deFilm despre film, bugete si mici mari victorii

deFilm despre film, bugete si mici mari victorii

Cum te apuci de facut filme daca, intamplator, te si pricepi? In primul rand, uiti de varianta finantarilor externe si bagi mana in propriul buzunar. In caz ca nu stiati, film-making-ul nu e ca bloggingul - chiar e nevoie de bani. Concomitent, te raliezi la o echipa de oameni asemanatori tie, care, pana sa faca business, sunt dispusi sa faca munca patriotica de dragul unui proiect la care tin.

Asa a aparut deFilm, in urma cu 7 ani,  avandu-l pe Radu Stancu, absolvent de UNATC, drept prim-mestesugar al echipei. Cu el stam de vorba astazi despre film-making, despre parcursul companiei si despre micile mari victorii din ultimii ani.

In 2013, de pilda, au facut primul lor lungmetraj. L-au numit "Lumea e a mea" si au castigat cu el premiul pentru Cel mai bun film de lungmetraj la Festivalul de Film Transilvania. Tot cam atunci, baietii si fetele de la deFilm au inceput colaborarile si cu artistii romani. Printre ei: Inna, Smiley si Robin and the Backstabbers.

 

La inceput. Cand si cum?

deFilm a aparut pe piata in 2009 la initiativa producatorului, Radu Stancu, inca student la UNATC in acel an, din dorinta de a crea o companie stabila care sa sustina proiectele tinerilor absolventi si creativi din zona de film fiind constient ca era si inca este aproape imposibil sa accesezi fondurile CNC (Centrului National al Cinematografiei) ca tanar filmmaker.

Am inceput sa producem scurtmetraje cu fonduri proprii, dar insuficiente chiar si pentru o productie de scurtmetraj. Membrii echipelor s-au alaturat proiectelor din pasiune, fara sa astepte alte recompense decat aprecierea produsului finit in circuitul festivalier. La vremea aceea bugetele ne permiteu sa platim cel mult tehnicienii si echipamentele.

Primele scurtmetraje filmate au fost Blu in regia lui Nicolae Constantin Tanase, Tenis regizat de Vladimir Dembinski si Orizont de Paul Negoescu. Le-am lansat in 2012 si ne-au suprins cu succesul in festivaluri. Blu castiga premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj la Festivalul de Film Transilvania, Orizont este selectat la Festivalul de film de la Cannes, iar Tenis la Curtas Vila do Conde.

 

Echipa

Echipa deFilm este ca o mare familie. Consider ca toti colaboratorii care au participat in proiectele noastre si sunt aproape de casa de productie sunt colegii nostri. Activi in fiecare zi suntem cinci.

Radu Stancu, producator, absolvent al UNATC Bucuresti, sectia Multimedia –Sunet si Montaj, master in productie de film in cadrul aceleasi institutii. Infiinteaza in 2009 casa de productie de film adunand in portofoliu ca producator scurtmetraje, animatii, documentare, lungmetraje si productii comerciale, videoclipuri, reclame si videograma.

Barna Nemethi, regizor, scenarist si fotograf, care se ocupa de partea creativa a proiectelor. Barna vine cu o experienta vasta din zona de cultura si servicing. A fost redactor sel la All Hollow Magazine, Managing Partner la Curtea Veche Publishing, owner si creative director al agentiei Griffon and Swans.

Ioana Lascar, producator executiv, licentiata la Cluj in Artele Filmului, Cinematografie si Media, si absovent al masterului de productie la UNATC Bucuresti, cu experienta in montaj si in productie de film ca producator de scurtmetraj: Dupa fel si chip, regie Paula Onet, Tatal nostru, regie Sergiu Lupse, Black Friday, regie Roxana Stroe (filmografie selectata).

Ramona Grama, coordonator de productie, absolventa a Facultatii de Litere la Universitatea din Bucuresti, cu background in productie de seriale TV, Marketing si PR in urma experientei de lucru la HBO Romania, cu debut in lungmetraj ca asistent de productie in echipa filmului Caini, regizat de Bogdan Mirica.

Livia Radulescu, coordonator de productie, a studiat economie, iar, in prezent, sustine un masterat in studiul imaginii, la CESI. De cativa ani, se concentreaza pe management cultural si productie de film. In ultimele luni a fost producator executiv pentru un scurtmetraj regizat de Raia Al Souliman si la lansarea programului FILM+, un laborator de sprijin si consultanta pentru realizatorii de film.

 

Investitia initiala

Primul lucru care imi vine in minte la aceasta intrebare este munca! Multa munca si dedicare pentru proiecte! In primii ani, echipele de filmare erau formate din 5-7 oameni care faceau tot. Fiecare dintre noi isi asuma mai multe roluri pe platoul de filmare.

Ca investitie financiara, catre deFilm veneau toate castigurile obtinute de mine ca freelancer pe sunet si montaj si cele ale sotiei mele, Crina Semciuc, care m-a sustinut in ceea ce am realizat pana acum.

 

Primul proiect

Primul proiect filmat a fost Blu de Nicolae Constantin Tanase. L-am filmat independent, fara niciun sprijin financiar din partea institutiilor statului. Actorii Madalina Craiu, Dan Condurache si Rodica Negrea au participat in proiect pro bono si le suntem recunoscatori si astazi. Sotia mea si parintii scenaristei Raluca Manescu ne-au ajutat cu cateringul pentru echipa.

Tocmai ce terminasem facultatea si trebuia sa filmam in apropierea Craciunului. Imi amintesc si acum cele cinci nopti de filmare. Am prins una din cele mai grele ierni din Bucuresti. Erau -25 de grade si viscol, iar masina de joc, dacia veche a scenaristei, pornea si mergea dupa bunul plac.

 

In 5 ani de zile

Totul a inceput cu cele trei scurtmetraje, iar din 2013 am intrat si in zona comerciala cu productia de videoclipuri, in timp adunand in portofoliu productii pentru artisti ca Inna, Smiley, Robin and the Backstabbers, Loredana, Aylin, Delia sau Antonia.

Tot in 2013 am inceput si prima productie de lungmetraj, filmul Lumea e a mea, debutul lui Nicolae Constantin Tanase, o coproductie independenta cu Libra Film.

A castigat premiul pentru Cel mai bun film de lungmetraj la Festivalul de Film Transilvania si Mentiunea speciala a juriului la Festivalul de film de la Karlovy Vary, sectiunea East of the west si a fost lansat in cinematografele din tara in 2015.

Tot in 2013 la propunerea regizorilor Mihai Mincan, Cristian Delcea si Mihai Voinea am intrat in productie cu Bondoc, primul documentar deFilm produs tot independent. Regizorii, pe vremea aceea jurnalisti la Adevarul, l-au descoperit pe Dan Vladimir Bondoc printr-un reportaj facut de ei.

Bondoc avea 78 de ani, pasionat de jocul de sah care il tinea activ in ciuda varstei. Era un adevarat personaj prin atitudine, limbaj, experienta si poveste. S-a comportat foarte natural cu camera, aproape ca un actor profesionist.

Anul acesta, din 23 septembrie, am distribuit documentarul in cinematografele din Bucuresti si din tara. Inca mai poate fi vazut pana pe 9 octombrie la Cinema Union si Muzeul Taranului Roman.

Din 2014 am abordat un nou tip de proiect: scurtmetrajul de animatie. Studiasem animatia in facultate si imi placea foarte mult. Am primit o propunere de proiect si ne-am pus pe treaba.

Tehnicile folosite sunt compositing 2D la Robot Love, in regia lui Codrin Iftodi, si stop motion pentru Paper Bag, de Roxana Bentu.

Stop motion-ul este o tehnica dificila si minutioasa. Am construit un mini-platou de filmare cu casa dlui B, am folosit papusi, iar fiecare miscare a personajelor a fost fotografiata.

Productia Paper Bag a functionat si ca un workshop intern din lipsa de experienta a celor implicati. A fost un experiment reusit, Paper Bag avand premiera mondiala in cadrul festivalului de animatie Animation Block Party din New York.

Din 2015 am ajuns sa producem reclame TV si videograme. Am inceput cu Pantene, reclama filmata cu Laura Cosoi, regizata de Barna Nemethi. A urmat reclama animata pentru Polisano Pharmaceuticals pentru comprimatele Tugriss.

Am continuat cu un spot regizat tot de Barna pentru Fashion Days, care tocmai ce a fost lansat ruland pe TV si online atat in Romania, cat si in Bulgaria si Ungaria.

Spre finalul anului 2015 am intrat in lucru cu cel de-al doilea lungmetraj. Este vorba despre Marita, lungmetrajul de debut al regizorului Cristi Iftime, produs intr-o structura independenta cu casa de productie Hi Film, producator Ada Solomon.

Cu toate ca proiectul a fost castigator intr-o sesiune de concurs CNC, suma obtinuta 90.000 euro, era mult prea mica pentru productia unui lungmetraj in conditii normale.

Pe plan financiar, evolutia deFilm a prezentat un trend ascendent prin prisma cifrei de afaceri realizata pe parcursul activitatii.

In anul 2011, la nici doi ani de la infiintare, cifra de afaceri se situa, la inchiderea exercitiului financiar, in jurul sumei de 275 mii lei, urmand doi ani cu un volum in jurul valorii de 200 mii lei, pentru ca, incepand cu 2014, cifra de afaceri sa ia avant, ajungand la nivelul sumei de 370 mii lei.

Cea mai mare crestere s-a inregistrat pe 2015, unde cifra de afaceri aproape ca s-a dublat fata de anul anterior, situandu-se la nivelul de 750 mii lei. Pe termen mediu si lung ne asteptam la continuarea ascensiunii economice in acelasi sens pozitiv si plin de optimism. :)

 

Creative production

Productia este creativa in functie de cat de mult te implici in proiectele tale si cum privesti activitatea asta. Sunt doua directii cand vorbim despre creativitate in productie.

Cand ne angajam intr-o productie, oricare ar fi aceea, video comercial sau film de arta, trebuie sa ne placa, sa simtim ca este ceea ce trebuie si ca noi am facut tot ce era necesar pentru un rezultat de exceptie.

Asadar, ne implicam creativ pe parcursul tuturor etapelor de productie, din faza de idee, pana la exportul final al respectivului proiect.

Cealalta directie are legatura mai mult cu felul in care se produc filmele la noi in tara, mai ales cand vorbim de productii independente. Trebuie tot timpul sa realizezi multe din bugete mici si asta te obliga sa fii creativ, sa gasesti solutii si, uneori, sa iti folosesti acele abilitati pe care nu stiai ca le ai.

Pentru scurtmetrajele deFilm, care au facut inconjurul lumii prin festivalurile la care au fost selectate, am cheltuit sume destul de mici, dar ca valoare a productiei pot concura cu orice productii nationale si internationale.

Nu cred ca este vreun proiect in care sa nu fi trecut prin diverse peripetii. Imi vin in cap povesti peste povesti de la fiecare filmare. Una rapid, ar fi cand am cautat in Mangalia un pescar sa filmam Orizont, scurtmetrajul regizat de Paul Negoescu. A fost un casting dificil. L-am ales pe cel care era cel mai treaz dintre ei, cel care reusea sa consume zilnic cantitatea cea mai mica de alcool.

 

Portofoliul deFilm

Portofoliul deFilm cuprinde in acest moment cam tot ce inseamna productie video si vorbim aici de videograme, reclame TV, videoclipuri, scurtmetraje, animatie, documentare si lungmetraj de fictiune. Ne-am dorit sa experimentam si sa ne implicam creativ in fiecare tip de productie.

Chiar daca activitatea noastra principala este filmul, am fost si suntem deschisi catre orice tip de proiect. Iar daca acesta vine la pachet cu provocari la nivel de productie si creatie cu atat este mai atractiv pentru noi. 

Pentru zona de film ne mandrim cu prezenta productiilor noastre in selectiile oficiale ale festivalurilor de prestigiu nationale si internationale precum Transilvania IFF, Cannes, Bristol, Encounters, AFI LA, Curtas Vila do Conde, Namur, Brest, Cottbus, Karlovy Vary si lista ar putea continua.

Am lucrat si inca lucram cu regizori tineri, debutanti in lungmetraj sau la al doilea film. As putea sa ii numesc regizori-prieteni. Am colaborat constant de la primul lor proiect cu noi pana in prezent. Pe documentar lucram cu Mihai Mincan, George Chiper-Lillemark, Claudiu Mitcu.

Pe scurtmetraj am lucrat cu Nicolae Constantin Tanase, Andrei Cretulescu, Paul Negoescu, cu care anul viitor vom lucra impreuna pentru lungmetrajul Never Let it go, si urmeaza proiecte noi cu Tudor Jurgiu si Octav Chelaru.

Pe animatie am lucrat cu Codrin Iftodi, Roxana Bentu si in acest moment cu Serghei Chiviriga. Pe lungmetraj am colaborat cu Nicolae Constantin Tanase si Cristi Iftime, cu ultimul urmeaza sa lucram si anul viitor pentru cel mai nou scurtmetraj al sau.

 

Branduri si agentii

In zona comerciala lucrurile stau diferit. Cumva colaborarile sunt deja prestabilite pentru videoclipuri si reclame. Nu ne-am promovat serviciile in directia aceasta nefiind centrul nostru de interes.

Totul s-a intamplat cat se poate de natural. Reel-ul nostru a fost vazut de oameni din agentii si clienti, le-a placut, ne-au contactat si am lucrat impreuna.

Agentiile cu care am colaborat au fost Centrade si Graffitii BBDO, iar brandurile pentru care am livrat productia si post-productia sunt Pantene, Polisano Pharmaceuticals – produs Tugriss si Fashion Days - a caror campanie este inca activa.

Ne dorim sa avem proiecte cat mai interesante in zona de film si servicing, dar, cel mai important, vrem sa acoperim si online-ul cu proiecte video. Chiar lucram la implementarea unei idei, but I say no more, till it’s on. ;)

 

Dintre toate, cel mai complex

Toate proiectele la care am lucrat au avut o complexitatea aparte, mai ales daca vorbim din perspectiva independenta a acestora. Pana acum am reusit sa filmam in aproape toate mediile si in conditii extreme.

De la canicula arzatoare, in mijlocul verii, la mare, cu echipa mica, multa figuratie – Lumea e a mea – pana la temperaturi scazute mult sub 20 grade, iarna, pe viscol,  cantitati mari de zapada, in munte, cu dacii care cedau non-stop si ne intarziau filmarea – Blu, Marita.

 

deFilm, de final

Cred ca se stiu foarte putine despre munca de filmmaker in tara noastra. Probabil din exterior pare totul glamour, fascinant ca esti inconjurat de actori si artisti, dar in realitate presupune multa munca, dedicare si un program instabil.

Noi, filmmakerii, nu suntem promovati, stam departe de lumina reflectoarelor si facem parte dintr-un sistem inchis, apropiat mai mult de atitudinea europeana a filmmaker-ilor decat de cea americana.

In toamna asta este agitatie la birourile deFilm. Suntem in curs de finalizare cu trei proiecte: lungmetrajul Marita de Cristi Iftime impreuna cu Hi Film, scurtmetrajul Cometa de Mihai Mincan si George Chiper-Lillemark si animatia stop motion Cel mai bun client de Serghei Chiviriga; in plina productie cu lungmetrajul documentar Biografii comune: Alexandru Monciu Sudinski si Cezar Mititelu, regizat de Mihai Mincan si George Chiper-Lillemark.

In acelasi timp, suntem in pre-productie cu doua scurtmetraje: Haine Negre de Octav Chelaru si Nemultumiri de Tudor Jurgiu si un documentar, Ultimul Drum, in regia lui Claudiu Mitcu, proiecte castigatoare in prima sesesiune a concursului CNC din acest an.

De asemenea, pregatim un proiect pentru online, dar povestim alta data despre el.

Pentru anul viitor ne pregatim de filmarea lungmetrajului Never Let it go, in regia lui Paul Negoescu si planuim intrarea in productie cu scurtmetrajele Bubite pe piept, in regia lui Cristi Iftime, Idila, scenariu si regie Mihai Mincan si lungmetrajul Crisseea IV scris si regizat de Vladimir Dembinski.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related