poze cu mesaj. Am dorit sa continuam, iar la cateva zile distanta am sarbatorit 8 martie cu ajutorul a 3 dintre jucatorii oradeni.
Am avut zile in care suporterii s-au intalnit cu jucatorii, sedinte foto, sau campanii umanitare. De fiecare data, jucatorii au spus "prezent", fara sa ezite.
Intr-o perioada in care publicul romanesc isi gaseste din ce in ce mai greu repere, sportivii reprezinta puternice imagini publice, adevarati influenceri. Acestia constientizeaza acest lucru si stiu cat de importanta este imaginea lor pentru spectatorii oradeni!
Relatia cu brandurile
Cred ca putem spune ca suntem un club care considera relatia cu sponsorii una extrem de importanta. Parteneriatele de lunga durata cu sponsorii principali Digi si Gavella sunt exemplul perfect.
Dorim ca, prin parteneriatele noastre, ambele parti sa aiba de castigat, ca brandurile partenerilor sa fie asimilate cu imaginea Campionilor.
Exista o interactiune constanta intre club si branduri. Ele sunt in spatele performantelor, cei care nu se vad, dar care au un rol extrem de important. Trebuie mentinuta o relatie permanenta cu sponsorii, pentru ca acestia sa fie mereu aproape de echipa. Iar partenerii nostri sunt in primul rand suporteri si in fiecare zi de meci ii regasim in tribunele Arenei Antonio Alexe.
Actiuni branded
Pe langa metodele clasice, pe langa bannere, afise sau insertii in revistele de meci incercam sa ne mentinem mereu aproape de parteneri. E important sa activam sponsorii si dincolo de aceste bariere clasice, de aceea promovarea acestora este continua.
Am imbracat intrarea in Arena in imaginea partenerilor de Raiffeisein Bank si tot impreuna cu acestia am lansat sloganurile – Jucam impreuna, invingem impreuna; Impreuna la Baschet.
Participam la evenimente organizate de sponsori, le promovam brandurile, iar jucatorii nostri devin devin de multe ambasadori pentru produsele partenerilor.
Tinem suporterii mereu aproape de noi prin mediul online, de aceea partenerii nostri isi au locul mereu in relatia noastra online cu fanii. Credem ca e extrem de important acest triunghi – Club – Parteneri – Suporteri. Este un garant catre drumul spre performanta, catre o comunitate locala care sa rezoneze cu valorile noastre si catre un brand cunoscut si puternic.
Provocari
O provocare pentru noi este aceea de gasi parteneri locali. Nu ne blocam la aceasta idee, insa vrem sa implicam cat mai mult comunitatea locala in viata echipei. Este echipa orasului si vrem ca oradenii sa se simta cat mai reprezentati de acest club. Chiar daca este vorba de sponsorii echipei.
Partenerii principali Digi si Gavella sunt cunoscuti in toata tara, insa isi au bazele pe meleaguri bihorene. La fel putem spune si despre sponsorul tehnic, Bellotto. Un partener care apare pe echipamentele celebrilor ciclisti din Tour de France si care isi face debutul in baschet sustinand Campioana Romaniei, CSM Oradea.