Vin alegerile, conlocuitori de Romania, si nici macar R. R. Martin nu ne poate pregati pentru asta. Desi stim de la bun inceput ca oamenii din publicitate nu vor sa vorbeasca despre asta, noi continuam sa ne dam cu capul de inboxul lor si sa ii intrebam, de fiecare data cand se apropie votul, cate ceva despre strategia de comunicare a principalilor actori politici.
Nu ne-am resemnat nici de aceasta data si am insistat sa extragem pareri. Cum s-a schimbat comunicarea politica in Romania, care sunt diferentele si surprizele acestei campanii parlamentare, ce imagine si-au construit partidele, ce spune ea despre poporul caruia i se adreseaza?
Serban Alexandrescu ne-a raspuns prompt. A intrat in jocul nostru cu extraterestri, a trecut curajos de cateva niveluri si s-a oprit la UDMR.
Opinia unui extraterestru despre partide
USR: Arata de parca s-ar fi oprit la benzinarie un autocar cu participanti la congresul boy-scoutilor din Romania si din el a coborat o multime de eager-beaveri foarte bine intentionati si galagiosi.
Dar dintre atatea sute de catarge binevoitoare, cate oare le vor sparge vanturile, valurile si pumnii in plina figura aplicati de matrozii PSD in studiourile televiziunilor de stiri?
(Oricum, nu fac vreun mister din faptul ca ei par singura optiune votabila pe 11 Decembrie, din punctul meu de vedere)
PSD: Ca sa intru in jocul tau: "Ca extraterestru, am intrebat de ce arata cum arata lucrurile din aceasta bucatica de planeta numita Romania. Si mi s-a raspuns ca domnii astia au fost la putere, intr-un fel sau altul, in ultimii aproape 30 ani.
Moment in care nu mai inteleg nimic din campania PSD, pentru ca se poarta de parca n-ar fi atat de responsabili pentru rahatul in care traiti.
Dar mi-a mai spus un coleg extraterestru ca de catava vreme, pe planeta Pamant s-a dat liber la mintit - si atunci asta explica tot. Ce-i drept, pe planeta noastra i-am fi aruncat intr-un crater de vulcan activ si am fi deschis beri uitandu-ne cum ii mistuie lava si isi cer, tardiv, scuze."
PNL - "O entitate misterioasa si tacuta, care se ascunde dupa portretul unui domn din alta specie decat a lor. E ca si cum broastele ar marsalui punand in fata lor un caine. Nu inteleg care e legatura dintre PNL si acel domn maruntel, cu par timpuriu carunt, care pare cumsecade."
UDMR - Trebuie sa ies din jocul tau, pentru ca mi se urca sangele la cap vis a vis de cutrele astea. Mareata lor idee electorala este sa incerce sa-si exporte separatismul lor de cacat pe o arie mai larga, regionala.
Vezi bine, Ardealul supt de sange de catre Bucuresti. Sictir. A doua idee a fost sa imprumute de la PSD giulgiul de martir (cam murdarel de la atata folosire de catre tot felul de jegosi) si sa si-l traga peste hainele de padurar penal. Vezi bine, ei sunt persecutati politic, si nu - in sfarsit! - dibuiti de bratul scurt si artritic al legii.
PMP - Ei sunt un tutu micut si straveziu purtat in loc de slip de catre un domn revansard (dar probabil iesit din termenul de garantie).
Impresia extraterestrului despre Popor
Ca nu are memorie. Ca uita de la mana pana la gura. Ca sunt mult prea toleranti cu intolerabilul. Ca sunt mai fraieri decat Pinocchio - care s-a lasat si el prostit de catre Vulpe si Pisica - pentru ca prosteala asta se tot repeta de 27 ani.
Si ca e cam ipocrit acest popor-Pinocchio, pentru ca atunci cand apare o tanti care pare ca seamana binisor cu Zana Albastra (pe care poporul-Pinocchio tot sustinea ca o cauta cu disperare) incepe sa strambe din nas.
Da' de ce e satena zana, ca el voia blonda; sau bruneta - si asta e asa, "intre". Si de ce n-are carnet de sofer si o vila drept zestre. Si e si putin peltica si nu si-a pus implant mamar. Hal de Zana Albastra ce mi-ati adus si voi aici. "Du-te fa si pune-ti sani, si dupa aia poate mai discutam! Vii asa in alegeri, nefardata si ne-rujata..."
Campania. Diferente, asemanari
E mult mai mica, la propriu. N-ai voie sa mai faci nici aia, nici ailalta, ca acum e ilegal. Marea schimbare este faptul ca, din cauza noilor reglementari legale, campania practic s-a mutat in "pre-campanie", cand ai voie sa faci orice si oricat.
Iar vis a vis de strategia politica, PSD in sfarsit s-a prins ca cea mai buna chestie este sa taca dracului din gura - ca de cate ori o deschid, mai pierd o jumatate de procent.
De aceea tot eludeaza, slalomeaza, vireaza, penduleaza, pivoteaza - fac orice, doar sa nu-si mai dea singur la gioale. De aceea a scos "simpli cetateni" la inaintare pe panouri, etc, etc.
De asemenea, a aparut din nou cu succes "Marea Tema Parazitara" - foarte abil pusa in scena, la momentul oportun pentru creatorii ei. E vorba, bineinteles, de uriasa diversiune a Coalitiei pentru Uitat cu Lanterna in Fundul Oamenilor.
Gafe
N-a fost nimic cu adevarat rupator, nici in bine, nici in rau. Deocamdata e ca Romania - Franta 2008, "pitzurcian". Tine si de resurse, ce-i drept. Si mai tine si de "jujaul" electoral - stiti, e acel bat pe care il au la gat cainii ciobanesti ca sa nu inceapa sa alerge.
E ca un meci de box de "grei" in repriza a III-a. Nimeni nu se arunca, nimeni nu ataca decisiv, toti stau la cutie si incearca sa nu si-o ia prea tare. Daca pot sa si puncteze, bine, dar nu incearca vreun KO deocamdata. Dar e inca devreme, mai sunt mai mult de 3 saptamani ramase, si asta e ca la ciclism sau atletism - totul se precipita pe ultimii 200 metri. Atacurile decisive se dau pe final.
Publicul inca nu e super-conectat, de abia se obisnuieste cu frigul si ziua scurta. Plus ca, traditional, electoratul mai educat (unii ii zic "de dreapta"; dar eu cred sincer ca aproape ca nu exista asa ceva in Romania, decat la nivel simplist-declarativ) nu se trezeste cu adevarat la viata decat in ultima saptamana de campanie. Sau chiar in ultimele 2-3 zile. Sau in ultimele 2-3 ore - daca sunt ca unii art-directori pe care ii cunosc :)
Personalitati vizibile
Starring Ciolos (semi-voluntar), Dragnea (involuntar) si Donald Trump (absolut involuntar). Apoi Nicusor Dan, Iohannis si alde Tariceanu. In roluri secundare: Putin, Basescu & Alinuta G. Also featuring Ponta (intr-un cameo in care joaca, ca de obicei, prostul satului "... de pe Jii").
Internetul
Pai, acum toata lumea il foloseste, cu pedala la podea. Cu atat mai mult cu cat este unul din putinele lucruri ne-castrate de Autoritatea Electorala Permanenta. Folosit de toti cu indarjire pentru "campania negativa". Folosit de mai putini pentru cea "pozitiva".
Probabil ca este direct responsabil pentru mica victorie de parcurs a USR-ului, care - plecat tarziu de pe grila de start - si-a strans pana la urma semnaturile cu un urias push datorat si mobilizarii "din gura-n gura" de pe net.
A fost descoperit si este intens folosit "filmuletul facut cu telefonul". Din care are de castigat "field-ul" facut onest si cu ravna. Altfel, lumea parca e inca incurcata de "less than 20% copy", daca vrei sa fie "boostabil".
Si simti cum la PSD disciplina interna de partid functioneaza si aici cu brio: "Like si share, ca daca nu, va ia mama dracu'!" / "Like, sa traiti!".
Lipsuri & excese
Lipsesc banii "de altadata". Si lipseste si zvac-ul; asta datorita multiplelor "... aia nu, n-ai voie, nici aia... nici aia... nici aia..." cu care AEP a mai nivelat terenul de lupta. Si in bine, dar si in rau.
Aparent, "cei noi" au brusc cam aceeasi greutate cu "cei vechi". Insa din punct de vedere practic acest teren favorizeaza status quo-ul.
Ca la tigari: cine avea deja awareness facut, continua sa aiba. Dar pentru newcomeri, e foarte-foarte greu sa ajunga la niste cifre decente de notorietate in atit de putin timp, cu atat de putini bani si cu o asemenea limitare a canalelor disponibile.
Lipseste zvacul si pentru ca de acum s-a ultra-banalizat "bataia de la televizor". Plus ca simt cum cetatenii sunt mai "spectatori" ca alta data, dar ii inteleg. Sunt fripti si din dreapta, si din stanga, si de sus, si de jos. They still sit on this one. Daca se hotarasc, au sa se hotarasca tarziu, "in buza" (din nefericire pentru "pollsters")
In exces? Ca de obicei, in exces este minciuna. Valuri de minciuni se revarsa onctuos, ca o lava puturoasa, peste tara. Iar acum cei care o emana se simt cumva eliberati si justificati in alegerea lor de catre modul in care interpreteaza ei succesul campaniei lui Trump.
Inainte, mai ales pentru "majors", adevarul era optional. Acum adevarul a devenit in mod oficial o alegere perdanta, un bolovan de picior; un accesoriu vetust in epoca hyper-minciunii ultramoderne.