Monica Sebestyen (UrbanEye Film Festival): Orașul și arhitectura nu trebuie privite ca subiecte de nișă, ele aparțin în egală măsură tuturor

Monica Sebestyen (UrbanEye Film Festival): Orașul și arhitectura nu trebuie privite ca subiecte de nișă, ele aparțin în egală măsură tuturor

UrbanEye Film Festival se organizeaza din 2014 incoace si face parte dintr-o platforma mai ampla de evenimente, Arta in Dialog, care, prin filme, vrea sa deschida discutii despre spatiile pe care le locuim.

A fost ideea a trei co-fondatoare, toate cu pregatire si experienta in arhitectura. Monica Sebestyen, una dintre ele, e din Bucuresti, dar e legata si de Cluj, prin Cinema Arta - pe care urmeaza sa il reconditioneze si redeschida cu ajutorul unui grant printr-un concurs national - , lucru care a facut-o sa se apropie mai mult de film si de ideea festivalului actual.

Urmeaza explicatii despre cum fac un festival cu finantare de la stat, despre cum cea mai mare provocare a editiei curente a fost sa gaseasca sali de cinema sau despre legatura filmelor cu peisajul autohton.

 

Asociatia si festivalul

UrbanEye Film Festival e doar o parte dintr-o platforma initiata de asociatia Arta in Dialog, care, prin film, isi propune sa deschida discutia despre locurile in care traim.

Avem evenimente tot anul, dar festivalul e cel mai mare dintre ele. De exemplu, in 2016, am organizat Seri de Film in Bucuresti, Timisoara, Brasov, Sibiu sau Targu Mures.

De cele mai multe ori, proiectiile noastre sunt urmate de discutii cu arhitecti, regizori sau specialisti din diverse domenii.

Incercam sa alegem filme care, desi produse in alte tari, sa aiba relevanta si pentru orasele noastre, din Romania, sa dezbata subiecte de actualitate. Si pe cat posibil, sa fie in premiera pentru ecranele de la noi.

 

Locul in peisaj

UrbanEye este singurul festival de film dedicat acestor subiecte, ceea ce il face sa fie diferit de restul festivalurilor.

Chiar daca exista diferite evenimente legate de urbanism sau cultura urbana, nu vedem in ele o competitie. Este foarte bine ca ele exista, caci in felul acesta subiectele legate de oras pot deveni mai cunoscute si mai bine intelese.

 

Ideea

Ideea festivalului o aveam de mult timp, dar in 2014 am decis ca ar fi cazul sa il si facem. Ne-am dat seama de atractivitatea filmului si puterea lui de a ilustra complexitatea oraselor.

Am fost inspirati de evenimentele similare din Europa. Festivalurile de film de arhitectura sunt un fenomen relativ recent, dar care se raspandeste rapid, iar acum aproape fiecare tara are propriul sau festival dedicat acestei teme.

Orasul si arhitectura nu trebuie privite ca subiecte de nisa, caci ele apartin in egala masura tuturor.

 

 

Echipa

Festivalul a fost initiat de Catalina Ionita, Irina Florea si Monica Sebestyen. Toate venim din zona arhitecturii si am predat/predam in diferite departamente ale Universitatii de Arhitectura si Urbanism.

Ne impartim responsabilitatile legate de selectia filmelor, program, invitati, obtinerea finantarilor si toata partea birocratica.

In editiile anterioare a fost alaturi de noi si Nicoleta Vutescu pentru comunicare, iar de anul trecut ni s-a alaturat Ioan Maxim care se ocupa de partea de comunicare. 

Catalina Ionita alaturi de care am fondat festivalul si Mihai Alexandru care ne-a fost mereu alaturi cu sfaturi valoroase din pacate nu mai sunt printre noi [n.r. victime ale incendiului de la Colectiv], dar ne gandim constant la ei si continua sa ne inspire.

 

Colaboratorii

Lucram de la inceput cu studioul de design RIZI pentru partea de imagine, Andrei Murgescu pentru spoturile festivalului si partea tehnica ce tine de formatele filmelor, iar de restul ne ocupam noi si cativa voluntari in perioada festivalului.

 

Formula de finantare

Desigur formula aceasta- prin fonduri Arcub si OAR, fara sponsori - are avantajele dar si dezavantajele ei. Aceste finantari implica foarte multa birocratie si nu au prea mare flexibilitate, insa odata obtinute stim pe ce ne putem baza. Oricum este foarte bine ca ele exista.

Nefiind finantari multianuale, la fiecare editie trebuie gasite alte variante si de fiecare data exista intrebarea daca oare o sa putem strange fondurile necesare. Insa in viitor vrem sa atragem mai multi sponsori privati.

 

Cum se face o editie

Primul pas e sa ne intalnim totii la o masa si sa discutam. Cautam filmele, temele, invitatii.

In general, dupa ce se incheie festivalul incepem sa lucram la urmatoarea editie. Lucrand cu finantari de stat, aplicatiile sunt despuse din timp. Spre exemplu, din septembrie 2016 am depus o cerere de finantare pentru editia din noiembrie 2017, si deja stim cam ce teme am vrea sa abordam si cateva din filmele pe care le vom proiecta.

De asemenea, acordam foarte mult timp selectiei filmelor. Parcurgem aproape 300 de filme, din care anul acesta in festival ajung 16, plus cele 9 din competitie.

 

 

Provocarile

Anul acesta, cea mai mare provocare a fost gasirea unor sali de proiectii potrivite.

Suntem parteneri cu Cinema Elvira Popescu de la inceput, dar in editia actuala am marit numarul filmelor. A fost destul de dificil sa gasim una potrivita, avand in vederea inchiderea multor cinematografe din centru. Pana la urma, ne-am gasit locul la Cinemateca Eforie. De altfel si anul trecut am avut proiectii la Cinemateca Union.

Si desigur, o provocare constanta este asigurarea bugetului necesar pentru organizarea festivalului.

 

Promovarea

Facebook e principalul nostru canal de comunicare. In rest, tacticile normale: parteneriatele media, trimitem comunicate de presa si ne imprietenim cu cat mai multi oameni din zona media sau cool a orasului.

Nu am uitat nici de afisele de prin oras, trebuie sa ne tot aducem aminte ca nu toata lumea e pe internet!

 

 

Trei recomandari

  • The Destruction of Memory (2016 |85 min | USA | doc | R: Tim Slade) cartografieaza distrugerile culturale din ultimii zeci de ani, de pe intreg globul, dar si legislatia generata de aceste conflicte. Subiectul este unul extrem de actual, chiar si pentru noi, e suficient sa ne uitam la Bucurestiul care se transforma continuu, iar in ultimii ani au disparut cladiri valoaroase.
  • Fallen City (2014 | 88 min | China | doc | R: Qi Zhao) - pentru locuitorii unui oras distrus de cutremur in China, acasa nu mai exista. Dupa proiectia filmului, vom discuta cu membrii Alert – Proiecte de constientizare a riscului seismic in Bucuresti.
  • Lost Rivers (2012 | 72 min | Canada | doc | R: Caroline Bacle) analizeaza ce s-a intamplat cu raurile urbane, atat de importante pentru orase la inceput. Apoi vom discuta despre potentialul Dambovitei in orasul nostru.

 

Competitia

E a doua editie in care am inclus in festival si Competitia UrbanEye. Ca si anul trecut, am cautat filme inspirate din realitatile architectural-urbane din Romania.

Ne-a surprins placut numarul de inscrieri. Selectia finalistelor a fost facuta de echipa noastra, iar castigatorul va fi ales de un juriu de specialitate.

Sunt 9 filme in competitie, mediu si scurt metraje. Avem un film de dans, un documentar despre un batran care pastreaza cheile bisericii fortificate dintr-un sat transilvanean sau un documentar despre tragicul progrom de la Iasi si altele. Deci subiectele sunt variate, la fel ca si stilurile regizorale.

 

Filme de urbanism, la noi

Se produc din ce in ce mai multe filme de acest gen in Romania, ceea ce este un lucru imbucurator, iar prin competitie vrem sa incurajam acest lucru. Orasul este foarte ofertant ca subiecte. Chiar daca cei care au realizat filmele poate nu le-au gandit neaparat ca filme despre urbanism, ele ating multe subiecte urbane.

Nu se poate vorbi despre un stil, filmele fiind foarte variate, ceea ce este foarte bine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related