Culisele unui business de la poalele Tampei. Andy Biro (Sharpfont): Am avut clienti mari care au migrat catre Bucuresti, dar care s-au intors apoi aici, in Brasov

Culisele unui business de la poalele Tampei. Andy Biro (Sharpfont): Am avut clienti mari care au migrat catre Bucuresti, dar care s-au intors apoi aici, in Brasov

Acum cateva luni, ne-am apucat de remediat problema Bucurestiul-e-buricul-Pamantului - cel putin, din prisma publicitara - odata cu o incursiune aprofundata in advertisingul romanesc de dincolo de capitala. Avem, in continuare, un reprezentant al publicitatii brasovene care se inscrie in aceleasi coordonate, dar pe care l-am intalnit un pic mai tarziu.

Andy Biro se numeste el, iar Sharpfont e numele studioului pe care l-a pornit. Andy spune ca inceputurile lui sunt atipice; asa si e, dar iata ca de la a fi sudor la a deveni antreprenor nu e cale atat de lunga. A inceput cu un bar rock, in timp ce avea si diverse proiecte de design in regim freelance. A doua experienta antreprenoriala este si cea despre care vorbim acum. Deschis in 2009 si definitivat in 2012, astazi, studioul lucreaza cu clienti locali si interationali precum Samsung Healthcare (USA), Federatia Romana de Tenis, Medlife, Danone sau Kuende (despre care am scris aici).

Povestea completa o avem in randurile urmatoare:

 

De la sudura la antreprenoriat

Mi-am inceput „cariera” ca sudor intr-o fabrica. Abia terminasem liceul si eram dornic sa iau viata in piept. Pentru mine, aceasta a fost o experienta relavanta. Mi-a oferit o alta perspectiva si m-a fortat sa invat mult inca de la inceput. Aici am invatat sa fiu atent la detalii si meticulos in abordare.

Apoi, pe la 20 de ani, am avut prima experienta antreprenoriala, cand mi-am deschis un bar rock. Continua sa fie una dintre experientele cele mai placute pe care le-am avut.

De design m-am apucat pe la 21 de ani, faceam proiecte mici in bar. Apoi am inchis barul, m-am angajat si in paralel m-am apucat si de freelancing. Am invatat multe de la Pagini Aurii si Zile si Nopti, dar, cu siguranta, cea mai benefica experienta a fost la Live Books.

Am lucrat la primele site-uri de portofoliu din domeniul fotografiei si am avut sansa sa fiu alaturi de proiectul Vincent Laforet (castigator Pulitzer).

Tot Live Books m-a „ajutat” sa devin antreprenor pentru a doua oara, cand, in urma restructurarilor, am hotarat sa nu mai caut un loc de munca, ci sa muncesc la propria firma. Asta era in 2012. De atunci am tot crescut si eu si firma (n.r. – studioul din Brasov).

 

Antreprenoriat

Am deschis studioul in 2009, lucram in paralel. Apoi, cand problemele financiare ale Live Books m-au fortat sa decid, a venit continuarea. Deja aveam tot ce imi trebuie, aveam un portofoliu de clienti.

M-am simtit mai liber, m-am dezvoltat in directiile pe care mi le-am dorit. Mi-am marit echipa. Am gasit oameni buni in multe domenii, in care am ales sa ii las pe ei, pe experti, sa ma ajute. Asa mi-am extins oferta, am crescut de la an la an, adesea alaturi de clienti. A fost crestere organica.

 

Naming si identitate vizuala

A fost un proces indelungat. Am evoluat de la Biro Design la Shift Media si am ajuns la Sharpfont. Si chiar acum suntem in proces de rebranding la Sharpfont. Numele l-am ales cu gandul la modul in care imi place sa lucrez: deschis, clar, fara ascunzisuri, cinstit. Sunt calitati care m-au ajutat mult sa dezvolt compania.

Identitatea vizuala e in proces de redefinire. Cea actuala e destul de veche, are 3 ani, si nu mai transmite ceea ce ne dorim. Imi place sa raman actual in toate proiectele, dar cum clientii sunt mai importanti, (iar) ne-am lasat la urma.

 

Echipa Sharpfont

La inceput am fost eu si Eliza (co-founder) copywriter si cea care se ocupa de editorial direction. Apoi a venit alaturi de noi Petru, un senior designer cu o experienta de peste 14 ani. Venirea lui Petru a fost unul dintre cele mai importante evenimente din Sharpfont.  Era esential sa gasim pe cineva apropiat de filozofia noastra, iar rigurozitatea lui, capacitatea de a livra proiecte de exceptie in termenele stabilite ne-au ajutat foarte mult.

A urmat Mihai, back-end developer, un specialist care intelege in detaliu dedesubturile unui proiect, si Corina front-end/Wordpress developer, alaturi de care am reusit sa cream o echipa foarte faina. De curand, ni s-a alaturat si Ioan, brand consultant, cu o experienta vasta in analiza de piata si strategie.

Acestia sunt oamenii care contribuie la aproape fiecare proiect, dar alaturi de ei avem si alti specialisti, care intervin atunci cand avem nevoie de expertiza pe o anumita nisa. Din acest punct de vedere sunt norocos sa am alaturi oameni la care pot sa apelez, stiind ca sunt experti in domeniul lor, iar asta ne permite sa abordam proiecte complexe si sa oferim solutii foarte bune pentru fiecare etapa a unui proiect.

Ma bucura mult ca toti colegii sau colaboratorii au ales sa ramana alaturi de Sharpfont. Pentru noi e important sa construim incredere unii in altii si chiar daca fiecare lucreaza cand/cum doreste ne consultam constant si comunicam pentru a ne asigura ca fiecare ofera cea mai buna solutie pentru nevoile clientilor.

 

Primele luni de activitate

A fost usor, primii clienti existau deja din activatea de freelancing. Ne-au ajutat mult si site-urile de freelancing. A durat mai mult pana am castigat increderea clientilor. Apoi lucrurile au mers de la sine. Dar inca ne luptam cu mentalitatile noilor clienti atunci cand incepem sa colaboram. Din pacate, piata inca nu a clarificat rolurile fiecaruia intr-un proiect.

 

Ce ai face diferit?

Nu as face ceva diferit. Experienta capatata atunci ne-a adus aici si e mult mai eficient sa cresti lent, acumuland informatii si expertiza care te conduc la performanta. Poate as face mai repede prima angajare.

 

Cu ce se diferentiaza Sharpfont de alte studiouri existente pe piata?

Cu o abordare organizata, orientata nu doar dupa rezultatul final, ci si dupa contextul proiectului si viziunea clientului. Cred ca este esential sa intelegem bine dorintele partenerilor si abia apoi sa ne apucam de treaba. Lucram cu experti, punctual, in functie de nevoile proiectelor. Preferam sa lucram cu oameni care isi stiu foarte bine nisa.

Ne asumam ca e mai greu de administrat un proiect cu multi oameni implicati, dar e mai important sa livram solutii performante. Ne ajuta mult faptul ca lucram demult asa si putem sa gasim repede cele mai potrivite persoane pentru anumite parti ale proiectului.

Aceasta abordare ne-a asigurat un nivel de flexibilitate foarte ridicat. Iar aceasta e o calitate pe care ne-am propus sa o pastram. Stim ca echipele mici creeaza proiecte mari, caci lipsa birocratiei, a proceselor corporatiste etc. ne ajuta sa ramanem dinamici. Iar a fi din "provincie" e un avantaj, aducem o perspectiva noua, ne optimizam mai usor costurile si astfel putem face oferte mai bune, la un nivel calitativ comparabil cu cel oferit de agentiile consacrate.

Toate acestea le facem pentru a construi o relatie bazata pe incredere, o relatie in care oferim seriozitate, empatizare cu clientii si proiecte livrate la timp. Si cred ca asta e una dintre cele mai importate calitati ale noastre.

 

Advertising in Brasov

Lucram destul de putin pentru Brasov, am pastrat doar cativa clienti "de suflet” si parteneriatele cu start-up-urile locale. Suntem mai concentrati pe proiectele nationale sau internationale – mai ales SUA si Australia.

E o perioada buna pentru piata advertising-ului. Sunt multe proiecte mari, sunt multi clienti care isi dau seama ca modalitatea de lucru de pana acum nu e una sustenabila pe termen lung, mai ales daca vor sa se dezvolte. Asta da dinamicitate pietei. Piata din Brasov e in crestere, start-urile au adus idei si proiecte noi, iar noi am ales sa fim aproape de acestea.

 

Proiecte

Am lucrat pentru mai multe branduri si de la fiecare am invatat ceva. De la Samsung Healthcare (USA) am invatat cum se abordeaza un proiect la cel mai inalt nivel, in colaborarea cu Federatia Romana de Tenis ne-am perfectionat in lucrul cu proiecte dinamice, cu termene stranse, impreuna cu Medlife am lucrat la un proiect special pentru Clinica Eva, de la Danone am invatat importanta lucrului cu partenerii, 24 Real a fost clientul care ne-a rasplatit seriozitatea, iar Avantgarden a fost un proiect care ne-a aratat ca lucrurile bune aduc alte lucruri bune.

Proiecte precum FOTOgrafia (prima publicatie digitala interactiva in limba romana) ne-au adus mai aproape de ultimele tendinte ale domeniului, Diferit Haus e un alt proiect de care suntem mandri, iar Raw Bite e un proiect de suflet.

Am lucrat la mai multe proiecte cu agentii mari din SUA unde standardele asteptate ne-au fortat sa lucram la un nivel la care piata din Romania abia incepe sa performeze (data driven design, spre exemplu).

Lucram cu cateva start-upuri ce deja au atras finantare (Kuende, Existam si Help4bet) si de care, cu siguranta, veti auzi curand. 

 

Portofoliu de servicii

De la proiecte mici de grafic design si web design, am ajuns la proiecte mari de consultanta, strategie de brand, aplicatii complexe UI/UX/aplicatii mobile/proiecte web, entitati vizuale complexe, Acum putem oferi servicii din fazele incipiente ale proiectului pana in momentul implementarii, inclusiv consultanta de la crearea pana la maturizarea brandu-ului.

 

Provocari in relatia cu clientii

La inceput ne-a afectat lipsa de seriozitate, dar aceasta problema a disparut pe masura ce am construit relatii bazate pe incredere. Pe masura ce am comunicat cu clientii am reusit sa trecem peste diferitele probleme generate. Intre timp, am reusit sa convingem clientii de importanta flexibilitatii pentru a atinge obiectivele de business.

O alta provocare ar fi cea referitoare la modul in care sunt percepute agentiile din Brasov. Am avut clienti mari care au migrat catre Bucuresti, dar care s-au intors apoi, in conditiile in care, ceea ce asteptau sa gaseasca in Bucuresti au regasit aici.

 

Promovare

Preferam sa lasam clientii sa ne promoveze. Suntem incantati sa lucram cu oameni care deja ne cunosc sau care vor sa ne cunoasca pentru ca alti clienti ne-au recomandat. S-a dovedit o cale eficienta de a atrage noi proiecte.

 

Cifra de afaceri

S-a dublat de la an la an. De la firme mici la firme medii spre mari, cu prezenta nationala si internationala.

 

Ce ai invatat din activitatea de antreprenor?

Am invatat cat de importanta este Increderea, am invatat ca munca e intr-adevar rasplatita, am invatat ca este esential sa ramai la curent cu ultimele tehnologii si tendinte si ca merita sa oferi solutii de ultima ora. Solutii, nu grafica sau design.

Cel mai greu ne este sa trecem peste birocratia inerenta sistemului. Din fericire si aici lucram cu un consultant care ne elibereaza de o multitudine de activitati ce ne-ar consuma resurse importante.

 

Planuri de viitor

Avem un spin-off din Sharpfont pe care dorim sa il crestem. Este o aplicatie de project management care ne permite sa fim mai mult decat o agentie si care ne forteaza sa ne pastram viziunea de ansamblu asupra unui business.

Noi credem ca un proiect bun este un proiect cu un fundament solid. Si piata cauta sa se aseze pe astfel de fundamente. Tocmai de aceea dezvoltam componentele de strategie si consultanta. Nu mai credem ca poti sa te dezvolti doar cu planuri pe termen scurt si alegem sa lucram cu parteneri care isi doresc o perspectiva de ansamblu asupra proiectelor lor. E un foarte bun moment pentru a urmari o asemenea directie si e pariul nostru pentru viitor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related