Sophie Blum scrie despre noul consumator si provocarile intampinate in dezvoltarea unui brand, in epoca digitala.
Sophie Blum, Marketing Vice-President in cadrul P&G Europa, a fost recent intr-o vizita la Bucuresti.
Cum as putea descrie contextul actual in cateva cuvinte? E simplu: una dintre cele mai profunde perioade de transformare si schimbare din intreaga istorie a afacerilor. Pentru ca este perioada in care, de exemplu, mai multi oameni detin un smartphone decat o periuta de dinti.
Suna impresionant si chiar este. Iar modul in care oamenii se decid asupra unui produs sau serviciu, felul in care isi fac cumparaturile sau asteptarile pe care le au de la un brand, de la un producator sau de la un vanzator se schimba de la o zi alta.
In plus, dezvoltarea rapida a retelelor sociale a dat consumatorilor posibilitatea de a-si impartasi aproape instantaneu parerile, fie ele pozitive sau negative, putand influenta astfel perceptiile si opiniile din intreaga lume.
Exista si certitudini in toata aceasta volatilitate? Desigur. Suntem siguri ca traim in era in care consumatorul are acum puteri depline, contrar deceniilor trecute in care, probabil, agentiile de publicitate, producatorii sau vanzatorii o detineau.
Revolutii
Este aceasta revolutie tehnologica o amenintare pentru branduri?
Noi, la P&G, suntem optimisti! Dezvoltam branduri de peste 170 de ani si in tot acest timp am trecut prin numeroase revolutii tehnologice.
De exemplu, atunci cand «inovatia» presei tiparite a dus la aparitia cotidianelor nationale, odata cu ele a luat nastere si conceptul de macheta publicitara.
Prima astfel de macheta a P&G a aparut in 1896 in Cosmopolitan!
Sau, atunci cand tehnologia radiodifuziunii ne-a permis sa transmitem emisiuni de divertisment sponsorizate si sa intram in viata oamenilor cu telenovele la radio, ca un companion constant, incepand cu 1932.
Iar cand televiziunea ne-a oferit vizualul, sunetul si miscarea, am perfectionat reclamele TV, astfel incat sa spuna mici povesti ale marcilor noastre.
In 1939, la doar 5 luni de la introducerea televiziunii in Statele Unite, P&G a difuzat prima sa reclama TV pentru sapunul Ivory, in timpul primei ligi de baseball, televizate.
Azi este mai interesant ca niciodata sa te implici in dezvoltarea unui brand. Tehnologia ne permite sa punem in legatura oamenii si brandurile in moduri la care pana acum nici nu visam ─ cautari, retele sociale, video, mobile, narative, tweet-uri, snap chat-uri si e-commerce. Exista insa si o provocare: cum pot brandurile sa atraga atentia? Trebuie sa schimbam ceva astazi, fata de ceea ce faceam in trecut?
Mai intai, sa va spun ce cred ca a ramas neschimbat de-a lungul timpului. Nu trebuie sa ne pierdem niciodata atentia fata de client si de la ceea ce ii trebuie cu adevarat. Nu este vorba despre un anumit instrument sau mijloc, nu este vorba despre date, este vorba despre CONSUMATOR inainte de toate ─ daca nu reusim sa intelegem nevoile, dorintele, comportamentul acestuia, atunci niciun instrument nu va putea compensa pentru asta. Trebuie sa fim precauti, sa evitam punerea accentului pe platforme si echipamente, pierzand consumatorul din vedere.
Dar, pe langa asta, trebuie sa ridicam stacheta in tot ceea ce facem, incepand cu creativitatea.
Drumul catre preferintele consumatorilor a trecut intotdeauna prin idei creative de care oamenii se bucura. Nicio strategie sofisticata de mass-media nu ii poate lua locul! Ne dorim sa facem lucruri cat mai creative, care sa atraga consumatorii si sa poata ajunge realmente la acestia.
Solutii
Brandurile noastre isi spun povestea printr-o paleta creativa extrem de diversa, asemenea unei opere de arta pictate pe o panza a creativitatii. Pe panza, exista parti esentiale care conving, descriu rolul marcii si de ce este ea mai buna. Alte parti sunt educative. Si intotdeauna exista loc pentru a exprima un punct de vedere cultural.
Indiferent de situatie, mereu va exista o idee de baza a brandului, care este inspirata de parerile consumatorilor si descrie scopul acestuia.
In ziua de azi, brandurile au un rol esential, pot fi incredibil de influente si de relevante pentru oameni si societate. Asa ca este de datoria noastra, in calitate de advertiseri, sa aducem in viata oamenilor idei sclipitoare, bazate pe perspective de consum reale, prin creativitate extraordinara.
Asa vom putea depasi noile provocari specifice publicitatii, precum blocarea reclamelor pe internet. Lumea va continua sa ne urmareasca reclamele daca sunt interesante, inspirationale si de efect.
Viteza de transformare prin care trecem in industria noastra este nemaipomenita. Jucatori noi pe piata, valute noi, scaderi ale nivelului de incredere din partea consumatorilor. In domeniu, fiecare dintre noi are un rol important. Este munca tuturor – advertiseri, agentii, companii media, distribuitori media, editori si realizatori de reclame.
Fiecare are un rol, pentru ca toata lumea are mult de pierdut daca nu facem totul cum trebuie, dar si mult de castigat atunci cand intelegem despre ce este vorba si actionam in consecinta.
Cred cu adevarat ca nu a existat vreodata o perioada mai potrivita de a fi in aceasta profesie extraordinara!
--------------------------------
Sophie Blum (50 ani) lucreaza la P&G de 24 de ani. A indeplinit cu succes numeroase pozitii locale, regionale si globale in dezvoltare strategica de afaceri si a condus hub-ul P&G Israel aproape un deceniu.
In rolul ei actual de Vice Presedinte de Marketing in Europa si IMEA, Sophie este lider in transformarea regiunii P&G Europa si IMEA intr-o organizatie de marketing de succes, de actualitate si lidera mondial, care sa deschida drumurile pentru P&G global.
Pasionata si inspirata de inovatie si recunoscuta in P&G ca Liderul Gandurilor Inovatoare (Innovation thought leader), Sophie a pus bazele Casei Inovatiei P&G, in Israel (CII), recunoscut ca unul dintre Centrele Inovatiei P&G, de succes, din intreaga lume.
Sophie este, de asemenea, lector in cateva universitati, specializat in Strategie, Inovare si Leadership.