Erai prin sufragerie cu gandul la cadouri si/sau vacanta. Poate leneveai prin bucatarie, cu mintea la masa de Sarbatori. Sau te uitai pe geam cum ninge, in timp ce tu stai bine-mersi la cald. Nu abundau device-urile (unii mai aveau telefoanele alea "caramizi"), deci televizorul mergea obligatoriu pe fundal. Si, din cand in cand, intra coloana sonora perfecta cadrului in care te gaseai: Sarbatorile vin/ Sarbatorile vin/ Sarbatorile vin, cu tot cu explozia de luminite adusa de o Caravana rosie peste un orasel inzapezit.
Ce sa vezi, nu esti singur. Daca Sarbatorile de iarna ar avea un spot dedicat in perceptia romanilor, sunt sanse mari ca asta sa fie. A lipsit de pe micile ecrane in ultimii ani, dar revine la TV in 2016, mai degraba neplanificat; anume, datorita unei miscari a userilor din online-ul romanesc. Cum s-a petrecut acest plot twist de sezon? Desfacem istorisirea mai jos.
Epicentrul de pe Facebook
De prin noiembrie, mai spre final, a inceput sa circule o vorba intre noi, imprejurul nostru, offline si online. Se facea ca"Sarbatorile vin". Cu pregatiri, idei de cadouri, destinatii de vacanta, discutii de bugete, trafic. Da, dar mai intai trebuia sa vina spiritul acestor Sarbatori. Care, si-au amintit oamenii, venea adus de un convoi de camioane, neaparat rosu. Despre care au inceput sa intrebe de mama focului pe Facebook.
La momentul oportun, Coca-Cola a zis "bine, centralizam aici discutia" si, pus pe sotii, si-a intrebat audienta ce reclama de Craciun Coca-Cola prefera - de parca n-ar fi stiut deja raspunsul:
In fond, e fair, ca nu se stie niciodata. Dar, sa fim seriosi, nu era asa greu de ghicit ca majoritatea comentariilor avea sa rasune cu cererea #SarbatorileVin.
Altfel, stiti si voi cum e, reclamele astea nu se difuzeaza asa, dupa ureche. Coca-Cola avea si ea niste planuri puse pe roate, o campanie de Sarbatori nou-nouta, pentru 2016, care respecta strategia globala a brandului, cum se obisnuieste.
A zis cineva Caravana Coca-Cola?
Intra pe fir o gasca de vloggeri pentru a testa suplimentar apele ("chiar asa sa fie? ca oamenii, de obicei, vor noutati, nu reluari") si pentru a amplifica povestea. Vloggeri care, merita spus, au copilarit cu aceeasi Caravana rosie.
Startul a fost dat de BRomania, care posta cateva zile mai tarziu un apel colectiv spre redifuzarea spotului la TV:
Dar unui astfel de apel nu-i putea lipsi un sketch. Cu participarea colegilor de vlogging Laura Giurcanu, Ionut Rusu, Ilie Bivol si Mircea Bravo, a iesit povestea unui Bro aflat in cautarea spotului de Craciun care lipsea de pe micile ecrane de cativa ani incoace - investigatie extinsa in toata tara si ajunsa pana in Republica Moldova:
Si, deci, ce s-a intamplat?
Dupa 1 milion de vizualizari, peste 28.000 de like-uri, 11.000 de share-uri si 500 de comentarii, cerinta nu putea fi ignorata.
E cunoscut, se (mai) intampla ca planificarea sa fie supraestimata in comunicare. Dar sunt si branduri cu simtul auzului bine dezvoltat, care iau in considerare scenarii venite din afara si pot reorienta campanii in functie de preferintele locale - in cazul asta, o preferinta ferma, exprimata direct de consumatori.
Si, pentru ca filosofia spontaneitatii fu imbratisata cu succes, noi putem inchide cercul astazi, 9 decembrie, cand spotul Sarbatorilor de iarna a revenit in online si la TV de o saptamana incoace. Chiar daca mai matur cu 10 ani, e la fel de proaspat, pregatit de sezonul plin ce-l are in fata.
Dar tu? Esti pregatit sa treci, de cateva ori pe zi, prin accese de nostalgie, bucurie si magie ca-n copilarie? Esti, esti, ca #SarbatorileVin doar o data pe an.