Arta contemporana bate in poarta. Striga s-o purtam

Arta contemporana bate in poarta. Striga s-o purtam

Ticluit de designerul de haine Arina Varga impreuna cu oamenii de la Combinatul Urban de Cultura (C.U.C.), "Arta-ma, Poarta-ma" este un proiect care vrea sa puna reflectoarele pe arta contemporana si arta contemporana pe materiale textile.

In urma cu multi ani, Arina isi dadea seama ca "arta se exprima cel mai usor prin moda". Dar, pe atunci, nu putea sustine proiectul pe cont propriu, iar Aradul, orasul in care se petrece actiunea, nu lua in serios arta contemporana - asa ca ce urmeaza este perioada de resemnare.

Pana cand minunile au inceput sa apara. Programe de finantare, operatori culturali, printre care si C.U.C. Iar "Arta-ma, Poarta-ma" a meritat sa primeasca de la Centrul Municipal de Cultura Arad cei 85% din suma totala necesara.

A mai fost nevoie de patru artisti, Bogdan Iorgovan, Cristian Magurean aka Kid, Livia Coloji si Iulian Brad, Arina si atelierul ei de croitorie, pana la vernisaj.

 

Arta-ma, Poarta-ma: idee, proces, oameni

C.U.C: Ideea de baza a proiectului apartine Arinei (Arina Varga) si a aparut acum mult timp. Cred ca sunt 7-8 ani de atunci si pleca de la premisa ca arta se exprima cel mai usor prin moda.

De exemplu, arta poate merge peste tot, poate merge la piata, la cinematograf, la muzeu, la birou, etc. In forma actuala, proiectul a fost nuantat astfel incat sa corespunda nevoilor de dezvoltare si diversificare culturala in Arad.

Arina: Initial am incercat sa realizez proiectul prin propriile puteri, dar am renuntat dupa ce am facut prima proiectie a bugetului. Dupa ce mi-am deschis propriul atelier si am intrat pe o piata locala care nu avea habar cu ce se mananca designul vestimentar, mi-a fost imposibil sa obtin profituri pe care sa le pot directiona spre un proiect de arta.

Pasul urmator a fost sa gasesc surse de finantare, dar la vremea respectiva in Arad, in domeniul artelor se finantau sau sponsorizau doar proiecte provenite din zona culturii clasice (Teatru, Filarmonica), iar artele plastice erau arondate proiectelor Uniunii Artistilor Plastici, care reprezenta singura autoritate in domeniu.

Tot atunci mi-am dat seama ca zona artelor contemporane era ignorata de societatea aradeana si era privita ca o joaca. A urmat o perioada de resemnare si am ramas cu speranta ca lucrurile se vor schimba.

C.U.C: Si din fericire s-au schimbat. Aradul a evoluat, au aparut programe locale de granturi in domeniul cultural si oameni care stiu cum pot fi accesate aceste programe. In ultimii doi ani, Aradul a inceput sa arate mai bine. Au aparut noi operatori culturali, printre care ne numaram si noi, fiecare cu idei, directii si obiective proprii.

Administratia orasului a observat acest lucru si s-a consultat in elaborarea strategiei culturale a municipiului Arad pentru perioada 2015-2025 cu toti operatorii culturali, indiferent ca proveneau din zona publica sau privata, ori din zona artelor clasice sau contemporane.

Tocmai in acest context, al unor obiective strategice asumate, al diversificarii ofertei culturale, al unui nou inceput, am considerat ca proiectul Arinei merita realizat.

Asadar, la inceputul anului, am pus proiectul pe hartie si am aplicat la Concursul de proiecte pentru finantari nerambursabile din domeniul cultural organizat de catre Centrul Municipal de Cultura Arad, in urma caruia am primit o finantare de cca 85% din suma solicitata.

 

Despre Arina Varga

Arina: Am absolvit Facultatea de Arte si Design din Timisoara, sectia textile-moda, dupa care am facut un master in design vestimentar. Timp de aproape 3 ani am lucrat ca designer pentru diferite branduri din Romania, dar am renuntat.

A fost mult prea greu pentru mine sa-mi vad creatiile in magazine si sa nu pot spune ca eu le-am facut. A fost greu sa renunt la tot si sa o iau de la inceput pe cont propriu, dar a meritat!

De mai bine de 5 ani am propriul atelier de design. In zona artelor contemporane m-am alaturat grupului kinema ikon cu care am participat in ultimii 7 ani la diverse expozitii si festivaluri de arta contemporana.

In rest...am vrut sa fiu chirurg estetician.

 

Obiectivele si targetul

C.U.C: Proiectele derulate de asociatie se adreseaza, in primul rand, unor categorii de oameni care nu mai participa activ la viata culturala a orasului. Aceste motive sunt diverse, de la lipsa de timp la faptul ca oferta culturala este neatractiva.

Scopul nostru este sa cream alternative si credem ca prin stimularea creativitatii, prin educarea publicului in ceea ce priveste cultura contemporana, prin promovarea inovatiei si a diversitatii putem intari participarea civica la viata culturala.

"Arta-ma, Poarta-ma" se adreseaza celor care participa activ la viata culturala a orasului, merg la spectacole, dar evita expozitiile. Consideram ca acesta este un public tanar care apreciaza formele contemporane de expresie artistica.

Prin acest proiect ne-am propus sa valorizam resursa creativa locala, sa prezentam publicului aradean un nou mod de exprimare artistica, sa sustinem dezvoltarea resurselor creative, sa sustinem creatia si sa incurajam diversitatea.

 

Colaborarea cu cei 4 artisti

C.U.C: In primul rand, am insistat ca artistii selectati sa fie locali: Arad si Timisoara. Apoi, aveam nevoie ca unii dintre ei sa fie cunoscuti, pentru a putea atrage atentia publicului. Am incercat sa selectam artisti cu experienta si artisti care se afla la inceput de cariera pentru a stimula resursa creativa locala.

Pe unii dintre artistii implicati ii stiam de cativa ani, iar de altii am aflat la inceputul proiectului, intreband in stanga si-n dreapta. Dupa ce am vorbit cu mai multi artisti, am trecut si la selectia propriu-zisa.

Reactiile lor au fost de doua feluri: pozitiva, de genul da? abia astept sau de nedumerire, trebuind sa le explicam de ce vrem sa facem ce vrem sa facem.

Initial ne-am propus sa selectam cinci artisti vizuali din diferite domenii: ilustratie, pictura, grafica, fotografie si caligrafie, care urmau sa realizeze o lucrare ce urma sa fie imprimata pe material textil, iar ulterior, din acest material se realizau tinutele vestimentare.

Artistii au primit un brief care a avut mai mult un caracter tehnic prin care le-am explicat cum dorim sa arate lucrarea. Tema lucrarii si procedeul de realizare a fost lasat la libera lor alegere. Din pacate, dupa inceperea proiectului, doi dintre artisti au renuntat si a trebuit sa ne reorientam foarte rapid spre zona ilustratiilor, pentru a putea respecta calendarul de desfasurare.

Dupa ce lucrarile au fost terminate, Asociatia a cumparat drepturile de autor asupra lucrarilor si am procedat la etapa urmatoare.

Legat de viitor, cu unii dintre artisti continuam colaborarea si in alte planuri.

 

Procesul de la artisti la atelier, de la atelier la public

C.U.C & Arina: Desenele au fost trimise prin august. Proiectul a inceput in vara acestui an, iar acum ne aflam in ultima etapa a proiectului. Desenele au fost facute, materialele imprimate, tinutele realizate, mai urmeaza doar expozitia.

Arina: Am dorit sa urmam o linie usor future-retro si sa ne jucam mult cu volumele. Asa ca am optat pentru un material cu o tinuta buna, usor rigid si un gramaj mai ridicat, care s-a potrivit perfect viziunii noastre.

Am tinut cont si de faptul ca produsele finale vor fi prezentate intr-o expozitie, ceea ce inseamna ca nu vor fi in miscare, iar designul trebuie sa-si sustina volumul.

Partea cu croiul cred ca a fost cea mai complicata. Unii artisti au creat pattern-uri (ceea ce mi-a facut munca infinit mai usoara), iar altii au creat lucrari pe dimensiunea materialelor (6/1.5m).

Provocarea a fost sa respectam regulile de baza ale croitoriei (sa tinem cont de firul drept, de exemplu) si sa pastram povestea fiecarui imprimeu. Tocmai de aceea modelele difera intre ele de la un imprimeu la altul.

 

Resursele necesare

Arina: Resursa umana si financiara. Daca prima e mai usor de gasit, cu a doua am avut ceva batai de cap.

 

Produsele finale

Arina: Avand in vedere ca imprimeurile sunt atat de diferite, ar fi imposibil ca toate cele 8 tinute sa formeze o colectie. Practic, ele sunt mini-colectii, fiecare gravitand in jurul propriului imprimeu, insa cu potential mare sa se dezvolte in colectii mari.

Proiectul "Arta-ma, Poarta-ma" se va incheia cu un vernisaj. Am dorit sa pastram accentul pe arta. Tocmai de aceea, iti pot spune despre produsele finale, piesele vestimentare realizate, ca sunt obiecte de arta purtabile.

"Arta-ma, Poarta-ma" este un proiect pilot, finantat in proportie de 85% din bani publici. Tinutele realizate nu vor fi vandute. Asteptam la atelier feedback-ul si abia atunci putem vorbi despre alte imprimeuri, tinute sau colectii care vor fi destinate special purtarii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related