Se dau:
- un esantion de 14 persoane (desi identitatile persoanelor nu sunt ascunse, pentru optimizarea prelucrarii informatiilor, acestea au fost etichetate cu litere alese de subiecti) din medii diferite, cu preocupari diferite, cu studii diferite, cu puncte de interes diferite, reprezentand consumatorul (ca target al Ad-ului in general);
- doua "reclame" prezente in mass-media romaneasca prezentate succint si obiectiv si in cateva randuri.
Se cer saptamanal:
- comentariile subiective ale celor 14 persoane despre ambele itemuri;
- un comentariu-concluzie (!).
Intentii:
- nu se cauta analize profesioniste;
- se doreste expunerea "efectelor" reale ale unor spoturi asupra consumatorului;
- urmarirea evolutiei pe termen mediu si lung a AD-ului romanesc;
- o paralela intrinseca mesajul dorit si mesajul receptionat;
- administrarea analizei "la purtator" se va face saptaminal, in functie de "necesitati".
1. ARCTIC-lanseaza noua gama de televizoare.
Arctic ne prezinta pe micile ecrane un domn care incearca sa faca acest anunt simplu. Dar, de cate ori incearca sa rosteasca "televizor" imaginea dispare, pentru ca doar o secunda mai tarziu domnul acesta sa explice:"Televizorul tau s-a speriat...". Mai departe sunt prezentate cele X modele, Y variante de dimensiuni si alte detalii. Imaginea se pierde ori de cate ori incerca sa pronunte cuvantul. La sfarsit, obosit, domnul ne/se convinge ca am prins mesajul: "Deci asa..." pe un ton usor nervos. (Exista si o alta varianta a acestei reclame, in care, acelasi domn, ne transmite mesajul pe niste cartoane scrise, in timp ce mesajul auditiv este inlocuit de banala prezentare meteo, pentru a evita pronuntarea cuvantului cheie).
2. Bucium-pentru clipe de neuitat.
Bucium ne prezinta momentul facerii vinului. Strugurii sunt pusi intr-un butoi si apoi sunt striviti in picioare, dupa metoda traditionala, de fete tinere. Fetele danseaza pe ritmuri de cancan, cantate de un grup de instrumetisti. Voice-overul aduce cateva explicatii in plus, cum ar fi ca Bucium este un vin spumos facut dupa o metoda traditionala.
A
1. Excelenta serie de reclame, seamana cu ce au facut pana acum si pentru celelalte produse, astfel ca nu m-a deranjat absolut nimic la ea. Actorul joaca minunat, textul este foarte bun, insa, datorita faptului ca e ... Arctic, n-as cumpara, indiferent de reclama.
2. Vin spumos pe muzica de cancan : neinteresant. Ma plictiseste si nu inteleg de ce femei in fuste midi fac cancan in strugurii din care urmeaza sa mi se faca mie vinul. Clar nu sunt in target. A, si nu imi aduceam aminte de el, asa ca
.
C
1. Am auzit multi vorbind despre ea, cred ca se fixeaza in minte. Imi place ideea si ma face curioasa cu privire la produs. Tipul joaca bine, exista si un "ceva" amuzant... mie-mi place.
2. E cred ca o reclama buna trebuie sa-ti ramana in minte ºi asta se intampla daca vine cu ceva comic sau o idee speciala. Or asta nu te prinde cu nimic. Imi place peisajul si atat. Dar nici nu ma deranjeaza reclama. Pe o scara de la 1 la 5 i-as da 3.
D
1. Reclamele astea ar trebui difuzate rar... de la a treia difuzare pe mine ma streseaza.
2. Desi traditia zice ca vinul bun se face din struguri batuti cu picioarele pe mine ma deranjeaza vederea imaginii asteia. In rest... peisajul, strugurii, fetele sunt ok... te fac sa te gandesti putin la traditia noastra si sa savurezi un Bucium... dar nu pe cancan.
G
1. Super idee. Ieftina si de efect, spre deosebire de altele, mari consumatoare de finante si degeaba...
2. Artificiala. Fortata. Parca e din plastic. E genul de reclama pe care "n-o vad".
I
1. Prin aprinsul si stinsul imaginii la inceput iti capteaza atentia, iti trezeste curiozitatea. Dupa elementul surpriza devine plictisitoare.
2. Mi se pare ok cancanul, pentru ca este o trimitere subtila la cei care au inventat sampania si la calitatea ei. In rest n-am ce comenta...
J
1. Super idee. Da' n-as cumpara televizorul. Cu atat mai mult cu cat stiu bine unde si cum sunt facute... Oricum decat sa vad emisiunea preferata ma astept de la televizorul ARCTIC!!!! sa-mi raceasca berea...
2. Bucium?! Cu cancan?! Care-i legatura?! Si de cand se face vinul spumos asa? Cu topaitul asta in butoaie... se pierde finetea pe undeva. Iar la un vin spumos poate ca finetea era cea mai importanta...
M
1. Merge. Ideea e buna, realizarea insa nu ma misca foarte tare... Nici macar nu ma face sa ma uit pana la capat...
2. De prima data cand am vazut reclama nu mi-a inspirat decat scarba... numai la gandul ca as putea bea si eu vin din-asta in care isi plimba domnisoarele picioarele... stiu ca asta e metoda "traditionala", dar sa o vad ca reclama... tot imi intoarce stomacul pe dos.
N
1. Daca n-ar fi tipul ala... ar mai fi ceva... dar asa... pare fals... nu ma atrage in nici un fel. Parca n-are nici un Dumenzeu reclama asta...
2. Scarboasa. Nu mai vreau sa beau vin. Cel putin Buciumul asta sigur nu-l incerc. Spumos sau nu.
Q
1. Buna ideea, dar foarte, foarte slab executata... Nu ma impresioneaza in nici un fel.
2. Nu mai beau Bucium in viata mea! Macar cu muzica frantuzeasca si vinul romanesc puteau sa se joace mai mult decat cu picioarele in vinul meu....
R
1. Te face sa razi, ceea ce nu se intampla prea des in reclamele noastre... Simpla, nu e impopotonata, nu te deranjeaza, dar nici nu te face sa cumperi.
2. Mi-e indiferenta. Schimb canalul. Cum nu ma intereseaza vinul... faza cu calcatul in picioare nu ma afecteaza foarte tare, dar parca nici bine nu-mi pica.
S
1. Cam seaca... Nu ma intereseaza nici reclama, nici firma, nici produsul. Nimic.
2. Nu stiu sigur unde am mai vazut imaginile, dar seamana foarte bine cu o alta reclama. Cancan cu vin romanesc... sa zicem... Nici asta nu ma misca prea tare. Si nici nu tin minte in mod deosebit cum se cheama vinul. Nu cred ca l-as incerca in urma reclamei asteia.
T
1. Nu-mi place deloc. Si oricat sunt eu fan Vizante nici macar el nu reuseste s-o salveze. Insa, am vazut ieri una noua, tot la Arctic, tot la televizoare, tot cu Vizante, pe acelasi stil, dar cu poante mai reusite, care e draguta.
2. Ok. Sampanie, cabaret, Bucium - se potrivesc. Dar nu cat sa incerc vinul.
W
1. Cine intelege si-i place reclama a trecut demult de stadiul de a cumpara televizoare de la frigidere (pardon!). E ciudata...
2. Bucium e pur romanesc. Cancan e pur frantuzesc. Nu-mi place legatura. Mai potrivita era o perinita. Si atunci ar fi fost problema cu vinul spumos.... ma rog... nu-mi place.
X
1. Trebuia ceva MULT mai rafinat ca sa nu mai faci asocierea cu frigiderele. Poate ca divizia de televizoare trebuia sa se cheme altfel. Oricum e altceva decat clasicele prostii pentru nu inteleg ce public anume....
2. Asta ma deranjeaza. Ce are melodia cu recolta, cu traditia? Ce, francezii fac vin pe cancan? Recipientul ala mare (cada cum ii zice lui) este evident nou-nout... si atunci care traditie? Poate o urma de mustisor ceva... Ca de curatenie oricum nu poate fi vorba cu picioarele fetelor alora... Iar aia sa fim seriosi ... sunt struguri de masa, iar romanul stie asta. Si inca ceva: confunda vinul cu sampania. Ceea ce e nasol.
1. Arctic-televizoare
Cu alte cuvinte, Arctic a stricat orzul pe gaste. O idee buna intr-o forma proasta nu poate sa aiba rezultate eficiente. Romanul va asocia pe veci Arctic cu frigiderele. Iar pentru a inlatura aceasta prejudecata echipa trebuia sa vina cu ceva mai mult decat mediocru.
Spotul acesta reuseste sa-ti smulga un zambet. Pe care-l dai ideii. Si apoi iti fixeaza o figura seaca, cu buzele stranse a nemultumire. Pentru ca dupa ce terce de "catch", plicitseste. Nu mai stimuleaza nimic si pe nimeni. Iar dupa jumatate de ora nu mai stii decat ca "era o reclama la televizoare" cu ala.. de la Voua parca...
2. Bucium-vin spumos
Macar iti poti forma o parere! Depinde cum iti pica. Si de unde.
Spotul poate sa placa celor care vad partea plina a paharului. In cazul lor se va aprecia drept fina asocierea intre cancan si vinul spumos, drept dragute fetele care danseaza, drept inpirata metodei traditionale de strivit struguri, drept convingatoare prezentarea strugurilor perfecti de la inceputul reclamei.
Spotul poate sa fie respingator petnru cei care vad partea goala a aceluiasi pahar. Aceºtia vor considera scarbos dansul in picioarele goale, drept nepotrivita alegerea cancanului pentru o traditie romaneasca, drept de prost gust alaturarea lautarilor si muzicii de cabaret, drept ilara alegerea unor elemente complet nepotrivite.
Incerc sa vad ambele parti ale paharului. Apreciez grija cu care e facuta reclama. Si incercarea de subtil. Si calitatea imaginii. Si cam atat... Pentru ca dansul fetelor nu m-am lamurit ce este (seamana cu un country, dar nu stiu inca...).Pentru ca oricat de "traditionala" ar fi metoda tot "ca-si baga picioarele" in vinul meu se cheama. Pentru ca cele mai multe elemente sunt incoerente (struguri, butoi, vioara, port national, traditie, cancan...). Pentru ca sloganul vine de undeva din aer. Pentru ca "revalorizarea" nu inseamna devalorizare...
Subiectii:
1. A Anca Negoescu, 23, Asistent Marketing
2. C Ada Bantu, 21, studenta, Sales Executive
3. D Teodora Panainte, 24, Consultant
4. G Bogdan Moraru, 27, Manager
5. I Luminita Petre, 40, Director Vanzari
6. J Eduard Mateescu, 29, Administrator
7. M Ioana Dinulescu, 23, Operator centru copiere
8. N Ana Petre, 24, promoter, hostess
9. Q Ciprian Banica, 23, copywriter
10. R Mioara Lacramioara Barlan, 22, operator
11. S Ionut Cretu, 23, Depanator Echipamente de Birou
12. T Oana Calcan, 24, studenta
13. W Karmen Dobrici, 31, asistent social
14. X Catalin Iovu, 24, "parazit"