[Producatorul de film] Ioana Draghici, de 10 ani in industrie, despre lucrul la filme ca "Aferim!", "Roxanne" si "Inimi cicatrizate"

[Producatorul de film] Ioana Draghici, de 10 ani in industrie, despre lucrul la filme ca "Aferim!", "Roxanne" si "Inimi cicatrizate"

Ne uitam toti la film - despre cum si unde, intr-un alt episod, cine stie - si stim vag cum se face. Dintre toate elementele care fac un film, producatorul este, poate, unul dintre cele mai importante, dar si printre cele mai putin cunoscute. Cum filmul romanesc se tot misca, am adunat cei mai productivi producatori de la noi si i-am luat la intrebari ca sa aflam cine ii invata sa faca ce fac, cum isi fac treaba, concret, si care ar fi profilul producatorului de film de la noi.

Prima pe lista e Ioana Draghici. Are 32 de ani, a lucrat 10 ani la Hi Film Productions si acum e co-fondator al Home Made Film Productions. A lucrat in productia pentru "Aferim!", "Roxanne" si "Inimi cicatrizate", printre altele.

Crede ca este esential pentru un producator sa stie sa fie leader, adica sa aiba simtul responsabilitatii si sa stie sa isi formeze echipa. Ne mai povesteste despre toate etapele de obtinere a finantarilor, dar si despre casting-uri, si cum, uneori, cand e de construit un decor, trebuie sa cantareasca aportul creativ in poveste versus efortul financiar necesar executarii. Poftiti un aperitiv:

Primul pas il reprezinta fondurile pentru dezvoltarea proiectului, respectiv CNC si Europa Creativa. Cu aceste resurse, de regula, acoperi costurile pentru dezvoltarea proiectului de la stadiu de sinopsis/treatment la scenariu si costurile de participare la diverse marketuri de proiecte in cadrul carora interactionezi cu potentiali co-producatori si distribuitori.

 

Formarea

In 2006, in ultimul an de facultate, am decis ca e timpul sa imi caut un job si nestiind exact directia pe care doream sa o urmez am trimis CV-ul catre multe companii, printre care si Hi Film Productions, care era in cautarea unui asistent manager cu simtul umorului. Mi-a placut foarte mult aceasta cerinta a jobului asa ca mi-am incarcat doza de umor si am plecat la interviu.

Nu aveam nici cea mai mica idee cu ce se mananca aceasta industrie si nici cinematograful nu il frecventam foarte des, dar mi s-a oferit sansa de a afla si dupa cateva luni am ajuns la o filmare ca asistent de productie. Aceea a fost ziua in care am constientizat cat de important este sa faci ceva cu placere si voie buna pentru ca dupa o zi lunga de filmare de 18 ore am fost extrem de surprinsa sa constat ca nu simt oboseala si ca, la nevoie, pot oricand sa o iau de la capat.

Din acel moment am zis ok, hai sa vedem ce inseamna productia de film si iata ca au trecut 10 ani de atunci. :)

 

Trecerea la producator profesionist de film

Filmul cu care am crescut ca producator este “Roxanne” in regia lui Valentin Hotea. Am citit sinopsisul si din acel moment am indragit foarte tare povestea. In 2009, am urmat in Spania masterul de Management Audiovisual – MEGA a carui cerinta obligatorie era sa te inscrii cu un proiect de film pe care sa il dezvolti in cadrul acestui curs. Asa ca am aplicat cu “Roxanne” si in 2013 filmul avea sa se lanseze in cinematografe.

Intrarea mea in “sistem” a fost una atipica, pentru ca mai intai am invatat latura practica a productiei de film, apoi am decis sa urmez si cursuri pentru ca am simtit nevoia de a sti mai mult si de a intelege cum functioneaza acest sistem atat la nivel national, cat si international. Mi-am dorit foarte tare sa stiu sa imi fac jobul cat mai bine cu putinta.

O alta cale de a intra in “sistem” este sa urmezi cursurile Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematrografica I.L. Caragiale si de acolo sa asimilezi teoria necesara pentru a ajunge intr-o buna zi sa produci un film.

La noi este un mix intre cele 2 variante, dar ambele functioneaza la fel de bine. Depinde foarte mult de personalitatea fiecaruia si de rabdarea de care dispune pentru a parcurge acest drum.

 

Mixul de proiecte

Am lucrat 99% in productie de film. Cred ca in 10 ani am facut 2 reclame, dar nu regret acest lucru si nu as renunta la film pentru productia de reclame. Profitabile sunt toate, depinde care iti sunt interesele. Din punct de vedere financiar, evident reclamele sunt mult mai profitabile, dar ritmul de munca este mult mai alert si ajungi cumva sa le faci pe banda rulanta.

Filmul, in schimb, chiar daca uneori te scoate pe minus, iti ofera alte perspective, te solicita in mod creativ, te obliga sa te reinventezi cu fiecare poveste pe care doresti sa o impartasesti publicului.

 

Proiectul preferat

In mod categoric, “Aferim!” in regia lui Radu Jude este filmul la care am lucrat cu foarte mare drag. La inceput l-am abordat cu teama pentru ca nu stiam exact ce presupune un film de epoca filmat pe pelicula alb negru, 100% in deplasare, cu sute de figuranti, zeci de animale, constructii de decor, etc. Uneori chiar glumeam si imi ziceam ca daca pot duce acest film cu succes, categoric voi putea face orice alt tip de proiect in viitor.

Colaborarea cu regizorul a fost foarte OK, in primul rand pentru ca Radu Jude stie bine ce isi doreste sa obtina de la proiectele sale si in al doilea rand, “Aferim!” a fost al 5-lea film la care am lucrat impreuna.

Provocarile au fost mai mult de ordin financiar si logistic. Nu au fost usor de tinut cheltuielile filmului in limita permisa de buget. Au fost momente in care, spre exemplu pentru construirea unui decor, erai nevoit sa pui in balanta aportul creativ in poveste, dar si efortul financiar necesar executarii. Fara o echipa cu experienta si fara o buna comunicare intre departamente ar fi fost greu de solutionat astfel de provocari.

De fapt, in toata aceasta aventura, echipa a jucat un rol extrem de important. In calitate de producator este esential sa stii sa iti formezi o echipa nu doar experimentata, dar unita, capabila sa functioneze si in situatii neprevazute.

 

 

 

Skill-ul principal al producatorului

Recunosc m-am gandit cateva zile bune la raspunsul acestei intrebari. :) Tinand cont de experienta celor 10 ani de productie de film, cred ca este esential pentru un producator sa stie sa fie leader, si cand spun asta nu ma gandesc la ideea de sef, care da directive, ci la responsabilitatea pe care trebuie sa ti-o asumi integral.

Un leader trebuie sa stie sa lucreze cu oamenii, trebuie sa stie sa isi formeze echipa si din acel moment nu doar sa fie capabil sa o indrume in directia corecta, dar sa o mentina unita si sa ii asigure stabilitate. Atunci cand ai grija de echipa ta, aceasta va da randament si cu siguranta proiectul va fi dus la bun sfarsit.

 

Influenta unui producator

Producatorul este prezent in absolut toate stadiile unui proiect, astfel ca pentru succesul filmului este foarte important gradul de implicare. E ca si cum ai avea grija de o floare, daca nu o ingrijesti cu siguranta se va ofili. Cu cat esti mai concentrat pe proiect si iti rezervi timp si rabdare pentru a analiza si solutiona fiecare necesitate in parte, cu atat proiectul va avea un potential mai mare.

Capacitatile de comunicare si palmaresul producatorului pot facilita si ele atragerea partenerilor si pot imbunatatii promovarea filmul atat pe plan national, cat si international.

 

Criteriile de alegere a proiectelor

Nu pot spune ca am un tipar anume. Primul pas e sa citesc scenariul. Daca povestea rezoneaza cu mine si mesajul ei ma convinge ca merita impartasit si altora atunci imi doresc sa ma implic in acel proiect.

Procesul de dezvoltare al unui film, din momentul in care ai o idee pana in momentul in care ajungi sa o lansezi in cinematografe este unul lung de la 2-3 ani pana la 8-10 ani. Daca nu esti implicat cu adevarat in aceasta aventura si alegi sa o faci doar pentru a mai adauga un nou titlu in palmaresul personal, sincer nu cred ca merita sa petreci atata timp si energie pentru a produce acel proiect si risti ca in final, in ciuda reusitei sa nu te mai poti bucura de ea.

 

Cum incepe un proiect

Abordarea vine din ambele parti – si de la regizor, si de la producator. Multi regizori sunt si scenaristi in acelasi timp, astfel impusti 2 iepuri :). Dar daca ar fi sa fac o proportie, cred ca in 70% din cazuri scenaristul/regizorul abordeaza producatorul.

Uneori ma implic in dezvoltarea temei unui film, dar nu imi doresc sa intervin foarte mult. Prefer sa las autorul sa se exprime liber si doar atunci cand simt ca povestea nu ar functiona sau ar necesita imbunatatiri intervin cu sugestii si solutii.

 

Studiul de fezabilitate

Cred ca pentru filmul romanesc e mult spus studiu de fezabilitate. De regula iei in calcul impactul povestii alese si resursele pe care trebuie sa le acumulezi din punct de vedere logistic si financiar pentru a produce acel film.

In afara, spre exemplu, se fac simulari cu privire la incasarile pe care le poate genera proiectul si daca rezultatul nu este unul profitabil producatorul se poate retrage, dar in acelasi timp au la dispozitie mai multe surse de finantare si sansa de a concepe strategii si din perspectiva comerciala.

 

Finantarea

Primul pas il reprezinta fondurile pentru dezvoltarea proiectului, respectiv CNC si Europa Creativa. Cu aceste resurse, de regula, acoperi costurile pentru dezvoltarea proiectului de la stadiu de sinopsis/treatment la scenariu si costurile de participare la diverse marketuri de proiecte in cadrul carora interactionezi cu potentiali co-producatori si distribuitori.

Apoi, ideal este sa obtii sprijinul financiar de productie oferit de CNC in urma concursului de proiecte. In momentul in care ai acest sprijin usile iti sunt deschise catre potentiali co-finantatori, la nivel national si co-producatori, la nivel international.

Co-producatorii urmeaza la randul lor aproximativ aceeasi strategie de strangere de fonduri. In momentul in care fiecare co-producator in parte are asigurat minim 70% din bugetul asumat, se poate participa la concursul Eurimages care sprijina si promoveaza co-productiile europene intre cel putin 2 tari.

 

Partenerii internationali

Parteneriatele internationale sunt esentiale. Cred ca 80% din proiectele la care am lucrat au fost co-productii internationale cu cel putin o tara. Fara ei practic ar fi aproape imposibil sa acoperi intreg bugetul de care ai nevoie si cand zic asta ma gandesc la bugete de 700.000 – 1.000.000 de euro.

Co-producatorii ii intalnesti in diverse marketuri si festivaluri de film unde ti se ofera ocazia sa iti prezinti pe scurt proiectul. Networking-ul e foarte important in aceasta industrie. Din momentul in care ai un posibil partener interesat de proiectul tau trebuie sa mentii activa aceasta relatie prin diverse intalniri, schimburi de mail-uri si video conferinte.

 

Casting-ul

Nivelul implicarii in casting-ul actorilor e dat, dupa parerea mea, de regizor. Daca acesta este unul experimentat, care stie bine ce isi doreste atunci e suficient sa ii pui la dispozitie un director de casting care ofera o baza de actori cat mai diversificata.

Exista si cazuri in care regizorul are nevoie de o a doua opinie in alegerea actorilor si de regula aici intervin eu, ca producator, iar decizia finala este luata impreuna tinand cont de toate aspectele, artistice si financiare.

 

Provocarile de-a lungul timpului

Pe moment, ca provocare, imi vine in minte obtinerea drepturilor de utilizare a piesei “Roxanne”, cantata de Sting. Nu doar o data mi s-a intamplat sa fiu intrebata daca am un plan de back-up in cazul in care nu am fi obtinut drepturile. Nu multi au crezut ca acest lucru este posibil, tinand cont de popularitatea piesei, de costurile ridicate si de bugetul mic al filmului. Provocarea pentru mine a fost dubla.

A fost un test al rabdarii si al increderii in proiect, pentru ca negocierile au durat mai bine de 1 an, suficient de mult timp incat sa ajung sa imi pun intrebarea daca nu cumva e un vis mult prea ambitios. Dar asa cum mentionam si la inceput, e foarte important sa crezi in poveste pentru ca de acolo iti vei lua resursele sa iti implinesti visul.

 

Producatorii de film la noi

In momentul de fata in industria romaneasca exista multi producatori de film experimentati. Din punct de vedere profesional, comunitatea producatorilor se bucura de diverse colaborari de succes, dovada fiind si numarul ridicat de co-productii incheiate si de finantarile Eurimages si Europa Creativa obtinute.

Din perspectiva publicului, cred ca acesta inca nu intelege foarte bine care sunt efectiv sarcinile unui producator.

 

Schimbari dorite

Cred ca filmului ar trebui sa i se acorde mai mult credit. In continuarea, filmul este vazut ca un simplu mod de divertisment. Nu zic ca nu e asa, dar mi-ar placea foarte tare ca filmul sa poata fi privit si in complexitatea lui, sa se acorde mai multa atentie detaliilor si felului in care povestea ajunge sa ia nastere. Filmul poate fi si o sursa de cunoastere, de informare, o alta cale de promovare din punct de vedere cultural si economic.

Mi-ar placea ca institutiile de stat si private sa fie mai deschise unei colaborari, iar publicul sa fie mai receptiv. Din fericire, lucrurile incep sa se miste in acest sens, dar mai avem mult de lucru in acest sens.

Cred ca aceasta deschidere de perspectiva va usura viata producatorilor pentru ca implicit va aduce mai multe resurse pentru eficientizarea productiei cinematografice.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related