Cum face publicitate o echipa de artisti-ingineri

Cum face publicitate o echipa de artisti-ingineri

Mai exact Millo Simulov, Creative Partner, si Gabriela Hirit, Managing Partner Spider Group, care au trecut de la casa de productie, la agentie de publicitate. Millo este absolvent de Multimedia, Arte si Design si Regie de film, unde are si un doctorat, iar Gabriela este absolventa de Cinematografie - Imagine si are un masterat in Productie de film.

De aici vine partea artistica. Ingineria o aduce industria. Spune Millo:

Daca vrei sa performezi ca artist in publicitate, pe aia trebuie s-o tii ascunsa. Nu-i locul in care sa fii “prea artist”. Ai un brief, un buget, un timing si mai cate de respectat. De aici apare nevoia de valente ingineresti.

Cei doi povestesc mai jos prin ce schimbari a trecut agentia, de ce clientilor le e teama, care e proiectul care le-a mancat cele mai multe nopti si unde e locul lor pe piata de publicitate. 

 

Povestea Spider Group

Povestea SPIDER a inceput acum cativa ani ca o casa de productie. Principalele proiecte erau videoclipurile muzicale, dupa care au urmat spoturile si apoi productia de filme. In tot acest timp existau clienti mici, pentru care Millo facea branding si proiecte speciale de design. 

Privind in urma, ne dam seama ca o etapa importanta a reprezentat-o proiectul Kiddo.

In jurul acestui film s-a format o echipa frumoasa si impreuna am facut si lansat un proiect destul de complex.

Era vorba despre primul film interactiv din Romania si pe langa productia propriu zisa, ne-am dat seama ca trebuie sa facem si o mica campanie.

Asa ca ne-am gandit la un concept, am inceput campania de teasing, am pregatit evenimentul de lansare, am gasit parteneri si am incercat sa facem acest proiect cat mai vizibil. Atunci am facut primii pasi spre publicitate si tot atunci s-a legat o parte din echipa cu care am plecat pe acest drum.

Incet, incet am inceput sa avem cat mai multe proiecte care ne aduceau cat mai aproape de brand si le ofeream clientilor servicii de strategie, branding si concepte pentru campanii.

Primele proiecte mari  au fost  de BTL, pentru ca probabil se legau destul de mult cu zona de decor, unde ne simteam foarte confortabil. Unul dintre acestea a fost o campanie de Craciun pentru un Mall.

 

Ce va defineste

Millo: Cred ca modul in care abordam lucrurile. O brosura poate sa fie si interactiva. Sau un film 360°. Designul poate sa fie corect si atat sau poate sa te faca sa-l admiri. Poti sa filmezi simplu sau sa te “complici frumos”. E despre cat de mult iti doresti sa inovezi prin ceea ce faci, iar astfel de proiecte apar de la intrebarea “Cum sa facem si alfel?”

Gabriela: Ca agentie, cred ca ne defineste faptul ca nu ne speriem de ideile complicate si la brainstorming nu pica idei pentru ca „nu se pot implementa”. Cred ca exista undeva o atractie catre nou, complicat si imprevizibil.

Este evident ca aici ne ajuta si backgroundul de casa de productie, unde trebuia sa gasim rapid solutii de implementare pentru decoruri, efecte speciale si toate provocarile tehnice care veneau odata cu conceptele curajoase.

La asta mai adaugam si backgroundul personal. Millo a studiat Politehnica – Multimedia, apoi designul la facultatea de Arte si Regia la UNATC. Eu am studiat Imagine de film la UNATC si apoi am facut masterul de Productie de film. Toate aceste experiente ne-au ajutat si ne fac sa abordam altfel proiectele in care ne implicam.

 

Schimbari in agentie

Millo: Nu a fost un moment in care am spus „gata, suntem agentie”. Transformarea s-a facut in timp. Aveam clienti pe care i-am luat de la zero. Aveau un produs. Am construit o identitate, am facut branding, strategie. Am inceput sa avem mai multe astfel de proiecte si ofeream clientilor nostri servicii de agentie. Veneau la noi oameni cu proiecte speciale.

Toata aceasta perioada a coincis cu prima invitatie oficiala la un pitch, ca agentie, pe care l-am si castigat.

Gabriela: Una dintre schimbari a fost ca a trebuit sa ne marim echipa. Daca la o casa de productie iti permiti sa ai colaboratori si sa lucrezi cu freelanceri pe proiecte, ca agentie am avut nevoie de oameni care sa vina zilnic la birou.

Si ne-am extins si spatiul de lucru, pe care mai avem foarte putin pana il finalizam.

Millo: O alta schimbare a fost ca am venit cu un pas mai aproape de client. Daca din postura de casa de productie informatia ajungea la noi filtrata printr-o agentie, acum suntem mult mai aproape de brand.

 

Temeri de inceput

Millo: Eu am zis ca ma opresc in momentul in care o sa petrec mai mult timp pe mail decat facand lucruri efectiv :).

Nu ne-am dorit si nu ne dorim sa ne implicam in proiecte in care sa ne plafonam din punct de vedere creativ, fie ca vorbim de agentie sau casa de productie. Unul dintre lucrurile de care ne-am ferit si pe care am reusit sa il evitam a fost transformarea in niste executanti.

Gabriela: In momentul in care a crescut numarul de angajati permanenti, au crescut si responsabilitatile. Agentia a venit cu o serie noua de responsabilitati Cand faci lucruri care tin de productie, dinamica e alta. Ai proiectul x, in perioada y si gata. Daca ti se propune un proiect cu care nu te identifici, nu il faci. Nu mai stai pe ganduri. Nu ai exclusivitati.

Acum trebuie sa cantaresti mai bine lucrurile. Principala temere a fost ca odata cu noile responsabilitati sa fim nevoiti sa facem proiecte care nu ne hranesc creativ. Din fericire, nu a fost cazul.

 

Arta si ingineria

Millo: Stim cu totii povestea cu artistul si partea lui neinteleasa de nimeni. Daca vrei sa performezi ca artist in publicitate, pe aia trebuie s-o tii ascunsa. Nu-i locul in care sa fii “prea artist”. Ai un brief, un buget, un timing si mai cate de respectat. De aici apare nevoia de valente ingineresti. Nu ca sa-ti taie aripile, ci sa ti le regleze. Nu te nasti cu ele, nici nu le gasesti pe undeva. Vin odata cu experienta si curiozitatea. Si munca. De valente zic. Aripile le ai sau nu.

Gabriela: Ca artist trebuie in primul rand sa intelegi ca nu mai esti doar tu. Este munca de echipa. Si echipa este mai extinsa decat crezi. Trebuie sa te obisnuiesti ca propunerea ta ca artist trece printr-o serie de feedback-uri si modificari pana ajunge sa se implementeze. Poate nu o sa fie mereu 100% asa cum iti doresti, dar daca face bine treaba pentru brand in acel moment, functioneaza.

 

Echipa

Asa cum spuneam, echipa s-a format in jurul proiectului Kiddo. Acum avem o echipa care vine constat la birou pentru proiectele de care ne ocupam zilnic, echipa de AV production care este acolo tot zilnic si varianta extinsa cu colaboratori – pentru proiectele mai mari.

 

Clienti

Cautam clienti care sa ne acorde incredere din punct de vedere creativ, iar atunci cand au un feedback, sa-l discutam cu argumente obiective, ce tin de brief, lasand deoparte filtrul personal. Ne plac provocarile asa ca vom cauta mereu clienti curajosi.

Ne e teama fix de opusul clientilor descrisi mai sus :).

Pana acum am colaborat cu Peroni, pentru care am facut, printre altele, si Casa di Peroni, Romantic FM, unde am facut rebranding.

 Am lansat si in continuare ne ocupam de portofoliul de beri de import al Ursus Breweries, Jurnalul unui Connaisseur.

 Ne-am intersectat drumurile si cu Imopedia sau Grolsch, pentru care am realizat multipack-ul care se transforma in ochelari VR. Am depasit si granitele cu Grolsch, in Amsterdam, pentru care am realizat un film interactiv; am facut rebranding pentru Fortele Navale Romane si brosuri interactive cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.

 

Proiectul cu cele mai multe nopti albe

Casa di Peroni a fost cel mai complex proiect. Am acoperit partea de ATL, unde am facut spoturi de promovare, materiale pentru print  si chiar un trendbook, cu interviuri cu specialisti din domenii diverse, dar si cea de BTL.

A trebuit sa transformam in 14 zile un spatiu negru intr-unul alb, care sa fie chiar din universul Peroni. Timp de trei saptamani, cat a fost deschisa, am avut in Casa di Peroni trei tematici diferite,  un restaurant  si un cinema, zeci de evenimente, de la proiectii de film, la expozitii, concerte, live cooking show-uri sau party-uri cu sute de oameni.

Mobilizarea de forte a fost extraordinara, pentru ca, pe langa faptul ca la fiecare tematica noua a trebuit sa schimbam decorul intr-o noapte, am gestionat din punct de vedere logistic toate evenimente care au avut loc in Casa, care uneori se desfasurau si in paralel. 

 

Locul in piata

Millo: Este foarte important ca de fiecare data cand ai un client, sa formezi cu el o echipa. Provocarea cea mai mare e sa reusesti sa gasesti proiectele in care poti excela cu aceasta echipa.

Gabriela: Cred ca fiecare are locul lui si e loc pentru toata lumea. Important este sa-ti dai seama care sunt atuurile tale si sa incerci sa gasesti acele proiecte care ti se potrivesc cel mai bine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related