Ionut Rusu, Group Creative Director at Mercury 360, isi asuma potentialul cheesy al afirmatiilor sale, dar merge inainte si spune asa:
Sper sa intelegem si mai mult ca e normal sa te implici sau sa sprijini cauze sociale sau culturale atat la nivel individual, cat si colectiv. Agentiile ar putea avea un rol mult mai activ in aceasta privinta. Inca suntem la inceput de drum si aici.
Pe de alta parte, Ionut nu crede nici in bugetul zero: Orice actiune are in spate un cost pe care cineva il plateste indirect.
Primul pro bono
Primul proiect pro bono a fost pentru Politia Romana. Cred ca era prin 2007-2008. Problema era ca soferii nu erau obisnuiti cu motociclistii in trafic si, prin urmare, aveau loc multe accidente soldate cu victime.
Am facut o campanie care indemna soferii sa se uite in oglinda retrovizoare atunci cand schimbau directia de mers.
De atunci, Mercury360 s-a implicat in foarte multe campanii sociale sau culturale. Iata cateva exemple de campanii care au au avut rezultate foarte bune:
Proiecte in 2016
Au fost mai multe proiecte, unul dintre cele mai vizibile fiind un proiect in care colegii si clientul s-au implicat 100%. De aceea, a avut si rezultate foarte bune: Politia Romana - Supravietuitorii.
Alegerea cauzelor
Asa cum e normal, vin clientii la noi. Cu unii dintre ei colaboram de mult timp: Politia Romana, Help Autism, Samusocial sau Agentia Nationala Antidrog.
Am fost nevoiti sa spunem si “pas” atunci cand am simtit ca nu avem in fata clienti destul de implicati in propriul proiect. Ar fi fost pierdere de timp si resurse din partea tuturor. Takes two to tango.
Au fost situatii in care doar determinarea agentiei a salvat proiectul si am invatat multe din aceste situatii.
De ce pro bono
Oricat de cheesy ar suna, ne implicam pentru sansa de a participa la proiecte care chiar pot schimba ceva in societate.
In Romania, timid deocamdata, incepe sa fie apreciat voluntariatul si implicarea in proiecte pro bono de orice fel.
Sper sa intelegem si mai mult ca e normal sa te implici sau sa sprijini cauze sociale sau culturale atat la nivel individual, cat si colectiv. Agentiile ar putea avea un rol mult mai activ in aceasta privinta. Inca suntem la inceput de drum si aici.
Clientii
Nu tratam diferit clientii sociali sau culturali fata de clientii comerciali. E mai important mesajul pe care il transmite campania decat dimensiunea bugetului.
Pe de alta parte nu cred nici in “buget zero”. Orice actiune are in spate un cost pe care cineva il plateste indirect. Ca sa inceapa sa traiasca si sa produca rezultate, e nevoie de un buget minim de promovare.
Dificultati
E foarte greu sa gasesti parteneri dispusi sa investeasca in astfel de proiecte si sa inteleaga rolul acestor campanii. Industria le vede ca proiecte de festival, care hranesc orgolii, nu ca proiecte care ajuta societatea.
Frustrarea apare atunci cand, fiind astfel percepute, partenerii nu se implica la fel de mult precum in cazul proiectelor comerciale, iar campania risca sa nu isi atinga obiectivele de comunicare si sa schimbe intr-adevar ceva in viata reala, nu doar intr-un studiu de caz.