Adriana Radu: Îmi face bine să știu că, dacă au existat 3 milioane de semnături, eu și SEXUL vs BARZA am adunat 1 milion de vizualizări

Adriana Radu: Îmi face bine să știu că, dacă au existat 3 milioane de semnături, eu și SEXUL vs BARZA am adunat 1 milion de vizualizări

La noi, educatia sexuala se face pe internet, ca la altii, de altfel, dar nu chiar. Adriana Radu e o tipa de 27 de ani, care a tot studiat si lucrat in spatiul german. Acolo a vazut, prima data, ce bine e cand un medic ginecolog explica si discutia la scoala, cu adolescentii, care au multe intrebari, dar si jena sa le puna, despre teme legate de corp si sexualitate. Si-a dat seama ca ei si generatiei din care face parte i-a lipsit genul asta de informare si ca situatia actuala nu e cu nimic mai roz, in contextul in care avem cea mai mare rata de sarcini printre adolescente, dupa Bulgaria, de trei ori mai mare decat media din Uniunea Europeana.

Cu ajutorul unor prieteni si a catorva companii, prin granturi si concursuri, a lansat Sexul vs Barza, in octombrie 2012. In online, se declina prin site, canal de YouTube, pagina de Facebook si de ask.fm.

Continutul pe care il creeaza e video, publicat o data la doua saptamani. De curand, canalul a atins pragul de 1 milion de vizualizari. Explica faptul ca sunt doar 8.000 de abonati prin faptul ca oamenilor le este rusine sa se aboneze, la fel cum le este si atunci cand vine vorba de share. Dar, de uitat, se uita. Cei mai multi au intre 13 si 24 de ani, dar si cei intre 25 si 34 consuma continutul intr-o proportie mare, ceea ce ii place, spune ca e generatia ei, care are de recuperat. Majoritatea celor care urmaresc clipurile sunt tipi, ceea ce, alaturi de comentariile pe care tot ei le posteaza, demonteaza preconceptia ca pe barbati nu ii intereseaza temele legate de corp si sexualitate.

Despre cum s-a inhamat la misiunea pe care institutiile statului nu si-o asuma, despre piedicile intampinate pana acum si ce o bucura, ne spune chiar ea.

 

Omul si experienta

Am 27 de ani, sunt feminista si overachiever, vorbesc 5 limbi. Sunt pe finalul unui master in Sanatate Publica pe care il fac la Facultatea de Medicina Charite Universitatsmedizin din Berlin, cu ajutorul unei burse a guvernului german. Am o licenta de litere franceze moderne si una in germanistica de la Universite Lumiere Lyon 2.

In 2015 am lucrat la Parlamentul German in cadrul programului de International Parliamentary Fellows. Am adunat de-a lungul timpului si ceva experienta in TV si presa scrisa si in Romania si in Germania. In 2014, am regizat FEMEI|FRAUEN, un scurt film documentar despre situatia femeilor in aceleasi doua tari intre care ma misc.

In 2013 am facut un stagiu de practica la filiala din Karlsruhe, Germania a pro familia, cea mai importanta organizatie pentru educatie sexuala si sanatate reproductiva din Germania. In anul scolar 2011-­2012, am lucrat ca teaching assistant la o scoala din Karlsruhe, Germania unde am predat franceza, engleza si germana si am vazut pentru prima data cum se poate face educatie sexuala cu elevii la scoala.

 

Nevoia si ideea

A fost asa: pentru ca tot m-am plimbat prin mai multe sisteme de invatamant, am avut timp sa reflectez la al nostru. In Germania, la scoala la care am lucrat, mi-am dat seama cat de normala e educatia sexuala in scoli. 

Asta s-a intamplat cand, la o clasa a patra cu care lucram, a venit un medic ginecolog sa le vorbeasca despre cateva chestii de baza legate de pubertate. La un moment dat, un pusti voia sa intrebe ceva legat de parul pubian, dar ii era jena sa zica "vulva" si tot spunea "acolo jos". Iar doamna doctor l-a incurajat sa zica mai degraba cuvantul standard. Si el era jenat si s-a inrosit la fata, dar pana la urma a zis. :) Si toti copiii au putut incet-incet sa puna intrebarile pe care voiam sa le puna si sa afle chestii despre corpul lor folosind cuvintele corecte si am simtit la sfarsitul sesiunii ca au plecat de-acolo ceva mai pregatiti si mai increzatori pentru anii superplini de schimbari care urmau sa vina. 

 

Eu n-am avut parte de-un astfel de moment in scoala. Cred ca generatia noastra stie sentimentul de incertitudine cu care am crescut si cum a durat ani in sir sa punem cap la cap informatii din n surse.

Add a little feminism to the mix si vei intelege determinarea mea sa schimb lucrurile.

Iar daca ne uitam la statistici, mda, lucrurile stau rau in Romania. Take your pick: Romania are, dupa Bulgaria, cea mai mare rata de sarcini la adolescente din Uniunea Europeana, de trei ori mai mare fata de media europeana.

In 2014, 18.600 de tinere sub 19 ani au nascut, 662 dintre acestea inainte sa implineasca 15 ani. 3 din 10 femei cu varsta cuprinsa intre 15 si 49 de ani nu folosesc nicio metoda de contraceptie si doar 51% folosesc metode moderne de contraceptie. Una din trei romance peste 15 ani au trecut prin violenta fizica si/sau sexuala provocata de un partener sau non-partener in 2012.

Persoanele gay, lesbiene, bisexuale, transgender sunt definite ca grup vulnerabil: 31% dintre romani afirma ca s-ar simti foarte putin/deloc confortabil in preajma unei persoane de orientare homosexuala. Persoanele care sufera de HIV/SIDA sunt printre cele mai discriminate din Romania. In 2013, in Romania, cel mai mare numar de noi diagnosticari ale infectiei cu HIV in randul tinerilor cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani.

 

Startul

In 2012, m-am intors in Romania si ideea de-a face ceva in directia educatiei sexuale a crescut din ce in ce mai mult in mintea mea. Am avut ocazia sa dau peste oportunitatea unui concurs de idei, numit Restart Romania si sustinut de Ambasada SUA la Bucuresti.

Concursul a avut multe etape si a fost pentru mine o perioada intensiva si cool in care ideea SEXUL vs BARZA ma locuia complet. Eram extraordinar de motivata si pitch-ul meu pentru un proiect video online de educatie sexuala a fost castigator. Asa am pornit.  

Acela a fost momentul cand in jurul proiectului s-a strans o mic grup de oameni. De-a lungul timpului, fiecare m-a sustinut cu skill-urile de care dispune - editat videoclipuri, co-scris texte, corectat texte, realizat ilustratii etc.

Pe partea de online, am primit inca de la inceput mult ajutor de la agentia Good Afternoon, care, printre altele, a realizat atat prima, cat si versiunea actuala a site-ului SEXUL vs BARZA.

 

Conceptul

SEXUL vs BARZA a fost pentru mine mereu un proiect video. Dar, pe parcursul ultimilor 3 ani, a devenit mult mai mult, pentru ca am simtit presiune sa fac lucrurile bine si pentru ca nu exista foarte multi actori pe partea de educatie sexuala in Romania.

Prima data a venit Biblionet-IREX si au spus: «Hai sa facem intalniri in biblioteci cu tinerii ca sa diseminam ceea ce creezi tu». Am zis «Hai». Asa a ajuns SEXUL vs BARZA in mai multe orase din tara, de la Craiova la Cluj, trecand prin Resita si Rosiori de Vede.

Apoi, profesori din scoli sau colegi mai old school din ONG-uri partenere au zis «Trebuie mers in scoli!». Am zis «Hai» si am mers si prin scoli. Apoi au venit presiuni de la organizatii conservatoare impotriva educatiei sexuale in scoli, concomitent cu cazuri grave ca situatia panicii legate de HIV in Segarcea in 2014 si am zis cu alte ONG-uri «Hai nu reactionam printr-o scrisoare deschisa?». Si m-am pus pe coredactat scrisori catre Ministerul Educatiei si cel al Sanatatii.

Apoi am vrut ca filmuletele la care am lucrat cu multa migala si fie in cinema si m-am zbatut ca ele sa ruleze la Institutul Francez la cinematograful Elvira Popescu pentru liceeni. Apoi am umplut Aula Magna de la Universitate cu alti liceeni in cadrul Bucharest Science Festival. Apoi iar am mai lucrat la niste documente de advocacy si tot asa.

In 2015, am plecat iar in Germania si s-a inchis cercul. Nu mai sunt in Romania sa lucrez cu mai multi oameni, ca in ultimii 3 ani. Sunt la Berlin si am decis sa ma concentrez pe canalul de YouTube. Am invatat sa filmez si sa editez singura clipurile si de la inceputul lui 2016 public clipuri regulat, sambata, o data la doua saptamani.

 

De la nici 1.000 de abonati am ajuns la 8.000 si de la vreo 250.000 de vizualizari am ajuns saptamana trecuta la peste UN MILION DE VIZUALIZARI PE CANAL. Moment in care am sarbatorit pe niste Kanye West.   

 

 

Publicul

Publicul tinta sunt tinerii intre 14 si 19 ani. Pe YouTube, aproape 60% dintre cei care se uita la clipuri au intre 13 si 24 de ani. Grupul celor intre 25 si 34 de ani reprezinta 25%, cei intre 35 si 44 reprezinta 10%.

Mi-e foarte drag de cei 25% pentru ca sunt fix generatia mea, care nu a primit educatie sexuala, dar care e suficient de tanara sa fie inca superflexibila si curioasa sa invete.

 

47% din cei care se uita sunt tipe, restul de 54% sunt tipi, si si asta mi se pare interesant: exista preconceptia ca doar fetele sunt interesate de astfel de teme. Nu-i deloc adevarat: baietii sunt pe pozitii, pun intrebari si discuta in comentarii.

 

 

 

Temele

SEXUL vs BARZA se ghideaza dupa standardele pentru educatie sexuala stabilite de Biroul European al Organizatiei Mondiale a Sanatatii.

Vorbim despre corpuri, relatii si dinamici, LGBT, pornografie, violenta sexuala, contraceptie si sarcina, infectii cu transmitere sexuala si legi si politici legate de drepturile tinerilor pe domeniul sanatatii sexuale si reproductive.

 

Promovarea

Canalul de YouTube SEXUL vs BARZA are peste 1 milion de vizualizari. A trecut de 8.000 de abonati, am incredere ca atingem tinta de 10.000 pana la sfarsitul anului.

Exista o diferenta mare intre numarul de vizualizari si cel de abonati si cred ca este legata si de faptul ca lumea se jeneaza sa se aboneze, la fel cum multi imi spun ca le este jena sa dea share la clipurile mele. Dar, de uitat, lumea se uita.

De la lansarea lui din aprilie 2013 si pana acum, site-ul sexulvsbarza.ro a fost accesat de 320.000 de ori de catre 275.000 de vizitatori unici. 52.000 de accesari au venit prin Adwords, sponsorizate de un Google Ad Grant.  

Pe Facebook, suntem peste 8.100, adunati in mare organic, daca nu punem la socoteala ca, la un moment dat, niste prieteni de-ai mei, baieti romani destepti si de treaba, angajati in SUA la Facebook, si-au donat punctele de angajati ca sa promovam putin pagina.

Pe ask.fm, am raspuns la peste 600 de intrebari anonime de la tineri cu ajutorul celor de la Marie Stopes International Romania. Am folosit intrebarile ca punct de plecare pentru materiale noi.  

 

Provocarile

Prima provocarea a venit fix la lansarea SEXUL vs BARZA la Palatul Parlamentului in 2013, cand niste oameni au incercat sa intrerupa si sa boicoteze evenimentul nostru. Pe pagini apropiate de ONG-uri care reprezinta o parte mai conservatoare din populatie, SEXUL vs BARZA e catalog drept «propaganda homosexuala».

Pe langa asta, au existat in cateva cazuri plangeri la politie, inainte de activitatile noastre cu tineri in diferite orase, sau chiar plangeri la politie in localitati unde n-am ajuns niciodata. Mici tactici de intimidare sau de defaimare in comunitatile la care noi voiam sa ajungem.

Provocarea aici este sa nu cad fara tagada in capcana de a gandi in alb sau negru despre oamenii care nu sunt de acord cu educatia sexuala. Cred pur si simplu ca oamenii nu stiu ce e educatia sexuala, care-i tonul si scopul educatiei sexuale si ca au nevoie de timp.  

Alta provocare a fost sa nu-mi mai pese de comentariile sexiste si dubioase pe care le primesc cu duiumul pe YouTube. Cred ca oricum, nicio tipa care face vlogging in Romania nu scapa.

A treia provocare e cea financiara si n-am rezolvat-o. E o treaba foarte precara sa incerci sa obtii fonduri ca initiativa non-guvernamentala mica. De-asta am investit energie in a duce canalul de YouTube la un nivel mai bun pentru a putea pe viitor discuta altfel cu potentiali parteneri.

 

Top 3 video-uri

1. Prezervativul feminin (intern) - 119,564 views, - care luase superavant si era recomandat pe alte canale, pana cand Youtube i-a pus age restriction din motive pe care nu mi le explic.

2. Prezervativul masculin: sigur si simplu - 63,109 views

3. Cand e cel mai bine sa-mi incep viata sexuala? - 54,638 views

4. Ciclul menstrual si ovulatia - 53,992 views – la care am muncit extrem de mult pentru ca stop-motion-ul este ucigator si foarte cool.

 

Dragi producatori de metode contraceptive si de produse menstruale, veniti la mine!

 

Situatia actuala si schimbarile

In ultimii doi ani, lucrul pe care le-am cerut impreuna cu organizatii non-guvernamentale a fost introducerea unui program obligatoriu de educatie sexuala in scolile din Romania. Asta in contextul in care educatia sexuala ajunge la tineri prin intermediul unui optional, numit Educatie pentru Sanatate, care nu se face in multe scoli. Si in contextul in care, prin lege, deja este stipulata obligativitatea educatiei sexuale in scoala. Nu s-au facut progrese in aceasta directie din pacate. De exemplu, in discutiile destul de mult mediatizate din februarie 2016 despre modificarea planului cadru, educatia sexuala nu a castigat niciun centimetru.  

Insa, un punct bun, s-a discutat insa in ultimii ani mai mult despre educatie sexuala si necesitatea ei in mass media, inclusiv datorita eforturilor de advocacy pe care le-am facut impreuna cu alte organizatii.

Nu in ultimul rand, semnalele de impotrivire pe care le-am primit de la organizatii anti-avort si anti-educatie sexuala in trecut au luat acum fata unor initiative cea a Coalitiei pentru Familie. Este foarte ingrijorator. Dar imi face bine sa stiu ca, daca au existat 3 milioane de semnaturi, eu si SEXUL vs BARZA am adunat 1 milion de vizualizari.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related