Povestea nu e deloc originala, va avertizam. Veche de cand lumea. Doi prieteni din copilarie merg in paralel, in aceeasi directe, prin viata. La un moment dat, stelele se aliniaza si baietii o pun de-un business impreuna. Gasesc un nume jucaus, gen Playtime Post, si se apuca de film editing. Au experienta destula, lucrurile se aseaza rapid.
Unul a montat in ultima decada spoturi in advertising alaturi de regizori importanti si pentru branduri de tot felul - Toyota, Sony, Vodafone, Danone ca sa numim doar cateva. Celalalt si-a construit reputatia si experienta in scurt-metraje si lung-metraje. "In acvariu“, al lui Tudor Jurgiu si „Palmele“, regizat de George Chiper-Lillemark sunt doua dintre proiectele la care a contribuit.
Cei doi prieteni din povestea noastra sunt Gabi Basalici si Dragos Apetri. Au fost suficient de amabili pentru a ne raspunde la curiozitati, iar noi am abuzat de amabilitatea lor asa cum am stiut mai bine. Dati scroll cu incredere, pentru ca i-am intrebat cat castiga si ce fac cu banii.
In doua etaje dintr-o casa
Playtime Post a luat nastere acum cativa ani, initial doar cu gandul. Spunem "cu gandul" pentru ca a durat ceva timp pana sa ne mobilizam si sa facem ceva in privinta asta. Ne doream sa ne unim sub o umbrela (nume, brand - zi-i cum vrei) si, ulterior, poate sa mai aducem monteuri si sa devenim o casa dedicata strict pe editing.
Miracolul s-a produs la inceput de 2015. Am renuntat la joburile pe care le aveam si am ales sa ne aruncam in freelancing. Ne-am hotarat sa ne cautam un birou, pe care l-am gasit impreuna cu Radu Stancu cu al sau deFilm (bun prieten, colaborator, fost coleg de facultate) si ne-am mutat ocupand etaje diferite ale unei case.
Echipa
Echipa suntem noi doi. Prieteni inca dinainte de facultate, corespondam prin Posta Romana cand internetul nu avea inca super viteza. Prin 2001-2002, ne trimiteam cd-uri cu filme din Bucuresti spre Tulcea si inapoi, intr-o perioada in care sa ai ultimul film al fratilor Coen era ceva nemaipomenit. Dupa facultate, ne-am tot tinut unul dupa altul. Am lucrat cam in aceleasi locuri, Film Factor, Abis Studio, Wearebasca.
Evident ca urmatorul pas era sa incercam mai mult, poate sa riscam intr-o piata in care conceptul de freelancer e greu de acceptat.
La capitolul background, vom vorbi pe rand.
Gabi Basalici: am montat in ultimii 12 ani clipuri de publicitate pentru clienti, agentii si regizori din toata lumea. Renault, Land Rover, Toyota, Sony, Orange, Vodafone, Danone, Tui sunt doar cateva dintre multele branduri pentru care am lucrat. Am reusit sa imi construiesc portofoliul mai ales locuind si lucrand o perioada in Dubai, iar mai apoi mergand ca freelancer acolo. In paralel am fost tot timpul interesat de film, in special film documentar.
Am montat „Bucuresti, unde esti?“, de Vlad Petri, „Debut de la visite“ si „End of summer“, in regia Alinei Manolache, „Letters to my son about my father“, de Owais Hussain.
Dragos Apetri: mi-am construit portofoliu mai mult din filme de lung si scurt metraj. Mentionez cateva dintre cele care mi-au fost apropiate; la scurt metraje: „In acvariu“, al lui Tudor Jurgiu, cu care am luat premiul 3 la Festivalul Cannes in sectiunea Cinefondation, „Palmele“, in regia lui George Chiper-Lillemark, care a fost selectat in competitia Festivalului International de film de la Locarno, Rotterdam, Cottbus, etc, „Orizont“, al lui Paul Negoescu, si el selectat in sectiunea Semaine de la Critique de la Cannes, „Ipoteze sau predictii bazate pe teorii“, al Andreei Paduraru si „Cometa“, al lui Mihai Mincan si George Chiper-Lillemark.
La lung metraje e simplu pentru ca sunt mai putine. „Cainele Japonez“, al lui Tudor Jurgiu, „Trei exercitii de interpretare“, al lui Cristi Puiu, documentarele „Bondoc“ al lui Mihai Mincan, Mihai Voinea si Cristi Delcea, si „Victoria, al Anei Vlad si Adi Voicu, iar anul acesta, „Marita“, al lui Cristi Iftime. Vor mai urma inca vreo 2 anul viitor, dar mai bine nu spun ca sa nu stric surpriza.
Investitia initiala in PlayTime
Pe partea de editing, nu este extrem de costisitor sa pornesti un bussines. Ce e cel mai important este sa reusesti sa iti gasesti loc pe o piata unde concurenta e destul de mare.
Noi am pornit cu doua editing suites, ulterior am achizitionat un Unity (un server de management al fisierelor dedicat softului de montaj in care lucram amandoi, Avid Media Composer). Asta ne-a dat posibiltatea sa lucram amandoi pe acelasi proiect, in acelasi timp si sa ne organizam mai bine.
12 ani de experienta
De fapt, cumulat, inseamna ca avem experienta de peste 24 de ani, nu? Lasand gluma unde-i e locul, cred ca piata din Romania, mai ales pe advertising, este foarte inchisa. Marile studiouri asigura, in general, totul – de la productie pana la exportul final catre statiile TV. In afara, lucrurile sunt un pic diferite.
Studiourile nu isi mai permit sa aiba angajati cu experienta full time. Si atunci, in functie de proiect, lucreaza cu freelanceri sau subcontracteaza studiouri nisate pe fiecare departament.
Montajul se face intr-un studio dedicat pentru asta, grafica in alt studio, colorizarea se face cu un profesionist care are un portofoliu bun.
Tendinta e colaborarea cu artisti independenti, freelenceri specializati si buni pe domeniul lor. In ideea asta, noi incercam sa construim un studio specializat pe montaj de film & advertising. Lucrul asta poate fi curajos pentru un bussiness care se plaseaza intr-o piata ce functioneaza mai mult in ideea de „all in one“.
Proiecte preferate?
Nu cred ca avem. Sunt unele la care am lucrat mai mult, iar la altele mai putin in functie de dificultatea lor. Cele mai recente proiecte de publicitate la care am lucrat sunt campania Fashion Days, regizata de Barna Nemethi, produsa de deFilm si o campanie online pentru Ursus.
Pentru noi e un challenge ca studio sa putem combina proiectele de film cu joburile de advertising.
Pe partea de film, avem in lucru un proiect de animatie stop motion regizat de Serghei Chiviriga, acum 2 luni am terminat filmul de lung metraj „Marita“ (r: Cristi Iftime) si scurtul „Cometa“ (r: Mihai Mincan si George Chiper-Lillemark).
Promovarea
In acest moment, mediul online (pagina de Facebook, site-ul playtimepost.ro) poate functiona destul de bine, insa credem ca, in zona noastra de bussines, deocamndata promovarea cea mai buna functioneaza pe recomandari si „din vorba in vorba“.
Joburile le-am indeplinit la timp si bine, oamenii au fost multimiti si au venit din nou sau ne-au recomandat mai departe.
Cred ca asa functioneaza lucrurile pentru inceput, fiecare dintre noi avem un background destul de solid in ale publicitatii si filmului si cred ca momentan clientii vin spre nume, nu spre brand.
Film-editing
Partea de film editing poate fi vazuta ca fiind o treaba relativ invizibila, astfel munca noastra poate fi greu cuantificata. Chiar si acum mamele ne intreaba „Ce faci tu, mai exact, in meseria asta?“.
Confunda de ani de zile, chiar si dupa multa munca de convingere din partea noastra, partea de montaj cu partea de regie. De cele mai multe ori, renunta sa explice rudelor sau prietenilor de familie cu ce anume se ocupa fiii lor, ajungand la un singur raspuns: „E regizor“.
Majoritatea considera ca montajul este pur si simplu aranjarea materialului video, punerea cap la cap al lui – un job strict tehnic. Insa, de obicei, acest material video ia forma unui puzzle a carui finalitate poate fi cu totul alta decat cea gandita initial (din scenariu, storyboard, samd).
Pe scurt, ceea ce incercam noi sa facem e sa-i dam o structura coerenta si ritm. Si asa, monteurul ajunge sa fie primul spectator al unui film.
Hopuri de trecut
In momentul acesta, fiind doar noi doi implicati, provocarea este sa ne ocupam si de client service. Ca angajati, experienta pe care am avut-o a fost doar de monteuri. Odata ce am inceput sa lucram pe cont propriu, am inceput sa ne ocupam si de partea de bugete, de interactionat direct cu clientii sau cu agentiile.
Evident, ca angajat, tot timpul stii ca iti vin banii la final de luna. Ca freelancer/owner al unei companii lucrurile se schimba radical si incepi sa privesti mai mult spre viitor, sa atragi proiecte, etc.
Ce urmeaza?
Avem 3 lungmetraje de documentar in lucru - al Monicai Lazurean Gorgan, al lui Alex Mavrodineanu si al lui Mihai Mincan in co-regie cu George Chiper-Lillermak. Urmeaza doua lungmetraje de fictiune pentru 2017 si inca 3 scurt metraje, tot pentru 2017.