[Influenceri printre noi] Vlad Eftenie: Traim intr-o lume in care se promoveaza orice si oricum, sa para ca avem o activitate

[Influenceri printre noi] Vlad Eftenie: Traim intr-o lume in care se promoveaza orice si oricum, sa para ca avem o activitate

Fotografi influenceri avem mai multi. Vizualul pe internet merge bine - attention span de 8 secunde, nu uitati - asa ca, natural, ne inghesuim la proiecte comerciale pe zona asta si cu cine sa mergi la sigur daca nu cu un fotograf? Truisme, stiu. Ideea e ca, la fotografi, e cel mai complicat de gasit niste guidelines de lucru care sa fie fair fata de toata lumea implicata - client, agentie, influencer, consumator. Pana la urma, promovarea prin influenceri fotografi poate fi un fel de native advertising.

Vlad Eftenie e arhitect si fotograf. Preda la universitate, tine workshop-uri si prezentari, face poze, testeaza. Despre cum vede piata: a invatat din mers cum sa lucreze cu agentii si clienti si cum sa isi evalueze munca, deci sa puna si un pret pe ea, crede ca rolul lui e de ghid, nu exista valoare absoluta de adevar a unei opinii, i-ar placea sa vada mai multa profunzime si creativitate.

 

Momentul cand ai stiut ca esti influencer

Sunt mai multe planuri. Ca si cadru didactic al Universitatii de Arhitectura din Bucuresti, atunci cand lucrezi cu studenti, stii ca ai un rol activ in formarea lor. E cumva o stare care ruleaza in background. Cum fac asta inca din 2003, dupa ce am absolvit aceeasi institutie, nu mi se pare ceva nefiresc sa am grija de formarea altor oameni. Asta a fost inainte sa ma apuc de fotografie sau sa am vreun cont pe orice retea sociala.

Apoi pentru mine a aparut fotografia ca hobby si unii oameni au inceput sa se intereseze ce fac eu, cum fac eu. Asa a trebuit sa incep sa aflu ce fac, cum fac si de ce fac.

Apoi unii au inceput sa mearga pe urmele mele. Pe de-o parte acest fapt m-a flatat, pe de alta parte m-a impulsionat sa ma reinventez mereu, sa descopar si altceva in mine.

Apoi au aparut retele sociale si am inceput sa fiu activ. Sa imi comunic mesajul, punctul de vedere, starile si crezurile. Am inceput sa tin workshopuri, prelegeri, prezentari, sa organizez expozitii.

Din momentul in care oamenii capata incredere in tine si in mesajul tau, te asculta si te urmaresc, stii ca le poti influenta viata de zi cu zi sau atitudinile, comportamentul, convingerile. Devii constient ca ai o datorie morala de a tine stacheta cat mai sus, mai ales intr-o lume tentata sa cada oricand in derizoriu si avida de superficialitate, de rezultate obtinute usor si fara efort.

 

Responsabilitati de influencer

Nu cred ca exista vreun dezavantaj.

Cred ca oricine isi doreste sa conteze pentru ceilalti. Si nu intr-un mod egoist – ci intr-un mod in care sa facem mai buna lumea in care traim, de fapt.

Da, sunt responsabil sa fiu cat mai obiectiv cu alegerile pe care le fac – si in acelasi timp cat mai asumat si implicat, enuntand concluzii prin propria viziune.

Atent sa fac cu placere ce fac, asta e prima mea conditie cu mine insumi. Aici imi asum din plin subiectivitatea si propria parere. Continutul trebuie sa fie sincer, inainte de toate.

 

Mod de lucru: cu agentia sau direct cu clientul

Mai mult cu agentii, dar si direct cu branduri. Eu nu m-am format in lumea marketingului, vin cumva din afara si invat mecanismele din mers.

Eu stiu sa fac bine ce fac eu – fotografie, discurs, viziune, “influencer-ing”. Si arhitectura, dar asta nu cred ca intereseaza aici si acum.

Faptul ca incerc sa fac cat mai bine ce fac si cu pasiune si implicare, e singura garantie pe care o ofer, am incredere in produsul meu. Ca altcineva poate sa faca altfel sau mai bine, este o alternativa perfect viabila, de asemenea.

 

Tipuri de propuneri primite

“Buna Vlad, avem un proiect nou si care credem noi ca te-ar putea interesa/ca ti-ar face placere sa faci parte din echipa”. :) In general sunt convocat sa creez material vizual si scris in care sa introduc si sa promovez un produs nou sau sa ma ocup de imaginea lui si sa diseminez informatia in spatiul public virtual, prin prisma propriei experiente.

Sunt invitat sa documentez evenimente sau sa implic imagini fotografice realizate de mine, prin propria viziune, cu impact la public.

 

O fotografie postata de Vlad Eftenie (@veftenie) pe

 

Primesc invitatii la Insta-meet-uri, invitatii la descoperirea unor zone culturale din tara sau strainatate – acestea sunt probabil favoritele mele. Sau sunt pur si simplu invitat la fata locului sa descopar un nou produs.

 

 

Cu product placementul sunt mai reticent, tin la publicul meu si nu vreau sa il obosesc sau sa par un mercenar.

In general, accept acele actiuni pe care le-as face natural eu insumi, care fac parte din arealul meu de interes, pentru un rezultat sincer. Tin mult la acest aspect. Nu ma vad promovand asa, din neant, tot felul de produse – doar de dragul promovarii. Trebuie sa insemne ceva pentru mine inainte de toate.

Am invatat sa spun “nu” destul de greu, dar apoi viata mea a devenit mult mai simpla si mi-am sporit eficienta.

Mai mult, incerc sa ajut clientul sa fixeze mai bine ce vrea, atunci cand alegem sa colaboram. Cred in dialog si in faptul ca acolo unde eu ma pricep, am un cuvant de spus, asa cum eu il ascult pe al celorlalti si incerc sa invat. Ascult cu atentie cerintele si imi plac acele proiecte in care am mana libera sa imi afirm viziunea, in care nu exista presiune asupra creativitatii.

 

Portofoliu de influencer

Sunt in general din lumea life–style, culturii, tehnicii fotografice, produselor electronice, arhitecturii si constructiilor, travel, produse cu continut de alcool. :)

 

 

Continut creat

Cum am spus, generez continut preponderent in domeniul vizual.

Imi place insa mult sa scriu si sa vorbesc oamenilor, asa ca accept aceste provocari cu mare drag, atunci cand simt ca ma pricep si pot sustine propunerile.

De la teste complexe de aparate foto urmate de prezentari – scrise si aratate public, despre rolul gadgeturilor in formare si educare, la modul in care putem trai sanatos – atat fizic cat si emotional, la relatia cu orasul prin prisma activitatilor din timpul liber, modul in care sunt realizate/fabricate anumite produse si cum le putem spori functionalitatea, vorbitul in public pe teme de educare/devenire/transformare/evolutie, descrieri si prezentari in timp real al unor zone turistice mai putin cunoscute sau altfel stiute.

 

 

DOs and DON'Ts

Imi place continuitatea lucrului cu branduri cu care am colaborat deja, arata ca am facut o treaba buna si asta imi da incredere.

Apreciez politetea si sinceritatea, sunt deschis negocierii atunci cand stiu exact cat valoreaza ceea ce fac. Cateodata nu stiu :) si invat.

Este esential pentru mine sa fac cu placere ce fac, atunci pot da randament maxim, indiferent de fee-uri (sunt romantic si asta imi place).

Nu imi place de cei care nu mai dau niciun mesaj cand imi declin posibilitatea de a ma implica in proiectul propus.

Imi place sa am mana libera in ceea ce fac, fara presiuni de timp si content.

Un deal breaker poate fi insusi modul in care imi este adresata o cerere de colaborare. Daca suna ciudat, daca gasesc greseli in text, daca citesc alte intentii in spatele mesajului, daca mi se forteaza mana in orice fel, daca se schimba datele colaborarii pe parcurs si fara preaviz, daca se lucreaza “la mai multe capete” fara a avea cunostinta de acest aspect, daca nu se respecta clauzele contractului, daca nu ma prinde pur si simplu proiectul si se cauta doar vizibilitatea mea, etc. – sunt deal-breakers clare. :)

Cel mai trist este cand unii oameni din agentii (neexperimentati, in fapt) nu au prevazut un buget pentru activitati complexe pe care le solicita sau nu sunt constienti de complexitatea activitatilor cerute. Mi se intampla des sa refuz astfel de implicari in proiecte, chiar daca par eu “omul rau” si neintelegator. :) In timp vor intelege cum se face bine o treaba. Dar acestea sunt cazuri izolate.

 

A marca sau nu cu (P)

Modul in care am lucrat pana acum nu a facut necesara o marcare de sine statatoare.

In general, contentul contine automat si o trimitere la produsul in cauza, deci e vorba de o promovare. Cumva e subinteleasa legatura produs-serviciu-promovare.

Cand scopul e nobil, de natura culturala/educationala sau sustine o cauza umanitara, poate ca nici nu a fost cazul de vreo sponsorizare, in functie de context.

Altfel, aparitia numelui oricarui produs din cele citate anterior se bazeaza fie pe un schimb “in natura” – vin, vad, folosesc, testez, experimentez pentru mine – si scriu despre, sau unul remunerat.

 

Rezultatele si masurarea lor

Pe blog masor vizibilitatea posturilor, la fel si pe retelele de socializare. Adica “reach-ul” cel de toate zilele.

Altfel, cel mai eficient mi se pare cand ma intalnesc cu oameni care ma intreaba pe viu despre ceea ce am scris sau testat sau experimentat si ma intreaba in ideea in care ii tenteaza sa testeze sau sa achizitioneze si ei produsul. Sau sa viziteze un loc anume. Sau sa apeleze la anumite servicii.

Mereu ii sfatuiesc sa isi formeze singuri o opinie, dupa ce fac comparatii si teste proprii. Nu de alta, dar ce e bun pentru mine, poate ca nu e fix ce ii trebuie altcuiva. Nevoile sunt diferte, la fel si modul de folosire al unui prods, sau asteptarile in ceea ce il priveste. Eu pot fi un ghid, nu cred in valoarea de adevar absolut a vreunei opinii.

Pagina mea de Facebook e cel mai bun canal de comunicare, pana acum. Uneori sunt si eu uimit de eficienta comunicarii pe care o realizez acolo. In ultima vreme am crescut frumos si contul de Instagram. Cand am ceva de scris, mai consistent, folosesc blogul. Imi place sa comunic si direct, in prezentari publice, sa creez discurs.

 

Reactiile negative

Nu am avut pana acum reactii negative, poate ca modul in care am prezentat proiectele nu a fost capabil sa le genereze. Nu a fost cazul, poate.

Opiniile diferite sunt bune, ne ajuta sa conturam adevarul. Atata timp cat sunt sustinute cu argumente si se pastreaza un ton politicos, civilizat, totul e perfect. Eu sunt pregatit sa accept opinii diferite, nu e nimic neinregula.

 

Fee-uri fixe sau negociabile

Proiectele sunt in general diferite, implica solicitari diferite si atunci calculez fee-ul in functie de aceste aspecte.

Mi-a luat ceva timp sa pot evalua corect implicarea mea si consumul de energie si know-how.

Cateodata, chiar daca simt ca acestea sunt sub-evaluate din diverse motive, cel mai important este ca eu sa ma simt bine cand fac ceea ce fac, si sa fi multumit de rezultat. Sa stiu ca mai bine nu puteam face.

Accept si produse, si cash. Depinde de context sau de cat de intelegator sunt eu. :) Nu am nevoi uluitoare, dar ca freelancer in acest domeniu produc doar cat sa ma bucur ca pot face cateodata bani din pasiunile mele. Sau cel putin pot avea experiente noi, care sa ma imbogateasca in plan uman si profesional.

 

Starea pietei de la noi

E probabil la inceput. Traim intr-o lume in care se promoveaza orice si oricum, ca sa para ca avem o activitate si ca existam.

Unii ar face orice, probabil, sa atraga atentia asupra lor. Mi-as dori mai multa consistenta si sinceritate, mai mult adevar si punct de vedere echidistant. Parerile oricui sunt oricum pur orientative, daca devenim constienti de asta, am fi mai relaxati cand “ne dam cu parerea”.

Mi-ar placea mai multa profunzime si mai multa creativitate, mai mult joc.

 

Obiectii si la ce mai e de lucrat

Sunt mai putin atent la ceilalti – incat sa ma deranjeze ceva – si mai atent la ce fac eu, recunosc.

Nu imi plac mastile si falsa modestie sau impaunarea fara substanta.

Fiecare are modul lui de a face un lucru. Eu vreau sa stiu ca pot iesi din tipare, ca pot fi eu insumi, chiar daca pot parea ciudat cateodata. Chiar daca pot gresi.

Cred ca as pune mai multa pretuire pe creativitate si relatii inter-umane mai putin pe reach, pe cifre. Mai mult pe adevar si mai putin pe iluzia crearii de solutii precise la nevoi inexistente sau artificiale.

 

Pe viitor

Recunosc, ma gandesc mai mult la modul in care pot raspunde optim unor noi cerinte, la cum ma pot autodepasi, cum ma pot implica mai mult si cum pot fi mai creativ, cum pot comunica mai bine si cu impact mai bun.

Sunt pe cale sa imi fac site, in lumea in care traim, nu se mai poate fara. Acolo pot structura mai bine informatiile si natura lor. In rest, privesc, fotografiez, povestesc, ascult, sunt pasionat de ceea ce fac, ma informez, stau conectat, visez si sper. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related