Ideea din spatele IndieFrame, un fel de Uber pentru jurnaliști: Lumea văzută prin ochii unor oameni reali

Ideea din spatele IndieFrame, un fel de Uber pentru jurnaliști: Lumea văzută prin ochii unor oameni reali

Momentan, Cecilia Valsted și Lars Brask, fondatori IndieFrame, se mândresc cu 2.000 din cele 2,5 miliarde. Majoritatea, din România. Locul în care au găsit și o companie cu care să ducă la bun-sfârșit ideea lor, trecută înainte prin câteva etape nefericite.

Cecilia și Lars sunt producători de documentare și autorii Burma VJ, nominalizat la Oscar în 2009. De altfel, ideea platformei le-a venit chiar când lucrau la acest film. 

 

După 7 ani și o implementare cu hopuri, dar final fericit, au lansat proiectul în România. Care este miza lui? De ce ar vrea oamenii să devină smartphone-reporteri? Și care e, de fapt, diferența față de celelalte platforme cu conținut video?

Cei doi cred că e mai multă nevoie ca oricând de versiunea oamenilor asupra evenimentelor, într-o lume în care propaganda câștigă teren.

În primul rând, noi nu suntem o platformă de conținut destinată publicului larg, nu suntem un site de știri. Suntem o platformă unde jurnaliștii și oamenii obișnuiți pot încărca știri, care pot fi ulterior achiziționate de companiile media – un fel de Uber pentru jurnaliști, mecanismul este similar.

 

Ideea

Ideea de a dezvolta o astfel de aplicație „ne-a încolțit” în minte în anul 2008, pe când lucram la documentarul Burma VJ. Documentarul prezintă regimul militar din Burma prin ochii unui cameraman local, Joshua, care a ales să lupte contra regimului cu camera, în locul armelor de foc, mai ales că accesul presei în acea zonă era interzis; documentarul a fost ulterior nominalizat la Oscar.

În timpul filmărilor, am avut o revelație. Într-o lume în care propaganda este atât de răspândită, am simțit că avem nevoie să vedem lucrurile prin ochii unor oameni reali, să lăsăm vocea lor să fie auzită.

Aceasta este gândirea din spatele IndieFrame, o nouă platformă de distribuție de conținut care unește în același loc profesioniști din media, jurnaliști și smartphone reporteri.

Să faci conținut de calitate cu ajutorul unui smartphone, indiferent de unde te afli în acel moment, este foarte accesibil, la ora actuală. Nu este nevoie de echipamente costisitoare și sofisticate. Oricine poate încărca propriul conținut în platformă, iar companiile media îl pot achiziționa direct de aici, la prețuri rezonabile.

 

Implementarea

De la idee la practică a fost un drum destul de lung și pavat cu obstacole, logistice în mare parte. Am început să lucrăm la dezvoltarea aplicației în aprilie 2014, cu o companie mare din Danemarca. Dar procesul era prea încet pentru nevoile unui start-up.

După câteva luni de discuții, aveam 25 de pagini de specificații tehnice și abia atunci puteau începe dezvoltarea, moment în care am renunțat. La finalul anului 2015, chiar înainte de Web Summit-ul din Dublin, am întâlnit un tânăr student la Universitatea de Automatică din Dublin, care ne-a creat primul prototip pentru iOS.

Într-un final, aveam ceva ce se apropia de o aplicație, care deși nu era conectată la un server, era un user experience design de care aveam nevoie. Și vorbea clar oamenilor despre concept și idee. La începutul anului 2016, aveam o echipă de patru oameni în Danemarca, care lucrau la programarea aplicației.

Chiar în momentul în care credeam că aplicația era gata de lansat, am pierdut graficianul și lucrurile iar s-au perturbat, așa că în august, anul acesta, ne-am hotărât să aducem în echipa noastră un Chief Technology Officer.

Avem o vastă experiență în project management (buget, finanțare și lucru în echipă), dar nu pe proiecte de IT, care sunt complet diferite. Nu cunoaștem limbaje de programare și procesele din spate.

Într-un final, ne-a fost recomandată o companie româneasca din București, Tremend, iar după ce ama vut o întâlnire cu ei, nu am avut niciun dubiu să dezvoltăm restul aplicației aici. Acum avem o variantă BETA pentru iOS, Android și platforme web, pe care am lansat-o în România cu succes, fiind primită foarte bine de publicul de aici.

Mai mult, am primit feedback foarte bun de la utilizatori și am colectat idei de noi trăsături și schimbări pe care să le aducem platformei. În concluzie, cea mai grea parte a fost să găsim parteneriatul potrivit pentru dezvoltarea acestei aplicații, o companie care să înțeleagă natura și nevoile unui start-up. Iar această companie pe care am găsit-o în București înțelege foarte bine nevoile noastre.

Crezi că știi multe, dar, de fapt, nu știi nimic până când utilizatorii nu încep să folosească aplicația. Nu ne așteptam să primim feedback din partea atâtor utilizatori, într-un timp atât de scurt, iar acest lucru ne face să ne întoarcem în București la doar 2 săptămâni de la lansarea aplicației pentru a ne întâlni cu Tremend și discuta următoarele schimbări și pași.

 

Investiția

Investiția totală în această aplicație se ridică la 350.000 de euro, sumă care provine dintr-un fond de capital susținut în mare parte de guvernul danez. 

 

Scopul

Vrem să transformăm 2,5 miliarde de oameni din întreaga lume în smartphone reporteri. Vrem să avem mai multe perspective și abordări ale aceleiași știri – ne dorim transparență și o remunerare corespunzătoare a celui care „a prins” povestea.

Deci, IndieFrame se adresează oricui deține un smartphone, însă, pentru început, țintim mediile educaționale cu focus pe journalism, sociologie și științe politice. Ne adresăm, în același timp, jurnaliștilor freelenceri, pentru că ei știu deja cum să își vândă materialele către companiile media.

IndieFrame le va facilita vânzarea către media. În timp, când popularitatea IndieFrame va crește, sperăm că oricine va folosi această platformă. Sperăm că IndieFrame va adduce mai multe perspective ale aceleiași știri, astfel încât să avem o imagine de ansamblu a unui eveniment.

 

Pașii pentru a deveni un smartphone reporter

În primul rând, descărcați aplicația din Google Play/App store. Aplicația se deschide imediat în camera, ca snap chat. Faci fotografia sau filmezi, apoi apliația îți cere să adaugi meta taguri (sport, politică, natură, incedni etc.), le completezi, setezi prețul materialului (minimum 1 dolar), apoi publici materialul.

Apoi, companiile media pot intra în platforma indieframe.com, de unde poate cumpăra direct materialele foto sau video. Este un sistem instant, care facilitează dealurile între reporter și companiile media. Userii pot fi vizibili pe o hartă, fie cu numele oficial, fie undercover. Companiile media pot găsi pe această hartă un reporter, dacă au un pont că un eveniment are loc în acea zonă. 

 

Utilizatori

În mod surprinzător și îmbucurător, am atins deja 2.000 de useri! Este un număr uriaș, având în vedere că targetul nostru era de 100 de oameni până la alegerile parlamentare din 11 decembrie.

Practic, avem 2.000 de oameni gata să înceapă să relateze evenimente și să genereze știri – imaginați-vă ce putere înseamnă acest lucru! De exemplu, dacă ceva extraordinar, ieșit din comun sau controversat are loc la alegerile parlamentare, un reporter IndieFrame - un user care a descărcat aplicația – filmează acest lucru, îl încarcă în platformă, compania media îl achiziționează, iar unele companii pot dori chiar și follow-up pe acel eveniment. Este exact cum ne dorim să funcționeze lucrurile. 

 

Target

În scurt timp, ne așteptăm și ne dorim ca media să cumpere prima știre generată de reporterii IndieFrame. Poate fi legată de alagerile parlamentare sau de orice alt eveniment. Pe termen lung, ne dorim ca toți deținătorii de smartphone să își descarce aplicația.

Vrem să auzim vocea oamenilor obișnuiți, să vedem fotografii reale și nu fotografii care distorsionează realitatea. În timp ce le vorbeam studenților de la Facultatea de Jurnalism din București, acum două săptămâni, citeam entuziasmul pe fețele lor și faptul că realizau cât de importantă este această oportunitate. Unul dintre studenți chiar a venit cu ideea să ducem această aplicație în Coreea de Nord.

 

Companii media

Publicații de știri (televiziuni, portaluri, agenții de presă etc.), publicații axate pe features și reportaje sau reviste – oricine are nevoie de fotografii. Pot fi și reviste despre natură, care are nevoie de fotografii frumoase cu munți și peisaje din România. Sau, de ce nu, un apus frumos.

Oamenii vor să vadă adevărul adevărat, și nu o perspectivă manipulată, astfel de lucruri am tot văzut în ultima vreme.  Credem că există mare potențial în această zonă, având în vedere cantitatea uriață de conținut încărcat zilnic pe Instagram – 60.000 de fotografii în fiecare minut (86.000.000 fotografii pe zi!).

 

Diferența între IndieFrame și alte platforme 

În primul rând, noi nu suntem o platformă de conținut destinată publicului larg, nu suntem un site de știri. Suntem o platformă unde jurnaliștii și oamenii obișnuiți pot încărca știri, care pot fi ulterior achiziționate de companiile media – un fel de Uber pentru jurnaliști, mecanismul este similar.

Pentru a filtra știrile de non-știri, am lansat o versiune BETA a aplicației și vom dezvolta și un proces automat de tipul „Machine Learning” – filtru de conținut și scanare de conținut. Folosind opțiuni precum recunoașterea trăsăturilor feței, traducere discurs oral-text, meta-tagging automat, geo-localizare, IndieFrame devine o platformă care filtrează și distribuie conținutul corect către companiile media.

De exemplu, un discurs al președintelui Obama la Congres merge la CNN. Dacă Obama merge la Super Bowl, atunci această știre merge și către live-feed-ul CNN, și către Eurosport. De asemenea, o cantitate mare de materiale aferente aceluiași eveniment vine să valideze caracterul de știre.

De asemenea, există și un sistem de rating pentru useri, exact ca în cazul Uber și AirBnB. În curând, vom crea și profile ale cumpărătorilor.

 

Efectul documentarelor

Experiența ne-a ajutat foarte mult în dezvoltarea conceptului, numai că în 2008, când am avut această idee, logistica era un obstacol.

Telefoanele inteligente nu aveau răspândirea actuală și nu erau așa de accesibile, camerele telefoanelor nu erau atât de performante, iar Internetul nu avea aceeași viteză și răspândire ca în prezent.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related