Prin afara, vloggerii de beauty sunt big business. Proportiile sunt altele, sigur, dar nici noi nu stam rau. Printre influenceri, avem si oameni care ocupa nisa de beauty si wellbeing. Ioana Dumitrache e unul dintre varfuri.
A inceput cu un blog in 2012. A pornit cu articole documentate, acum lucreaza mult continut video. Efectele muncii ei se vad in: confesiuni sincere si mai incomode, poate, din partea unor cititori, saloane de cosmetica unde 60% dintre cliente ajung de la recomandarile ei, un ulei de par care, la putin timp dupa lansarea pe piata, ia un premiu dupa ce il recomanda ea si se creeaza un efect de domino printre beauty bloggers si cititoare.
Momentul cand ai stiut ca esti influencer
Cred ca reusesc sa identific trei momente cheie pe parcursul ultimilor ani care in care am realizat cu adevarat aceasta responsabilitate venita ca o consecinta a activitatii mele.
Mai intai, a fost feedback-ul venit din partea cititorilor mei sau a persoanelor care ma urmareau in social media si care imi spuneau ca au incercat produse sau servicii recomandate de mine.
Apoi, au fost reactiile brandurilor (branduri de cosmetice si saloane de infrumusetare) care doreau sa endorseze prin mine pentru ca ma identificasera ca fiind un numitor comun printre noii lor clienti.
Iar cel mai recent moment a fost chiar anul trecut cand mesajele din partea persoanelor care ma urmaresc s-au triplat intr-un timp foarte scurt.
Primeam zilnic intrebari referitoare la tinutele pe care le port, produse nou aparute si despre care eu nici nu auzisem inca, foarte multe doamne imi cereau sfaturi despre cum sa se imbrace la un anumit eveniment sau daca pot veni in orasele lor sa tin workshopuri de stil si machiaj.
Insa cel mai drag proiect este #MyBodyJourney, prin am reusit si eu la randul meu sa motivez persone din publicul meu sa urmeze un stil de viata sanatos.
Acum suntem o comunitate frumoasa, facem schimb de retete, ne sfatuim cu privire la echipamente sportive si ne dam intalniri la evenimente in aer liber.
Responsabilitati de influencer
Cred ca am constienzat cu adevarat ce responsabilitate am atunci cand am primit un mesaj din partea unei persoane care imi multumea pentru un articol publicat pe blog si care mi-a marturisit ca intentiona sa se sinucida, dar ca mesajul meu a facut-o sa nu se mai simta atat de singura si ca i-a oferit ceva de care sa se agate. Atunci mi-am dat seama ca nu este doar despre mine.
Intotdeauna am fost atenta la toate cerintele pe care le primeam din partea publicului meu, dar din acel moment am inceput sa muncesc de doua ori mai mult pentru fiecare material. Si, daca pana atunci aveam o bariera de care nu treceam pentru a ma proteja emotional, am decis sa imi deschid sufletul cu totul si sa spun cu voce tare ce ma face fericita, ce ma raneste si cum gestionez fiecare situatie.
Oamenii au nevoie de reactii autentice pentru a intelege ca este in regula sa fim diferiti si sa reactionam diferit. Uneori imi este greu sa imi expun emotiile in scris.
Mod de lucru: cu agentia sau direct cu clientul
Lucrez foarte mult cu agentii, dar si direct cu branduri.
Pana acum, mi s-a intamplat doar o singura data sa am o colaborare mai dificila cu agentie foarte cunoscuta pentru stilul pushy.
Eu sunt un om corect si direct, care imi expun asteptarile de la inceput. Nu promit niciodata mai mult decat pot face si am aceasta pretentie si de la partenerul meu. Asta nu inseamna ca nu sunt flexibila. Dar pentru asta trebuie sa existe o chimie intre mine, client si produs, dar si o relatie bazata pe respect.
Tipuri de propuneri primite
Primesc de la propuneri simple de advertoriale pe blog sau review-uri video, pana la aparitii in spoturi video, campanii fashion sau press tripuri.
Portofoliu de influencer
Am lucrat foarte mult cu Nivea, L’Oreal Paris, Garnier, Vichy, Babyliss, Philips, Sephora, Oriflame, CHI, label.m, Hair Wellness, Topline. Sunt atat de multe branduri cu proiecte frumoase la care am participat asa ca ma voi opri aici.
Continut creat
Blogul meu s-a facut remarcat prin continut scris foarte bine documentat. Apoi, am introdus si componenta de sedinte foto cu tematica fashion, iar acum clientii sunt foarte interesati de continutul video.
Mi-am dezvoltat un canal de YouTube pe care postez destul de regulat, iar anul acesta am avut colaborari video cu 5 branduri. Ma bucur ca acesta colaborari nu au fost one shot, ci ca au dorit sa continuam.
DOs and DON'Ts
Cele mai multe propuneri le refuz pentru ca modul in care sunt abordata imi demonstreaza ca brandul sau agentia nu ma cunosc deloc.
Sunt mult mai deschisa catre o colaborare cu un brand care spune “hai sa ne cunoastem si sa vedem daca putem dezvolta impreuna acest proiect!” decat unul care imi trimite direct un brief care nu ma reprezinta deloc.
Accept sa ies din zona de confort daca simt ca proiectul este fain si ca am sustinere totala. Uite asa am ajuns imaginea unui brand de haine plus size romanesc, chiar daca nu am experienta ca model.
Imi plac brandurile care ma urmaresc si stiu deja ce produse imi plac din portofoliul lor.
Fee-uri fixe sau negociabile
Am un rate card de la care nu ma abat prea mult. Proiectele speciale sau colaborarile pe termen lung le negociez insa separat.
Lucrez cu cash intotdeauna. Sau si cash, si produse. Depinde de proiect. Mi-am monetizat blogul dupa doar 7 luni si fac asta ca ocupatie principala. Nu-mi platesc facturile cu creme si farduri.
A marca sau nu cu (P)
Nu marchez cu sponsorizat. Prefer sa mentionez asta in text sau sa o spun cu gura mea in video.
In general, nu as vorbi despre un produs sau un brand in care nu cred, iar publicul meu stie asta. I-am castigat increderea acum mult timp, iar eu am muncit mult pentru asta si nu vreau sa dezamagesc.
M-am facut blogger tocmai ca sa am libertatea de a face doar ceea ce imi face placere. Este un compromis pe care nu sunt dispusa sa il fac.
Rezultatele si masurarea lor
Primele rezultate cuantificabile au aparut in primul meu an de blogging. Foloseam un anumit ulei pentru par si, pentru ca toata lumea ma intreba ce folosesc, am inceput sa il recomand si pe blog. In scurt timp, au fost curioase sa il incerce si alte colege beauty bloggers, care la randul lor au recomandat produsul pe blog, spunand ca stiu de el de la mine. S-a produs un efect de domino, iar produsul respectiv a fost premiat de catre o revista glossy din Romania, desi intrase pe piata din Romania de putin timp.
Un alt exemplu este salonul unde imi fac parul. Managerul imi spune constant ca peste 60% dintre clientele lor noi vin de pe blogul meu.
Eu ma bucur ca intotdeauna am primit feedback bun din partea colaboratorilor mei. De exemplu, cei de la C&A mi-au confirmat ca cel mai bine au vandut cu mine si cu Teo Trandafir. M-am bucurat ca numele se afla langa cel al unei figuri publice cu o notorietate atat de mare.
O alta modalitate prin care pot masura eu rezultatele sunt cand imi pot pune link-uri de afiliat la anumite platforme si pot contoriza numarul conversiilor.
Am multe exemple in acest sens, dar cred ca cel mai important este sa nu imi dezamagesc in primul rand publicul.
Reactiile negative
Nu am avut niciun astfel de caz. Singurul exemplu care s-ar apropia cat de cat ar fi unul dintre spoturile pe care le-am facut pentru samponul Garnier Fructis si in care eram mai linistita decat sunt eu in mod normal.
O parte dintre cititorii mei m-au intrebat unde este entuziasmul meu specific. Le-am raspuns ca a trebuit sa urmez indicatiile regizorului si sa nu fiu chiar atat de bubbly, cum sunt in viata reala. Am avut ceva de invatat din asta.
Starea pietei de la noi
Dinamica, creeaza competitie constant. Competitia este buna pentru ca ne provoaca sa ne dezvoltam, sa ne specializam si sa fim din ce in ce mai creativi.
Ma amuza teribil cand vad influenceri cu vechime ca ataca figuri mai noi doar pentru ca asa isi pot creste audienta. Am patit-o si eu. Pana la urma nu a fost placut pentru niciuna dintre parti.
Obiectii si la ce mai e de lucrat
Si daca m-ar deranja ceva, tot de mine tine sa schimb lucrurile. Daca imi doresc sa iau parte la o campanie anume sau sa lucrez cu un anumit brand, doar eu pot face ca lucrurile acestea sa se intample.
Pe viitor
Anul acesta imi doresc sa dau sansa mai multor femei sa intre intr-un program alaturi de mine prin care sa incepem un plan de antrenament pentru imbunatățirea imaginii personale si transformarea stilului lor de viata. Imi propun sa implic patru femei in fiecare ediție si cred ca este un proiect despre frumusețea interioară și exterioara care exista in fiecare femeie și care se cere a fi descoperita.
Vor fi mai multe proiecte in offline si mult content video in online.