Stiti cine a implinit 25 de ani? Black or White a lu' Michael, lansat in 1991. Trivia de care ne-am amintit cu ocazia minunatului colaj cu care Cezar Panait, Group Creative Director la Next Advertising, ne-a onorat pentru dosarul cu diversitatea. Daca Michael ne-ar fi raspuns la intrebari, sigur ar fi facut niste morphing cu filtre de Snapchat.
Asa, revenind. Cezar crede ca starea de fapt se datoreaza clientului, care zice ca publicul nu vrea diversitatea. Deci tot la consumator ajungem, cum au mai zis si ceilalti. Doar ca toti pionii - agentie, client si consumator - se influenteaza unii pe altii. Altfel, Cezar ne lasa si cu o intrebare buna: spoturile Catena ar fi altfel daca ar avea minoritati?
Publicitatea romaneasca si diversitatea
Diversitatea in publicitatea romaneasca? E ca-n politica, berea calda, sucul cald. Au mai vorbit unii despre elefantul din camera: Unirea cu gasca lui Dorel, Murfatlar cu taximetristul manelist, chiar si Nea Ghita ciobanul. In rest, la noi diversitatea are o singura fata si aduce mult din profil cu doamna Gabriela Vranceanu Firea.
O stire recenta anunta haos la prima ninsoare oficiala in Stockholm dupa o dezapezire realizata pe principiul egalitatii intre sexe. Afara e frig iar in strainatate e ca-n strainatate, diversitatea iese si da zapada cu lopata, noi o tinem acasa imbracata pana in gat sa nu cumva s-o traga curentul si sa faca muci.
Sursa situatiei
Clientul e rege. El spune ca asa doreste publicul, fara diversitate. Alegerile confirma acest lucru din patru in patru ani. Agentia se enerveaza si posteaza pe Facebook ca i s-a furat bicicleta.
Tipul de diversitate care ar primi “nu” din start
Orice tip de diversitate e usor de reprezentat, dar foarte greu de inghitit, de la minoritati cu chef de viata pana la LGBT si familii fericite din alte orase in afara de Bucuresti, Iasi, Cluj sau Timisoara. Coalitia pentru sex vaginal e la putere, in rest sa stea toata lumea la casele lor, ei dracie.
Intamplare cu idee buna, respinsa pe motiv de tabu
Pauza de reclame e plictisitoare din cu totul alte motive, diversitatea nu e unul dintre ele.
Prioritatea reprezentarii minoritatilor in comunicare
Spoturile Catena ar fi altfel daca ar avea minoritati?
Corectitudinea politica in advertising
Inseamna sa vinzi ce ai de vandut fara sa darami tarabele celorlati sau sa arunci cu rosii dupa cei care nu cumpara de la tine. Daca e musai sa arunci in ei, sa o faci atat de frumos incat sa creada ca le-ai facut rosiile cadou.
Influenta corectitudinii politice in publicitate
Nu mai exista termen lung. S-a dovedit a fi un hoax. In loc de termen lung, s-a introdus scroll-ul, care e mult mai lung si mai distractiv decat termenul lung.
Brandul si personalitatea, azi
Personalitatea e supraevaluata, cateodata oamenii vor o bere sau un credit de nevoi personale si primesc o brosura cu valorile brandului. Personalitatea se construieste in timp, daca o ai, o ai, daca nu, nu. Cu cat povestesti mai mult despre cata personalitate ai, cu atat pare ca ai o criza de personalitate.
N-am mai folosit niciodata atata personalitate intr-un paragraf.
Iata si un scurt TEDx despre personalitate, sa fie lucrurile mai clare pentru toata lumea:
Neutralitate sau asumare in discursul de brand
Inclin spre orice in afara de neutralitate, asumare sau discurs de brand. Spre exemplu, acum as inclina spre un senvis cu peste de la Peste Paine, sa-mi aduc aminte de Istanbul inainte sa explodeze bombe si sa-mi fie frica sa mai merg. Dar Peste Paine s-a inchis, mie mi-e foame, iar in manualul omului obisnuit se stipuleaza negru pe alb ca notiuni tip neutralitate, brand, asumare sau discurs nu tin de foame.
Solutii
Aventurile lui Habarnam.