[Producătorul de film] Anamaria Antoci: Publicul nu are o noțiune foarte clară despre producătorul de film; adesea pentru el un film este "de" (regizor) și "cu" (actori)

[Producătorul de film] Anamaria Antoci: Publicul nu are o noțiune foarte clară despre producătorul de film; adesea pentru el un film este "de" (regizor) și "cu" (actori)

O regula la cum se fac oamenii producatori de film nu exista. Unii intra direct pe platou, altii fac mai intai scoala de la noi sau prin afara. Dupa ce a terminat UNATC-ul, Anamaria Antoci a invatat productie, in 2014, la EAVE Producers Workshop. A inceput sa lucreze in productie din 2012, cand s-a alaturat companiei 4 Proof Film (fondata de regizorul Adrian Sitaru, directorul de imagine Adrian Silisteanu si actorul Adrian Titieni).

Anamaria are aproape 31 de ani. A lucrat mai intai scurtmetraje, apoi a debutat ca producator de lungmetraj cu "Ilegitim", premiat anul asta la Festivalul International de Film de la Berlin, tot anul acesta a avut premiera filmului "Fixeur" la Toronto si a documentarului "Planeta Petrila" (r: Andrei Dascalescu). Are in lucru lungmetrajele "Firesc" (r: Hadrian Marcu) si "Cap si Pajura" (r: Nicolae Constantin Tanase).

De cele mai multe ori, regizorii sau scenaristii o cauta si-i propun proiecte. Nu are criterii de selectie in afara de ce-i zic intuitia si potrivirea cu abordarea regizorului. Si ea crede ca e foarte important pentru un producator sa-si expuna proiectele, sa-si stabileasca contacte cu viitori posibili parteneri pe piata internationala. La partea cu finantarile, e transanta:

Nu este suficienta doar o lege specifica domeniului, ci si o adaptare a altor cadre legale cu mediul artistic.

 

Formarea

In 2012 am inceput sa lucrez la 4 Proof Film, alaturi de producatorul Monica Lazurean-Gorgan, si facand cate putin din toate am ajuns sa invat din mers. Insa cea mai buna scoala a fost EAVE – un training international pentru producatori de film – la care am participat in 2014.

 

Trecerea la producator profesionist de film

Cred ca nu exista scoala care sa te faca producator profesionist, ci doar filme care sa te legitime. Prin urmare, debutul meu in calitate de producator a fost odata cu realizarea si premiera lungmetrajului "Ilegitim", in regia lui Adrian Sitaru.

 

 

Mixul de proiecte

N-as sti sa spun ce este mai profitabil pentru ca eu am produs doar filme de cinema, fie ele scurtmetraje sau lungmetraje, fictiune sau documentar. Dar as fi tentata sa produc si seriale de televiziune.

 

Proiectul preferat

Voi mentiona tot "Ilegitim", care a fost o provocare foarte mare, luand in considerare abordarea artistica a regizorului, una inedita si as putea spune chiar inovatoare. Proiectul a fost gandit inca de la inceput ca un film low budget, iar decizia de a-l produce 100% independent a fost una asumata.

A fost un proces dificil in toate stadiile de realizare ale filmului, de la pre-productie pana la vanzarea filmului, dar drumul anevoios a dus la prezentarea unui film unic, care abordeaza un subiect sensibil, in cadrul Festivalului International de Film de la Berlin.

 

Skill-ul principal al producatorului

Din punctul meu de vedere esentiale sunt comunicarea si rabdarea.

 

Influenta unui producator

Este important ca un producator sa fie implicat in proiect si sa inteleaga nevoile regizorului si sa reuseasca sa faciliteze tot ce e nevoie pentru ca rezultatul final sa fie unul cat mai aproape de ceea ce s-a dorit.

 

Criteriile de alegere a proiectelor

Nu am un tipar anume, insa ma implic in proiecte unde rezonez cu povestea si mai ales cu abordarea regizorului.

 

Cum incepe un proiect

In general sunt extrem de interesata si entuziasmata sa descopar proiecte noi, iar majoritatea ajung la mine de la regizori sau scenaristi. Pana in momentul de fata, mai toate proiectele si regizorii m-au gasit ei pe mine. Si da, este foarte important pentru mine sa ma implic creativ in dezvoltarea unui proiect ca producator.

 

Studiul de fezabilitate

Filmul este o investitie cu risc 100% si recunosc ca merg mai mult pe intuitie, nu cred ca e loc de studii de fezabilitate.

 

Finantarea

Cred ca pentru un producator de film este foarte important sa fii cat mai prezent pe piata internationala de film, avand astfel oportunitatea de a-ti expune proiectele si de a stabili contacte cu posibili viitori parteneri.

Finantarea proiectelor de film se bazeaza in proportie foarte mare pe fonduri publice, nationale si internationale. Nu este usor sa atragi companiile private in finantarea unui film, cu atat mai mult cu cat nu exista niste mecanisme bine puse la punct care sa faciliteze implicarea lor financiara in productia unui film.

 

Partenerii internationali

De cele mai multe ori realizarea sau finalizarea unui film depinde de implicarea unor parteneri internationali. Si pentru a ajunge la ei, asa cum mentionam si mai devreme, este importanta prezenta pe pietele internationale de film.

Este dificil sa atragi parteneri straini in stadiul de dezvoltare al unui proiect, mai ales inainte de accesarea finantarii publice din Romania. Obtinerea unui sprijin financiar national functioneaza ca o garantie pentru fondurile din strainatate.

 

 

Casting-ul

Pentru fiecare proiect in parte incerc sa gasesc un director de casting care sa inteleaga cat mai bine viziunea regizorului, tipologia si psihologia personajelor.

Evident, uneori particip si eu cu propuneri de actori, acolo unde imi vin idei si cred ca pot fi relevante pentru ceea ce urmareste regizorul.

 

Provocarile de-a lungul timpului

Provocarile cele mai mari apar in realizarea productiilor independente, care necesita sa-ti canalizezi toata energia si sa fii creativ in a gasi solutii alternative care sa suplineasca lipsa banilor. De cele mai multe ori esti nevoit sa indeplinesti fizic mai multe roluri in echipa de filmare.

 

Producatorii de film la noi

Cred ca publicul nu are o notiune foarte clara despre producatorul de film. Adesea pentru el un film este "de" (regizor) si "cu" (actori).

Nu stiu daca suntem multi sau putini, insa intotdeauna e loc si pentru nou-veniti.

 

Schimbari dorite

Nu este suficienta doar o lege specifica domeniului, ci si o adaptare a altor cadre legale cu mediul artistic.

Si cu siguranta am castiga timp si pasi in evolutia industriei daca s-ar putea putea trece peste anumite mandrii personale pentru atingerea binelui comun.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related