La final de octombrie, cu cateva zile inainte de Halloween, se lansa Gummy Cat Studio. Descrierea vaga, dar cu autoironie, promitea servicii de design. Primul produs lansat: o esarfa in editie limitata, disponibila doar online, realizata in colaborare cu ilustratoarea Ioana Sopov.
Studioul ii apartine lui Rares Cinteza, designer din intamplare, zice el. E forma de maturitatea profesionala sub care se vor lega, de-acum incolo, proiectele si colaborarile lui.
In cele ce urmeaza, ne zice despre cum a pregatit lansarea astfel incat sa nu aduca la masa prea multe feluri deodata, despre cum ii place sa munceasca - prin design, sa rezolve probleme - , dar si despre cum intelege el consumul de design - de cele mai multe ori, taxam designul prost, dar pe ala bun il ignoram, ca doar n-o sa ne apucam sa incarcam artistii cu laude.
O explicatie
Gummy Cat Studio reprezinta majoratul profesional si forma oficiala pe care am ales sa o dau eforturilor mele din ultimii ani.
Echipa
O singura persoana, adica eu, adica Rares Cinteza, designer din intamplare. Desi cel mai des sunt pus in fata unor lucrari de graphic design si art direction, ma pasioneaza si activez in event management, creative curation si video game design printre altele.
Toate eforturile de pana acum au fost dezvoltate si pe umerii unor colaborari solide cu ilustratori, programatori, curatori de arta, dezvoltatori de jocuri si ONGuri.
Ideea
Desi studioul in sine este proaspat format, el reprezinta un schelet formal pentru proiecte pe care le dezvolt de mai mult timp. In acelasi timp, existenta unei expresii oficiale pentru munca mea ma forteaza sa incerc sa o duc mai departe.
Nevoia din piata
Din punct de vedere functional, abordez majoritatea nevoilor pe care un client simte nevoia sa le includa in acel PPT pentru intalnirea cu un studio de design.
Din punct de vedere creativ, imi doresc sa acopar nisa celor interesati de design tratat cu seriozitate, dar care nu se ia prea tare in serios.
Identitatea
Desi sunt adeptul ideii ca identitatea personala iese cel mai bine facuta de altcineva, toate aspectele studioului au fost dezvoltate in-house.
Numele a fost ales din doua motive:
- Reprezinta cea mai buna expresie a tonului regasit in munca mea
- Domeniul gummycat.com era, in mod neasteptat, liber.
Siteul a fost dezvoltat tot de mine pentru a acoperi strict nevoia lansarii: prezentarea identitatii si vanzarea primului nostru produs, pornind de la ideea de a nu aduce la masa toate felurile deodata.
Dupa lansare, vom regresa putin prevalenta magazinului online pentru a face loc celorlaltor servicii sau proiecte de care ne ocupam.
Logo-ul reprezinta o colaborare dintre mine si ilustratoarea Ioana Sopov, munca fiind dispusa in mod egal intre noi doi. Nu am intampinat multe greutati pentru a ajunge la forma finala, brieful fiind destul de direct: trebuie sa arate stupid.
Serviciile
Pe scurt: graphic design, identity design, web design, illustration, event management, artistic curation.
Pe lung: incercam sa rezolvam probleme prin design si suntem adeptii ideii ca fiecare este responsabil pentru ce aduce in lume, mai ales ca designer. De multe ori asta contravine sanatatii noastre financiare, dar ne-o asumam prin faptul ca nu ne dezvoltam mai mult decat putem duce, iar asta ne permite sa ne alegem ce fel de proiecte acceptam.
In afara de asta, cautam noi modalitati de a promova cultura de orice natura, locala si internationala, in Romania - fie prin vanzarea unor articole de fashion sau decorative, produse in colaborare cu alti designeri si ilustratori, fie prin organizarea unor evenimente si expozitii ce pun in scena artisti extraordinari, dar poate necunoscuti publicului larg.
Spiky Skarf, prima colaborare
Spiky Skarf a fost planuit de la inceputul anului, din dorinta de a promova un artist beton - Ioana Sopov - cu ocazia unei perioade foarte dragi noua, Halloween-ul. Cel mai bine a fost descris pe Facebook: “Toamna si Tentacule”. Ilustratia a fost facuta special de catre Ioana pentru esarfa si am produs-o in Romania.
Este in editie limitata de-adevaratelea: avem un stoc fix pe care, dupa ce il epuizam, nu il vom mai suplimenta. It’s a one time thing. Dupa ce se termina, trecem mai departe la urmatorul produs si tot asa. Asta ne permite sa ne concentram pe un singur lucru deodata si sa ii acordam toata atentia de care are nevoie.
Clipul
Am decis sa facem animatia cu aproximativ trei zile inainte de lansare, nu pentru ca simteam nevoia unui strat in plus de promovare, ci din dragoste pentru proiect. Se simtea un gol in lansarea esarfei care a disparut odata cu ideea clipului.
Eu m-am ocupat de concept, productie, storyboarding, scrisul textului, gasirea actorului de voce, montaj si editare, iar Ioana Sopov a facut ilustratiile si animatia personajelor.
Promovarea
Nici produsele vandute, nici serviciile oferite nu sunt orientate unui public larg. Ne bucuram de interesul tuturor in ceea ce facem, insa preferam sa ne concentram pe nisa noastra. Avem norocul promovarii prin word-of-mouth atat in Romania, cat si in strainatate.
In afara de asta, produsele si serviciile pe care le-am intreprins pana acum vor vorbi pentru noi, iar cand e nevoie de convingere, nu ne sfiim sa ne vindem munca.
Portofoliu
Desi studioul este la inceput de drum, el reprezinta o entitate oficiala a muncii mele de pana acum, pe care voi continua sa o duc mai departe in cadrul studioului.
- Am colaborat cu Vlad Calu de la Thieves, Wolves and Whores pentru mini expozitia de concept art, game design si tech intitulata "Dungeon" din cadrul Romanian Design Week 2015;
- Am lucrat cu ONG-ul Games Austria si am colaborat tot cu Vlad pentru crearea, promovarea si punerea in practica a evenimentului Central European Games Conference din Viena timp de 2 ani (cegconf.com);
- Am lucrat la identitatea studioului de game design Fire Sword Studios din Austria (fs-studios.com);
- Am colaborat cu Nicolae Berbece pentru rebrandingul studioului sau de game design - Those Awesome Guys;
- Am colaborat cu RGDA (Romanian Game Developers Association) pentru identitatea primei conferinte de game-design din Romania - DevPlay (dev-play.ro);
- Am colaborat tot cu Ioana Sopov pentru identitatea si clipul de promovare al conferintei The Power of Storytelling (thepowerofstorytelling.org).
O parte din aceste proiectele personale au trecut deja in cadrul portofoliului Gummy Cat Studio.
Cred ca cea mai buna munca se face prin colaborare, iar pentru mine, cea mai buna sursa de colaboratori este o comunitate de freelanceri, fiecare specializat pe propia lui pasiune.
Clientul dorit
Suntem deschisi aproape oricarei colaborari, insa cel mai mult ne-am dori sa lucram cu oameni care cauta cooperare in rezolvarea unor probleme, nu doar un producator. Si e bine daca stiu sa se ia singuri la misto.
Piata de design de la noi
Cred ca stam bine, dar nu extraordinar. Avem exemple de designeri si studiouri excelente, dar exista o discrepanta intre numarul de profesionisti realizati si cei mediocri sau amatori.
Exista intotdeauna loc de newcomeri, insa sansele de reusita depind de unii factori mai mult sau mai putin absenti la noi: o combinatie sanatoasa de educatie in design si business.
Consumul de design
Publicul larg este foarte perceptiv la designul prost, dar deseori il trece cu vederea pe cel facut bine. Nu e valabil doar la noi si nu e un lucru rau.
Daca faci ceva si toata lumea spune ca e prost, sunt mari sanse sa nu fii, de fapt, copilul minune neinteles al designului, iar, atunci cand faci ceva bine, nu ar trebui sa astepti laude si ridicari in slavi. Pana la urma, asta era treaba ta.
Nu cred ca exista un mod bun sau prost de a consuma design. Consider ca designul si creativitatea in general reprezinta un mijloc, un mod de lucru, nu o finalitate.
Sunt multi factori prin care se poate judeca un design (de produs, information architecture, UX etc.), insa atata timp cat acesta isi indeplineste scopul si rezolva problema pentru care a fost conceput, il consider bun.