Ah, anul 2000, anul schimbarilor, al prevestirilor sumbre si al intrarii statisticii romanesti in online. Cum in perioada aia, informatia parasea hartia si trecea in virtual, si Institutul National de Statistica (INS) trebuia sa fie in pas cu vremurile, ne-a povestit Bogdan Patarlageanu (Digital Director).
Mai intai a fost un website. Apoi, in 2013, departamentul de social media. Pagina de Facebook urma sa fie coltul de internet unde oamenii sa poata ajunge rapid la datele si infograficele livrate de institut. Si, bineinteles, unde sa le poata citi intr-un limbaj mai friendly. Zis si facut, cu tot cu plan de postari si obiective de indeplinit.
INS este si pe Twitter, unde informatiile sunt dedicate publicului nevorbitor de limba romana. Pe langa toate astea, s-a lansat si o aplicatie dedicata oamenilor interesati de date legate de turism, comert si forta de munca, segmentate pe judete. Iar in viitorul Institutului apare si un canal de YouTube.
Despre abordarea comunicarii INS pe toate aceste canale ne spune Bogdan:
Digitalizarea institutiilor de stat - cand a inceput institutia sa aiba o fata si in online?
Statistica romaneasca a inceput sa fie vizibila in mediul online inca din debutul anilor 2000, cand digitalizarea serviciilor statistice devenise deja o necesitate in contextul in care incepuse sa se puna din ce in ce mai mult accent pe informatia electronica. In acea perioada toate institutele de statistica straine incepusera sa aiba website, astfel incat INS nu putea sa ramana un outsider la acest capitol.
In acest context, institutul nostru trebuia sa-si faca loc si in social media, acolo unde schimbul de informatii cu utilizatorii a devenit in timp tot mai intens. Asadar, la scurt timp dupa infiintarea departamentului de comunicare al INS (la acea vreme), in data de 25 octombrie 2013 a luat nastere si pagina de Facebook a institutului.
Scopul a fost si a ramas acela de a comunica intr-un format mai simplu, mai apropiat, mai prietenos, mai pe intelesul tuturor, al rezultatelor statistice. Aici se poate mentiona si aparitia Tempo Online, o sursa de diseminare a celor mai recente date statistice disponibila pe website-ul nostru si chiar o aplicatie mobila gratuita pentru Android intitulata “Statistici Romania” realizata de un dezvoltator privat.
Care sunt obiectivele si cine are grija sa se intample?
Obiectivul nostru este de a gasi cea mai potrivita cale de comunicare cu utilizatorii nostri. Fiindca domeniul statistic este poate mai “arid” comparativ cu alte sectoare de activitate, in strategia de comunicare ne-am propus mai multe etape de dezvoltare, de la infograficele sugestive care fac usor de inteles un indicator, o cercetare, un rezultat, pana la explicatii prin interviuri ale unor experti in domeniu si filmulete animate pe care le vom aborda pe parcurs.
Ne-am gandit si la varianta consultarii utilizatorilor nostri asupra modului in care si-ar dori ei sa comunice cu noi. Suntem deschisi oricaror provocari. Nu exista o ierarhie decizionala. Avem o strategie asupra momentului ales pentru postari, ora, publicul tinta si evident mesajul, insa decizia o luam toti de comun acord.
Echipa de social media
Echipa de comunicare este formata din colegi cu profesii diferite. Suntem un fel de “struto-camila” daca vreti.
Cred ca este singura varianta pentru a face ca lucrurile sa mearga intr-o directie de comunicare. Avem specialisti in IT, comunicare, economisti, ziaristi, psihologi si sociologi. Suntem toti dornici sa spunem o “poveste despre cifre” pe intelesul tuturor.
Evolutia abordarii in social media
Am crescut odata cu publicul nostru. Am inceput prin a distribui comunicatele de presa ale institutului, iar pe parcurs, ne-am “slefuit” in timp. Comunicatele au capatat o noua abordare, cu titlu de stire, cu posibilitatea de descarcare a tabelelor si graficelor pentru cei interesati si au ramas postate doar pe website.
Ceea ce facem noi prin social media este de a prezenta pe intelesul tuturor mesajul comunicatului de presa. Avem in prezent peste 7k like-uri si am analizat atent ceea ce intereseaza mai mult publicul, dar si modul de comunicare.
De fiecare data vom alege momentul oportun si ne vom plia dupa dorinta publicului nostru.
Abordarea umana - avantaje si dezavantaje
Tocmai asta ne propunem: sa fim cat se poate de umani, sa putem aborda toate formele de comunicare astfel incat sa fim intelesi de toata lumea interesata de rezultatele statistice, indiferent daca cei ce ne apreciaza sunt de specialitate sau nu.
De aceea incercam sa spunem o poveste despre cifre sub forma unor grafice, infografice, explicatii video in “Statistic vorbind”, sa alegem cea mai buna cale de comunicare, evitand astfel sa devenim rigizi, ancorati in definitii.
Planificare vs. spontaneitate
Avem un plan saptamanal de postari si in functie de importanta evenimentului sau al comunicatului de presa decidem cum vom imbraca mesajul.
Spontaneitatea apare atunci cand postam pe pagina noastra de Facebook si alte informatii care nu sunt cuprinse in plan. Cred ca imbinarea planificarii cu spontaneitatea este importanta intr-o directie de comunicare, cel putin la noi functioneaza.
Engagement: comentarii, reactii
Din fericire cele mai multe comentarii sunt pozitive, fiind legate in special de aprecieri la postari.
Au fost in timp si nemultumiri legate de comunicarea unor indicatori statistici la care am raspuns aducand dovezi asupra calculelor, cu trimiteri si explicatii asupra metodologiei utilizate.
Cea mai de succes postare
O sa radeti...nu a fost o postare strict statistica, ci mai degraba o postare dedicata doamnelor si domnisoarelor cu ocazia zilei de 8 martie. Desigur, mesajul a fost statistic, dar felul in care s-a transmis acesta ne-a adus peste 500 like-uri pe pagina si a ajuns la peste 67k persoane, in doar doua zile.
Textul cu pricina “10.356.000. N-am omis pe niciuna dintre voi. Sa aveti un 8 martie minunat!” a avut peste 900 de like-uri si numeroase comentarii de apreciere. De atunci cred ca am inceput sa fim altfel priviti.
De imbunatatit in comunicarea online
S-au facut pasi uriasi in comunicarea online din partea institutiilor de stat in ultimii ani si asta datorita faptului ca s-a inteles ca intr-o astfel de comunicare este foarte importanta transparenta mesajului.
Nu ma pot pronunta referitor la alte institutii, insa cred ca INS mai are de invatat din practica de comunicare a altor institute de statistica.
Alte canale digitale
Pagina de Facebook este destinata publicului roman si cuprinde numai informatii in limba romana. Pentru engleza folosim Twitter-ul, unde mesajele sunt un pic altfel concepute. Ele trebuie sa se incadreze intr-un numar maxim de 120 de caractere. Sunt infografice in limba engleza, mai scurte ca informatie.
#Trends of #Romania's #Economyhttps://t.co/m92oKpxuDt https://t.co/joum6BZaW2 pic.twitter.com/mbDCAoY6JM
— INS (@ro_statistics) March 31, 2016
Folosim cu succes si slideshare pentru expunerea prezentarilor din cadrul conferintelor de presa iar pozele de la evenimentele organizate de noi sunt incarcate in Picassa.
Ne gandim in viitor la un canal Youtube pentru continutul video. Trebuie mentionat ca incepand din luna aprilie revista Romana de Statistica (RRS) si suplimentul acesteia (RRSS) sunt coordonate de directia de comunicare, iar de curand RRS este cotata in baza de date Thomson Reuters, cotata ISI, cu alte cuvinte, comunicare in toate formele!