Ladies, Wine & Design e un proiect pe care Jessica Walsh, designer si partener la Sagmeister & Walsh (New York), l-a inceput in februarie 2016. In august, editia locala, Ladies, Wine & Design Bucharest, era deja lansata.
Echipa care organizeaza intalnirile de la noi e formata din Iulia Groves (designer, acum freelancer, dupa ce a lucrat in mai multe agentii) si Andreea Ionita (content manager la Geometry Global). La organizarea fiecarei editii, contribuie si cateva colaboratoare si branduri locale, in sistem barter.
Organizatoarele zic ca Bucurestiul e mic si e usor sa initiezi contact cu cineva nou daca vrei, insa romanii sunt mai timizi si, daca nu exista un context, tind sa stea cuminti si sa nu "deranjeze". Asa se justifica evenimentul lor, cu componenta sociala.
In fiecare luna are loc cate o intalnire, cu 10 invitate dintr-un anumit domeniu, la care se discuta despre o tema anume (arta, arhitectura etc.). Concret, se pun pe masa probleme cu care fiecare se confrunta, se discuta despre solutii, se dau sfaturi din experienta.
Au ajuns la trei editii deja. Despre cum la organizeaza si ce urmaresc, ne spune Iulia Groves, initiatoarea.
Echipa
Eu sunt designer, lucrez in principal pe proiecte de graphic design, dar am un background de ani buni in online. Am fost Head of Design la Okapi, o agentie de digital de la noi, dar cu proiecte multe pentru afara, iar apoi am colaborat cu Griffon & Swans inainte sa ma aventurez in freelancing.
Impart rolul de organizare al intalnirilor lunare cu prietena mea Andreea Ionita, care e acum content developer la Geometry Global, iar inainte de asta, a fost editor la revista All Hollow si project manager in agentia Griffon & Swans.
Facem echipa buna, colaboram de mult, iar pentru Ladies, Wine & Design ne impartim task-urile in functie de timp si abilitati, alegem impreuna tema si spatiul si de restul ne ocupam separat.
Conceptul
Ladies, Wine & Design a fost initiat la inceputul anului de Jessica Walsh (designer si partener Sagmeister & Walsh), in New York, iar de atunci a ajuns sa fie implementat in peste 50 de orase. O data pe luna, 5 femei creative se intalnesc in apartamentul ei, ii cer sfaturi, revizuiesc portofolii, vorbesc despre ele si despre proiectele lor.
In varianta locala, proiectul LWD Bucharest consta intr-o serie de conversatii cu femei din industrii creative, pe teme de business & life. Intalnirile se intampla o data pe luna, intr-un cadru restrans, de 10 invitati, iar participarea este gratuita.
Intalnirile se adreseaza fetelor si femeilor din industrii creative din Romania - de la designeri, la ilustratori, arhitecti, scriitori, jurnalisti.
Da, fireste, e si un statement feminist. Feminismul e benefic pentru toata lumea. E nevoie de o incurajare si sustinere proactiva a femeilor, inclusiv in industriile creative. Nu e un zero-sum game, toata lumea are loc, iar toata lumea trebuie sa porneasca cu sanse egale.
Scopul
Am pornit cu LWD fara o agenda anume, stiam doar ca asemenea intalniri recurente vor inchega mai bine o comunitate formata cat de cat online, dar cu putine interactiuni in offline. Scena creativa din Bucuresti e pe cat de vibranta si frumoasa pe atat de mica, ne stim toti, dar mereu iesim cu aceiasi oameni.
Lasand deoparte aspectele fun ale intalnirilor, ne-am dori ca LWD pe plan local sa se dezvolte drept o platforma pentru sustinerea si promovarea femeilor din industriile creative.
Primii pasi
Initiativa lui Jessica a venit intr-o perioada in care aveam un copilas de cateva luni si cumva tanjeam dupa intalniri la vin cu prietenele mele. Pe Jessica o urmaream de ceva timp si ideea mi s-a parut frumoasa, usor de implementat. Asa ca in August, cand am inceput sa iau din nou proiecte, i-am scris si i-am povestit despre Bucuresti, despre ce se intampla la noi pe plan creativ. A doua zi aveam deja o pagina pe ladieswinedesign.com dedicata orasului nostru, iar din septembrie am inceput serile creative.
Intalniri la un pahar de vin cu prietenele noastre - designeri, arhitecti sau fete din agentii - se intamplau oricum. Ne-am gandit ca ar fi interesant sa extindem invitatia si sa dam o utilitate in plus discutiilor noastre. Iar faptul ca LWD s-a extins rapid in lume a venit ca o confirmare si ne-a dat ceva curaj ca o sa mearga si la noi.
Initial ne-am spus ca, OK, chiar daca nu vin decat prietenele noastre la intalniri tot o sa iasa bine. Un fel de ieseala cu fetele, dar cu event pe Facebook. Din fericire, acum stim ca exista interes pentru LWD si in Bucuresti.
Finantarea
Imediat cum am anuntat proiectul, ne-a scris Elena Oglinda, care are un start-up pentru cei pasionati de vin (Wineful.ro) si s-a oferit sa aduca vinul la intalnirile noastre. Maria Stefanita (Dear Sender) face pentru fiecare editie mici obiecte pe care le dam cadou participantelor (tote-uri, insigne, print-uri).
Locatiile ne-au primit intotdeauna free of cost. Iar in rest, noi acoperim tot ce inseamna cheltuieli logistice si de project management.
Colaboratorii
Majoritatea colaborarilor au venit ca oferte de ajutor, mai degraba. Pentru prima editie, Ileana Sebe (zwei) a facut magie cu food styling-ul. Elena Oglinda si Maria Stefanita se implica proactiv la fiecare eveniment. Iar pentru fiecare editie in parte, invitam un guest designer sa faca vizualul intalnirii.
Temele
Fiecare intalnire are o tema dedicata. Astfel putem organiza mai usor lista de invitati, iar, daca pornim de la o tema, sunt mai multe sanse ca discutiile sa fie utile si productive.
La intalnirea din octombrie, la invitatia Suzanei Dan, am povestit cu artisti si sustinatori ai artei de la noi, despre obstacolele intalnite in domeniul lor si despre ce solutii au implementat pana acum. Unele au venit cu idei, altele au preferat sa asculte. Intalnirea din noiembrie s-a terminat cu colaborari intre designeri de interior si producatori de mobila.
Cred ca intr-un mediu relaxat, care implica vin si oameni din domenii creative fiecare are cate ceva de invatat. Fetele vorbesc deschis si cu drag despre proiectele lor si discutiile au mereu un vibe pozitiv si de sustinere reciproca.
Nu publicam discutiile, ci doar “dovezi vizuale” ale evenimentelor. Nefiind vorba despre un keynote sau despre o discutie foarte structurata, o varianta text sau video a evenimentului ar fi foarte greu de urmarit.
Organizarea
Dupa trei editii facute, inca ajustam si recalibram. Dar in mare, structura e urmatoarea: setam niste variante de date in functie de programul nostru, alegem o locatie si fixam data, dupa care invitam guest designerul sa faca partea de vizual.
Incepem apoi sa comunicam evenimentul, dam drumul la inscrieri, apoi confirmam lista de participante. Cumparaturile de mancare & decoratiuni le facem cu o zi inainte, iar pregatirile efective la fata locului le facem cu o ora inainte de inceperea evenimentului (asadar, e genul de intalnire la care nu e bine sa ajungi mai devreme, haha!)
Intalnirile sunt restranse si se potrivesc unor spatii alternative. Bucurestiul e plin de locuri interesante, un event ca al nostru se strecoara perfect. Editia despre arta s-a intamplat in cadrul NAG10, iar cea despre arhitectura, la magazinul The Home. Avem o lista de locuri care ne plac si pe care le contactam inainte de fiecare meet-up. Pentru evenimentele urmatoare avem in plan librarii, studiouri personale, huburi si galerii.
Cu partea de follow-up incercam sa nu ne stresam prea tare. Facem poze la event si ajungem sa le publicam la niste zile distanta. Dar delay-ul se compenseaza cu pozele postate de fete in cadrul intalnirii si a doua zi dupa, pe Facebook si Instagram.
Selectia participantelor
Prima editie a fost un soi de testare a conceptului, iar acolo, sistemul de inscriere a fost "first come, first served". De la a doua, am inceput sa avem si teme de discutie si incercam sa aducem un mix specific de fete, care sa se potriveasca acelei intalniri. Asa ca incepem cu o tema si, in functie de asta, lansam invitatiile.
O parte din locuri vin din rezervari pe site, iar restul sunt invitatii trimise de noi. In cateva ore se strang 10 femei creative. Important este sa adunam femei care se incadreaza in topic-ul propus lunar ca discutiile sa fie utile si relevante. Fetele care se inscriu dupa ce se epuizeaza numarul de locuri ajung pe waiting list si programate pentru intalnirile ulterioare.
Promovarea
Comunicam doar online. Echipa lui Jessica ne-a trimis tema site-ului, care a fost adaptata pentru Bucuresti. Iar dincolo de site, fiecare oras e liber sa-si aleaga canalele.
Noi am deschis o pagina de Facebook, care e principalul canal prin care comunicam evenimentele; si un cont de Instagram, pentru ca proiectul in sine e foarte visually oriented si hashtag-urile (#ladieswinedesign, #lwd_bucharest) o ajuta pe Jessica sa urmareasca editiile locale.
Masurarea reusitei
Cel mai tare ne bucuram cand fetele pun pe masa niste probleme de design sau business, iar celelalte participante, de multe ori colege de breasla, vin cu sfaturi.
Componenta informala e importanta si ea - se rade foarte mult. Se ajunge inevitabil si la zodii - ne-am prins ca treaba asta e un ice breaker incredibil de bun.
Contributia in peisajul bucurestean
Bucurestiul e mic si e foarte usor sa initiezi contact cu cineva nou daca vrei, insa romanii sunt mai timizi si daca nu exista un context, tind sa stea cuminti si sa nu "deranjeze". Asa ca orice eveniment cu componenta sociala isi gaseste locul in industria noastra.
Noua ne place foarte tare atmosfera de la Creative Mornings sau The Power of Storytelling, e un vibe sincer si pozitiv care speram sa se simta si la Ladies, Wine & Design.
Extinderea in afara Bucurestiului
Este foarte putin probabil, ar fi prea complicat din punct de vedere logistic. Dar le incurajam pe fetele din tara sa deschida editii la ele in oras.
Echipa centrala Ladies, Wine & Design pune la dispozitie tot ce inseamna site si suport vizual, iar noi suntem la un telefon distanta pentru intrebari sau sfaturi.