Veronica Olariu, capturand umbre si forme in lemn, cupru si alte materiale

Veronica Olariu, capturand umbre si forme in lemn, cupru si alte materiale

Veronica Olariu si povestea pana la si in timpul Kaptura de Aer este aici. Cuvinte cheie: arhitectura, design. 

Un an de facultate l-a facut la Paris, unde a fost parte din echipa lui Jean Nouvel, unul dintre arhitectii din boardul proiectului Le Grand Pari(s), propus de Sarkozy. Tema: imbunatatirea vietii parizienilor supusi la traiul de metropola. Dupa treaba asta, 2 ani de lucru in Bucuresti pe proiecte de amenajari s.a. i-au adus dreptul la semnatura de arhitect. Mai tarziu, impreuna cu Cristina Enuta, initia studioul sus-numit.

In prezent, activitatea Kapturii se concentreaza mai mult pe design de produs, ce isi are ca autor doar pe Veronica, Cristina fiind omul cu care colaboreaza doar pe unele proiecte.

Dar asa cum am zis, s-au discutat mai multe:

 

Background

Am studiat arhitectura la Bucuresti si la Paris, asta dupa ce urmasem Liceul de Arte din Targu-Mures. Am lucrat un an in arhitectura in Paris, iar unul din proiectele in care am fost implicata e Le Grand Pari(s) in cadrul echipei Jean Nouvel – proiect propus si promovat de Sarkozy la vremea respectiva si care vizeaza aglomerarea urbana ce are ca punct central Parisul, cu scopul de a corecta inegalitatile teritoriale, de a ameliora viata locuitorilor si de a construi un oras durabil.

Dupa diploma, m-am angajat pentru 2 ani intr-un birou de arhitectura din Bucuresti, unde am lucrat pe proiecte de birouri, locuinte individuale, extinderi si amenajari, si am obtinut apoi dreptul de semnatura.

Intre timp am urmat un curs de restaurare Historic Carpentry la International Built Heritage Concervation Centre din Bontida, Cluj.

Am co-fondat apoi Kaptura de Aer – studio de arhitectura si design, si am realizat cu precadere, la inceputul activitatii studioului, proiecte de design de obiect, pe care le-am expus la cateva evenimente de design din Romania si Europa.

In prezent, activitatea principala a studioului consta in proiecte de design interior.

 

Inceputul in arhitectura si design de produs

Inca din clasa a 6a am decis ca voi studia sa devin architect. Bineinteles, intre timp mi-au venit si alte idei: arheologie, zootehnie, dar niciuna din noile idei nu excludeau faptul ca voi studia arhitectura. (In liceu visam sa-mi fac o herghelie de cai, totul proiectat de mine, si de aici ideea cu zootehnia - idee care nu a disparut, insa s-a ascuns in cel mai indosit colt al mintii).

De cand ma stiu am avut o gandire prevalent abstracta, ceea ce m-a facut sa iubesc sa concep proiecte de arhitectura in facultate sau pentru concursuri, insa m-a facut sa ma simt incorsetata cand am trecut la realitatea concreta a unui job in domeniu. Eu iubesc sa trec dincolo de referintele fizice, sa fac analogii, interpretari, sa gandesc un concept in cat mai multe straturi, si daca nu fac asta, ma simt incorsetata, ma simt robotizata.

Am decis sa las in urma senzatia asta de incorsetare si, dupa ce mi-am luat dreptul de semnatura ca arhitect, am fondat in 2014 - 2015 - impreuna cu colega mea de atunci, Cristina Enuta - Kaptura de Aer, studioul nostru de arhitectura si design. Pe parcurs, din ratiuni de timp si prioritati, am ramas doar eu in Kaptura de Aer, continuand insa colaborarea cu colega mea pe proiecte punctuale.

Pe de alta parte, arhitectura si designul este in mare masura si despre concret, nu doar despre idei si perfectiune. Iar concretizarea proiectelor ridica multe provocari, provocari care, daca la inceput erau sursa de stres, acum imi plac si le astept cu placere. Cutarea de solutii, alegerea compromisului cel mai avantajos proiectului, adaptarea pozitiva la situatii neprevazute, toate astea fac parte din implementarea unui proiect, fie ca e la scara unei constructii sau la scara unui obiect de design.

Activitatea Kaptura de Aer a inceput cu designul de obiect. Si asta pentru ca eram insetata sa-mi materializez rapid o parte din proiecte; iar drumul de la concept la obiect final este mult mai scurt si mai direct in cazul designului de obiect, decat in cazul unei amenajari sau al unei cladiri. Astfel Kaptura de Aer, fiind la inceput de drum, si-a creat o imagine mai pregnanta de studio de design de obiect.

 

Specializare

Inca nu m-am specializat pe ceva anume. Lucrurile curg organic si ma dezvolt din mers. Incerc ca ceea ce fac pe plan profesional sa nu contravina cu valorile si pasiunile/interesele mele, care-mi sunt clare; atitudinea aceasta, sper eu, va produce in timp un calup bogat de proiecte cu o coerenta proprie, cu un specific anume.

Specializarea vine in timp si nu e obligatorie. In schimb, am o directie, o abordare, care sunt sugerate chiar de numele Kaptura de Aer, o metafora conceptuala a felului in care eu vad arhitectura si designul.

Si anume, arhitectura se ocupa cu crearea de spatii, nu de forme. Iar spatiul este ‘conturat’ de multi factori: lumina, texturi, intrebuintare/utilizare, niveluri de transparenta, miros, umbre, acustica etc. In proiecte urmaresc sa “capturez” si sa controlez aceste elemente vagi, imateriale. Arhitectul Peter Zumthor spune ca forma este cel mai usor de controlat, ea poate fi facuta la final, dupa ce toate celelalte au fost dirijate/stabilite.

Pe ce imi place sa lucrez:

- proiecte interdisciplinare care implica o cauza sociala, de patrimoniu, ecologica;

- proiecte de design care utilizeaza inteligenta practica a mestesugurilor locale pentru a se concretiza in obiecte contemporane ce raspund unor nevoie contemporane;

- proiecte de locuinte individuale, prin faptul ca presupun o comunicare stransa cu beneficiarul. Depistarea a ceea ce el isi doreste desi nu stie niciodata clar ce isi doreste, cunoasterea stilului lui de viata, toate astea trebuie “incorporate” in proiect, ceea ce face de multe ori ca aceasta simpla locuinta sa ridice mai multe provocari decat o cladire rece de birouri.

 

Trendurile in designul interior

Trendurile in ce priveste designul vin simultan cu directiile generale luate de lifestyle, si nu pot fi rupte din contextul general al altor domenii creative (fashion, product design).

Tendintele viitoare pot fi intuite de persoane care au un bagaj cultural asociat cu un spirit analic si de observatie dezvoltate. E un domeniu fascinant si am inteles ca exista de curand si absolventi de studii superioare cu diploma de trendwatchers.

 

In spatele cortinei

Nu exista o reteta pentru asta. Totul difera de la proiect la proiect. In ce priveste designul de obiect, in principiu, prima etapa o dedic cristalizarii conceptului/ideii in paralel cu schite de cautare care se suprapun, se modifica si se dezvolta pana cand dispar toate detaliile care nu sunt in linia conceptului sau nu il sustin.

Urmatoarea etapa este prototiparea, etapa care are ca principal scop gasirea si stabilirea detaliilor constructive si a tehnologiilor care sa fie folosite in productie. Aici provocarea consta in a gandi si implementa acele detalii care sa sustina si sa intareasca conceptul initial, si nu sa-i contravina.  Prototiparea este cea mai indelungata etapa. Este un process de cautare si incercari, de negocieri intre diversi factori. E un process decisional in sine.

 

Profilul clientilor Kaptura de Aer

In ce priveste activitatea mea de designer de obiect, clientii sunt in principal persoane care iubesc designul si cauta alternative la produsele de masa.

Pentru design de interior, clientii sunt atat persoane fizice care isi amenajeaza locuinta si sunt constienti de diferenta pe care o face gandirea unui designer, cat si entitati juridice pentru amenajari de spatii comerciale. Momentan lucrez la amenajarea unui pub-restaurant si a altor doua mici spatii comerciale.

 

Promovare & online vs. offline

Momentan sunt omul-orchestra si ma ocup cam de toate, printre altele si de promovarea online. Asta inseamna ca incerc sa tin lumea la curent, prin postari in social media, asupra activitatilor si proiectelor mele.

Pe langa asta, obiectele de design realizate apar pe platforme si site-uri online, cum ar fi Domus, Mocoloco, Design Milk, Yatzer, Inhabitat, Esprit Design etc. Scaunul Counterpoise a aparut si in format tiparit in Interior Design Magazine, si in alte publicatii din Mexic, Portugalia, Norvegia, India.

 

Inspiratie

Pentru mine este foarte important mediul in care ma aflu, oamenii cu care ma inconjur, ambianta de lucru.

Imi place sa schimb idei, sa dezbat, sa ma joc, sa nu ma iau foarte in serios. Imi place sa fiu printre oameni pasionati care au un spirit ludic pronuntat, persoane care raman tinere indiferent de varsta, si care se manifesta ca atare si in profesia lor, nu doar in weekend-uri.

 

Colaborari ideale nationale si internationale

Nu am un wishlist pentru asta. Suntem cu totii la inceput si incercam sa ne gasim calea, directia, in contextul in care in Romania nu exista o traditie a designului de produs, asa cum se intampla in Occident.

In schimb, ma aflu actualmente intr-o colaborare cu designerii Ruxi Sacalis si Andreea Machidon pentru colectia Honest Goods, proiect initiat de Fundatia Pro Patrimonio. Prima etapa a acestui proiect – etapa de munca pe teren, cautari si experiment -  s-a concretizat deja intr-o expozitie ce a fost expusa la Londra in cadrul London Design Festival din septembrie, si apoi in Campulung Muscel si Bucuresti.

(Proiectul isi propune sa creeze o colectie de obiecte de uz zilnic, colectie la baza careia  stau Vila Golescu si mestesugurile din Muscel, pornind de la notiunea  de peisaj cultural, si punand impreuna designul contemporan cu traditia mestesugului local.)

Admir mult munca celor doi designeri de la Formafantasma. Ei se plaseaza undeva la confluenta intre experiment, arta si design si au o abordare foarte sensibila si intuitiva. Au o exceptionala capacitate de sinteza critica prin design, desi sunt foarte tineri (nu cu mult mai in varsta decat mine, si asta ma oftica putin : ) ).

M-ar bucura mult o colaborare si cu norvegienii de la Tyin Tegnestue Architects. In centrul practicii lor este ideea de arhitectura ca necesitate, si principalele lor proiecte sunt umanitare. In fiecare din ele sunt implicati localnicii, aceasta fiind garantia faptului ca proiectul va fi in rezonanta cu filosofia, cultura si viziunea omenilor carora le este dedicat. Maniera in care cei de la Tyin Tegnestue imbina texturile, materiale locale, detaliile dulgheresti, jocurile de umbre si lumini, nu are nimic fortat, totul pare o continuare fireasca a locului, a sitului.

 

Ah, acel produs!

Dintre toate obiectele, scaunul Counterpoise a ajuns in faza cea mai avansata, adica la productia in serie. Tot el este cel care s-a vandut cel mai bine pana acum, si urmeaza sa-i construim o campanie de promovare in urma careia sa obtinem mai multe comenzi.

Mi-a placut sa lucrez la toate obiectele pe care le-am facut pana acum, si cu fiecare am avut experiente diferite. Pentru prototiparea scaunului am stat 2 saptamani intr-o fabrica de piese din lemn mulat stratificat si am lucrat cot la cot cu cei mai buni muncitori din fabrica. Imi dorisem mult sa fac asta, asa ca m-am simtit perfect petrecand timp zi de zi acolo.

Pentru lampile din cupru am petrecut o saptamana cu mesteri caldarari din Ardeal, si experienta a fost la fel de placuta.

Colaborarea cu mesterii din Muscel din cadrul proiectului Honest Goods a fost, de asemenea, o experienta minunata.

 

Planuri de viitor

In viitorul apropiat ne propunem, cum am spus si mai sus, sa punem la punct si sa lansam familia de obiecte Honest Goods, colectie care aduce impreuna designul contemporan cu  traditia mestesugului local din Muscel.

Pe langa asta, voi face o relansare a site-ului Kaptura de Aer, care sa cuprinda pe categorii toate proiectele mele, de la design de obiect la arhitectura.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related