Ce cauta Rosetti tatuat pe internet? Ii ajuta pe romani sa inteleaga "what the fuck is going on"

Ce cauta Rosetti tatuat pe internet? Ii ajuta pe romani sa inteleaga "what the fuck is going on"

Cine ar fi crezut ca, tocmai in 2016, C. A. Rosetti o sa zica imaterialului pufos in care pluteste de 131 de ani: "Hei, plec putin pana in Romania, m-au chemat baietii sa-i ajut cu un show nou. Nu stiu cand ma intorc, nu contati pe mine pentru revolutiile de joi seara".

Si chiar asa s-a intamplat. Daca nu ne credeti, poate va e mai usor de rumegat faptul ca in 2016, cand presa alearga dupa sirene moarte pe litoral, s-a lansat Periodic, un show online de jurnalism explicativ.

E, vedeti? Par niste chestii scoase din palaria unui magician ratacit prin alte timpuri. Dar 2016 are (inca) aceasta capacitate. De a permite nu doar socuri, dar si mirari de naturi mai blande.

Sa o luam totusi cu pasi mici inspre realitate. Brrlog este o platforma initiata de Barna Nemethi, pe care apare show-ul Periodic cu C. A. Rosetti. Un fel de The Daily Show romanesc gazduit de un Rosetti  tatuat, care poarta vesta, crede in parteneriatul civil si in separarea bisericii de stat. Prima tema a fost educatia, urmeaza alegerile si o serie de invitati, vii si mai putin vii.

Barna povesteste despre cum a luat contur ideea lor, despre manipulare, implicare sociala, rabdarea noastra de zi cu zi, cum i-a dat viata si voce lui Rosetti si ce cauta el aici.

 

Brrlog: Inceputul

Voiam sa facem de foarte mult timp o emisiune asemanatoare cu The Daily Show sau Last Week Tonight. Dupa ce am pitchuit ideea peste tot si nu a fost gustata de nimeni, am decis sa o facem independent, online.

Brrlog este platforma pe care am pus acest show, Periodic cu C. A. Rosetti. Mai mult din optimism a aparut si Brrlog, gandindu-ne ca Periodic ar trebui urmat de multe alte show-uri si content online.

 

Implementarea

Ne-am propus sa scoatem o emisiune la 2 saptamani. Sper sa reusim. Asa ca, inclusiv pentru primul episod, dupa ce am terminat pregatirile si pre-productia globala, ne-am pastrat acelasi timeframe si pentru episoadele urmatoare.

Pe scurt, o saptamana este pentru documentare si scriere, iar o saptamana pentru filmare, post-productie, animatie, etc. Totul e la mega limita, tinand cont ca suntem o echipa foarte mica.

Asadar, hopuri apar mereu, iar cea mai grea parte pare mereu bottleneck-ul cu care ne confruntam la momentul respectiv. Nu a facut nimeni la noi asta pana acum, asa ca si noi descoperim lucruri pe masura ce inaintam. Dar asta era toata ideea, sa facem ceva care sa ne provoace si pe noi, si pe spectatori.

Din alta perspectiva, se pare ca cea mai grea parte o sa fie sa convingem un public bagat in priza, obisnuit cu content online intens si scurt, ca sunt lucruri care nu pot fi discutate doar in 10 minute. Uneori, chiar daca radem si glumim, e nevoie de mai mult timp pentru a expune un subiect.

Este necesar sa acordam atentie si productiilor care nu incearca sa suprasimplifice sau sa mega generalizeze totul, cum sunt cele care rezuma, clasic, un subiect in 30 de minute.

 

Numele

Brrlog este numele platformei; inca nu ne-am concentrat foarte tare asupra lui. Probabil cand o sa apara mai multe show-uri o sa facem o post-rationalizare smartass in care o sa explicam de unde vine. Pana una-alta, ne-am gandit ca e barlogul in care noi stam si incercam sa producem lucruri la care ne-am uita.

"Periodic" a fost numele la care ne-am gandit mult mai mult. Era numele primului nostru show. Si suntem foarte fericiti cu el: Periodic cu C. A. Rosetti.

Echipa

Echipa este formata dintr-un nucleu principal si un cerc extins de prieteni cu care colaboram. Ea s-a coagulat in jurul deFilm-ului, casa de productie care si-a asumat provocarea de a produce un astfel de show (n.r. cu care ne-am intalnit si noi intr-un interviu despre micile mari victorii ale vietii).

In nucleu suntem 5 oameni, care facem tot: documentare, scris text, tras voce, gasit arhive pentru ilustrarea subiectelor, etc. Apoi, lucram cu o echipa de post-productie, si una de animatie. Aruncati un ochi pe generice, am trecut pe toata lumea.

 

Subiectele

Avem o lista de teme si subiecte importante pe care vrem sa le abordam, dar vrem ca discutia sa fie purtata in momentul in care ele sunt relevante. Stam un pic la panda si in functie de stiri, context si imprejurari ne aruncam in cate un subiect.

Am inceput cu educatia, tema care se va regasi in toate episoadele noastre, deoarece consideram ca e cheia pentru oricare dintre problemele existente sau viitoare.

In episodul 2 si 3 vom vorbi despre alegeri, dar tot asa, mai mult dintr-o pozitie explicativa si teoretica. Vom incerca sa lamurim termeni sau concepte care par ca nu sunt complet intelese sau asumate.

 

Debut cu educatie

Cand ne uitam pe lista noastra de subiecte si incercam sa gasim abordari sa le explicam, ne loveam permanent de pragul de intelegere foarte jos. Totul a devenit prea teoretic, prea complicat.

Ni se pare ca daca cineva explica ceva, isi iroseste timpul si energia. Argumentele nu se mai poarta dupa niste reguli ale logicii sau retoricii. Faptele sunt cotropite de pareri si opinii subiective, iar stiinta a devenit o alta materie irelevanta.

Stiu ca nu e pentru toata lumea asa, dar imaginea de ansamblu e destul de ingrijoratoare. Adica pare ca suntem resemnati privind sansele de castig ale adevarului in fata relativitatii intortocheate ale realitatii.

Astea sunt toate niste consecinte ale unei educatii fragile, naive sau neintelese. Educatia inseamna sa inveti si nu se opreste niciodata. Avem atat de multe prejudecati privind educatia incat la un moment dat a devenit clar ca trebuie sa fie primul nostru subiect si sa incercam sa ne infigem toporul cat putem de mult. Sper sa urmeze si altii.

 

Primul episod

2 saptamani pentru pregatirile globale, gen character design, rigul de animatie, construirea platoului, etc. Si inca 2 saptamani de scris si productie propriu zisa.

 

Invitatii lui Rosetti

Show-ul este al lui Rosetti. El va fi gazda fiecarui episod. Dar, intr-adevar, el va avea si invitati contemporani. De exemplu, in episodul 2 vine Nicusor Dan. Vom incerca sa aducem si invitati muzicali.

Si vom mai incerca sa readucem la viata si alte personalitati importante din trecut, dar mai mult pentru suport secundar, ca niste corespondenti pe anumite teme date.

 

Documentare

Vocea imi apartine, cu bune si cu rele. M-am pregatit muscand creionul in timp ce citeam textul si cu foarte mult ceai cald. Rosetti de azi nu e neaparat Rosetti din trecut.

El a fost martorul tuturor schimbarilor prin care a trecut lumea, multe din opiniile lui s-au schimbat. E tatuat, poarta vesta, crede in parteneriatul civil si in separarea bisericii de stat. L-am ales mai mult pentru puterea exemplului.

Daca oamenii incep sa inteleaga ca pana si oameni de genul lui pot sa-si schimbe parerea privind anumite concepte, poate cad pe ganduri un pic. Asa ca ne-am propus ca vocea sa fie una normala, fireasca. Pe vremea lui se vorbea “romceza”, azi se vorbeste “romgleza”. Same thing, really.

 

Menirea

Ne-am dorit sa incercam sa cream un context pentru temele si subiectele care ne intereseaza. Si de cate ori ne intalneam cu colegi si prieteni ne dadeam seama ca interesul e real si mult mai mare decat credem, ca multi oameni nu-si gasesc informatia necesara in mediile existente.

Fiecare generatie trebuie sa-si produca propriile emisiuni. Cum fiecare generatie isi alege jocurile preferate, muzica preferata, and so on.

Vrem sa coagulam in jurul show-ului si al platformei un grup de oameni care sa ofere o perspectiva coerenta privind ce inseamna pentru noi astazi un show de televiziune, jurnalism, comedie.

Este mai mult o initiativa de descoperire, pentru ca am consumat atat de mult timp ce ne-au oferit altii, ca acum cand ne-am trezit in pozitia de a produce ceva, nici noi nu stim exact ce vrem.

 

Reactii

Pentru mine cea mai enervanta reactie este cea legata de durata. Serios? Sa explicam cat putem de mult dintr-un sistem de invatamant praf si toate prejudecatile pe care le avem in privinta lui, sa prezentam un context obiectiv, interesant si corect, dar in 10 minute totul daca se poate!

Aceasta urgenta si criza de timp este unul dintre factorii principali care erodeaza consistent dialogul si comunicarea in societatea asta moderna. Unele lucruri dureaza. Si 30 de minute o data la 2 saptamani nu mi se pare ceva atat de obscen de lung.

Si daca ti se pare ca nu-ti merita timpul, pot sa inteleg fara probleme. Dar spune exact asta, ca tu nu ai timp pentru el, nu ca show-ul e lung. Show-ul e exact cat trebuie, hahahhahahha.

In all fairness, foarte putina lume s-a plans de lungime, dar nah, e un punct sensibil la mine. Reactiile au fost incredibil de pozitive si de entuziasmate.

De cand am lansat emisiunea primim in fiecare zi link-uri cu subiecte si materiale pe care sa le abordam, sau felicitari pentru primul episod. Asta nu face decat sa ne incurajeze si sa ne motiveze sa tragem si mai tare.

 

Forme eficiente de implicare sociala 

Cea mai eficienta modalitate incepe cu educatia. In primul rand, trebuie sa intelegi what the fuck is going on. Trebuie sa stapanesti cativa termeni si sa intelegi cateva din strategiile aplicate constant pe societatea romaneasca.

Si aici nu vorbesc despre conspiratii, sunt mai degraba lucruri clasice: dezinformare, limitarea accesului la informatie, minciuna, intimidarea, etc.

Cea mai buna metoda de combatere a manipularii in zilele noastre este claritatea. Pentru ca genul de influenta la care este supusa Romania este una in principal creatoare de confuzie.

Sa ne batem noi intre noi in timp ce unii sau altii profita. Obstacolul impulsului de implicare este, evident, cel de sacrificiu. In loc sa furi, sa dai timp, energie, bani si nervi pentru ceva ce nu o sa fie mult mai bine pentru inca ceva vreme.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related