Când auzim de investiții inițiale și start-up-uri, de multe ori ne fuge gândul la bani, la zeci sau sute de mii de euro. Când, de fapt, pentru majoritatea antreprenorilor această investiție este munca. Urmează și banii vărsați, sigur, însă majoritatea celor care încearcă ceva pe cont propriu au povești despre *cum* s-a pornit la drum, nu despre *cu cât*.
Este și cazul băieților de la Elastic Studio. Adică Adrian, Antonio, Ciprian, Bogdan, Cătălin și Octavian. Cu care dintre ei stăm de vorbă în această zi cenușie de octombrie? Cu niciunul. Hmmm, sau cu toți? Nu e clar. Persoana intervievată poartă numele de Elastic Man, mai multe nu vă putem spune.
Elastic Studio este o afacere mică și tânără. Primul lor client a fost VanFruct, un juice-bar din București, iar acum, un an mai târziu, proiectele s-au înmulțit și cifra de afaceri a crescut, ne spune Elastic Man. Citiți-l în întregime mai jos.
Începutul elastic
Timp de mai mulți ani, a fost ideea lui Adrian Vizireanu de a reuni, sub un concept comun, mai mulți freelanceri din advertising și din zonele de foto și sunet, de a forma un hub de creație și de idei. Care s-a concretizat abia la începutul anului, când au apărut principalele ingrediente necesare – timp, oameni disponibili și, best of all, fonduri europene!
Echipa elastică
Suntem Adrian Vizireanu, Antonio Nartea, Ciprian Spătaru, Bogdan Danciu, Cătălin Olteanu, Octavian Uță. În esență, echipa s-a format din dorința fiecăruia de a construi ceva dincolo de proiectele individuale. Iar cu toții ne știam cu cel puțin încă un coleg din proiecte anterioare. Adrian a venit cu acel „ghiont logistic” care ne-a adunat, în cele din urmă. Formula de acum este și cea de la început, însă mai colaborăm și cu alți oameni, care ar vrea să se implice mai mult în proiectul nostru, dar situația actuală nu le permite.
Investiția elastică
Investiția a însemnat muncă depusă pentru un proiect aprobat din fonduri UE, în valoare de 20.000 de euro, la care s-au adunat contribuții financiare mai mici ale fiecăruia, necesare acelor lucruri adiacente echipamentelor – amenajări, chirie etc. Dar dincolo de bani, investițiile se măsoară și în răbdare și timp, credem noi. Iar câteodată, acestea două pot deveni chiar mai importante.
Cât despre cifra de afaceri, n-am împlinit încă un an de activitate propriu-zisă sub sigla Elastic Studio, așa că ar fi ușor prematur să vorbim despre așa ceva. Putem spune că este în creștere, ceea ce e un semn foarte bun.
Naming & branding. Elastice, desigur
„Elastic” pentru că, pentru o echipă restrânsă, suntem în primul rând multilaterali, ceea ce ne permite să acoperim aproape toată gama de servicii specifice agențiilor și nu numai – de la comunicare, conceperea și implementarea campaniilor, până la producție audio, fotografie și design grafic. Iar „Studio” descrie cel mai bine modul nostru de lucru și ceea ce reprezentăm: un loc din care pleacă atât ideile, cât și execuțiile acestor idei.
Pe partea de identitate vizuală, am ales calea minimalistă pentru că reflectă abordarea noastră directă și neartificială. Avem noi o sintagma care ne amuză și care ne caracterizează destul de mult stilul de lucru – „Growers, not showers!”. Sunt prea multe ornamente care „urlă” creativitate în jurul nostru. Creativitatea nu este totul, pentru că nu înseamnă numai idei bune sau potrivite. Fără adecvare și empatie, degeaba ești creativ. Dar discuția e lungă aici.
Diferențiere pe piață
Avem resursele și cunoștințele practice pentru a produce materiale în propriile „ateliere”, spre deosebire de alte entități care consumă resurse pe externalizare (iar aici, partea de sound design este cel mai clar punct de diferențiere). În al doilea rând, toți membrii echipei stăpânesc mai multe dintre domeniile noastre de activitate. Pe de o parte, asta ne dă o mai bună viziune de ansamblu asupra proiectelor în care suntem implicați, iar în același timp, ne permite să rămânem o structură simplă și, implicit, accesibilă.
Primul client, primele săptămâni
Primul client a fost VanFruct – juice bar-ul nostru preferat din București – pe care l-am obținut în urma unor colaborări mai vechi.
La început, totul a fost o alergătură pentru proiecte noi și organizare internă, în paralel cu fluxul de lucru care exista deja în acel punct pentru noi toți. Și întâlniri. Foarte multe întâlniri. Ni s-a confirmat încă o dată atunci cât de conștiente sunt brandurile noi de importanța comunicării eficiente și de calitate, dar cât de puține resurse își alocă la început de drum pentru așa ceva. E un paradox nefericit pentru jucătorii mici și mijlocii din domeniul publicității, dar și o provocare.
Cum spuneam, suntem la început de drum cu Elastic Studio, așa că deocamdată oferta actuală de servicii este, în mare, și cea de la înființare. Ce am adăugat pe parcurs a fost latura de web design, pentru că mulți s-au arătat interesați de asta. Probabil o să urmeze și altele, pe măsură ce ne extindem și ne mai calibrăm.
Lucrul cu brandurile
Cel mai important și interesant proiect la care luăm parte este în derulare chiar acum. Am trecut prin etapa discuțiilor și prezentărilor, iar acum sperăm la o undă verde pentru a-l demara. Tocmai pentru că nu am vrea să ne lăudăm înainte să fie cazul, n-o să spunem decât că e vorba despre unul dintre marii retaileri. Și, nu putem să omitem, ne place foarte mult și lucrul cu două branduri care revitalizează industria HoReCa din București – Expirat și Energiea.
Separat, însă, cred că fiecare membru al echipei are, din activitatea sa trecută sau actuală, proiectul pe care îl consideră ca fiind cel mai important – de la domenii precum comunicarea instituțională, la organizarea de festivaluri. Pentru că da, unii dintre noi ne-am ocupat și ne ocupăm inclusiv cu aceste domenii.
Cum vă promovați business-ul?
Prin networking. Până acum, asta a dat cele mai multe rezultate și a generat job-urile pentru noi.
Planuri de viitor
În funcție de cum decurg următoarele luni până la sfârșitul anului, ne gândim să cooptăm un nou membru în echipă, care, exprimat în termeni interni grupului nostru, să facă să fie bine alături de Elastic. Și, de ce nu, să transformăm petrecerea afterwork pe care am organizat-o la noi la începutul lunii octombrie într-o chestie recurentă.