De la campanii antidrog la TIFF, și de la Cluj-Napoca 2021, Capitală Culturală Europeană, la Jazz in the Park. Mihaela Rus, director general Vitrina Advertising, amintește doar câteva din campaniile pro bono în care s-au implicat, în aproape 25 de ani de existență.
Partenerii pe care îi ajutăm pro bono sunt mai deschiși spre neconvențional, au reguli de brand mai puțin stricte și, astfel, ne dau o libertate mai mare de creație, arată ea unul dintre avantajele unor astfel de campanii.
Primul pro bono
Anul viitor, Vitrina Advertising împlinește 25 de ani de existență – așa că ne-a luat ceva timp să ne amintim numeroasele proiecte pro bono făcute în toți acești ani.
Primul dintre ele ne-a rămas tare drag: o amplă campanie de mediatizare și conștientizare asupra efectelor nocive ale consumului de droguri, realizată împreună cu Universitatea de Medicină și Farmacie din Cluj-Napoca, Agenția Națională Antidrog și Serviciul Antidrog din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate a Poliției Române.
Atunci am organizat și prima conferință națională pe această temă și am deschis practic dialogul în comunitate. Îmi amintesc că a fost un proiect care ne-a pus bine la încercare – pe atunci, tema consumului de droguri era considerată tabu și a fost destul de dificil să convingem oamenii să vorbească.
Un alt proiect în care am crezut încă de la prima ediție este Festivalul Internațional de Film Transilvania – TIFF. Am început cu discuții lungi la cafea cu Tudor Giurgiu, care visa cu un entuziasm molipsitor cum va aduce adevărate vedete ale cinematografiei la Cluj... Iată, anul acesta am cunoscut-o pe Sophia Loren.
O serie întreagă de proiecte pro bono am realizat și pentru Asociația Femeilor de Afaceri (AFA) Cluj, câteva dintre acestea fiind „Clujul are atitudine”, „Gala Excelenței la Feminin”, „Mini-biblioteci pentru sănătate”, „Un oraș pentru o grădină”. Pe lângă reușita acestora, ne-am bucurat și de recunoașterea specialiștilor, prin nominalizări la PR Awards.
Nu pot să nu amintesc proiectul Cluj-Napoca 2021, Capitală Culturală Europeană, unde Vitrina a oferit servicii de strategie, creație și implementare în valoare de 10 mii de euro. Apoi o serie de evenimente culturale: Festivalul SoNoRo, Young Famous Orchestra, Jazz in the Park, Opera Națională Română din Cluj-Napoca... și lista continuă.
Proiecte in 2016
Uh... dacă stăm să numărăm câte proiecte pro bono am făcut anul acesta se strâng câteva, în principal pe zonele de social și cultură.
Proiectul în care am investit cele mai multe resurse și energia întregii echipe este Olimpiada de Cultură Generală a Tinerilor Clujeni – CuGeT, un proiect al Asociației Femeilor de Afaceri (AFA) Cluj. Aici „am pus osul” în toate etapele, de la naming și creație la organizare și campania de comunicare.
Și n-a fost ușor! Prima ediție, încheiată în primăvară, a însemnat peste 7.500 de participanți, iar acum tocmai suntem în focurile ediției cu numărul 2, care sperăm să aducă și mai mulți tineri curioși să-și testeze cunoștințele de cultură generală.
Alegerea cauzelor
De cele mai multe ori, proiectele vin la noi. Principalele motive sunt lipsa de fonduri și faptul că își doresc un partener de comunicare de încredere, care să-i ajute să-și atingă obiectivele.
Când alegem în ce proiecte să ne implicăm ținem cont de efectele pe care le pot genera pe termen lung, dar ne atrag și poveștile spune cu pasiune și unde entuziasmul ține locul multor resurse.
De ce pro bono
De ce ne implicăm în proiecte pro bono? De drag. Credem proverbul „Omul sfințește locul” și știm că nimic nu vine de la sine.
Sunt mulți oameni care doresc să facă ceva în societate, să schimbe mentalități, iar noi îi ajutăm pe cei care ne transmit entuziamul lor cu ce știm să facem mai bine: creație, producție, PR, media, outdoor – adică promovare eficientă.
Clientii
Pentru noi, un client este un client, indiferent dacă facturăm sau lucrăm pro bono. Diferențe vedem la felul în care se raportează ei la munca agenției: partenerii pe care îi ajutăm pro bono sunt mai deschiși spre neconvențional, au reguli de brand mai puțin stricte și, astfel, ne dau o libertate mai mare de creație.
Dificultati
Pentru noi, echilibrul între cerințele clienților de portofoliu și cele ale partenerilor pentru care lucrăm pro bono este foarte important, iar experiența echipei își spune cuvântul și reușim să ne împărțim timpul și resursele în așa fel încât toată lumea să aibă de câștigat.
Ca avantaj al proiectelor pro bono: majoritatea vin cu o încărcătură emoțională mare și „ne hrănesc” cu energie și creativitate. Prindem drag de cauzele pe care le susținem și de cele mai multe ori asta ne convinge să continuăm colaborarea și în anii următori.