[Faurari in fashion] Colectiile Izabelei Mandoiu, insufletite de motive folclorice

[Faurari in fashion] Colectiile Izabelei Mandoiu, insufletite de motive folclorice

Izabela a copilarit in Albestii de Muscel si a venit la Bucuresti pe timp de studentie. Dar chiar si dupa cativa ani de capitala, estetica traditionala in jurul careia a crescut n-a prea lasat-o in pace. Lucra intr-o companie de constructii cand s-a apucat de cursuri de proiectare tipare; si acestea au fost declicul. Catre infiintarea unui brand propriu de haine, inchegate de conceptul "povesti tesute cu valori".

Folclorul nu apartine exclusiv trecutului, ci trebuie integrat in prezent si viitor, crede Izabela Mandoiu, lucru la care contribuie activ pe zona vestimentara. Despre cum a trecut de la sociologie la moda, dar a pastrat chestionarele in folosul brandului ei, imediat mai jos:

 

Spre designul vestimentar

Lucram intr-o companie care are ca domeniu de activitate constructiile, dar visam deseori la ceva creativ. Pasiunea pentru fashion cred ca este in ADN-ul majoritatii femeilor, iar apetenta pentru traditional are radacinile in copilarie, pe care mi-am petrecut-o la Albestii de Muscel.

Am simtit nevoia de autodezvoltare si am urmat cursuri de proiectare tipare in privat. Acela a fost trigger-ul de care aveam nevoie pentru a incepe un mic business in sfera fashion.

Am fost determinata sa dau viata acestui proiect si construiesc in fiecare zi pentru a creste brandul si a oferi publicului creatii de calitate, impreuna cu valorile aferente campaniilor de comunicare pe care le realizam.

 

Constructia brandului

Primul pas a fost analiza pietei, respectiv mixul dorintelor cu cerintele publicului. Am stabilit conceptul nostru, pe care il atribuim tinutelor create: povesti tesute cu valori. Consider ca se potriveste bine targetului nostru si ca ne aduce mai aproape de sufletele lor.

Pasul doi a fost crearea unei echipe cu care sa construiesc, gasirea unui spatiu unde sa ne desfasuram activitatea si unde sa putem da viata fiecarui gand creativ. In ansamblu, pasii fiecarei zile sunt perseverenta in a crea haine, tesute cu valori, produse livrate conform asteptarilor si promovare. Este un mix fara de care o zi la Atelier nu este completa.

Folclorul e cu noi

Imi place sa creez pentru generatia tanara – si cand spun asta ma refer la spiritul tanar, nu la criteria de varsta - si cred ca varianta ideala de a duce mai departe valorile culturii traditionale este de a insera motive etnice in creatii moderne.

Directia cu care am plecat la drum a fost de a realiza ii asa cum am vazut la mama si bunica in casa, pentru ca pe mine personal m-au fascinate toate acele minunatii. Contextul urban nu este insa atat de favorabil tinutelor autentice, de aceea am considerat oportuna varianta motivelor traditionale, a aplicatiilor integrate in creatii contemporane.

Un designer trebuie sa accepte provocari, de a traspune fizic orice gand creativ. Ideal este sa creezi un obiect vestimentar statement, care sa te reprezinte. In cazul meu, acesta este ia cu specific argesean.

Dupa cum se mentioneaza si in documentele scrise (Cusaturi populare din zona Argesului – Liliana si Emilia Podoleanu), margelutele asociate cu paietele confera camasii un aspect elegant.

Noi propunem ia argeseana cu precadere pentru evenimentele importante din viata dumneavoastra: nunti, botezuri, cununii, sau pentru petreceri cu semnificatie importanta. Povestile sunt mai frumoase atunci cand le tesem cu valori romanesti.

"Marilyn Monroe ziceati?"

 

In spatele cortinei

Sunt multe ore de munca. Esenta concentrarii este setarea unui concept al colectiei, cum avem acum, ideea de toamna de catifea. Ulterior schitez creatiile, iar un proiectant tipare ma ajuta sa realizez tiparele. Realizarea tiparelor este momentul cand se mai produc mici schimbari, de asemenea la tesutul pe materiale fine. Nu toate tesaturile suporta broderia la mana sau masina, deci trebuie facute teste pe material.

Materialele cu care lucrez sunt de calitate, deloc ieftine, dar asa am ales sa lucrez. Clientele sunt pretentioase si imi doresc sa le surprind placut. 

Croitul incepe dupa realizarea tiparelor, testarea materialelor, achizitia materialelor si a accesoriilor. Si cum magia nu este posibila fara oameni de incredere, am doua croitorese harnice alaturi de care creez vestimentatii cu valori.

Catwalk-ul de pe plaja

 

Inspiratia

Citesc mult tot ce tine de domeniul fashion, cercetez piata materialelor, iar inspiratia vine din interior. Ma inspira aplicatiile pe care le folosesc, motivele traditionale si aplicatiile deosebite pe care reusesc sa le strang de la femeile de la sate.

Motivele traditionale sunt un must have in creatiile mele la acest moment si voi veni cu noi si noi idei pentru a le valorifica la maximum, desi la acest moment, exista voci care spun ca piata este saturata privind simbolistica traditionalista.

Palarie scoasa la o gura de aer sarat

 

Trendul motivelor traditonale in fashion

Trendul este dictat de designerii internationali, la fel cum culorile anului sunt stabilite de Pantone. Fiecare insa adapteaza in functie de statementul sau, de viziunea sa, altfel toate hainele ar fi la indigo.

Simbolistica folclorului romanesc este foarte ofertanta, iar Romania are potential creativ. In prezent, motivele traditionale sunt un trend la nivel international, inclusiv brandurile mass market care vand la noi si-au adaptat colectiile folosind designul si motivele traditionale.

Patriotismul se simte, in ciuda perspectivei pe care fiecare o are despre tara sa, evident, in mod subiectiv. Motivele folclorice au o semnificatie aparte in special pentru cei care cunosc viata la tara, simplitatea si in acelasi timp cumulul de cultural autentic.

Designul care abordeaza semiotica romaneasca este o modalitate de a duce mai departe frumosul cultural, prin care ii facem si pe tineri sa cunoasca si sa se indragosteasca de traditional. 

Morarita nu-i cu fuiorul, dar ii sade bine-n ie 

Motivele sunt in prezent un pattern care atrage prin coloristica si varietate raportat la toate celelelate creatii mass market sau de brand, care sunt simpliste.

Desi este o piata cu o concurenta acerba, sper ca motivele traditionale sa nu fie doar un curent. Iubirea pentru tot ce inseamna romanesc nu inseamna sa ai una sau doua colectii in care abordezi motivele traditionale, ci sa si comunici, prin mesajul si valorile business-ului acest lucru.

Izabela, la Stirile ProTV, alaturi de Andreea Esca 

 

Cele mai populare colectii si obiecte

Iile pe care el realizez cu colaboratoarele de la sate se realizeaza pe parcursul unei luni calendaristice, uneori chiar si mai mult. Colectia cu cel mai frumos concept este Motive de Fericire, mai ales ca a fost gandita analizand feedback-ul clientelor si a coincins cu nasterea baietelului meu. Asadar am mii de motive de fericire.

Albastru-i inul 

Cel mai bine se vand vestele cu aplicatii traditionale, rochiile din jerse cu aplicatii si bluzele tip ie, tocmai pentru ca femeile trebuie sa aiba acele piese vestimentare versatile, care se preteaza si la birou, si la o tinuta casual.

 

Clientii 

In 2015 an avut o cifra de afaceri de 20.000 de euro, ceea ce inseamna ca nisa aleasa este o alegere buna. In acest an am asteptari de o suma dubla. Vreau sa inovez in materie de simbolistica si de aceea lucrez intens pentru a lansa o colectie noua, cu elemente surpriza.

Creatiile au ca target femeia care apreciaza stilul romanesc adaptat contemporanului si vrea sa fie every day on the catwalk, femeia care obisnuieste sa faca shopping online sau prefera vizita la Atelier, in cazul nostru, Strada Theodor Sperantia, Nr. 100. Nu vreau sa dau o limitare de varsta, am avut si cliente de 14 ani, dar si cliente de 60, deci acest criteriu este irelevant.

Fota, ce faci?

 

Promovarea unei colectii noi. Campanii

Totul pleaca de la conceptul colectiei. Eu gandesc conceptul din punct de vedere vestimentar, si impreuna cu colega mea, Cristina Stan, specialist in comunicare, stabilim mesajul pe care vrem sa il transmitem, plusul pe care il are colectia respectiva.

Mai departe, campania de comunicare se realizeaza prin insasi statementul nostru zi cu zi. Mizam pe mesajul direct, ne plac interactiunile cu clientele, deci nu lipsim de la conferinte si targuri de profil.

Nu ne plac acele campanii fictive, doar de dragul promovarii. Oamenii te simt atunci cand nu crezi in ceea ce transmiti. Cei care ne cunosc stiu bine ca promovam concepte cu rol constructiv, cu iz educativ si cultural.

Anul trecut am initiat o Campania RomanIE cu valori, traditii, frumos!, prin care am readus in atentie proverbele romanesti. De ce? Pentru ca intr-o lume pasionata de spatiul virtual, de social media mai precis, in care preferam sa promovam citate ale strainilor si nu valorile, traditiile, invataturile strabunilor nostri, proverbele sunt uitate.


O Romanie care poarta ie

Am raspandit proverbe romanesti in online si am realizat o linie de tricouri cu proverbe romanesti.

 

Acum si pe viitor

Recent, observand reactiile clientelor la vederea creatiilor cu motive traditionale, am inceput o cercetare de piata la nivel national, pentru a realiza un top 10 motive de fericire ale romancelor.  Ideea are la baza motivele traditionale romanesti, care sunt in voga de mai bine de 2 ani de zile si s-au remarcat chiar si la nivel international.

Aceasta va avea doua etape: o cercetare cantitativa, pentru a face un top 10 al motivelor de fericire, si o cercetare calitativa, care va presupune interviuri cu persoane cunoscute, care au ales sa ne poarte povestile tesute cu valori. Cercetarea se va incheia cand va insuma 1.000 de respondenti, iar rezultatul va fi facut public, cu date exacte privind ipoteza clara si rezultatele celor doua etape de cercetare.

Altfel, imi doresc sa fiu in inima clientelor mele. Vreau sa fiu nu doar un designer, ci un om care sa inspire. Vreau sa simt ca aduc valoare prin activitatea mea, acesta este motivul meu de fericire.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related