Exista o vorba printre antreprenorii trecuti prin multe, pe care am citit-o mai demult in "Cei care schimba jocul". Mi-am notat-o atunci si nu va ascund faptul ca sunt bucuros ca o pot folosi astazi intr-un context potrivit. Suna cam asa: "daca vrei sa-ti pierzi irevocabil un prieten, intra in afaceri cu el". Fatalismul este greu de gestionat, in general, dar cand e impachetat in umor, probabil ca se lucreaza mai usor cu el.
Nu stim cat de des se adeversc astfel de rupturi, caci cunoastem cu totii cazuri fericite in care amici, frati, verisori sau prieteni au facut business-uri trainice. Ceea ce este, insa, destul de evident este faptul ca doi oameni care se completeaza sporesc sansele ca afacerea sa evolueze corect.
Vorbim astazi cu Dragos Motica, un creativ prin defintie, despre al sau Ubikubi - un brand romanesc de design, care face obiecte de mobila moderne si "destepte". Fondat in 2014 alaturi de Robert Savu, partener si director de productie, Ubikubi este alcatuit dintr-o echipa de 6 oameni care cauta "sa devina un brand recunoscut international atat prin partea estetica, cat si prin partea de executie si functionalitate"
De la inceput
Ubikubi s-a nascut din dorinta mea da a face design de obiect, pentru ca era unul din domeniile pe care le, sa zicem, studiasem inca din liceu si de care eram foarte atasat si, zic eu, pasionat. Robert, cealalata jumatate, isi dorea sa puna bazele unei companii in zona de Home&decor, el activand oarecum, prin domeniul de activitate al celeilalte firme pe care o detine, Ekero, in zona de productie de mobilier custom, si avand permanent contact cu arhitecti si designeri.
Echipa
Este una mica. Pe langa cei doi fondatori, in momentul de fata exista alti 4 colegi permanenti plus alti doi colegi cu o norma mai mica. Thomas ca junior designer, Iulia pe partea de organizare si suport, Marius si Marian pe partea de productie, Iulia 2 pe partea de Social Media ca independent, pe partea de contabilitate Roxana din partea Ekero, tot asa, sa zicem o ora pe zi dedicata Ubikubi.
Resurse si provocari
Intr-adevar, crearea produselor presupune niste resurse destul de mari. Vorbim aici de lucruri precum proiectare, care necesita un anumit timp, din punct de vedere al costurilor, prototipare, optimizare pentru productia de serie (care implica uneori si anumite scule si utilaje pentru a putea face acea productie de serie), apoi ambalare, prezentare (aici intrand fotografie, video, uneori, promovare) vanzare, customer care, si pana la momentul in care obiectul vandut ajunge si este preluat/acceptat de client. In concluzie, resursele folosite sunt mari si de aceea si pretul, poate ca, pentru unii, este pe masura.
Cea mai mare provocare este sa ne convingem conationalii ca nu ne jucam si ca incercam sa facem lucrurile foarte bine, exact ca orice alt design-brand din strainatate.
Inspiratia UBIKUBI
Internetul este "tatal" tuturor surselor de informare. Este cea mai mare si mai mare realizare a lumii dupa parerea mea, pentru ca informeaza, conecteaza atat de repede oamenii. Evolutia s-a accelerat odata cu aparitia lui si accesul atat de facil la el.
Investitia initiala
Nu a fost foarte mare. Asocierea dintre mine si Robert a fost posibila si din acest motiv. Robert, prin Ekero, detinea o infrastructura care ne-a permis sa nu avem investitii initiale mari in utilaje. Trebuia doar sa investim munca si creativitate.
Nu stim exact care este investitia de la inceput pana acum, deoarece Ubikubi a fost tot timpul fratele mai mic al lui Ekero. Probabil de aceea am putut sa si rezistam. Probabil ca s-au investit pana acum cam 150000 de euro si veniturile au fost undeva la 70% din suma investita. Eu sper si cred ca anul 2017 sa fie anul in care aceste doua componente se vor egala, cel putin.
Promovarea
Pana acum ne-am promovat doar in mediul online prin canalele de social media. In publicatii am fost invitati sa aparem, dar nu am platit niciodata promovarea. In online, pentru a ne promova, probabil am investit in tot acest timp 100 de euro. Deci, daca ai aflat de noi, inseamna ca facem o munca de comunicare destul de buna :)
Este adevarat ca Iulia de la comunicare este remunerata :)
Concluzia este ca online-ul este pentru noi pe primul loc. De anul viitor vom incepe sa mergem la targuri de profil ca Koln, Milano, Paris. Probabil ca acesta va deveni cel mai important canal de promovare.
Branding
Pana acum noi ne-am ocupat aproape de toate. Numele a fost propus de Robert si reprezinta un joc de cuvinte intre UBI ( de la ubicus/ubicuitate si KUBI de la geometric). Logo-ul a fost facut de Alexe Popescu. Site-ul a fost facut de noi, initial, pe o platforma WordPress, video-urile le-am facut cu prietenii nostri de la DASH Film, fotografiile majoritatea de noi, dar am colaborat si cu Bogdan Botofei si cu Sebastian Oros, primul catalog de noi impreuna cu designerul grafic Mihaela Pau, ulterior l-am facut noi tot, styling-ul pentru catalog a fost facut de NOOC Studio si de noi.
Clientii UBIKUBI
Cred ca sunt oamenii emancipati, oamenii conectati la tot ce inseamna nou, oameni cosmopoliti, oameni caror le place sa calatoreasca si sunt la curent cu ceea ce se intampla in acest domeniu al designului home&decor.
Nu avem un target anume. Facem obiecte care indeplinesc cateva criterii pentru noi: sa aiba o poveste, sa fie sincere, sa fie simple, sa nu fie tributare trendurilor, sa fie functionale, sa se incadreze in media de pret europeana, sa raspunda ca estetica unui numar cat mai mare de oameni, sa fie cat mai bine realizate.
In schimb, nu facem obiecte la comanda. A fost lucrul pe care l-am impus din start. Vrem ca oamenilor sa le placa ceea ce facem, nu altceva. Nu suport cand ni se spune: " Este perfect, dar...". Este ultimul lucru pe care vreau sa-l aud.
Daca iti place obiectul nostru, il iei asa cum este. De aceea am investit timp, imaginatie, creatie, lucram cu designeri cu experienta pentru a produce obiecte care sa placa asa cum sunt. La doctor cand mergi nu il intrebi daca se poate si altfel. Eventual il schimbi, dar nu incerci sa "imbunatatesti" ceea ce face si decide el.
Un obiect preferat?
Lampa Slash este obiectul cel mai cunoscut din portofoliul nostru. Noua ne plac toate obiectele noastre ca doar de aceea le-am creat si am investit in ele.
Piata de design interior
In primul rand as vrea ca aceasta piata sa se focuseze mult mai mult pe sustenabilitate si pe folosirea inteleapta a resurselor. In rest, este una extrem de vasta. Gasesti orice iti trece prin cap. Daca ne referim la cele produse in Romania, sunt unele fabrici pe partea de lemn care sunt extrem de bine specializate, dar au niste modele destul de depasite, din pacate.
La partea de corpuri de iluminat nu cunosc vreun producator roman specializat de partea de obiect decorativ, doar arhitectural, insa nu ma pot pronunta la calitatea productiei. La zona de accesorii de casa stam cel mai rau. Este o zona ignorata de obicei, deci saraca ca varietate, foarte invechita si lipsita de imaginatie, partea de productie nici nu cred ca mai conteaza in acest caz.
Ce urmeaza pentru voi?
Vrem sa devenim un brand home&decor in adevaratul sens al cuvantului. Sa reusim sa penetram cat mai mult piata internationala si sa devenim un brand recunoscut international atat prin partea estetica cat si prin partea de executie si functionalitate.