Important e sa iti pese, spune Natalia Gross, Regional PR Manager Centrade Cheil, restul e logistica. Anul acesta, agentia a fost implicata in 12 proiecte pro bono, cele mai multe avand legatura cu educatia, copiii (dezavantajati) si tinerele talente.
Cele mai mari dificultati apar in negocierile cu partenerii si furnizorii, din cauza fondurilor inexistente. Si lipsa timpului. Sunt compensate, insa, de un avantaj important: sentimentul de bine.
Primul pro bono
Centrade, Saatchi & Saatchi si acum Centrade Cheil a avut mereu o cultura organizationala orientata spre proiecte pro bono si s-au desfasurat mereu in paralel cu celelalte campanii ale clientilor nostri. Printre primele campanii de amploare a fost in urma cu multi ani si pe care inca multi si-o amintesc, "Casa de Copii nu e Acasa".
Primul proiect pro bono si profesional in care m-am implicat eu a fost Zilele Sperantei pentru Samusocial Romania. Desi nu eram project owner, fiecare clipa petrecuta pe proiect a insemnat ceva pentru mine si am vrut mai mult.
Contextul a fost destul de simplu: impreuna cu colegii de la Berlin am ajuns la o idee care sa se implementeze si in Romania, unde de altfel implementarea a luat o amploare la care nu ne-am asteptat initial. Stiti cu totii cum a iesit sau, ma rog, cat de bine a iesit :)
Personal, voluntariatul face parte din ADN-ul meu si vreau sa-l nutresc atat cat imi permite timpul, dar nu mai putin de un act de voluntariat pe luna. Ma vad bunicuta de 80 de ani care iese la plimbare cu alte bunicute care nu au pe nimeni sau care planteaza copaci.
Proiecte in 2016
Anul acesta am fost implicati in 11-12 proiecte, unele sunt cele traditionale si de lunga durata, iar altele sunt proiecte punctuale. Printre acestea as mentiona United Way, Make a Wish, Impact Hub, 4Gen Women sau Hospice Casa Sperantei.
Cel mai recent este Maratonul Bucuresti pentru United Way, care pe langa ziua propriu-zisa in care s-a alergat, a implicat si workshop de nutrititie sanatoasa si sport la World Class pentru copiii dezavantajati.
Un alt proiect care ne-a placut foarte mult si pe care ne-ar placea sa-l replicam in fiecare luna este Cursa Cumparaturilor Caritabile. O zi in care angajati din diferite companii, dar si bloggeri sunt in competitie la cumparaturi in hiperpermarket, cu liste de cumparaturi ale unor familii dezavantajate.
Companiile platesc ca angajatii sa fie voluntari pentru o zi, iar familiile plec acasa cu cosuri de cumparaturi care le acopera nevoile, cel putin, pentru o perioada.
De asemenea, inca fredonam imnul Make a Wish Romania, pentru ca o dorinta indeplinita pentru un copil bolnav, este picatura de speranta care, uneori, ii poate salva viata.
Cauzele
Cel mai des vin ei spre noi, pentru ca, probabil, deja se stie ca exista deschidere spre pro bono la noi. Radu (Florescu) este si in board-ul United Way, momentan presedintele, si a fost implicat in numeroase proiecte filantropice din Romania, de-a lungul anilor.
Strategic vorbind, proiectele in care alegem sa ne implicam au foarte des de-a face cu educatia, copiii (dezavantajati) si tinerele talente, pentru ca aici simtim ca avem experienta vasta si aici putem sa contribuim cel mai mult, plus ca ei sunt viitorul societatii.
Desigur, exista si exceptii si ne alaturam unor campanii si ONG-uri care au cauze in care credem, spre exemplu Impact Hub - Campania Made in Social care se deruleaza acum si care ne este foarte draga.
De ce pro bono
Pentru ca ne pasa, restul este logistica.
Cel mai des decidem la inceputul anului proiectele pro bono pentru care vom milita pe tot parcursul anului, dar din experienta, ne vin mereu cereri si in timpul anului si atunci ne asezam si decidem daca ne identificam cu ele si daca exista resurse interne cu care sa le putem face. De exemplu, implicarea noastra in proiectul 4Gen Women.
Clientii
Am stabilit si a devenit o regula faptul ca proiectele noastre pro bono sunt considerate la fel de importante precum cele cu ale celorlalti clienti si sunt tratate cu aceeasi responsabilitate si profesionalism.
Este adevarat, relatia cu clientii pro bono sunt, intr-adevar, pe-alocuri mai informale si, uneori, mai relaxate in ceea ce priveste deadline-urile.
In rest, inclusiv in folderele noastre interne, proiectele pro bono sunt incluse in cele de clienti.
Dificultati
Negocierea continua, chiar insistenta, cu partile implicate (furnizori, endorseri, parteneri etc.) datorita fondurilor inexistente sau foarte mici si lipsa asumarii responsabilitatii pentru promisiuni sunt doua dintre dificultatile de care ne-am lovit destul de des.
Uneori apare si lipsa timpului, mai ales atunci cand se aglomereaza proiectele si toate se intampla in aceeasi perioada, ca doar Murphy e cu noi :)
Pe langa asta, exista numeroase avantaje, dar cel mai important este sentimentul de bine pe care ti-l da implicarea. Faptul ca faci ceva pentru societate, pentru comunitatea in care traiesti si ca vezi efectele clare si palpabile.
Un alt avantaj pe care l-as mentiona, este posibilitatea angajatilor din agentie sa se implice impreuna intr-o campanie pro bono. Sa lupte impreuna pentru o cauza, fiecare contribuind cu propriile calitati si indemanari.
La o simpla privire prin departamente, la Centrade | Cheil avem mentori pentru copii si tineri profesionisti, avem persoane care isi doneaza zilele de nastere, avem echipe care au alergat sa umple cosuri de cumparaturi contra cronometru, avem colegi care strang haine si jucarii pe tot parcursul anului sau care fac training-uri profesionale unor afaceri sociale si lista ar putea continua.
Asta ne uneste, ne aduce mai aproape si ne face mai umani. In fiecare zi.