Destinația filmelor cu dor de ducă se numește Hip Trip

Destinația filmelor cu dor de ducă se numește Hip Trip

Hei, voi cei care nu puteti sta locului, acum exista un festival de film international croit pe masura voastra. Se numeste Hip Trip Travel Film Festival (HTFF) si se afla deja la a treia editie. Discutata si ras-discutata de doi prieteni - Cristian Curus si Dorian Ilie - ideea lansarii unei platforme online de rezervari turistice intr-o sala de cinema s-a copt intr-un festival in toata firea.

Cristian Curus (directorul festivalului) spune ca cel mai dificil demers in ce priveste Hip Trip este obtinerea de fonduri (de stat sau private, deopotriva) din cauza anvergurii mici a proiectului. Dar numarul de spectatori creste de la an la an: prima editie a reunit 3.000 de spectatori in 2 zile de festival, in cadrul celei de-a doua s-a ajuns la 5.000 de spectatori in 3 zile, iar anul acesta Cristian estimeaza ca 6.000 de oameni vor veni la programul de proiectii intins pe 4 zile. Incepand cu 2017, echipa planuieste sa introduca si o sectiune competitionala adresata producatorilor de film. 

Mai jos aflam despre munca din spatele evenimentului, iar rezultatele se vad intre 27 si 30 octombrie la Cinemateca Eforie si Union:

  

Cristian, despre el insusi

Mi-am dorit inca din scoala generala sa fac jurnalism si cu ideea asta bine inchistata in minte am dat admiterea la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, din care ultimii doi ani (si probabil cei mai benefici) i-am petrecut in afara facultatii, la Centrul de Jurnalism Independent - intr-un program de jurnalism romano-american - si urmatorul in Polonia, cu o bursa Erasmus.

Am inceput sa scriu inca din primul an de facultate, din 2002, la o revista IT&C si tot atunci la un supliment saptamanal al Romaniei libere. Cand am revenit din Polonia, in 2006, aveam deja un „job full time” care ca astepta, la Romania Libera si nu puteam sa refuz oportunitatea. Acolo am acoperit, in principal, tot subiecte IT&C.

In perioada facultatii mi-am facut si primul blog, a carui denumite combina cele doua pasiuni ale mele - dragostea pentru calatorii si industria aviatiei civile si jurnalismul. Ulterior, pentru ca blogul se transformase intr-unul pur de aviatie, i-am facut un mic rebranding, denumindu-l airclicks.net, nume pe care-l are si astazi, chiar daca la capitolul continut nu mai este „la zi” cum era o data. Insa, lucrez in directia asta si pregatesc un mic refresh cat de curand.

Blogul a intrat in atentia oamenilor din industrie si asa am ajuns sa lucrez cu companii aeriene straine pentru campanii locale. Ulterior, doua agentii de turism din top 10 locale mi-au propus sa intru in echipa lor si am ales Accent Travel & Events. 

In toata aceasta perioada am continuat colaborarea cu Romania libera, unde am continuat sa cresc, ajungand coordonator al suplimentului unde scriam din primul an de facultate si apoi redactor sef al site-ului. Am parasit site-ul, impreuna cu cea mai mare parte a echipei, in decembrie 2011.

Desi oferte de a ramane in presa am avut foarte multe la momentul respectiv, imi doream sa fac totusi altceva si turismul era clar cel mai la indemana.

Din 2012 m-am implicat in punerea pe picioare a unui proiect online, vivolis.ro,  platforma „full mobile” (responsive) dedicata rezervarilor online de servicii turistice, lansata la mijlocul lui 2013.

 

Ideea festivalului

Prin 2012, fabulam cu un prieten - Dorian Ilie (acum la Rogalski Damaschin) - despre cat de fain ar fi sa facem ceva al nostru.

Daca imi amintesc bine, eram pe Bulevardul Magheru si discutam despre cum eu as fi vrut sa pun pe picioare o revista de aviatie/calatorii si dezbateam despre evenimente „conexe” si atunci a aparut ideea de a face proiectii de filme de calatorie in cadrul unui festival.

Eram nebuni, am ras mult pe tema asta si am zis ca „poate intr-o zi” ne iese proiectul asta.

In 2012, cand am inceput sa ma gandesc la evenimentul de lansare al lui vivolis.ro, mi-a revenit in minte ideea de „film de calatorie”. L-am sunat pe Dorian si ne-am gandit cum sa punem in practica ideea - initial doream o lansare de produs intr-o sala de cinema. De aici si pana la „de ce sa nu facem un festival intreg” a fost un mic pas.

Noi, ca firma, nu puteam sa organizam un asa eveniment si ne-a ajutat Fundatia OVI, fundatie care este in continuare organizatorul festivalului, iar eu am inceput ca un coordonator, ajungand anul acesta sa preiau directoratul festivalului.

 

Numele

„Hip Trip” a fost una dintre propunerile care au ajuns pe lista scurta pentru denumirea platformei online de servicii turistice de care povesteam mai sus, insa nu era un produs chiar nisat inspre „hipsteri” (concluzie ce putea fi trasa destul de usor din denumire!).

A fost insa un nume care mi-a placut si l-am pastrat pentru proiecte viitoare. Cand l-am propus pentru festival, toata lumea implicata in proiectul initial a zis, „bai, dar merge ca o manusa” si nu am cautat altceva.

 

Echipa Hip Trip

In proportie de 80% suntem aceiasi oameni de la inceputul proiectului, numitorul comun al echipei este experienta in domeniul cultural, al filmelor si organizarii de festivaluri cinematografice, la care se adauga cunostinte vaste in marketing cultural si nu numai.

„Core-ul” organizatoric este format, alaturi de mine, din Madalina Matei (coordonator festival), Monica Felea  (coordonator comunicare) si Anca Macoviciuc (responsabil online & social media).

Un rol important il joaca, insa, selectionerul festivalului, omul care vede toate filmele propuse pentru pre-selectie, iar de anul acesta criticul de film Catalin Olaru este cel care are aceasta functie.

Insa, alaturi de noi lucreaza multi altii si ne ajuta foarte multi voluntari.

 

Selectia filmelor

Fiecare membru al echipei activeaza in domeniul cinematografic si cultural, deci fiecare face propriile lui propuneri de filme, ajungandu-se astfel la o lista destul de mare. Dupa care incepem sa contactam casele de productie si sa le cerem „screenere” - copii digitale destinate vizionarii organizatorilor de festivaluri.

Selectionerul le vede pe toate si la final trage linie si spune: acestea raman, acestea nu raman. Asta in linii mari, pentru ca in realitate selectia se poate schimba din mers - mereu pot aparea filme mai bune decat precedentele vizionate.

Ca echipa am decis ca vrem sa gasim un balans bun intre filme de public si filme de arta, precum si intre filme artistice si documentare.

Principalul criteriu este ca filmele trebuie sa fie cu si despre calatorii, iar celelalte criterii tin de calitatile cinematografice ale peliculelor (scenariu, imagine, joc actoricesc si altele).

 

Experienta editiilor trecute & evolutie

Cel mai dificil moment al festivalului este cand ai in fata bugetul disponibil si taxele pentru difuzarea filmelor la cinematograf.

Pentru fiecare difuzare, noi platim producatorilor si distribuitorilor drepturi de autor (screening fee), care initial sunt foarte mari, dar dupa negocieri care pot dura cateva luni, reusim sa reducem aceste taxe si sa ne incadram in buget.

Hip Trip nu are un buget foarte mare si nici nu a reusit sa atraga fonduri guvernamentale nerambursabile. Ne bazam pe sponsori si parteneri fara de care festivalul nu ar fi fost posibil.

Anul acesta am crescut bugetul pentru filme pentru ca ne doream sa aducem filme mult mai noi decat in anii trecuti, dar si filme premiate la festivaluri, lucru care ne-a si reusit.

Deschidem festivalul, in prezenta regizorului, cu propunerea Irakului la Oscar 2017 - „El Clasico”, un film despre care critica spune ca are sanse sa ia Oscarul; apoi, continuam cu castigatorul Ursului de Argint la Festivalul International de Film de la Berlin 2016 - „Ce-ti rezerva viitorul/LAvenir) cu Isabelle Huppert in rol pricipal.

Ca evolutie, am inceput cu aproape 3.000 de spectatori in doua zile de festival, iar anul trecut am ajuns la aproape 5.000 de spectatori in trei zile de festival. Anul acesta estimam aproximativ 6.000 de oameni la filmele noastre, insa ne vom bucura daca estimarile noastre sunt depasite - cum s-a intamplat in ceilalti ani.

Tot anul acesta avem si doua workshop-uri, unul video si unul foto. Workshop-ul video este sustinut de Leon McCarron, explorator si cineast irlandez, membru al Royal Geographical Society din Londra si specializat in expeditii pe distante lungi.  Workshop-ul foto este sustinut de tanarul fotograf Gabriel Alexe (graphique.ro), specializat in ultimii ani in fotografie stradala.

 

Parteneri

Sunt trei branduri care ne-au sustinut constant in organizarea festivalului. In primul rand, platforma Vivolis.ro si divizia lor de evenimente, Vivolis Events.

Apoi, compania aeriana Blue Air care a avut o deschidere uriasa inca de cand le-am transmis prima prezentare a Hip Trip, in urma cu doi ani, si care s-au aratat mereu interesati de a ne sustine direct in demersul nostru.

Mai sunt si cei de la DCS+, o companie romaneasca care dezvolta solutii software de ultima generatie pentru industria de turism. Ei sunt cei trei mari sponsori ai evenimentului, insa colaborari cu alte branduri au existat si vor exista in continuare.

 

Promovare

Site-ul hiptrip.ro si pagina noastra de Facebook sunt principalele canale de promovare in mediul online. De anul acesta am adaugat doua noi canale: reteaua Eventbook.ro prin care ne vindem biletele la festival si aplicatia Bucharest City App. In plus, la primele doua editii ne-am creat baze de date cu spectatori si an de an le transmitem prin newslettere informatii despre ce este nou la Hip Trip.

Dincolo de site, ne ajuta foarte mult partenerii nostri media traditionali. Un rol important l-a jucat si comunitatea de bloggeri de travel din Romania.

 

 

Greutatile organizarii unui festival de film de nisa

Ca festival de nisa, este foarte greu sa atragi fonduri. De orice fel. Am aplicat de doua ori la sesiunile Centrului National al Cinematografiei, insa punctajul obtinut nu a fost suficient pentru a lua vreo finantare. Destul de greu  e si sa fii peste cei care au deja sapte-opt editii la activ si care sunt festivaluri „generaliste”.

Am batut la usa a doua banci mai mari care au raspuns ca proiectul este interesant si de viitor, insa ca este prea mic pentru a le oferi o vizibilitate mare.

Un partener media de anul trecut a renuntat la parteneriat pentru ca noua lor politica de afiliere cu astfel de evenimente presupune semnarea de contracte cu evenimente de talie mare.

Asta este frustrant pentru noi ca organizatori, pentru ca avem un proiect care a crescut de la an la an, insa pentru a putea creste si mai mult avem nevoie de sustinerea unor branduri puternice - fie ele comerciale sau media.

 

Publicul

Pentru noi, publicul de nisa inseamna in primul rand ca putem sa avem un public fidel, un public care sa sustina - prin cumpararea unui bilet si participarea la macar o proiectie - acest proiect. Acest fapt ne ajuta insa sa atragem si noi spectatori, de la an la an si asta s-a vazut.

La prima editie spectatorii ne intrebau daca vom rezista, acum la a treia editie unii ne scriu sa ne propuna colaborari si idei pentru editiile care vor veni. Asa ca publicul de nisa ne ajuta clar sa crestem si sa ducem festivalul acolo unde ne dorim: international si competitional.

 

Pe viitor urmeaza competitia

De la editia din 2017, vrem sa devenim si un festival competitional si de aceea in acest caz vom vorbi despre filme „in afara competitiei” selectate, cum am descris mai sus, si filme „in competitie”.

Pe acestea din urma nu le mai cautam noi, ci vom deschide „call-uri” iar producatorii se pot inscrie cu ele in festival, urmand sa treaca prin „pre-selectia” noastra si apoi urmand a fi analizate de un juriu de specialitate care va decide castigatorul sau castigatorii.

Apoi, ne dorim ca pe langa cei care ne sunt parteneri cu vechime sa reusim sa atragem noi finatari private pentru a putea extinde festivalul ca numar de zile si proiectii, dincolo de adaugarea unei sectiuni competitionale.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related