[Eu cu cine votez?] Sorin Tranca: Partidele cheltuie pentru Puterea Reala mai putin decat cheltuie un retailer pentru a-si promova cel mai bun pret la zahar

[Eu cu cine votez?] Sorin Tranca: Partidele cheltuie pentru Puterea Reala mai putin decat cheltuie un retailer pentru a-si promova cel mai bun pret la zahar

Aceasta e cea mai importanta schimbare din campania politica pentru parlamentare pe care a observat-o Sorin Tranca, ‎Managing Partner Friends\TBWA. O schimbare fabuloasa, subliniaza el. Explica si de ce: asta inseamna ca Piata functioneaza.

Valoarea de return a investitiei leu-pe-leu in economia reala e mai mare din zahar, decat din Parlament.Ceea ce inseamna 

Fara acces la Guvern, partidele au lucrat aproape ca niste ONG-uri, spune Sorin, care puncteaza, mai jos, ca un "extraterestru" constiincios, surprizele, gafele si punctele bune ale acestor alegeri.

 

Opinia unui extraterestru 

USR > civilizati
PSD > ciudati
PNL > imaturi
UDMR > oportunisti
PMP > inadecvati

 

Poporul

E, inca, un popor viu. Destul de prost inzestrat vizual, care citeste extrem de putin (cu exceptia USR si PNL, care au texte mai lungutze pe materiale, restul se exprima monosilabic), dar surprinzator de viu, sub o aparenta foarte conformista.

 

Campania. Diferente, asemanari intre strategii

De departe, marea schimbare tine de sumele investite. Partidele nu mai au bani la punga (la propriu), asa incat batalia mediatica e foarte subtire.

Daca urmariti volumul de materiale \ partid, o sa observati ca sunt mult sub bugetul unei campanii nationale a Vodafone, sa zicem. Partidele cheltuie pentru Puterea Reala, adica urmatorul termen parlamentar, mai putin, probabil, decat cheltuie un retailer precum Carrefour pentru a-si promova cel mai bun pret la zahar din luna octombrie.

Asta, trebuie sa recunoasteti, inseamna o Mare schimbare. Ca sa-mi dau niste aere de economist teoretician acum, as putea traduce realitatea de mai sus in ceva de genul Piata functioneaza. Valoarea de return a investitiei leu-pe-leu in economia reala e mai mare din zahar, decat din Parlament.

Asta e o schimbare fabuloasa, inseamna ca incepe sa se fure cu foarte mult mai putin.

 

Surprize

Inteligenta PSD de a renunta la OMNIPREZENTA m-a surprins, cel mai mult. Daca si aici ultimul cuvant l-a avut de spus dl. Dragnea, atunci il declar urmatorul stapan in politica romaneasca, in sensul ca are o inteligenta politica exceptionala (in mare, ea e de marketing, fiindca asta e politica, un 4P al electorului, in fond tot marketing).

Asta e cea mai mare surprindere, pentru mine, fiindca restul sunt in nota lor obisnuita, nu surprind cu absolut nimic.

Parca nimeni nu vrea sa castige, de fapt, alegerile. Sau, mai exact, nimeni nu pare sa-si doreasca sa decida majoritatea, factorul decisiv, ce tine de guvernarea efectiva, in urmatorii ani.

 

Gafe

Pffff au fost gafe mari, la un moment dat aveam in telefon vreo 20 de poze cu billboarduri si bannere tampite de-a dreptul, de pe la cam toti, inclusiv de la USR am vazut niste tampenii. Apoi s-a curatat, s-a rafinat.

Dar sunt ani in care eu incerc sa fug de tentatia de a fi hater :) Asa ca nu spun nimic de rau. Punctele bune au fost lipsa de stridenta la nivelul strazii, mai putina (parca) jigodeala penibila la TV (cu mici exceptii, precum Romania TV) si faptul ca nu ne-au petardat cu manipulari de tipul Ordonantelor de Urgenta in care votul se schimba sau primarii au liber 24 de ore sa isi schimbe partidul.

Ma rog, cu exceptia Coalitiei Pentru Familie, dar eu cred ca asta e un #fail, cred ca initial gandirea cu ea a fost mult diferita, mai articulata si mai ambitioasa, dar cumva s-a rasuflat. Nemaiavand acces la Guvern, partidele au lucrat aproape ca niste ONG-uri, mai pe muschii lor, nu pe razboi informational.

 

Personalitati vizibile din campanie

Habar n-am. Din punctul meu de vedere, deloc avizat, cel mai vizibil personaj a fost Ciolos. El a aparut peste tot, a fost conectorul mesajelor politice, el a fost, imaginar vorbind, punctul zero al esichierului.

 

Internetul

Primitiv. Ca si ideologii si tutarii lor. Nu inteleg Internetul, nu ii pot intelege dinamica, asa ca il folosesc bolovanos, ca o foca grasa care vrea sa faca niste scheme cu mingea de plaja, dar o tot scapa pe jos.

Sper sa ma ierte Dumnezeul managerilor digitali din partide pentru acest raspuns :)

 

Lipsuri & excese

Nu am urmarit-o chiar asa de indeaproape. Nu as putea face o analiza corecta, oricum, in lipsa intelegerii conditiilor anterioare de piata, ca sa zic asa: cine la ce procent era din intentia de vot, care au fost partidele cu cele mai serioase efective de "voluntari", care au fost deciziile de a implica sau nu implica anumiti lideri.

Sunt lucruri extrem de importante, fiindca o campanie politica nu e o situatie de marketing standard, aici jocul e pe mult mai multe nivele, scenariul de baza se poate altera sau deturna in mai putin de 2 saptamani prin repozitionarea sau alianta unui competitor, poti ajunge (frecvent) in situatii in care trebuie sa sustii un lucru opus scriptului de baza (un exemplu simplu e acela cand un om de dreapta trebuie sa sustina un program de investitii mari educatie, sa spunem, unde prin definitie vorbim de o problema de stanga).

Nu in ultimul rand, iarasi, o analiza strategica trebuie sa plece si de la intelegerea obiectivelor pe care si le-au propus (real, nu declarativ) partidele. Deci pana nu le stiu resursele si obiectivele nu ma pot arunca sa spun ce a fost in plus sau minus.

Sunt ei oameni destul de maturi si inteligenti sa-si faca analize mai bune decat as putea eu. Eu nu sunt decat un copywriter, pana la urma :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related