Dupa 4 pagini din Arhetipurile lu Jung, Razvan Vasiloiu, Head of Strategy [co-owner] - the Syndicate, adoarme sigur. Dar tot o reciteste. In paralel cu “Psihologia conceptelor” de Theodule Ribot. E unul din felurile lui de a invata.
Fiecare carte citita te duce la cel putin alte 3 carti pe care vrei sa le citesti in viitor.
O alta etapa, la fel de importanta, este ascultatul in exces. Altfel, schimbarile de paradigma i-au adus cea mai buna invatatura: trendurile pot astepta.
Schimbari de paradigma
Din 1998 am trecut prin multe schimbari de abordare a ceea ce inseamna publicitatea. La inceput a fost perioada TRIAL – toata lumea era curioasa, inca erau multe chestii noi, iar publicitatea nu facea altceva decat sa ii “anunte” despre noutatea respectiva.
A urmat perioada PROMOTII (cu capace, etichete, nu cea cu coduri si bonuri) – mai toate brandurile faceau promotii cu premii. Apoi, putin diferit de cum ar fi normal, a urmat perioda BRAND BUILDING, oamenii din marcom au realizat ca ar fi bine sa construiasca branduri.
DIGITALUL ne-a acaparat imaginatia noastra si a brand managerilor, chiar daca multi oameni inca nu erau “pe net”.
A venit criza si s-a revenit la era PROMOTII, doar ca de data asta erau promotii de pret, si s-au ucis fara scrupule toate preturile, dar si niste branduri au cazut la datorie.
Ce urmeaza? Probabil ce e “pe trend” acum: Virtual Reality, Internet of Things. In aceeasi masura, s-ar putea sa o luam de la capat.
Abordarea noastra a fost intotdeauna cea din perspectiva omului cu care vorbim, asta nu se va schimba niciodata la noi, indiferent de ce e “la moda” in industria noastra, am propus intotdeauna o abordare TRUE, nu de fiecare data a fost cea aleasa. Nu vom pune niciodata “trendul” inaintea povestii brandului.
Ce si cum invata publicitarii
Nu stiu de unde invata publicitarii in general, observ ca se uita mult prea mult la ce se intampla “pe afara”. Cei care cred ca mai au ceva de invatat ar putea invata de la “noile scoli de comunicare” – facultati cu programe de master foarte bune, pot invata din cartile cu adevarat de specialitate, pot invata din afara biroului si a masinii.
Metoda personala
Ascult foarte mult si pe oricine.
Fiecare carte citita te duce la cel putin alte 3 carti pe care vrei sa le citesti in viitor.
Intre nesiguranta si ”da, stiu care e treaba in publicitate”
Nu e variabila, intotdeauna stiu ca mai mult de invatat. Stiu care e treaba in publicitate, in aceeasi masura stiu ca intotdeauna poti invata, descoperi si mai ales aprofunda domeniul asta.
Invataturi recente
Cel mai recent este, de fapt, o confirmare a faptului ca mesajele publicitare sunt “decodate” undeva la marginea constientului, iar abordarea noastra Before-the-Line/After-the-Line vine in intampinarea acestei realitati.
Cursuri de specialitate
Daca te referi la traininguri sau workshopuri, nu prea sunt fan. Din ce in ce mai mult, oamenii aia incearca sa-ti vanda ceva, nu sa te invete ceva.
Ultimul care m-a ajutat cu adevarat a fost despre “Campaign Planning” tinut de Mark Jeweski, dar asta e de mult, cam acum 10 ani.
Conferinta lui Martin Lindstrom a fost interesanta, mi-a confirmat si intarit multe convingeri in ceea ce priveste advertisingul, insighturile, brandingul.
Cel mai recent titlu
Acum citesc “Psihologia conceptelor” de Theodule Ribot si invat cum se formeaza conceptele in mintea omului (nu in sensul de concept creative folosit de noi).
Recitesc “Arhetipurile si inconstientul colectiv” de C.G. Jung, o sa-mi ia ceva timp pentru ca dupa 4 pagini adorm sigur.
Cele mai importante carti
How Customers Think, Gerald Zaltman;
Advertising and the Mind of the Consumer, Max Sutherland;
Introducere in Creativitatea Publicitara, Sorin Preda;
Tipping Point, Malcolm Gladwell;
Limbajul Publicitatii, Angela Goddard;
The Buying Brain, Dr. A. K. Pradeep;
High Visibility, Rein – Kotler – Hamlin – Stoller.
Pozitionarea – Jack Trout
Romania si scoala de publicitate
Cred ca in ultima vreme, universitatile de stat au aflat de marketing si publicitate si, au dezvoltat module si mastere care sunt foarte bune, noi de acolo recrutam in mare proportie.
Nevoia de invatare in publicitate
Absolut, da. Pentru ca in orice domeniu este intotdeauna de invatat, dar mai ales aici, unde schimbarile sunt foarte rapide.