Jozsef Vass e Mr. Musette. Mr. Musette e haina de ilustrator pe care o imbraca in public, cu tot cu proiectele personale si alea pe care le lucreaza pentru clienti - si companii mici, si mamuti - , in care isi pastreaza coordonatele identitatii, pe care multi deja o recunosc imediat, chiar daca watermark-ul nu e trecut in coltul "paginii". Ne-am mai intersectat, pe alt subiect, aici.
In Oradea a invatat grafica si design; ilustratie, in Budapesta. Dupa ce a terminat facultatea, cinci ani a lucrat ca graphic designer pentru o companie de gaming din Cluj-Napoca. Cu colegii de acolo, a inceput un joculet - sa ilustreze cate o melodie, asa cum simt ei - , care trebuia sa se transforme intr-o expozitie colectiva.
Chiar daca asta nu s-a mai intamplat, el a continuat sa ilustreze melodii. Apoi, proiect cu proiect, a ajuns Mr. Musette-ul de azi, care acum ilustreaza o carte pentru copii, mai incolo, scena de la Untold. Prin ce pasi a trecut, in cele ce urmeaza.
Omul
Provin dintr-o familie simpla. Nimeni din familie nu a avut pana acum nicio legatura cu artele. De mic, desenam si pictam. La liceu, m-am inscris la profil pedagogic, planuind sa devin invatator.
Dupa absolvire, la incurajarea profesorilor si a cunostintelor, am realizat ca ar trebui sa ma dezvolt sau macar sa incerc si pe partea de grafica. Asa ca m-am inscris si am dat examen la Universitatea Crestina Partium din Oradea, profilul grafica si design, unde am intrat printre ultimii, dar, dupa primul an, am avansat printre primii.
Formarea
In anul trei de facultate, am fost un semestru sa studiez in Budapesta la Universitatea de Arte Moholy-Nagy (MOME). Ei aveau cursuri de ilustratie, ceea ce m-a bucurat fiindca deja ma hotarasem ca lucrarea mea de licenta va fi ilustratie de carte. Atunci mi-am descoperit acest stil de ilustratie, pe care il am si in ziua de azi.
La intoarcere in Oradea, colegii si profesorii, vazand cu ce m-am intors din Budapesta, m-au incurajat sa continui pe partea de ilustratie.
Declicul
Dupa ce am absolvit facultatea, am inceput sa lucrez ca graphic designer. Dupa care am lucrat aproximativ cinci ani ca graphic artist pentru o companie de gaming din Cluj-Napoca.
Tot ceea ce faceam ca graphic designer sau graphic artist avea oarecum legatura cu ilustratia, dar tot timpul trebuia sa ma mulez dupa alte stiluri de desen. Asa ca am hotarat ca ar trebui sa incerc sa fac ceea ce imi face placere 100% si asa, cam de doi ani, sunt freelancer si creez ilustratii in stilul care mi-l formasem din bancile facultatii.
Alter ego-ul
Initial, peste tot apaream sub numele meu real, Jozsef Vass. Aveam si o pagina pe social media cu numele real. Acolo postam toate ilustratiile si lucrarile mele, pe care le faceam atat in timpul liber, cat si cele pentru clienti. Era o amestecatura de stiluri, ceea ce ma irita, fiindca nu era o continuitate intre lucrari.
In paralel, am inceput sa lucrez la un proiect personal de ilustratie numit Illustrated Songs. Si atunci am hotarat sa le fac publice sub numele de Mr. Musette. Erau intr-un singur stil, mai simplu de asociat cu un nume. De ce Mr. Musette? Semnificatea numelui francez "Musette" este "o melodie", deci avea sens sa folosesc acest alter ego.
Tool kit
Cel mai mult lucrez digital fiindca este mai simplu de modificat ilustratiile, mai ales daca sunt create la comanda. si, in acelasi timp, imi place sa lucrez mai mult digital fiindca ilustratiile mi se par mult mai curate.
In "trusa" am foile, creionul, fine linere de diferite grosimi pentru detalii, dupa care digital, pen tool.
Lucrez acasa, in camera mea, in compania pisici mele Szaffi (Sofi).
Procesul
Primul pas este documentarea, in functie de tema ilustratiei. Caut poze, referinte, citesc articole, carti.
Dupa care trec la partea de schita in creion. Partea asta imi place cel mai mult fiindca, chiar daca ideea de baza o am de la inceput, niciodata nu stiu cum va arata ilustratia la sfarsit.
Dupa ce am schita finala, trec la desenat detalile cu fine linere de diferite grosimi. Scanez ilustratia si trec la digital unde redesenez si pun culorile.
Mod de lucru cu clientii
De obicei, clientii imi vad ilustratiile si ma contacteaza ei. Insa sunt cazuri in care prietenii din domeniu ma recomanda anumitor clienti, stiind ca stilul meu de ilustratie se muleaza mai mult pe ceea ce se doreste. Si eu am procedat in anumite cazuri in acest fel.
Clientii, de obicei, stiu ce vor. De aceea, ii rog, de fiecare data, sa-mi trimita un brief cat mai detaliat al proiectului. Le fac schita, pe care, daca doresc, o modificam. Cand schita e asa cum isi doreste clientul, trec la partea digitala.
Intodeauna intreb daca cromatic au vreo preferinta. Chiar daca primesc mana libera la partea de culori, inainte de a livra ilustratia finala intreb daca vor sa schimb ceva culori sau nu.
Schimbarile dorite
Un singur lucru ma irita de foarte multe ori atunci cand sunt contactat de vreun client, care ar dori sa lucreze neaparat cu mine, si in brief imi trimite exemple de ilustratii total diferite, ca stil, de ceea ce fac eu. De obicei, le zic sa contacteze artistul care a creat acele ilustratii, fiindca asa ar fi cel mai simplu pentru toata lumea.
In acelasi timp, mi-ar placea daca mai multe companii s-ar concentra pe a pune mai mult accent pe ilustratiile unice, create strict pentru nevoile lor, si mai putin pe cele de stock, de cativa dolari.
Top trei proiecte preferate
Anul acesta, am lucrat la trei proiecte comerciale destul de mari de care sunt foarte mandru.
Primul e ilustrarea carti "Olguta si un bunic de milioane", scrisa de Alex Moldovan si publicata de catre Editura Arthur. A trebuit sa creez circa 50 de ilustratii alb-negru. Mi-a facut placere sa lucrez la acest proiect. Nu doar ca mi-a placut cartea, ci fiindca am avut o comunicare constanta cu autorul cartii. Ne vedeam saptamanal sa discutam ce ilustratii urmeaza sa fac, incat, la final, nu doar eu sa fiu mandru de ce a iesit, ci si el. Am finalizat proiectul in circa o luna si jumatate. Au urmat lansarile de carte in Bucuresti si Cluj-Napoca, in urma carora carte a avut/are un succes destul de mare.
Al doilea proiect destul de complex a fost crearea scenei Daydreaming de la festivalul de muzica Untold. Procesul a durat aproximativ o luna deoarece, pe parcurs, apareau structuri noi ale scenei care trebuiau acoperite cu ilustratia. Tot designul a fost creat pe bucati incat scena sa para o lume magica, de vis. M-am bucurat atunci cand, in timpul festivalului, primeam multe poze de la oameni cu scena, recunoscand stilul meu de ilustratie.
Al treilea proiect, la care am lucrat pe la sfarsitul verii, a fost crearea a 12 ilustratii animate pentru concertul baroc "Royal Musical Journey", organizat de catre Fundatia Calea Victoriei la Sala Radio din Bucuresti. Pentru fiecare fragment muzical clasic din cadrul concertului, a trebuit sa creez o ilustratie animata care a fost proiectata in spatele scenei. Am lucrat la acele ilustratii cu mare drag deoarece demult voiam sa fac cateva ilustratii animate si, pe langa acest aspect, ador perioada baroc. Dupa eveniment, nu doar concertul, dar si ilustratiile, au avut un feedback pozitiv, colaborand si in ziua de azi cu cei de la fundatie.
Illustrated Songs
Seria Illustrated Songs a pornit ca un proiect comun, alaturi de fostii mei colegi de serviciu. Ideea era ca fiecare dintre noi sa ilustreze o melodie preferata, dupa care sa facem o expozitie cu ele. Pana la urma, nu s-a concretizat proiectul. Insa eu am continuat sa ilustrez melodiile mele preferate. La un moment dat, deja ilustram si melodiile preferate al oamenilor care imi urmareau lucrarile, incercand sa am o comunicare cat mai constanta cu ei.
Initial, imi lua cateva zile sa fac o ilustratie, dar acum pot termina una si in doua zile. Practic, sunt ilustratii create pe baza versurilor melodiilor si incerc sa redau starea melodiei cu ajutorul culorilor.
Merchandising
Am inceput sa produc ilustratiile mele ca printuri in editie limitata, dupa care am facut si semne de carte. Am pictat brose in acrilice pe banuti de lemn si, mai nou, am inceput sa pictez si cercei. Pe toate le fac singur. Ce-i drept, nici nu am cerut nimanui ajutorul.
De obicei, le vand la diferite evenimente unde sunt invitat pentru a le expune si a vinde ceea ce fac. Sau, daca sunt doritori, imi mai scriu mesaje.
Pana acum am incercat sa ma promovez singur. Incerc sa merg la cat mai multe evenimente unde imi pot expune sau prezenta ilustratiile. Mi se pare foarte important sa am si contact direct cu oamenii. Restul promovarii o fac online.
Personal vs. comercial
Proportiiile depind de perioade. Am luni in care am foarte multe comenzi incat nu le pot presta pe toate in luna respectiva. Dar sunt si luni in care sunt mai liber.
Pentru ilustratiile personale, profit, de obicei, de perioadele mai libere sau de orele in care astept feedback de la clienti.
Cred ca deja am reusit sa gasesc un echilibru intre cele doua. Dar sa nu credeti ca doar asta fac tot timpul. Mai am si prieteni cu care ma intalnesc destul de des sau merg la anumite evenimente, sa imi lipezesc creierul.
Graphic design vs. ilustratie
Da, mai fac si graphic design, insa doar in cazurile in care materialele pe care trebuie sa le fac contin si ilustratii create de mine.
Am creat identitatea vizuala al Oranjerie-i Handmade Gallery, incepand de la cartea de vizita pana la flyere si afise.
Sau un alt exemplu ar fi identitatea vizuala de anul acesta a festivalului “Serile Filmului Gay”, tinut la Cluj-Napoca.
Clubul Ilustratorilor din Romania
Sunt membru al Clubului Ilustratorilor de aproape doi ani. Unii creeaza ilustratii din pasiune, altii ca job full time. Facand parte din aceasta comunitate, lucram la proiecte comune pentru diferite evenimente sau expozitii, dar in acelasi timp invatam si lucruri noi unii de la altii.
Toti membrii au expunere pe blogul si site-ul clubului, unde editurile si clientii au posibilitatea sa aleaga dintr-o varietate larga de ilustratori.
Proiecte in lucru
Tocmai am terminat o ilustratie pentru programul de workshopuri tinute de catre Fundatia Calea Victoriei in luna decembrie.
Urmeaza sa creez in urmatoarele zile cateva ilustratii pentru un basm popular pentru o revista maghiara pentru copii numita Szivarvany.
Musette-ul preferat al lui Mr. Musette
O ador de foarte mult timp pe Oh Land. Nu ma pot plictisi de muzica ei.