Roma Health Scholarship Program e un proiect gândit de Open Society Foundations (Soroș, da) și susținut de Roma Education Fund. Scopul lui e să susțină tinerii romi care performează într-un anumit domeniu. În 2016, ActiveWatch, organizația de drepturile omului care, printre altele, semnează campaniile de comunicare pentru Roma Health Scholarship Program din 2008 încoace, a produs pentru program Sunt doctor rom, un documentar de aproape 35 de minute despre viețile medicilor romi, bursieri ai programului, din spitalele românești. Scopul lui e să producă o schimbare de narativă - adică să prezinte povești oneste care să schimbe narațiunea (negativă) cu privire la romi și să chestioneze stereotipurile pe care le preluăm automat.
Bugetul a fost de aproximativ 12.000 de euro, producția s-a întins pe doi ani. Documentarul e regizat de Anelise Sălan, absolventă de jurnalism și om de PRO TV timp de 12 ani. Împreună cu echipa, au ales videoul, ca format, pentru că spun că oferă privitorului cel mai complet acces într-o lume pe care nu o cunoaște în mod direct.
Luna trecută l-au proiectat prima oară și o să mai urmeze și altele, inclusiv prin festivaluri. Ce e cel mai important e că anul viitor îl vor plimba și prin țară, direct în comunitățile cu acces redus la educație, sănătate și cultură, printr-un cinema mobil. Povestea completă despre cum și de ce au făcut un documentar-campanie socială, în cele ce urmează, de la Ana Ciutu, coordonator de campanie și producător de conținut, de la ActiveWatch, și Anelise Sălan, regizoarea.
Conceptul și scopul
Ana: “Sunt doctor rom” este un statement care a apărut într-o societate în care adesea ne întâlnim cu credința că romii ne fac de râs. Iar efectul acestei credințe, acel efect de respingere socială, apare și el, nu se lasă așteptat, ba chiar crește și se multiplică.
Echipa
Ana: Echipa ActiveWatch implicată în campanie a continuat anul acesta eforturile de documentare începute încă de anul trecut:
- Ana Ciutu – coordonator de campanie și producător de conținut
- Alex Gheorghe – editor online
- Carmen Macavei – asistent de campanie
- Adrian Szelmenczi – mananger
- Elisaveta Pătrașcu – expert contabil
Echipa a fost completată în cele mai importante momente de colaborările extraordinare cu bursierii programului, cu artiștii Anelise Sălan și Petruț Călinescu.
Iar atunci când documentarea ajunsese aproape de final, ni s-a alăturat și echipa Kepi, agenția care ne-a dat un important boost de vizibilitate.
Alegerea videoului
Anelise: Pentru a înțelege mai bine rezultatele unui program de genul acesta, este nevoie să îi aduci pe ceilalți în poveste. Iar o poveste video este mult mai directă și mai cuprinzătoare decât un raport sau o prezentare. Emoția personajelor trece de multe ori dincolo de cameră și ea este cea care poate produce schimbările de mentalitate pe care ni le dorim.
Ana: Programele care sunt concepute să răspundă unor nevoi sociale, cele care produc schimbări la nivel de sistem sau la nivel individual au o valoare filmică extraordinară. Ar fi o risipă să nu fie documentate.
Noi am ales să documentăm programul prin filmul realizat de Anelise Sălan și fotografiile lui Petruț Călinescu.
Filmul “Sunt doctor rom” este materialul documentarii noastre cu cel mai mare potențial de impact. Dacă o fotografie surprinde doar o clipă, iar un text lasă loc cititorului să facă propriile nuanțări care pot schimba total intenția autorului, documentarea video oferă privitorului confortul accesului celui mai complet într-o lume pe care nu o cunoaște în mod direct.
Regizorul
Ana: Pe Anelise o cunosc din 2013 când am colaborat prima dată pentru un experiment social pe care l-am făcut în București, pornind de la un concept propus de ea: ce se întâmplă când câțiva tineri romi se urcă într-un tramvai, cântă fals la acordeon, iar apoi dau sfaturi medicale utile călătorilor?
Anelise Sălan este absolventă de jurnalism și a studiat fotografia. A lucrat doisprezece ani la ProTV, ca reporter, producător și editor, iar în praralel ca fotograf de platou pentru filme de lung metraj din țară și din străinătate. Lucrează ca fotograf, operator, editor video și producător freelancer de aproape 5 ani în cinematografie, iar vara aceasta a participat la CineImpact Summer Film Academy, unde a studiat filmul documentar social.
După experiența din 2013, am continuat colaborarea cu Anelise în diverse campanii sociale și iată-ne astăzi creând un film documentar împreună.
Alegerea subiecților
Anelise: Ne-am dorit să avem povești diferite și oameni dornici să povestească:
- Alina este medic rezident chirurgie generală la Iași, este foarte activă în blocul operator și povestește cu drag de jocurile copilăriei din mahalaua de la Podul Iloaiei
- Sorin este primul locuitor din satul Băcioiu care a intrat la medicină, iar, în curând, va deveni primul medic născut în satul său
- Carmen îmbină dragostea pentru artă și pasiunea pentru medicină alegându-și una dintre specializările mai puțin dezvoltate încă în România, chirurgia paradontologică
- Robert este medic rezident medicină generală deși inițial își propusese să devină chirurg
- Daniel este medic rezident chirurgie pediatrică la Spitalul Marie Curie unde lucrează cu multă pasiune
Toate poveștile astea adunate ne-au plimbat prin sate pitorești, orașe universitare, am intrat în povestea mahalalei și am privit uimiți natura sălbatică de pe malurile Dunării.
Daniel Stanciu, rezident Bucuresti
Raluca Stefanescu, studenta Farmacie Galati
Documentarea
Ana: Documentarea video a ocupat lunile de vară din 2015 și 2016. Începeam documentarea în luna mai și finalizam în august. La camera de filmat, Anelise era nelipsită. Bineînțeles că echipa de producție și cu mine i-am fost alături în călătoriile de documentare.
La birou, ne ocupam de pregătirea subiectelor, obținerea autorizațiilor, programarea filmărilor și toate cele administrative, iar apoi plecam pe teren pentru filmări la București, Iași, Galați, Băcioiu, Sinaia, Podu Iloaiei, Călărași, Găești.
După care intram în studio pentru post-producție.
Producția
Anelise: La început am schimbat câțiva operatori: aveam nevoie de profesioniști care să se miște repede cu camera și să fie creativi în același timp. Au fost filmări realtime, reallife. Filmând cu două camere nu puteam vedea ce face celălalt, așa că aveam nevoie să am încredere.
Oamenii de sunet Nicu Comârzan și Iulian Ioniță vin din cinematografie, la fel ca și Marius Vlad, unul din operatori. Așa că erau obisnuiți cu zilele lungi de filmare și cu trezitul de dimineață.
Am început pre-producția alaturi de echipa ActiveWatch anul trecut. În timpul fimărilor, am fost doi operatori și un sunetist. Pentru regie, m-am sfătuit la fiecare pas cu Ana, la fel și pentru post-producție.
Am lucrat cu editorul video cu care lucrez de mai bine de zece ani, deci îmi cunoaște foarte bine stilul. El a făcut și sound mixing & design și color correction.
În cei doi ani, am avut 23 de zile de filmare și aproape 60 de zile de post-producție.
Carmen Boroghina, proaspat absolventa Iasi
Bugetul
Ana: Bugetul pentru cei doi ani de producție a filmul documentar a fost de aproximativ 12.000 de euro și a fost acoperit integral de Open Society Foundations.
A ajutat foarte mult disponibilitatea întregii echipe de a se implica cu resurse proprii atunci când ne hotăram să facem filmări în plus sau să mai rămânem câteva zile în studio.
Colaborarea cu ONG-urile
Ana: Roma Health Scholarship Program a pornit de la ideea că investiția în tinerii romi care performează într-un domeniu de excelență, așa cum este medicina, ar putea genera modificări importante de percepție, atât a percepției romilor cu privire la propriile șanse de dezvoltare, cât și a percepției neromilor cu privire la romi.
Ideea a fost propusă de Open Society Institute și a fost susținută de Roma Education Fund. Este acum lesne de înțeles că vorbim despre o inițiativă sorosistă. :)
Cele două organizații au decis să lanseze acest program în România, așa că în 2008 avea loc ediția pilot a Roma Health Scholarship Program. Rezultatele primului an de program au fost foarte bune, așa că în 2009 a început extinderea lui în Bulgaria, Serbia și Macedonia.
ActiveWatch realizează campaniile de comunicare ale Roma Health Scholarship Program în România încă din 2008, anul în care acest program a fost lansat. Open Society Institute a ales să lucreze atunci cu noi pentru că ActiveWatch (denumită pe atunci Agenția de Monitorizare a Presei) avea deja 14 ani de activitate în domeniul comunicării publice cu privire la fenomenul discriminării romilor și a altor categorii de persoane vulnerabile la discriminare.
Promovarea
Ana: Filmul a fost promovat online și a avut prima proiecție publică la finalul lui octombrie 2016. Fiind încă în stadiu de proiect, filmul a fost arătat, dar nu l-am promovat intensiv. Ce ne-a interesat cel mai mult a fost să adunăm feedback, să aflăm cum reacționează spectatorii la poveștile de viață ale personajelor pe care le prezentăm.
Documentarul urmează să fie completat anul viitor cu o perspectivă nouă. Vrem să recuperăm istoria trăită a romilor vârstnici și să aflăm mai multe despre sănătate și serviciile medicale la care au avut sau n-au avut acces de-a lungul vieții. O să aflăm asta direct de la sursă și o să prezentăm în film această istorie orală a sănătății romilor.
Cinema mobil
Ana: În 2017, o să călătorim din nou în căutare de povești. Avem în plan să finalizăm documentarul adăugând perspectiva despre sănătate a vârstnicilor romi.
Apoi o să înscriem filmul în festivaluri. Și ne-am gândit așa: la festivaluri atingem un target activ în sectorul cultural, dar hai să găsim o variantă și pentru publicul cu un acces redus la educație, sănătate, cultură.
Atunci când numai drumul de acasă până la școală sau până la cel mai apropiat medic înseamnă mai mult de o oră prin frig, noroi, ghețuș sau arșiță, e lesne de înțeles că șansa la educație și sănătate e lăsată la voia întâmplării. Așa că vom călători cu un cinematograf pe roți prin șase comunități aflate departe de școală sau spital. Oamenii de aici vor putea vedea filmul. Ne dorim foarte mult să ajungem acolo pentru că filmul va aduce o perspectivă nouă.
Critici și laude
Anelise: Am discutat cu cei care au fost la prima proiecție publică a documentarului și am descoperit că filmul i-a emoționat, că au râs împreună cu personajele poveștii, au fost impresionate de efortul lor și de parcursul lor.
Am aflat de la ei că și-ar dori ca poveștile celor cinci bursieri să fie prezentate mai amplu, și-ar dori cadre mai lungi, mai mult sunet de ambianță și mai puțină muzică. Deci avem câteva indicii despre cum putem să pregătim varianta finală a filmului care va fi lansată în 2017.
Cristian Irimescu, student Bucuresti
Învățăminte
Ana: “Sunt doctor rom” este astăzi cel mai important produs video documentar al ActiveWatch și primul film documentar al lui Anelise Sălan.
Am învățat că pentru un astfel de produs trebuie să investești foarte multă energie și că, dacă devine posibil, este în mare parte rezultatul miracolului că personajele implicate și viețile lor s-au armonizat cu programul tău de documentare și de călătorii. Nimic nu ar fi fost posibil fără această armonizare pe care, recunosc, în câteva situații nu am găsit-o ușor.
Mediul online ne-a surprins. În legătură cu minoritățile, internetul este plin de capcane. Faptul că utilizatorii mediului online pot adesea să comenteze fără a fi nevoiți să își dezvăluie identitatea face ca pe internet să găsim adesea comentarii pline de ură la adresa romilor. De data asta totuși, mesajele au fost în marea lor majoritate de încurajare, de admirație.
Asta ne face să credem și mai mult în puterea poveștii de a schimba povestea despre romi. În teorie, asta se numește narrative change. Stereotipurile despre romi au la bază povești negative despre aceștia. Stă în puterea poveștilor oneste să schimbe narațiunea cu privire la romi și implicit să chestioneze stereotipurile pe care le preluăm automat.